GTX 1070 sli, vilka problem?

Permalänk

GTX 1070 sli, vilka problem?

Hej jag har ett GTX 1070 nu och har nyss beställt en ny skärm, har haft en 1080p skärm i snart 10 år så tänkte att det var dags att gå upp till iaf 1440p, vilket då säkert kommer minska mina fps ganska mycket och jag vill helst ligga runt 80-100 fps i BF1 och GTA 5 som jag spelar mest. Så då antar jag att jag skulle behöva ett till GTX 1070, men jag har inte kört sli sen jag hade två 8800 GTS 512MB. Minns då att jag kunde känna av "Micro lagg" typ svårt att förklara.

Har sökt lite på google och enligt vissa så ska Micro stuttering vara helt borta, men vill gärna va säker innan jag köper ett till GTX 1070. Någon som kör sli med ganska nya grafikkort och kan berätta om ni har några problem med Micro stuttering eller annat som kan vara störigt? Vet ju redan att alla spel inte scalar så bra och det drar mer ström och blir mer värme men om man bortser ifrån det finns det andra problem? Och borde man få runt 80-100 fps på ultra i BF1 och GTA 5 med 1440p och GTX 1070 i sli?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Jag skulle personligen säga att du tjänar mer på att sälja ditt nuvarande 1070 och köpa ett 1080 / 1080ti istället.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Sälj ditt 1070 och köp ett 1080 eller kanske till och med ett 1080 TI. Ett 1080Ti kostar ju i princip som två 1070, så du "förlorar inte" särskilt mycket på det utan vinner en massa prestanda (förutsatt att du säljer ditt 1070). Lika med 1080.

Visa signatur

Glad Sommar

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av hunkaboy86:

Hej jag har ett GTX 1070 nu och har nyss beställt en ny skärm, har haft en 1080p skärm i snart 10 år så tänkte att det var dags att gå upp till iaf 1440p, vilket då säkert kommer minska mina fps ganska mycket och jag vill helst ligga runt 80-100 fps i BF1 och GTA 5 som jag spelar mest. Så då antar jag att jag skulle behöva ett till GTX 1070, men jag har inte kört sli sen jag hade två 8800 GTS 512MB. Minns då att jag kunde känna av "Micro lagg" typ svårt att förklara.

Har sökt lite på google och enligt vissa så ska Micro stuttering vara helt borta, men vill gärna va säker innan jag köper ett till GTX 1070. Någon som kör sli med ganska nya grafikkort och kan berätta om ni har några problem med Micro stuttering eller annat som kan vara störigt? Vet ju redan att alla spel inte scalar så bra och det drar mer ström och blir mer värme men om man bortser ifrån det finns det andra problem? Och borde man få runt 80-100 fps på ultra i BF1 och GTA 5 med 1440p och GTX 1070 i sli?

Sälj köp aftermarket 1080ti

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Hmm ja då blev det svårt, känns som att jag inte vill sälja mitt gtx 1070 än, köpte det för bara nån månad sen. Så det är ingen bra idé att köra sli?

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Hmm ja då blev det svårt, känns som att jag inte vill sälja mitt gtx 1070 än, köpte det för bara nån månad sen. Så det är ingen bra idé att köra sli?

Kör 970 SLI och kört SLI ett par år nu, tycker det fungerar bra i alla fall i de spel som har bra stöd för det som tex Witcher 3, Battlefield spelen DOOM och Dragon Age INQ,Shadow Warrior 2 osv...Jag upplever inge microstutter alls kanske har tur,

det suger ju dock när spelen som kommer inte har stöd för sli då sitter man där med hälften av FPSen typ

Mina kort kan jag spela BF1 och GTA5 i 340x1440 funkar fint över 60 fps med bra inställingar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Kör 970 SLI och kört SLI ett par år nu, tycker det fungerar bra i alla fall i de spel som har bra stöd för det som tex Witcher 3, Battlefield spelen DOOM och Dragon Age INQ,Shadow Warrior 2 osv...Jag upplever inge microstutter alls kanske har tur,

det suger ju dock när spelen som kommer inte har stöd för sli då sitter man där med hälften av FPSen typ

Mina kort kan jag spela BF1 och GTA5 i 340x1440 funkar fint över 60 fps med bra inställingar.

Okej de låter bra iaf att du inte har micro stuttering, de är mest de jag är rädd för att jag ska få om jag köper ett till gtx 1070, kollade på lite Youtube videos nu och bf1 verka ju scala väldigt bra med sli. Lite roligt bara att det var ungefär 10 år sedan jag körde sli sist och då vare ju några spel som scalade väldigt bra med sli och andra inte precis som idag, känns som att sli borde kommit längre än så på 10 år och att alla spel idag borde ha bra sli scalning

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Sälj ditt nuvarande 1070 och köp ett GTX 1080 ti istället, ungefär samma prestanda som SLI 1070 fast med enbart ett kort.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Okej de låter bra iaf att du inte har micro stuttering, de är mest de jag är rädd för att jag ska få om jag köper ett till gtx 1070, kollade på lite Youtube videos nu och bf1 verka ju scala väldigt bra med sli. Lite roligt bara att det var ungefär 10 år sedan jag körde sli sist och då vare ju några spel som scalade väldigt bra med sli och andra inte precis som idag, känns som att sli borde kommit längre än så på 10 år och att alla spel idag borde ha bra sli scalning

ja men det är fixat sen ett tag tillbaka. Det som vi väntar på är ju Creators Update till Windows 10 där MULTI Gpu stöd kommer till DX12m samt att AMD snackade ju om detta på sitt Rysen event att tillverkare börjar utvecka Multi GPU stöd för dx12 vilket e riktigt nice, där såg vi ju 100 % skalning i Sniper Elite 4... inte helt fel.

Kör också en HBM brygga ifrån nvidia.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Dom flesta som svarar kör inte SLI det strular mm har inte kört sli dom närmsta 5 åren kör 980ti sli nu och finner inga bekymmer över huvud taget. Skalas bra i alla spel jag spelar och microstuttering existerar inte heller... Kanske gsync som tar bort det, vet ej. Hade inte ens med 8 serien så..

Nu är ju andrahandsvärde rätt ok på 1070 dock, och därför kan det vara en relativt god idé att sälja och köpa 1080ti om du verkligen behöver bättre prestanda i spelen du spelar. Annars om du inte behöver bättre nu kan du likväl vänta på att det släpps något du behöver mer prestanda i och då köpa nytt eller köpa ett till 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunkaboy86:

Okej de låter bra iaf att du inte har micro stuttering, de är mest de jag är rädd för att jag ska få om jag köper ett till gtx 1070, kollade på lite Youtube videos nu och bf1 verka ju scala väldigt bra med sli. Lite roligt bara att det var ungefär 10 år sedan jag körde sli sist och då vare ju några spel som scalade väldigt bra med sli och andra inte precis som idag, känns som att sli borde kommit längre än så på 10 år och att alla spel idag borde ha bra sli scalning

Mina GTX 1070 i SLI lirar BF1, högsta inställningar i 4K, med FPS som aldrig sjunker under 60. Inga problem alls med SLI. Även GTA V flyter väldigt fint i 4K, återigen bra skalning, inga problem.

Har inte testat 1440p, men jag är helt säker på att det kommer att fungera perfekt om du inte har en allvarlig flaskhals. Det enda spelet jag har haft lite problem i är Mirrors Edge, men inget som förstör upplevelsen.

Det är enligt mig inte värt att skaffa ett GTX 1080 (Ti), kör på ett till 1070, börja spara pengar och köp något kort från nästa generation om de presterar bra. Att jag köpte 980 Ti när det kom ut... Det ångrar jag lite smått, grym prestanda men priset sved.

TLDR: Har personligen inga problem med SLI, drar runt spel i 4K utan problem. Helnöjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI RTX 3080 Gaming X | R7 3800X | 16 GB RAM @ 3600 MHz | Seasonic Prime Ultra 850W | Corsair MP510 960GB + Crucial MX 300 525GB

Permalänk

Okej det låter ju lovande att sli verkar funka bra nu för tiden Man får nog öppna plånboken och ta å köpa sig ett till GTX 1070 då, tack för eran hjälp Fler går gärna ge mer synpunkter med mera om ni har

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Skrivet av hunkaboy86:

Hej jag har ett GTX 1070 nu och har nyss beställt en ny skärm, har haft en 1080p skärm i snart 10 år så tänkte att det var dags att gå upp till iaf 1440p, vilket då säkert kommer minska mina fps ganska mycket och jag vill helst ligga runt 80-100 fps i BF1 och GTA 5 som jag spelar mest. Så då antar jag att jag skulle behöva ett till GTX 1070, men jag har inte kört sli sen jag hade två 8800 GTS 512MB. Minns då att jag kunde känna av "Micro lagg" typ svårt att förklara.

Har sökt lite på google och enligt vissa så ska Micro stuttering vara helt borta, men vill gärna va säker innan jag köper ett till GTX 1070. Någon som kör sli med ganska nya grafikkort och kan berätta om ni har några problem med Micro stuttering eller annat som kan vara störigt? Vet ju redan att alla spel inte scalar så bra och det drar mer ström och blir mer värme men om man bortser ifrån det finns det andra problem? Och borde man få runt 80-100 fps på ultra i BF1 och GTA 5 med 1440p och GTX 1070 i sli?

Känns rent åt skpgen att sälja ditt 1070 och köpa ett 1080/TI. Kolla lite benchmarks på 1070 SLI på Youtube. Dem är lite bättre än Titan XP i vissa delar, vissa delar lite sämre. Spelar själv med 970 SLI och kör i 1440p. Funkar jättebra. Du måste dock leva med att när spel är nya är stödet för SLI lite halvkasst, men löser sig oftast. Givetvis funkar vissa spel bättre än andra men jag tycker ett till 1070 med HB brygga är bästa alternativet!

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Skrivet av jnilssonn:

Känns rent åt skpgen att sälja ditt 1070 och köpa ett 1080/TI. Kolla lite benchmarks på 1070 SLI på Youtube. Dem är lite bättre än Titan XP i vissa delar, vissa delar lite sämre. Spelar själv med 970 SLI och kör i 1440p. Funkar jättebra. Du måste dock leva med att när spel är nya är stödet för SLI lite halvkasst, men löser sig oftast. Givetvis funkar vissa spel bättre än andra men jag tycker ett till 1070 med HB brygga är bästa alternativet!

Jag köpte ett GTX 1080 Ti istället för att köra sli, har fortfarande skrämmande tankar sen sist jag körde sli för 10 år sedan hehe, men om nån är intresserad av ett Asus Strix 1070 med kvitto och nån månad gammalt bara så är de bara att PMa. Kommer lägga ut det på marknaden snart

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig mer köra SLI. Bytte mina 970 Strix mot ett Palit 1080 och jävlar vilken skillnad. Micro stuttering och sånt. Låt er inte luras av 3D mark och syntetiska program som visar bra siffror i SLI, i verkliga applikationer är prestandan en besvikelse. Nu hade jag ju två 970 med 3,5 + 0,5 skojminnne så det kan ha bidragit till en del prestandaproblem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7-4790K | Palit GeForce GTX 1080 Super Jetstream | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance Low Profile 32GB DDR3 PC3-12800 | Samsung SSD 840 EVO 250 GB | Asus Z97-A

Permalänk
Medlem

Jag kör GTX 970 i SLI med en G-syncskärm med 1440. Det fungerar jättebra! Att överklocka är inte alltid helt bra, då det övre kortet snabbt blir varmt. Jag skulle säga att du ska köra SLI. Utöver att det fungerar bra så är det jävligt kul!
Ibland krävs dock lite pillande (läs: läsa på forum) för nya releaser som kan bugga lite. Åtgärdas dock oftast snabbt av nVidia och spelleverantören. Wildlands bråkade till ca. tre dagar efter release, men löste det efter att ha läst på lite forum och ändra SLI-inställningar.
Det enda riktiga problem jag har varit förbannad över är att jag har haft två skärmar och då har jag haft freeze lags. När jag tog bort den andra skärmen blev det helt magiskt bra.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk

Jag körde SLI med två likadana 970, det funkade jättebra, så länge man kunde hitta NVIDIA profiler setttings som fungerade. För utan det var det sällan som som spelen scalade nåt alls. Ska du köra VR så är det bara att glömma det eftersom VR stödjer bara ett kort. Kommer nog att bli ändring på det men ingen vet när.

Men du ska inte skippa SLI bara för att folk säger att det var crap 10 år sen.

Men om man labbar och söker profiler inställningar på nätet så kommer dom flesta spel att funka ypperligt. Enda anledningen att jag skaffade 1080 kortet var just för VIVEn.

Så kör i vind och lycka till

Permalänk

Blir inge sli för mig för jag köpte ett GTX 1080 Ti istället, har blivit för avskräckt av sli. Så de är bara å glömma, men som sagt om nån är intresserad av mitt gtx 1070 Strix så bara att skicka PM

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Har kört 660 Ti SLI, 780 Ti SLI och 980 Ti SLI men inget mer SLI mer för mig (ska köpa ett 1080Ti).
Är och kommer alltid vara krångel i vissa titlar, jag hade i BF1 och Rainbow Six Siege. Patchar kan ta tid och det känns som om stödet minskar mer och mer.
Angående stuttering. Varje gång jag uppdaterade drivrutiner och glömde aktivera SLI så kändes det mycket (!) bättre. Beror kanske på hur känslig man är..?
Men många kör SLI och är glada över det.

Det enda rätta svaret är: kör själv och testa. Bilda din egna uppfattning. Är ju kul att hålla på i alla fall

Permalänk

Jag körde sli 8800GTS 512mb och kom på att jag körde ju sli med gtx 780 också, det funkade bra och jag fick mer FPS i dom flesta spel och inga problem hade jag med värme. De som störde mig nå fruktansvärt va microstuttering, kändes som det inte flöt på även fast man hade bra med FPS, så därför tog jag mitt förnuft till fånga och väljer att inte köra sli

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

@hunkaboy86: Hej, ledtråd ägaren!

Det finns många här som tydligen aldrig använt SLI, endast läst om det och kollat på youtube videon som kritiserar SLI eftersom många videos har fel konfiguration av korten.

En huvudregel som jag lärt mig om under 10 år erfarenhet av nVidia SLI samt Radeons gamla Crossfire teknik när det fanns är följande: Vissa kort går ej att använda i samband med varandra. Dom ger med andra ord, inget hjälp med FPS över huvudtaget.

En sak jag lärt mig hit tills med nVidia är Ti korten rekommenderas utan SLI. Standard GTX korten, de rekommenderas MED SLI. 1070x2 på SLI ska ge prestandan som liknar RTX 2070 (inte Ti varianten). RTX 2070 är ett kort som är snabbare än 1080 Ti. Jag tänkte testa detta den här månaden och om jag har tid så återkommer till tråden då med lite åt er alla att få kundskap om.

1080 Ti är bra om man vill ha x1 kort.
1070x 2 kort i SLI konfiguration ger bättre prestanda (skall ge) än 1080 Ti. Du kommer eventuellt att få höra från mig igen.

Med vänlig hälsning,
SLI-gurun

Permalänk
Medlem

@Exsosus: Du kommer aldrig ifrån att det inte fungerar i rent för många spel för att det ska vara värt om du inte hittar väldigt billiga kort och är beredd att köra på ett kort mesta av tiden. Detta gäller både CF och sli.

När jag har kört sli och cf har det varit när jag fått kort nummer 2 väldigt väldigt billigt. Så har erfarenhet av båda.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exsosus:

@hunkaboy86: Hej, ledtråd ägaren!

Det finns många här som tydligen aldrig använt SLI, endast läst om det och kollat på youtube videon som kritiserar SLI eftersom många videos har fel konfiguration av korten.

En huvudregel som jag lärt mig om under 10 år erfarenhet av nVidia SLI samt Radeons gamla Crossfire teknik när det fanns är följande: Vissa kort går ej att använda i samband med varandra. Dom ger med andra ord, inget hjälp med FPS över huvudtaget.

En sak jag lärt mig hit tills med nVidia är Ti korten rekommenderas utan SLI. Standard GTX korten, de rekommenderas MED SLI. 1070x2 på SLI ska ge prestandan som liknar RTX 2070 (inte Ti varianten). RTX 2070 är ett kort som är snabbare än 1080 Ti. Jag tänkte testa detta den här månaden och om jag har tid så återkommer till tråden då med lite åt er alla att få kundskap om.

1080 Ti är bra om man vill ha x1 kort.
1070x 2 kort i SLI konfiguration ger bättre prestanda (skall ge) än 1080 Ti. Du kommer eventuellt att få höra från mig igen.

Med vänlig hälsning,
SLI-gurun

Har 2st 1070s/780Tis i sli och i de flesta nya spel så funkar sli inte alls eller dåligt.
Spelar jag spel som BF4,ESO,Ashes of Singularity med mera så funkar det faktist rätt bra ändå..
Men BF5,Metro Exodus eller andra nyare spel så funkar det inte alls eller så jobbar ena kortet under 19 %
Så om Sli är värt det beror nog på personen i sig om den vill betala extra för att få en snygg låda med 2 kort eller om personen bara spelar de spel som funkar med sli.
Men är det värt det overall, nja men gillar man en snygg burk eller hittar ett kort billigt så visst om man nu vill ha det.

Permalänk
Medlem

finns inte mycket stöd för SLI.
väldigt synd att Gta 5 Five M inte stöjer SLI
då Sli funkar rätt bra i GTA 5.
BF5 har inte heller stöd för SLI.

ibland finns det SLI stöd men det ger en sämre upplevelse
en med 1 kort. man kan få grafik Artefakter mm.
Ibland kan man inte använda visa Kantutjämnings tekniker i Sli

Det kanske fungera bra i dom spelen du spelar just nu.
men hur blir det när du vill spela något annat?
då kanske du känner dig tvungen att leta efter spel med SLI stöd.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ