Chrome oanvändbart långsamt i ominstallerad Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Jag har bråkat en hel del i typ 3 dagar.
Installerat om Windows 10, 5 gånger!

Hur jag gjorde, stoppade in min windows 10 usb, bootade på den. Installerade.
Därefter kört igång alla uppdateringar vilket tog ca 4 timmar varje gång.
När allt väl var klart med updates kraschade olika grejor.
Först och främst, google chrome fungerad inte att surfa på, alla andra webbläsare funkar.
Går ej att logga in i nvidia experience för att uppdatera nyaste drivare. med mera.

Lösningen, jag gick in "Återställ den här datorn" och gjorde ominstallation där genom.

Efter ominstallationen blev alla drivrutiner uppdaterade och alla program fungerar som de skall även google chrome!

Min nuvarande windows version är 1809.

4timmar verkar långt tid om man har senaste versionen nerladdad då det mest brukar vara småuppdateringar.
Antar du använde detta https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Aja bra att du fick det att funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

4timmar verkar långt tid om man har senaste versionen nerladdad då det mest brukar vara småuppdateringar.
Antar du använde detta https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Aja bra att du fick det att funka.

Eftersom jag inte lärt mig använda nyaste nerladdnings verktyget så använde jag mig ju av det Microsoft usb minne jag köpte för 5 år sedan. Därav 4 timmar i Windows update varje gång. Men nu vet jag ju bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha löst det!

Skrivet av feliz:

Hej,

ominstallerade Windows 10 och efter det fungerade Chrome inte överhuvudtaget. Kommer in på sidor, men det går otroligt långsamt, ibland inte alls. Har ominstallerat windows 10 igen och bytt moderkort, men ingenting verkar hjälpa. Har ni några tips på var problemet kan ligga? Känns underligt att det inte blivit bättre efter ominstallation av windows.

Använd Media Creation Tool v.1809! (Tack @Zidichy, @Myllerman & @Lonian)

Som ni kanske sett i tråden här på slutet, de senaste månaderna har jag testat allt möjligt och "lånat tråden" ordentligt. Jag hade inte bara problem med Chrome utan även med Spotify, Steam och Uplay mfl. Appar med innehåll från nätet ville helt enkelt inte ladda in content. Det enda som verkade lösa problemet var att köra lokalt konto och fixa i Cryptograph Services. Men tyvärr tappade jag då kontroll över UAC, och även möjlighet att återställa fixen.

Jag fick tillslut en känsla av att det kunde ha att göra med installationsmaterialet på USB-stickan från 2015 eftersom det tog sån förb***at lång tid att få ordning på alla windows update steg (failed hit och dit, installationer i fel ordning etc). Sen tog det ibland någon dag innan Windows Update hittade 1809 uppdateringen, och efter det så var problemen tillbaka igen. Men så läste jag i tråden (än en gång) och la märke till @Zidichy använt MCT, och då damp poletten ned. Varför jag inte tänkt på det tidigare vetefan.

Så idag drog jag hem Media Creation Tool, skapade en ny sticka och swipe'a hela datorn. Installationen gick hur snabbt som helst, alla drivrutiner verkar funka från scratch. Och bäst av allt, jag kan använda Chrome och Spotify m.m som "vanligt"!

Tillade cred åt medhjälpare
Visa signatur

Intel Core i7 9700K @5Ghz | Noctua NH-D15 Chromax | Asus ROG Strix Z390-f | Asus ROG Strix RTX2080 Gaming OC
HyperX Fury 32Gb DDR4 | 2x Samsung 850 Evo 250Gb | Crucial MX500 1Tb | Fractal Design Define C TG Dark
EVGA Supernova G2 750W | 27" ROG PG278QR | Corsair K70 RGB | Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har inte Chrome men efter senaste uppdateringarna av W10 så är det samma problem med Edge, den är jättelångsam jämfört med Firefox och Palemoon.
Tyvärr måste jag använda Edge för på t ex en bank får jag inga kontrollkoder i Palemon eller Firefox troligen pga av alla antispårning, blockerare och spoofers. Resesajter fungerar inte heller. Edge kör jag helt ren med bara uBlock på ibland när sidor krånglar i de andra.

Och hur får man tillbaka menyraden ovanför i Edge som också försvunnit? Jag vill inte ha mobilversionen i min dator.

Permalänk
Medlem

Varför inte hoppa över Chrome och bara köra med Firefox? Finns det några speciella skäl att använda Chrome?

https://www.makeuseof.com/tag/switch-chrome-firefox/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricstark:

Hej igen! Nej tyvärr, det du säger stämmer inte.. Hur går det för TS förresten? @feliz

Har krånglat i en månad till nu, får fortfarande ingen hjälp av Microsoft eller Google. Oavsett så är det inte ett isolerat problem med Chrome enligt mig, då det även påverkar Steam, Uplay och Spotify t.ex. Det verkar sitta i Windows, eftersom problemet inte finns på en fräsch Win10 installation utan uppstår i samband med 1803 och 1809. Chrome är konsekvent obrukbart, medan de andra programmen går att använda med problem att ladda innehåll.

Har testat allt möjligt sedan okt/nov (när det nu var det började). Olika hårdvara, drivrutiner och alla möjliga tips/tricks från forum och support. Minns inte längre vad jag testat eller inte testat.

Cryptograph service fixen är den enda fix som löser alla mina problem! Men jag kan inte komma åt services, enhetshanterare m.m efter det. Med andra ord kan jag inte återställa fixen. Och inaktivera UAC har ingen effekt på åtkomsten till services..

Se här:
https://i.postimg.cc/Xq5zjBhn/Sk-rmklipp.jpg

mmh, detta äckel problem >.<
Har också fått bråka med detta efter att polaren installerade om win10, att MS inte kan sluta lägga in buggs i sitt OS...
Anledningen till att de blir så här är pga Windows Security Center > SmartScreen.
Tog mig ett par min men jag lyckades ställa in den som jag ville ha den, sen höll den inte på blockade längre.
Dock EXTREMT irriterande problem.
T.ex. om man går till Control Panel >System and Security > System > Device manager,
så blockar den device manager, precis som de blev för dig.
Men om man istället öppnar device manager så här så funkar det.
Control Panel >System and Security > System > Advance system settings > Hardware > Device Manager
😒

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricstark:

Använd Media Creation Tool v.1809! (Tack @Zidichy, @Myllerman & @Lonian)

Som ni kanske sett i tråden här på slutet, de senaste månaderna har jag testat allt möjligt och "lånat tråden" ordentligt. Jag hade inte bara problem med Chrome utan även med Spotify, Steam och Uplay mfl. Appar med innehåll från nätet ville helt enkelt inte ladda in content. Det enda som verkade lösa problemet var att köra lokalt konto och fixa i Cryptograph Services. Men tyvärr tappade jag då kontroll över UAC, och även möjlighet att återställa fixen.

Jag fick tillslut en känsla av att det kunde ha att göra med installationsmaterialet på USB-stickan från 2015 eftersom det tog sån förb***at lång tid att få ordning på alla windows update steg (failed hit och dit, installationer i fel ordning etc). Sen tog det ibland någon dag innan Windows Update hittade 1809 uppdateringen, och efter det så var problemen tillbaka igen. Men så läste jag i tråden (än en gång) och la märke till @Zidichy använt MCT, och då damp poletten ned. Varför jag inte tänkt på det tidigare vetefan.

Så idag drog jag hem Media Creation Tool, skapade en ny sticka och swipe'a hela datorn. Installationen gick hur snabbt som helst, alla drivrutiner verkar funka från scratch. Och bäst av allt, jag kan använda Chrome och Spotify m.m som "vanligt"!

Nps @Ricstark
Skönt att de löste sig för dig, Media Creation Tool är mindre buggat än det övriga MS ger ut.
Skrik till om nått mer blir fel så hjälper jag till

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]