Permalänk
Avstängd

M2 precis under GPU

Hej,

Tänkte köpa en M2 istället för SSD (tänkte sätta in SSD:en i en annan dator, minskar också kablar).

Grejen är att M2:an hamnar precis under mitt grafikkort. Jag har laddat upp en bild på mitt moderkort och ringat in i gult där M2 ska sitta och i vitt grafikkortet. Har ett RX 580 ovanför, och i praktiken hamnar den verkligen rakt under med någon centimeter som då inte är precis under.

https://cdn1.imggmi.com/uploads/2019/5/18/a180893d2cea7196acc...

Är det här farligt/dåligt? Blir det varmt precis under grafikkortet? Har sett att flera andra moderkort har M2-placeringen just där.
Jag ska spela spel, typ Fortnite, ganska länge på datorn och i övrigt är det ett mITX med en fläkt.

Permalänk
Medlem

M.2-enheterna drar några enstaka watt som mest, så även om deras egna små kretsar kan bli rätt varma så avger de väldigt lite värme till omgivningen.

Tillägg: Eller du kanske undrade om värmen från grafikkortet är skadligt för M.2-enheten och inte tvärtom? Det brukar inte vara någon större fara med det.

Permalänk
Medlem

det är ingen fara. skulle det bli så varmt att ssd'n skulle ta stryk, då har grafikkortet redan brunnit upp, och moderkortet inte långt därifrån.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Oki tack för svaren!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av RosaGosse:

Tänkte köpa en M2 istället för SSD

Kan vara bra att veta att "SSD" inte säger något om formfaktorn. En Samsung 970 Evo är en SSD, till exempel. Du tänker alltså inte köpa "en M.2 istället för en SSD", utan du tänker köpa en M.2‑SSD.

Också nämnvärt, apropå begreppsförvirring, är att M.2 inte säger något om prestanda, utan bara om fysisk formfaktor. Det finns både SATA-SSD:er och NVMe-SSD:er i M.2-format; de senare är betydligt snabbare. Däremot är den faktiska upplevda skillnaden i de flesta fall långt mindre än siffrorna ger sken av.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

@Alling: Ja bra att du redde ut det! Egentligen skulle jag inte vara intresserad av en M2 om inte det vore just för formfaktorn.