Epic Games Store drar igång rea

Permalänk
Skrivet av N4kame0:

Steam kan inte matcha 12% de skulle gå back då, även EGS. De erbjuder tex fysiska affärer att sälja steam cards med pengar till steam med 15% marginal till affären så allt under 15 skulle de då gå back.
Steam erbjuder enormt mervärde för kunder med branschledande funktioner och fortsätter att leda utvecklingen för hur en digital storefront skall fungera, och är också ledande utvecklare av vr ekosystem.

Epic Game Stores 12% vs Steams 30-20%

Steam äter transaktionsavgifterna medans epic lägger dessa på kunden osv.
EGS är inte gångbart i längden.
EGS levererar den fantastiska funktionen att tex gömma Ubisofts spel från deras storefront under rean, inte ens deras nya state of the art, bleeding edge sökfunktion hittar spelen de stolta presenterat på EGS framsida.

Själv skulle jag rekommendera utvecklare att stödja flera butiker och självklart den som ger mervärde till kunder(Steam).

Antagandet att en andel på 15% i fysisk butik går inte att tillämpa på deras onlinebutik, det är helt andra utgifter. Steam får in mycket mer totalt genom sales på Steam och kan ha en mycket mindre andel.

Sen att de har ett VR ekosystem som gör att du måste sköpa spelet i Steam är väl anti-consumer med samma logik?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tekoppar:

@Beginner: Epic Games Store har inte en sådan avancerad funktion som att kunna lägga till fler produkter, en sån kallad kundkorg. Men om du du enbart väntar +6 månader så kan du köpa mer än en produkt åt gången. Jag menar dem la ju nyss precis till funktionen att kunna söka på spels namn i butiken. Menar ge dem lite tid för guds skull, är ju inte direkt så att dessa är vanliga funktioner som hittas överallt, DETTA ÄR INNOVATION GOTT FOLK.

Tack för klargörande! Fullständigt idiotiskt att inte kunna ha en "riktig" kundkorg! Ville lägga till fyra spel för att se vad det skulle kosta och undrade om jag var stendum som inte lyckades.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Visst är det frustrerande när en konkurrent öppnar upp en butik på andra sidan gatan från butiken som i princip haft monopol sedan urminnes tider.

Steam har haft "ofrivilligt" monopol då det inte funnits några konkurrenter. Origin och Uplay är inga direkta konkurrenter då de enbart säljer spel som de själva är utgivare till (med några undantag). Nu kommer äntligen en konkurrent (EGS) för att motverka monopolet...genom att själv införa monopol? Det är väl inte speciellt bra? Som du själv skrev, det är frustrerande med monopol - varför då införa det på nytt?

Skrivet av LinusNeuman:

Sist men inte minst, Epic Game Stores 8 % vs Steams 30 % är helt avgörande för hur det ska gå för ett spel, det är en otrolig mängd pengar som en utvecklare går miste om genom att släppa sitt spel på Steam.

Nu förutsätter du att folk kommer att köpa exakt lika många kopior på EGS som de hade gjort på Steam och det vet nog alla att så inte är fallet. Hur kan en uppstickare som EGS plötsligt ha lika många kunder som Steam? Eller lika hög brand awareness? Iofs har de börjat skaffa sig ett namn, dock genom kontroverser (istället för att bli hyllade över en bra produkt, vilket de verkligen inte har).

Jag tror fortfarande att spelutgivare tjänar mest genom Steam helt enkelt bara för att de flesta kunderna finns där. Om nu EGS blir superpoppis om några år blir det en annan femma (vilket de nog lär bli genom sina exklusiviteter).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Antagandet att en andel på 15% i fysisk butik går inte att tillämpa på deras onlinebutik, det är helt andra utgifter. Steam får in mycket mer totalt genom sales på Steam och kan ha en mycket mindre andel.

Sen att de har ett VR ekosystem som gör att du måste sköpa spelet i Steam är väl anti-consumer med samma logik?
Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänker du här? Om de säljer steam kort med låt säga 100kr förladdat för 85kr till butik och sedan säljer ett spel för 100kr på steam med EGS 12% split skulle de få tillbaka 12kr medans de förlorar 3kr på varje köp.

Till skillnad mot oculus som har en exklusiv store som bara är tillgänglig för sin hårdvara är Steam VR öppet för nästan alla HMD's på marknaden och även där ledande och först med öppen tillämpning. Även deras tracking system är öppet att göra tillämpningar på utanför steam, se htc viveport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Visst är det frustrerande när en konkurrent öppnar upp en butik på andra sidan gatan från butiken som i princip haft monopol sedan urminnes tider. Försöker locka dit dig och din plånbok med deras bättre priser och bättre deals för utvecklare vilket gynnar indie-utvecklarna som annars fått vända sig till lootlådor, konkat, och dränkts i alla oändliga hyllor av spel som butiken inte kvalitetskontrollerar innan de börjar sälja dem.
Nä, tacka vet jag monopol. Där finns det bra saker för konsumenten.

Steam må vara väldigt populära bland PC gamers men att kalla Valves digitala storefront för ett monopol är att överdriva åt det groteska när Valve har egentligen bara gjort sig skyldiga till att ha den överlägset bästa digitala storefronten på PC som är väldigt rik på features, något som Valve som satte industristandarden för med cloud saving, inventory, community features, recensioner, curatorer osv. Och förstå mig rätt, jag tycker att det är bra att EGS existerar för jag vill inte att Steam ska vara den enda digitala storefront som jag köper mina spel från. Kort sagt, så vill jag inte ha alla äggen i en och samma korg.

Men, med det sagt så är jag verkligen inget fan av hur Epic försöker "slå" Valve genom att skaffa sig ett monopol genom exklusivitet för PC är inte, och skall inte vara, ett inhägnat ekosystem och för ett företag (som Valve) som dagligen får utstå en hel del förakt online enbart pga Steams dominans på marknaden så ser jag ingenting som är att räkna som anti-konsument eller monopolistiskt, till skillnad från Epics fasoner.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Angående prissättningen så är det kanske lite orättvist att ställa Epic mot väggen här.
Visst låter det enkelt men det är faktiskt mer komplicerat än så.
Det är nämligen inte Epic som sätter priserna. De har fasta %påslag. Det är istället speutgivarna som väljer prissättningen. Så epic kan helt enkelt inte konkurrera med bättre priser för de styr inte den delen. Visst kan de be utvecklarna att inte tjäna mer på att sälja via epic store än via steam. Problemet är att det inte lockar in utgivarana av spel att välja en mindre säljplattform. Häri ligger ett stort problem. Det finns ju redan idag konkurrenter men ingen som ens försökt ta fighten med steam. För det är svårt att få in tbudet av nya titlar.
Det här EGS löst genom att ge spelutgivarna en fördel. Lägre avgifter.
Nästa del är att få in användarna. Sänka priserna kan EGS som sagt inte göra för prissättningen är inte upp till dem. Och det ligger inte på spelutgivarnas ansvar att promota säljplattformen på bekostnad av deras vinster. Då kan utgivarna lika gärna välja steam i så fall.
EGS har därför valt att dels ge bort spel och dels satsa på exclusives för att dra upp användandet av plattformen. Det finns säkert alternativ, men jag kommer inte på bättre sätt än vad de valt. På rak arm iaf.

Ja, vanligtvis fungerar det så, men vid Epic Games Store fungerar saker lite annorlunda.

Skrivet av Epic Games Store:

"During the Epic Mega Sale, developers and publishers are discounting a ton of great games up to 75% off. Also, for every game purchase $14.99 and above, Epic Games provides an additional $10 off to you at no cost to the publisher or developer.

Källa: https://www.epicgames.com/store/en-US/news/announcing-the-epi...
EGS betalar alltså mellanskillnaden på denna 'rea,' vilket såvitt jag vet är ...ovanligt.

Som följd har bland annat Vampire the Masquerade 2- och Borderlands 3-preorders blivit borttagna från Epic Games Store.
Detta då Epic Games Store valde att rea ut saker uppenbarligen helt utan utvecklarnas vetskap.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Steam har haft "ofrivilligt" monopol då det inte funnits några konkurrenter. Origin och Uplay är inga direkta konkurrenter då de enbart säljer spel som de själva är utgivare till (med några undantag). Nu kommer äntligen en konkurrent (EGS) för att motverka monopolet...genom att själv införa monopol? Det är väl inte speciellt bra? Som du själv skrev, det är frustrerande med monopol - varför då införa det på nytt?

Nu förutsätter du att folk kommer att köpa exakt lika många kopior på EGS som de hade gjort på Steam och det vet nog alla att så inte är fallet. Hur kan en uppstickare som EGS plötsligt ha lika många kunder som Steam? Eller lika hög brand awareness? Iofs har de börjat skaffa sig ett namn, dock genom kontroverser (istället för att bli hyllade över en bra produkt, vilket de verkligen inte har).

Jag tror fortfarande att spelutgivare tjänar mest genom Steam helt enkelt bara för att de flesta kunderna finns där. Om nu EGS blir superpoppis om några år blir det en annan femma (vilket de nog lär bli genom sina exklusiviteter).

Det stämmer bara inte, ett spel säljer i genomsnitt två tusen kopior på Steam. Om du har ett spel med kvalitet så är det svårare att bli sedd bland havet av spel, och steam tar 30% av kakan.
Om ditt spel säljs på EGS så blir du inte bara sedd pga att du syns i butiken, utan även för att så många fler människor använder EGS - och då finns inte ens det i kina än.

De flesta lyckas inte över huvud taget på Steam, vi pratar nu främst om att ens bli sedd.
Metro Exodus sålde t.ex. mer på EGS än förra spelet, så det går absolut.
Och chansen att slå igenom på EGS skulle jag säga är högre, det är fler som använder launchern, och det finns ett urval av spel med hög kvalitet. Man drunknar inte av tusen och åter tusentals rpg generator spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av N4kame0:

Hur tänker du här? Om de säljer steam kort med låt säga 100kr förladdat för 85kr till butik och sedan säljer ett spel för 100kr på steam med EGS 12% split skulle de få tillbaka 12kr medans de förlorar 3kr på varje köp.

Till skillnad mot oculus som har en exklusiv store som bara är tillgänglig för sin hårdvara är Steam VR öppet för nästan alla HMD's på marknaden och även där ledande och först med öppen tillämpning. Även deras tracking system är öppet att göra tillämpningar på utanför steam, se htc viveport.

Jag förstår uppriktigt inte vad du menar. Menar du att de säljer kort laddade med 100 Kr för 85 Kr? Eller att Steam får 85 Kronor?
Här är en tråd från mannen själv: https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1120441795010338816...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

...undrar lite om hur en tipstråd gällande Epic´s rea kan gå till en jämförelsetråd mellan dem och Styeam (igen)?
Kan inte ni #gnällclockers som bara vill kasta skit och vara allmänt pessimistiska starta en egen tråd där ni kräker över Epic games? Oavsett vad andra säger så kommer ni ju inte ändra er ändå.

OnT: Vilka spela skall man hålla utkik efter? Jag gillar Warcraft 3, men är inte tillräckligt inne i spelsvängen för att veta vilket spel som är mest likt och som finns på Epic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

...undrar lite om hur en tipstråd gällande Epic´s rea kan gå till en jämförelsetråd mellan dem och Styeam (igen)?
Kan inte ni #gnällclockers som bara vill kasta skit och vara allmänt pessimistiska starta en egen tråd där ni kräker över Epic games? Oavsett vad andra säger så kommer ni ju inte ändra er ändå.

OnT: Vilka spela skall man hålla utkik efter? Jag gillar Warcraft 3, men är inte tillräckligt inne i spelsvängen för att veta vilket spel som är mest likt och som finns på Epic?

Har du ens läst OP? Inte konstigt att folk diskuterar EGS vs Steam när det är det som är huvudpoängen med OP, vilken butik man köper sina spel i...

Detta är för övrigt inte en tipstråd om vilka spel du borde köpa. Det är du som missförstått tråden, Herr Gnäll

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk

Har än så länge ingen åsikt om Epic Store har lyckats undvika den så här långt. Försöker undvika digitala affärer som inte har någon inbladning i spelutveckling av spelen dom säljer. Steam är väl dock en av den sämsta kommunistskiten som finns att köpa spel på.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Jag förstår uppriktigt inte vad du menar. Menar du att de säljer kort laddade med 100 Kr för 85 Kr? Eller att Steam får 85 Kronor?
Här är en tråd från mannen själv: https://twitter.com/TimSweeneyEpic/status/1120441795010338816...

Skickades från m.sweclockers.com

Twittertråd från hycklaren själv menar du?

En fysisk butik köper in presentkort för steam med 100kr laddade för 85kr, genererar 15 kr förtjänst för den fysiska butiken. 100kr är valt för enkelhetens skull när vi pratar %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

det finns ett urval av spel med hög kvalitet. Man drunknar inte av tusen och åter tusentals rpg generator spel.

Det är ju en annan sak som du och dina likar ständigt tar upp i ert ständiga klagande; Valves relativt hands-off approach till sin storefront. Om konsumenter vill köpa produkten, låt dem köpa produkten. Vad är problemet? Du har knappast mer rätt till konsumenternas pengar bara för att du te.x. inte vill ha anime tuttar i ditt spel vilket leder mig till nästa fråga.

Var är Neon Giants cyberpunk spel och varför har vi konsumenter (den tilltänkta målgruppen) inte sett något av det? Spelets premiss verkar ju lovande och förutsatt att spelet är bra så kan jag nog tänka mig köpa det, annars framstår dina inlägg allra mest som pompösa och självupptagna.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Det är ju en annan sak som du och dina likar ständigt tar upp i ert ständiga klagande; Valves relativt hands-off approach till sin storefront. Om konsumenter vill köpa produkten, låt dem köpa produkten. Vad är problemet? Du har knappast mer rätt till konsumenternas pengar bara för att du te.x. inte vill ha anime tuttar i ditt spel vilket leder mig till nästa fråga.

Var är Neon Giants cyberpunk spel och varför har vi konsumenter (den tilltänkta målgruppen) inte sett något av det? Spelets premiss verkar ju lovande och förutsatt att spelet är bra så kan jag nog tänka mig köpa det, annars framstår dina inlägg allra mest som pompösa och självupptagna.

Det är självklart inte min avsikt att uppfattas som pompös och självupptagen. Det ber jag om ursäkt för ifall du uppfattade mig som sådan.
Jag vill ta upp den andra sidan av myntet då jag ser ändlös trashtalking av EGS från vad jag anser är väldigt små problem.

Jag sitter själv mest på Steam och tycker om det. Jag gillar idén att det mesta finns där och att mina vänner finns där, jag är emot censur och vill man köpa anime titties så får man väl göra det. Jag syftar främst på dessa tusentals lågbudget rpg maker spel som trycks ut utan någon som helst kvalitet i sig, jag tycker att ska man finnas på en spelbutik så ska det finnas någon som helst kvalitet bakom. Det finns ju till exempel vissa fall då några lagt upp spel med samma namn som andra spel för att lura till sig sales.
Jag upplever det som att EGS bashas orimligt mycket på vilket är varför jag ville ta upp den diskussionen. Ständigt klagande vet jag inte, jag ser det som ett gensvar på detta hat-tåget.

Angående Neon Giant så kan jag inte säga annat än att det kommer så småningom. Det blir mycket cyberpunk och world class kick ass

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av N4kame0:

Twittertråd från hycklaren själv menar du?

En fysisk butik köper in presentkort för steam med 100kr laddade för 85kr, genererar 15 kr förtjänst för den fysiska butiken. 100kr är valt för enkelhetens skull när vi pratar %.

Varför är Tim en hycklare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Steam må vara väldigt populära bland PC gamers men att kalla Valves digitala storefront för ett monopol är att överdriva åt det groteska när Valve har egentligen bara gjort sig skyldiga till att ha den överlägset bästa digitala storefronten på PC som är väldigt rik på features, något som Valve som satte industristandarden för med cloud saving, inventory, community features, recensioner, curatorer osv. Och förstå mig rätt, jag tycker att det är bra att EGS existerar för jag vill inte att Steam ska vara den enda digitala storefront som jag köper mina spel från. Kort sagt, så vill jag inte ha alla äggen i en och samma korg.

Men, med det sagt så är jag verkligen inget fan av hur Epic försöker "slå" Valve genom att skaffa sig ett monopol genom exklusivitet för PC är inte, och skall inte vara, ett inhägnat ekosystem och för ett företag (som Valve) som dagligen får utstå en hel del förakt online enbart pga Steams dominans på marknaden så ser jag ingenting som är att räkna som anti-konsument eller monopolistiskt, till skillnad från Epics fasoner.

Kan inte säga annat än att jag håller med allt du säger. Jag tycker att det är trist att diskussionen blivit så svart och vit att EGS skulle vara skräp som spionerar och så vidare. Jag tycker att det är bra att det öppnas upp en ny butik men hatet mot den förstår jag bara inte. Man kanske inte håller med allt det gör, men det är bara en butik. Konkurrensen är bra, vi behöver bättre villkor i butikerna, för kunderna och för utvecklarna.
Det känns mer och mer som om gamers satt sig i ett läger där man hatar EGS och hittar mer och mer för anledning att hata.

Köp spelet där det är billigast, spela och ha kul?
Man kan klaga på att EGS inte har cloud saves (än?) och att de har exclusives, men jag ser faktiskt inte hur det kan bli en hatstorm.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Kan inte säga annat än att jag håller med allt du säger. Jag tycker att det är trist att diskussionen blivit så svart och vit att EGS skulle vara skräp som spionerar och så vidare. Jag tycker att det är bra att det öppnas upp en ny butik men hatet mot den förstår jag bara inte. Man kanske inte håller med allt det gör, men det är bara en butik. Konkurrensen är bra, vi behöver bättre villkor i butikerna, för kunderna och för utvecklarna.
Det känns mer och mer som om gamers satt sig i ett läger där man hatar EGS och hittar mer och mer för anledning att hata.

Köp spelet där det är billigast, spela och ha kul?
Man kan klaga på att EGS inte har cloud saves (än?) och att de har exclusives, men jag ser faktiskt inte hur det kan bli en hatstorm.

Det är ju knappast kundernas fel att motreaktionen blev så stark med hätska diskussioner som följd. Det räcker med cirkusen kring Metro Exodus eller att Julian Gollop körde en kickstarter för sitt nya spel Phoenix Point, med löften om Steam och GOG nycklar, innan Epic öste sedelbuntar över dem. Jag menar, man fattar liksom varför folk blev rasande.

Jag tror dock inte att det handlar om hat utan snarare att folk känner sig överkörda och att deras röst inte spelar någon roll (därav all review bombing) när Epics handlingar har knappast bidragit till ett diskussionsklimat där allas åsikter uppskattas. Det hjälper inte heller att te.x. Tim Sweeney har spenderat mer tid med att försöka vilseleda på twitter än att utveckla sin storefront, som är i skriande behov av features, och när det påpekas att han snackar skit, då är det full back och mission abort som gäller. Sedan har du ju den allt mer skumma Randy Pitchford, som har Valve att tacka för att han ens har en karriär inom industrin, vars beteende och det som har skrivits om honom på sistone är lika orosväckande som det är bisarrt.

Så om sanningen skall fram så vill jag som konsument inte använda EGS för om vi bortser att det är väldigt torftig upplevelse i nuläget så väljer jag att rösta med plånboken för i slutändan så är det inte jag som behöver produkten. Det är produkten som behöver mig.

Skrivet av LinusNeuman:

Varför är Tim en hycklare?

En utmärkt summering varför jag och många andra kallar Tim Sweeney för en hycklare

https://linustechtips.com/main/blogs/entry/1596-egs-monopolis...

Ett par till länkar
https://segmentnext.com/2019/04/23/is-valve-making-more-money...
https://gamingmonk.com/post/is-epic-games-founder-tim-sweeney...

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

@LinusNeuman: Fast vem är det som ska avgöra vad som anses som kvalité? Ska du avgöra det? Dessa så kallade lågbudget rpg maker spel kanske andra anser har kvalité, ska vi då ignorera dem? Vad händer om jag anser att Neon Giant's framtida projekt inte innehar någon kvalité, ska ingen spelbutik få sälja det då? Eller är det inte bättre att ge så många som möjligt en plats att få visa upp sina projekt och sedan får slut användaren avgöra resten?

Permalänk
Avstängd

Måste dock hålla med om att det är rätt mycket trash på en del ställen, typ spel som bara är en enda taffligt gjord scen någon försöker kränga för typ motsvarande 150:- och liknande. Sådant kan man ju klara sig utan.

Däremot om någon tex gjort ett amatörprojekt man lägger upp gratis eller väldigt billigt men man faktiskt lagt ned mycket tid på (som tex gratis spelet jag länkade till i en annan tråd här) ser jag som friskt blod och bland mina största inspirationskällor för eget skapande, sådant är ju givetvis *varmt* välkommet tycker jag.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Tekoppar:

@LinusNeuman: Fast vem är det som ska avgöra vad som anses som kvalité? Ska du avgöra det? Dessa så kallade lågbudget rpg maker spel kanske andra anser har kvalité, ska vi då ignorera dem? Vad händer om jag anser att Neon Giant's framtida projekt inte innehar någon kvalité, ska ingen spelbutik få sälja det då? Eller är det inte bättre att ge så många som möjligt en plats att få visa upp sina projekt och sedan får slut användaren avgöra resten?

Givetvis. Om du har några hundra personer som verkligen gillar det du gör så ska du få sälja de spelen. Kvalite kanske var ett klantigt ordval då det kan vara väldigt subjektivt.
Det finns andra butiker där indiespel som de passar utmärkt, itch.io till exempel. Den publiken och de utvecklarna är inte hotade av någon filtrering på Steam, det finns till och med en butik i discord där du kan köpa indiespel.
Min poäng är att när man öppnar kranen utan att filtrera vad som kommer igenom så kommer det att bli svårare för spelutvecklare med högre budget att bli sedda. Det handlar om spel i mellansegmentet som inte kan betala stor kosing för att bli sedda på första sidan, till exempel.
Förr var detta inte ett problem, då utvecklarna behövde antingen kontakter med Steam, eller bli upvotade på greenlight. Greenlight fungerade bra och filtrerade ut de spelen som ingen var intresserad av, men det kanske inte var ett perfekt system.

Greenlights system är ett bra exempel på när spelarna får bestämma vad som ska in i butiken och inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Det är ju knappast kundernas fel att motreaktionen blev så stark med hätska diskussioner som följd. Det räcker med cirkusen kring Metro Exodus eller att Julian Gollop körde en kickstarter för sitt nya spel Phoenix Point, med löften om Steam och GOG nycklar, innan Epic öste sedelbuntar över dem. Jag menar, man fattar liksom varför folk blev rasande.

Jag tror dock inte att det handlar om hat utan snarare att folk känner sig överkörda och att deras röst inte spelar någon roll (därav all review bombing) när Epics handlingar har knappast bidragit till ett diskussionsklimat där allas åsikter uppskattas. Det hjälper inte heller att te.x. Tim Sweeney har spenderat mer tid med att försöka vilseleda på twitter än att utveckla sin storefront, som är i skriande behov av features, och när det påpekas att han snackar skit, då är det full back och mission abort som gäller. Sedan har du ju den allt mer skumma Randy Pitchford, som har Valve att tacka för att han ens har en karriär inom industrin, vars beteende och det som har skrivits om honom på sistone är lika orosväckande som det är bisarrt.

Så om sanningen skall fram så vill jag som konsument inte använda EGS för om vi bortser att det är väldigt torftig upplevelse i nuläget så väljer jag att rösta med plånboken för i slutändan så är det inte jag som behöver produkten. Det är produkten som behöver mig.

En utmärkt summering varför jag och många andra kallar Tim Sweeney för en hycklare

https://linustechtips.com/main/blogs/entry/1596-egs-monopolis...

Ett par till länkar
https://segmentnext.com/2019/04/23/is-valve-making-more-money...
https://gamingmonk.com/post/is-epic-games-founder-tim-sweeney...

Är det inte lite skillnad på att betala för ett grafikkort från en tillverkare och sen dras prestandan ner av ditt operativsystem för att du inte betalar?
Och att köpa ett spel i en annan butik än man normalt brukar?
Om jag förstått händelserna korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Är det inte lite skillnad på att betala för ett grafikkort från en tillverkare och sen dras prestandan ner av ditt operativsystem för att du inte betalar?

Öh, va?

Skrivet av LinusNeuman:

Och att köpa ett spel i en annan butik än man normalt brukar?

Det är väl upp till konsumenten att bestämma? Jag förstår inte ditt argument här, varför vill du tvinga kunder till en annan butik om de är redan nöjda med butiken de redan handlar från?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Sist men inte minst, Epic Game Stores 8 % vs Steams 30 % är helt avgörande för hur det ska gå för ett spel, det är en otrolig mängd pengar som en utvecklare går miste om genom att släppa sitt spel på Steam.

Jo det är ju utveklarvänligt och bra PR, men förstår inte hur det är konkurrens för oss på användar sidan. Hur får vi en bättre upplevelse på grund av detta? Jag ser konkurrens främst som att du skapar en bättre produkt. Och för användaren ligger Epic launcher långt bakom Steam i dagsläget.

Skrivet av LinusNeuman:

Epic har varit tydliga med att de slutar med det så länge Steam sänker andelen av kakan som de tar. Men de vägrar.

Epic är ett företag, som gör det de kan för att generera vinst. Vilket är helt förståeligt. Att de sitter och gör altruistiska beslut som kostar dom miljarder utan att ha långsiktig ekonomisk vinning som högsta prioritet dock, är väldigt naivt frågar du mig. Om nu steam skulle droppa sin andel av kakan till 8% skulle Epic förlora sin största morot för utvecklare att välja dem över steam. Men de visste att Valve inte skulle bita. Så detta "ultimatum" till valve är bara ett försök att få lite bättre PR, och skapa en bild att de har större mål än att krossa allt motstånd och bli den enda affären in town.

Skrivet av LinusNeuman:

Steam har varken modererat spelen som säljs på butiken i den mån som de bör. De har inte heller någon form utav kvalitetskontroll utan släpper in vilket spel som helst. Det finns för mycket spel med otroligt låg kvalitet vilket gör att det är otroligt osannolikt för ett spel att slå igenom på Steam.

Detta är inte riktigt sant. Ja det är så det ser ut i dagsläget, efter mycket jojoande mellan mer striktare och öppnare filosofier när det kommer till översikt och kvalitetskontroll. De var en tid där Valve fick mycket kritik och indie utvecklare klagade på att det var alldeles för svårt att lansera ett spel på steam. Sen hade de ju en period med steam Greenlight där de försökte lägga jobbet på oss brukare. Steam är långt ifrån perfekta, men ingen kan ta ifrån dom att de har experimenterat med flera olika modeller, samt som den första stora spelbutiken lagt en grund där alla andra kan lära sig av deras misstag och framgångar. De har i dagsläget den mest funktionsrika och välgjorda plattformen imo, vilket kanske inte alltid varit fallet. Som du nämnde så hade butiker som Origin refunds långt innan steam. Och där har du i mina ögon ett exempel på riktig konkurrens in action, vilket förmodligen bidrog till att steam fick höja ribban för att hänga med. Och nu har vi refunds som enligt de flesta fungerar väldigt bra, även på steam.

Så konkurrens är det inget fel på. Jag hejjar på att andra eller åtminstone en annan digital store ska bli stora nog att ge Steam ordentlig konkurrens. Men jag tycker inte "Walmart metoden" går att kalla konkurrens. Du vet, den amerikanska super matkedjan som bara slängde pengar på att kunna sälja varor svinbilligt till förlust, tills inga andra butiker i närområdet hade råd att existera längre. Walmart var inte bäst eller användarvänligast. Men de var tillslut nästan den enda affären som kunde stå kvar och köpa in varor i många områden/städer. Just nu är epic väldigt dålig på användarfronten. Men precis som Walmart slänger de så mycket pengar de kan på att låsa eller locka produkter/utvecklare att endast existera och sälja hos dem. Så visst, är man utvecklare så kanske det lönar sig att släppa sitt spel där istället för på steam Åtminstone i dagsläget när Epic inte sitter med problemet att ha ett gigantiskt library då de är såpass nya.

Den enda anledningen för majoriteten utav oss användare dock att köpa ett spel där nu, är att de har slängt nog med pengar på någon att göra en populär titel exklusiv.

Inte (användarvänlig) konkurrens eller positivt för oss, imo.

Permalänk
Medlem

@LinusNeuman: Så du menar att problemet är inte utvecklarna, eller spelen dem gör. Du menar att vissa utvecklare får det svårare och måste kämpa mer, utveckla bättre produkter för att kunna synas bättre. Jag har väldigt svårt att se några problem med detta, varför skulle det vara Steams ansvar att sköta marknadsföringen åt andra? Har du några bra exempel på dessa stackars utvecklare som gjort "kvalités" spel men misslyckats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Det stämmer bara inte, ett spel säljer i genomsnitt två tusen kopior på Steam. Om du har ett spel med kvalitet så är det svårare att bli sedd bland havet av spel, och steam tar 30% av kakan.
Om ditt spel säljs på EGS så blir du inte bara sedd pga att du syns i butiken, utan även för att så många fler människor använder EGS - och då finns inte ens det i kina än.

De flesta lyckas inte över huvud taget på Steam, vi pratar nu främst om att ens bli sedd.
Metro Exodus sålde t.ex. mer på EGS än förra spelet, så det går absolut.
Och chansen att slå igenom på EGS skulle jag säga är högre, det är fler som använder launchern, och det finns ett urval av spel med hög kvalitet. Man drunknar inte av tusen och åter tusentals rpg generator spel.

Skickades från m.sweclockers.com

En skara osammanhängande idéer där.
Först nämner du genomsnitt, sedan tar du upp 'spel med kvalitet' som om att kvalitet är orelaterat med försäljning.
Det jag säger här är inte att 'spel med kvalitet garanterat kommer sälja mer,' utan istället att det ökar ens chanser.
Beror mycket på reklam också - det du poängterar är effektivt att 'finnas på Epic' gör att man kan spara in på reklam.

Sedan har du en allmän sanning som du av någon anledning begränsar till just Steam.
"De flesta lyckas inte över huvud taget på Steam, vi pratar nu främst om att ens bli sedd.

De flesta lyckas inte över huvud taget. Det har du rätt i, och det är inte någonting som Epic ändrar på.
'Spel som hamnar på Epic' är ju utvalda - det som händer är att vi aldrig får se 'de flesta som inte lyckas.'

Så det ändrar inte på faktum att de flesta inte lyckas, eller att de flesta inte ens blir sedda.
Det du menar på verkar mer exakt "Att släppas på Epic är som gratis reklam, vilket hjälper en att lyckas."

"Metro Exodus sålde t.ex. mer på EGS än förra spelet, så det går absolut."
Uppföljare till välgillat spel, med större budget och mycket mer reklam sålde mer än förra spelet - förvånande?
Vi vet helt enkelt inte hur det hade sålt på Steam - möjligtvis mindre, eller möjligtvis mer.

Jag lutar mig på 'typ likadant, kanske lite mindre p.g.a. negativ press, kanske lite mer p.g.a. 'all press är bra press.'

I helhet så gillar jag inte Epic på grund av de sättet de beter sig på, och det negativa man hört hjälper inte.
Har heller ingenting speciellt att klaga på när det kommer till Steam, och steams svar på många saker, t.ex. 'review bombings' kan jag bara se som positivt - de har tagit fram ett system för att markera när det sker, samt så ger de kunden förmågan att se på dessa om man bryr sig om sådant, vilket i min mening är att vara på kundens sida.

Däremot så har diskussionen i överlag fått mig att bli mer positivt lagd till alla andra 'launchers.'
Har sneglat lite på The Division 2, och om jag vill köpa den så kommer jag skaffa den på Uplay.

==

Skrivet av LinusNeuman:

Och chansen att slå igenom på EGS skulle jag säga är högre, det är fler som använder launchern, och det finns ett urval av spel med hög kvalitet. Man drunknar inte av tusen och åter tusentals rpg generator spel.

Du säger att det är fler som använder Epic Launchern?
Om detta är sant så kan man undra huruvida Epic's tillvägagångssätt ens är lagligt.

Det är nämligen olagligt att konkurrera genom förlustförsäljning, vilket är vad Epic gör med just denna rean då de står för kostnaden. Notera att lagarna är skrivna så att det är olagligt för de med 'dominerande marknadskraft' att göra detta.
Källa 1: http://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensregler...

Om Epic faktiskt är större än Steam, som så ofta kallas för monopolistiskt, så kan man undra hur lagligt detta är.

Från vad jag kan hitta så är dock Steam nästan garanterat större.
Detta då Epic's nummer är 'totala användare' medans steams är per månad.
Källa 1: https://www.pcgamer.com/steam-now-has-90-million-monthly-user...
Källa 2: https://www.businessinsider.com/epic-games-store-total-users-...

De högsta numren jag har hört är c.a. 250 miljoner totala spelare av Fortnite, jämfört med c.a. 1 miljard konton på Steam.

Det finns också betäckningen 'kollektiv dominans' vilket enligt EU sker när två icke-dominanta företag tillsammans kan ses som dominanta - vilket inte behöver något slags avtal, utan endast att de uppför sig identiskt på marknaden.
Källa 1: https://en.wikipedia.org/wiki/Article_102_of_the_Treaty_on_th...

Så även om det skulle vara legalt för Epic eller Steam i ensamhet, så kanske det är olagligt om de båda gör detta.
Vilket kan bli lite 'först till kvarn' av det hela - att Steam nu inte kan börja eftersom Epic gör det.

Men men, jag är inte kvalificerad för att bedömma detta. Ser det hela som ett 'eh, kanske?' med axelryck.
Du råkar inte vara en advokat eller allmänt kunnig inom lagen? Och även om du inte är det, vad tycker du om detta?

Skrivet av Olsson80:

...undrar lite om hur en tipstråd gällande Epic´s rea kan gå till en jämförelsetråd mellan dem och Styeam (igen)?
Kan inte ni #gnällclockers som bara vill kasta skit och vara allmänt pessimistiska starta en egen tråd där ni kräker över Epic games? Oavsett vad andra säger så kommer ni ju inte ändra er ändå.

OnT: Vilka spela skall man hålla utkik efter? Jag gillar Warcraft 3, men är inte tillräckligt inne i spelsvängen för att veta vilket spel som är mest likt och som finns på Epic?

OP har en fråga med en poll; "Tänker ni länsa plånboken i den här rean eller håller ni i era surt förvärvade stålar till Steam-rean?" Så diskussion om 'vart man vill handla' i denna tråden är ju så On Topic som det kan bli.

Men även om vi antar att tråden hade handlat exklusivt om Epic, så är det fortfarande On Topic att diskutera just Epic.
Man kan bland annat undra sig vart kundvagnen är, och kan finna att den är planerad som en feature om < 6 månader.
Källa 1: https://www.epicgames.com/store/en-US/news/epic-games-store-o...
Källa 2: https://trello.com/b/GXLc34hk/epic-games-store-roadmap

Och så kan man varna om att en del människors köp har blivit flaggade som 'möjligt bedrägeri' när de handlat under denna rean. Det är bra att Epic värnar om kunderna, och det krävs tydligen inköp av c.a. 5 spel för att detta ska kunna ske.

Sedan så krävs det viss skicklighet för att kunna övertyga människor.
Ta dig själv som exempel - tänk på ett hjärteämne, och hur mycket som skulle krävas för att övertyga dig att du har fel om det. 'Kom igen nu, tro som mig! Jag har ju rätt! Du har fel!' ...Är du övertygad ännu?
Eller har du kanske några krav på vad jag behöver göra för att övertyga dig?

Nu är ju knappast detta något hjärteämne för många, men det demonstrerar tesen att man endast kan bara bli övertygad på ens egna villkor - 'övertygande' handlar om att vädja till sin medmänniska med argument som denna godtar.
Och det spelar ingen roll vad ämnet är - det går inte att diktera vad människor ska tycka, utan man måste vädja och förhandla.

Om man inte lyckas övertyga människor betyder det bara att ens strategi inte fungerade, och man borde försöka någonting nytt.

Eller så kan man grummla om hur svårt det är, vilket det mycket väl kan vara. Ser dock inte det konstruktiva i sådant.

Permalänk
Medlem

Jag har varken brist på ram (rädd för launchers) eller är fanboy av steam och hatar alla andra.
Jag köper där det är billigast, svårare är det inte.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Skrivet av Illunwe:

En skara osammanhängande idéer där.
Först nämner du genomsnitt, sedan tar du upp 'spel med kvalitet' som om att kvalitet är orelaterat med försäljning.
Det jag säger här är inte att 'spel med kvalitet garanterat kommer sälja mer,' utan istället att det ökar ens chanser.
Beror mycket på reklam också - det du poängterar är effektivt att 'finnas på Epic' gör att man kan spara in på reklam.

Sedan har du en allmän sanning som du av någon anledning begränsar till just Steam.
"De flesta lyckas inte över huvud taget på Steam, vi pratar nu främst om att ens bli sedd.

De flesta lyckas inte över huvud taget. Det har du rätt i, och det är inte någonting som Epic ändrar på.
'Spel som hamnar på Epic' är ju utvalda - det som händer är att vi aldrig får se 'de flesta som inte lyckas.'

Så det ändrar inte på faktum att de flesta inte lyckas, eller att de flesta inte ens blir sedda.
Det du menar på verkar mer exakt "Att släppas på Epic är som gratis reklam, vilket hjälper en att lyckas."

"Metro Exodus sålde t.ex. mer på EGS än förra spelet, så det går absolut."
Uppföljare till välgillat spel, med större budget och mycket mer reklam sålde mer än förra spelet - förvånande?
Vi vet helt enkelt inte hur det hade sålt på Steam - möjligtvis mindre, eller möjligtvis mer.

Jag lutar mig på 'typ likadant, kanske lite mindre p.g.a. negativ press, kanske lite mer p.g.a. 'all press är bra press.'

I helhet så gillar jag inte Epic på grund av de sättet de beter sig på, och det negativa man hört hjälper inte.
Har heller ingenting speciellt att klaga på när det kommer till Steam, och steams svar på många saker, t.ex. 'review bombings' kan jag bara se som positivt - de har tagit fram ett system för att markera när det sker, samt så ger de kunden förmågan att se på dessa om man bryr sig om sådant, vilket i min mening är att vara på kundens sida.

Däremot så har diskussionen i överlag fått mig att bli mer positivt lagd till alla andra 'launchers.'
Har sneglat lite på The Division 2, och om jag vill köpa den så kommer jag skaffa den på Uplay.

==

Du säger att det är fler som använder Epic Launchern?
Om detta är sant så kan man undra huruvida Epic's tillvägagångssätt ens är lagligt.

Det är nämligen olagligt att konkurrera genom förlustförsäljning, vilket är vad Epic gör med just denna rean då de står för kostnaden. Notera att lagarna är skrivna så att det är olagligt för de med 'dominerande marknadskraft' att göra detta.
Källa 1: http://www.konkurrensverket.se/konkurrens/om-konkurrensregler...

Om Epic faktiskt är större än Steam, som så ofta kallas för monopolistiskt, så kan man undra hur lagligt detta är.

Från vad jag kan hitta så är dock Steam nästan garanterat större.
Detta då Epic's nummer är 'totala användare' medans steams är per månad.
Källa 1: https://www.pcgamer.com/steam-now-has-90-million-monthly-user...
Källa 2: https://www.businessinsider.com/epic-games-store-total-users-...

De högsta numren jag har hört är c.a. 250 miljoner totala spelare av Fortnite, jämfört med c.a. 1 miljard konton på Steam.

Det finns också betäckningen 'kollektiv dominans' vilket enligt EU sker när två icke-dominanta företag tillsammans kan ses som dominanta - vilket inte behöver något slags avtal, utan endast att de uppför sig identiskt på marknaden.
Källa 1: https://en.wikipedia.org/wiki/Article_102_of_the_Treaty_on_th...

Så även om det skulle vara legalt för Epic eller Steam i ensamhet, så kanske det är olagligt om de båda gör detta.
Vilket kan bli lite 'först till kvarn' av det hela - att Steam nu inte kan börja eftersom Epic gör det.

Men men, jag är inte kvalificerad för att bedömma detta. Ser det hela som ett 'eh, kanske?' med axelryck.
Du råkar inte vara en advokat eller allmänt kunnig inom lagen? Och även om du inte är det, vad tycker du om detta?

OP har en fråga med en poll; "Tänker ni länsa plånboken i den här rean eller håller ni i era surt förvärvade stålar till Steam-rean?" Så diskussion om 'vart man vill handla' i denna tråden är ju så On Topic som det kan bli.

Men även om vi antar att tråden hade handlat exklusivt om Epic, så är det fortfarande On Topic att diskutera just Epic.
Man kan bland annat undra sig vart kundvagnen är, och kan finna att den är planerad som en feature om < 6 månader.
Källa 1: https://www.epicgames.com/store/en-US/news/epic-games-store-o...
Källa 2: https://trello.com/b/GXLc34hk/epic-games-store-roadmap

Och så kan man varna om att en del människors köp har blivit flaggade som 'möjligt bedrägeri' när de handlat under denna rean. Det är bra att Epic värnar om kunderna, och det krävs tydligen inköp av c.a. 5 spel för att detta ska kunna ske.

Sedan så krävs det viss skicklighet för att kunna övertyga människor.
Ta dig själv som exempel - tänk på ett hjärteämne, och hur mycket som skulle krävas för att övertyga dig att du har fel om det. 'Kom igen nu, tro som mig! Jag har ju rätt! Du har fel!' ...Är du övertygad ännu?
Eller har du kanske några krav på vad jag behöver göra för att övertyga dig?

Nu är ju knappast detta något hjärteämne för många, men det demonstrerar tesen att man endast kan bara bli övertygad på ens egna villkor - 'övertygande' handlar om att vädja till sin medmänniska med argument som denna godtar.
Och det spelar ingen roll vad ämnet är - det går inte att diktera vad människor ska tycka, utan man måste vädja och förhandla.

Om man inte lyckas övertyga människor betyder det bara att ens strategi inte fungerade, och man borde försöka någonting nytt.

Eller så kan man grummla om hur svårt det är, vilket det mycket väl kan vara. Ser dock inte det konstruktiva i sådant.

Angående mitt påstående om att de flesta inte lyckas på steam så baserar jag det på detta
Om du har ett spel med potential så har du större chans att slå igenom på EGS, på grund utav att du blir sedd.

Ja, vi vet inte om Metro: Exodus hade sålt mer på Steam, lika mycket, eller mindre. Så det kanske var ett dåligt exempel i och för sig.
För varje kopia såld så tog dock inte Steam 30 % av kakan, och då är vi väl egentligen tillbaka på ruta ett i diskussionen. Steams 30 % vs Epic 12 %. Förklarar inte detta varför de föredrog EGS?

Totalt sett så vet vi inte om fler lyckas eller ej tack vare EGS, som du påpekar. Men de spel som blir utvalda har bättre förutsättningar än om de hade gått till Steam.

Angående EGS användartal så står det i denna artikeln så hade EGS 85 miljoner användare i mars medans Steam hade 90. Steam finns bl.a. i Kina, så totalt sett så hade de i mars i alla fall flest användare globalt. Marknadsandelar exkl. Kina däremot, kanske inte.
Enligt länken du postade så behöver den ledande parten ha över 40 % av marknaden däremot.
Vilket blir Steam sedan många år tillbaka?

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Öh, va?

Det är väl upp till konsumenten att bestämma? Jag förstår inte ditt argument här, varför vill du tvinga kunder till en annan butik om de är redan nöjda med butiken de redan handlar från?

Det har jag inte sagt. Jag ställde en fråga, jag är inte insatt i det Tim twittrade om och frågade vad saken gällde.
Jag frågade om du inte tycker att det är skillnad på att en producent av en vara väljer vilken butik de säljer sin produkt i och att en tredje part försämrar kvaliteten på din upplevelse om du inte betalar pengar. Var det inte det tweeten handlade om?

Permalänk
Skrivet av Heymelon:

Jo det är ju utveklarvänligt och bra PR, men förstår inte hur det är konkurrens för oss på användar sidan. Hur får vi en bättre upplevelse på grund av detta? Jag ser konkurrens främst som att du skapar en bättre produkt. Och för användaren ligger Epic launcher långt bakom Steam i dagsläget.

Epic är ett företag, som gör det de kan för att generera vinst. Vilket är helt förståeligt. Att de sitter och gör altruistiska beslut som kostar dom miljarder utan att ha långsiktig ekonomisk vinning som högsta prioritet dock, är väldigt naivt frågar du mig. Om nu steam skulle droppa sin andel av kakan till 8% skulle Epic förlora sin största morot för utvecklare att välja dem över steam. Men de visste att Valve inte skulle bita. Så detta "ultimatum" till valve är bara ett försök att få lite bättre PR, och skapa en bild att de har större mål än att krossa allt motstånd och bli den enda affären in town.

Detta är inte riktigt sant. Ja det är så det ser ut i dagsläget, efter mycket jojoande mellan mer striktare och öppnare filosofier när det kommer till översikt och kvalitetskontroll. De var en tid där Valve fick mycket kritik och indie utvecklare klagade på att det var alldeles för svårt att lansera ett spel på steam. Sen hade de ju en period med steam Greenlight där de försökte lägga jobbet på oss brukare. Steam är långt ifrån perfekta, men ingen kan ta ifrån dom att de har experimenterat med flera olika modeller, samt som den första stora spelbutiken lagt en grund där alla andra kan lära sig av deras misstag och framgångar. De har i dagsläget den mest funktionsrika och välgjorda plattformen imo, vilket kanske inte alltid varit fallet. Som du nämnde så hade butiker som Origin refunds långt innan steam. Och där har du i mina ögon ett exempel på riktig konkurrens in action, vilket förmodligen bidrog till att steam fick höja ribban för att hänga med. Och nu har vi refunds som enligt de flesta fungerar väldigt bra, även på steam.

Så konkurrens är det inget fel på. Jag hejjar på att andra eller åtminstone en annan digital store ska bli stora nog att ge Steam ordentlig konkurrens. Men jag tycker inte "Walmart metoden" går att kalla konkurrens. Du vet, den amerikanska super matkedjan som bara slängde pengar på att kunna sälja varor svinbilligt till förlust, tills inga andra butiker i närområdet hade råd att existera längre. Walmart var inte bäst eller användarvänligast. Men de var tillslut nästan den enda affären som kunde stå kvar och köpa in varor i många områden/städer. Just nu är epic väldigt dålig på användarfronten. Men precis som Walmart slänger de så mycket pengar de kan på att låsa eller locka produkter/utvecklare att endast existera och sälja hos dem. Så visst, är man utvecklare så kanske det lönar sig att släppa sitt spel där istället för på steam Åtminstone i dagsläget när Epic inte sitter med problemet att ha ett gigantiskt library då de är såpass nya.

Den enda anledningen för majoriteten utav oss användare dock att köpa ett spel där nu, är att de har slängt nog med pengar på någon att göra en populär titel exklusiv.

Inte (användarvänlig) konkurrens eller positivt för oss, imo.

Vill man ha fler spel så är det bra om utvecklaren går runt. Konkurrens bland butikerna bör bidra till bättre priser och villkor, precis som när Steam införde refunds efter att Origin infört detta.

Vidare tror jag som du att det hade varit olyckligt om Epic genom Wallmart-metoden dödar ut andra butiker. Det är klart att de investerar pengar i butiken för att dra ner priser och locka kunder som dig och mig, men om de börjar höja priser allt eftersom så kommer de tappa varje kund.
Hade det varit en fysisk butik så hade det varit en annan femma, när butikerna stängt ner så finns det bara Wallmart i ditt område att åka till. Nu har vi hela världens spelbutiker på internet, och du har många val att välja bland, och Steam har inte någon brist på pengar om man säger så.

Permalänk
Skrivet av Tekoppar:

@LinusNeuman: Så du menar att problemet är inte utvecklarna, eller spelen dem gör. Du menar att vissa utvecklare får det svårare och måste kämpa mer, utveckla bättre produkter för att kunna synas bättre. Jag har väldigt svårt att se några problem med detta, varför skulle det vara Steams ansvar att sköta marknadsföringen åt andra? Har du några bra exempel på dessa stackars utvecklare som gjort "kvalités" spel men misslyckats?

Nej det menar jag inte. Jag förklarar varför utvecklare väljer bort Steam.
Du förutsätter att ett spel syns bättre automatiskt för att deras spel är bättre, men det är just det som är problemet. Det finns massvis av bra spel som inte syns där ute för att det helt enkelt finns för mycket i butiken, och algoritmerna hjälper dem inte.

Jag förstår inte heller varför du skriver som du gör, varför lägger du till "stackars" utvecklare, vad är det du försöker säga? Är det sarkasm? Är det inte synd om utvecklare som det inte går bra för? Tror du att det inte finns några utvecklare det går dåligt för?

Här har du ett färskt spel som exempel, BATALJ från nystartade stockholms-studion Falldamage med en mängd veteraner bakom sig.
Jag spelade och tyckte det var kul och det ser bra ut. Men det gick ingen vidare.
https://store.steampowered.com/app/981850/BATALJ/
Recenserat som bra av Fz. https://www.fz.se/recension/279248-recension-batalj

Steam, precis som Youtube, mfl, har på grund utav sitt stora utbud, algoritmer som ser till att dessa spel blir upptäckta. Men den har det varit mycket problem med.
https://www.gamasutra.com/blogs/ErikJohnson/20190129/335035/T...

Det har ingenting med marknadsföring att göra. Vill man inte att indiespel ska bli upptäckta så kan man strunta i det, men då ska man inte bli förvånad när utvecklare väljer att sälja sitt spel någon annan stans. Vill du som konsument som vill köpa dina spel hos Steam att det ska finnas indiespel där så behöver Steam se till att det går. Eller så gör man inte det, så blir det svårare för indie att slå igenom. Det är helt upp till butiken.