Nvidia släpper kvartalsrapport – 31 procent lägre intäkter och minskade marginaler

Permalänk
Medlem

Nvidias aktiekurs ligger +0.20% för dagen, och +20% för iår, går nog ingen nöd på dom än.

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Passa på och läs hela artikeln nästa gång? ,-) "Störst procentuell minskning märks i försäljningen av system för grävande efter kryptovalutor. Här minskar intäkterna med 74 procent till 99 miljoner USD." Störts procentuella tapp visst, men gällande pengar så är det "småskit". Det är inte där de tappat alla miljonerna.

Permalänk
Medlem

@Rezillo: "Dom" som i Nvidia eller "Dom" som i aktieägarna? Företaget går ju fortfarande med vinst men att tappa nästan 1 miljard i vinst är ändå rätt så kraftig tillbakagång. 30% tapp i intäkter är ändå rätt så kraftig tillbakagång. Men tydligen så är börsen nöjda med det.

Permalänk
Medlem

Min teori är att det är homofobernas fel, dom vägrar köpa grafikkort som har en krets vid namn Turing.

Permalänk
Medlem

3 spel har ray tracing.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Ryzer: Passa på och läs hela artikeln nästa gång? ,-) "Störst procentuell minskning märks i försäljningen av system för grävande efter kryptovalutor. Här minskar intäkterna med 74 procent till 99 miljoner USD." Störts procentuella tapp visst, men gällande pengar så är det "småskit". Det är inte där de tappat alla miljonerna.

Läste bara kommentarerna men läs det du själv citerade.

System.

Detta räknas med all sannolikhet inte in under alla vanliga konsumenter som dammsög marknaden efter grafikkort för att mina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Sänk priserna på 2000-serien med 40% så kommer folk handla igen.

Man kan ju alltid drömma.

För folk som köpte Pascal korten så finns det knappt någon anledning att uppgradera. RTX är nutidens hårdvaru-meme.

Permalänk
Medlem

Ingen är nog förvånad över detta. Nvidia kan inte ta vilka priser dom vill om dom vill sälja grafikkort till massorna. Gick från ett 970 till ett 1070 några månader innan 2000-serien kom och är inte missnöjd övert huvudtaget. Skulle vänta till denna generationen. Glad att man inte gjorde det. Hoppas intel kan röra om lite i grafikkorts grytan när dom lanserar grafikkort. Eller att AMD kan komma och röra om. Men tyvärr har jag svårt att se AMD göra det.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är inte ett dugg konstigt att folk är skadeglada när företag tror sig och det biter dem i arslet. Om nu konsumentgrafikkort är en "mikroskopisk" del i deras omsättning så är de ju dumma i huvudet som inte plockar lågt hängande frukter genom att skaffa sig massor av bra PR och goodwill genom att sälja dem till ett pris som inte får folk att bli förbannade.

Jo men då får man vara utan gpu och vara glad för det.
Amd är inte billigare då deras kort VII är lika dyrt som ett 2080 och dessutom sämre.
Så priserna lär ligga där oavsett vad det är för företag.
Mining är den stora anledningen för resultatet vill jag tro, inte många som minar nu för tiden.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Jo men då får man vara utan gpu och vara glad för det.
Amd är inte billigare då deras kort VII är lika dyrt som ett 2080 och dessutom sämre.
Så priserna lär ligga där oavsett vad det är för företag.
Mining är den stora anledningen för resultatet vill jag tro, inte många som minar nu för tiden.

Det är svårt att vara glad när man har humana grafikkortspriser i färskt minne. Jag tycker AMD gjorde fel som prissatte Radeon VII som de gjorde. De sumpade en rejäl chans att knäppa Nvidia på näsan där. Sen ligger väl en del av förklaringen också i att kortet var snordyrt för dem att tillverka och det var dålig tillgång. Men ändå. Med prissättningen på Radeon VII så legitimerade de Nvidias galna prissättning och det är verkligen inte bra. Klart att vi inte ska vara utan grafikkort utan vi skall kunna kräva bra kort till humana priser. Det är väl det folk gjort nu också och det är därför de säljer dåligt.

Försälningsboomen under mining-hysterin kan inte i något hänseende anses som norm och de är dumma i huvudet om de förväntar sig sådanna försäljningsvolymer till sådanna priser, och det gäller såklart både Nvidia och AMD. De ska inte tro att vi kunder tål vad som helst.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt att se konsumenter faktiskt rösta med plånboken, snarare än bara prata. Hoppas det håller i sig så nvidia faktiskt får en riktig käftsmäll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är svårt att vara glad när man har humana grafikkortspriser i färskt minne. Jag tycker AMD gjorde fel som prissatte Radeon VII som de gjorde. De sumpade en rejäl chans att knäppa Nvidia på näsan där. Sen ligger väl en del av förklaringen också i att kortet var snordyrt för dem att tillverka och det var dålig tillgång. Men ändå. Med prissättningen på Radeon VII så legitimerade de Nvidias galna prissättning och det är verkligen inte bra. Klart att vi inte ska vara utan grafikkort utan vi skall kunna kräva bra kort till humana priser. Det är väl det folk gjort nu också och det är därför de säljer dåligt.

Försälningsboomen under mining-hysterin kan inte i något hänseende anses som norm och de är dumma i huvudet om de förväntar sig sådanna försäljningsvolymer till sådanna priser, och det gäller såklart både Nvidia och AMD. De ska inte tro att vi kunder tål vad som helst.

Precis vad jag menar.
Ingen är bra med deras prissättningar.
Men det finns inga siffror vad det kostar att tillverka korten och hur mycket dom gör i vinst, då hade det varit intressant och veta för utöver det så är det reklam och all annan skit som också kostar.
Så om någon vet eller har siffror vad det kostar att tillverka ett 2080 el VII bara i produktionskostnader så hade det varit intressant läsning.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Tesla AD hardware 3.0 (replacing their current Nvidia based one): https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE?t=4153

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Ingen är nog förvånad över detta. Nvidia kan inte ta vilka priser dom vill om dom vill sälja grafikkort till massorna. Gick från ett 970 till ett 1070 några månader innan 2000-serien kom och är inte missnöjd övert huvudtaget. Skulle vänta till denna generationen. Glad att man inte gjorde det. Hoppas intel kan röra om lite i grafikkorts grytan när dom lanserar grafikkort. Eller att AMD kan komma och röra om. Men tyvärr har jag svårt att se AMD göra det.

För mig har det blivit MSI 960 > Asus 1060 > (nu senast denna veckan) Asus 2080 (helt ok pris på ca 7500). 😎

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Svindyra kort. 2080 för 8k, tack inet <3. Fortfarande inte värt men whatever jag satt ju för glassens skull på ett GTX680 och min skärm dog så jag köpte 1440p... va ju lite tvungen! Förlåt mig @sweclockers

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ingen har nämnt mining-boomen? Där har ni dom största förklaringarna. Sen har det väl inte släppts några intressanta spel direkt heller.

Detta hade nog stor påverkan ja.

Skrivet av ToddTheOdd:

@Ryzer: Passa på och läs hela artikeln nästa gång? ,-) "Störst procentuell minskning märks i försäljningen av system för grävande efter kryptovalutor. Här minskar intäkterna med 74 procent till 99 miljoner USD." Störts procentuella tapp visst, men gällande pengar så är det "småskit". Det är inte där de tappat alla miljonerna.

Under krypto-boomen i slutet av 2017 och början av 2018 så gapade hyllorna helt och hållet toma. Nvidia sålde i princip slut på varenda jäkla grafikkort de hade i hela världen och folk som ville köpa nya kort för att spela blev ofta utan pga. att miners köpte 8 kort vardera. Det var alltså inte bara särskild hårdvara för kryptogrävande (t.ex. Nvidias p106) som påverkades av denna boom utan försäljningen ökade också tokmycket på grafikkort som faller inom segmentet "gaming". Så jag tror det är du som underskattar krypto-boomens effekt. Jag tror personligen att detta har haft större effekt på de minskade intäkterna än vad "dålig prissättning" (som många skriver om) har haft. Men vad vet jag?

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

@Grumie: Vare sig du eller jag vet. Men om ett grafikkort kostar 7500 eller 15 000 lär påverkar försäljningen rätt så rejält. Vi får väl se om det händer något när AMD släpper sitt "Navi". Vilken prisbild kontra prestanda det har och vilken försäljningen dessa kort då får.

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Kul att du lägger så stor vikt till början på mitt inlägg och helt skiter i resterande del. "Här minskar intäkterna med 74 procent till 99 miljoner USD." Störts procentuella tapp visst, men gällande pengar så är det "småskit". Det är inte där de tappat alla miljonerna."

Men visst såldes en betydande del även av gaming-kort till mining även om inte nvidias kort var de som var bäst till det. Och det nu i kombination med rejält dyra kort i den nya serien har gjort att deras försäljning har rasat. Hade deras nya serie haft en bra prisbild så hade de fortsatt haft en bra försäljning på 2000-serien. Men den är för dyr för vad folk tycker de får. Svårare än så är det inte. Bara att se på siffrorna. 3.2 miljarder Q1 2018 och nu 2.22 miljarder Q1 2019. Och det är med betydligt dyrare kort så det gör att intäkterna blir högre. Så antalet kort lär har rasat rejält.

Permalänk
Medlem

Så Nvidia gör fortfarande vinst och aktieägarna är bevisligen nöjda. Tur att vi på ett lokalt forum vet hur det ska gå till egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Sänk priserna på 2000-serien med 40% så kommer folk handla igen..

No shit, Sherlock.

Det garanterar dock inte ökad vinst och det är där skon klämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Grumie: Vare sig du eller jag vet. Men om ett grafikkort kostar 7500 eller 15 000 lär påverkar försäljningen rätt så rejält. Vi får väl se om det händer något när AMD släpper sitt "Navi". Vilken prisbild kontra prestanda det har och vilken försäljningen dessa kort då får.

Jo, fast en hög prissättning betyder inte att intäkterna minskar per automatik även om det resulterar i att de säljer färre kort.
Vad vi dock faktiskt vet är ju att deras 1000-serie var på tok för lågt prissatt då efterfrågan sköt i höjden under krypto-boomen och Nvidia förutsåg ej det men är inte dummare än att de lärt sig av sitt misstag - dom har nu satt en högre prislapp för att detta inte ska ske igen. Att inte kunna leverera i den takt produkten säljer är aldrig bra för ett företag och toma butikshyllor är uteblivna intäkter. Nvidia har dessutom med sin högra prissättning förmodligen goda marginaler att dumpa priserna om AMD någonsin kommer med något konkurrerande (vi får hålla tummarna nu) eller om deras lager blir fulla.

OT: Det är på något sätt komiskt att folk (folk rent generellt på swec) kallar Nvidia giriga när de följt den äldsta ekonomiska ekvationen i boken - utbud kontra efterfrågan. Det är tråkigt för dig och mig, men Nvidia är ingen välgörenhetsorganisation och dom har nog ganska bra koll på hur de maximerar vinsterna. Det kommer nog dock en korrigering av priser med tiden nu när krypto är iskallt igen.

P.s trött efter nattjobbet. Hoppas du fattar vad jag skriver.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ipac:

No shit, Sherlock.

Det garanterar dock inte ökad vinst och det är där skon klämmer.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag belyser bara problemen med Turing-korten. Efter en så pass lyckad serie som Pascal är det svårt att sälja grafikkort till dubbla priset när det enda nya man har att erbjuda är begränsad raytracing med tveksam prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag belyser bara problemen med Turing-korten. Efter en så pass lyckad serie som Pascal är det svårt att sälja grafikkort till dubbla priset när det enda nya man har att erbjuda är begränsad raytracing med tveksam prestanda.

Absolut.

Men kanske är det så att tidigare år varit gyllene år för Nvidia som kanske aldrig kommer tillbaka:
- Mining-boom
- Svag konkurrens (AMD)
- Billig och tack vare ovan extremt konkurrenskraftig teknik som de kan sälja med hög marginal (Pascal)

Nu: Mining är dött, AMD(och intel) kanske kan bjuda upp till dans (nvidia har själva delvis bjudit in dem) och teknik(kretsar) tenderar att bli dyrare. Kan nog bli svårt att matcha guldåren framöver...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@talonmas: Det man ska tolka det mot är väl iofs mestadels föregående kvartal. Och då är det ju i stort sett +/- 0 Och det är väl det som "marknaden" ser och tolkar in. Jag antar att "marknaden" redan tagit hänsyn till tappat som gjort på 30% som var för/mot 1 år sedan. Fast samtidigt så är jag inte speciellt imponerad av "marknaden". Förr så var de personer/folk som verkligen analyserade och förstod vad som hände och tänkte liter långsiktigt. Nu för tiden så är det "robotar" som "leker" och försöker optimera vinster kortsiktigt. Är inte riktigt det som är optimalt för företagen eller oss andra att optimera för "kvartalsvinster". Men men. Låt skiten köras i botten så får vi väl se vad som byggs upp efter det gått åt helvete.

Permalänk
Avstängd

@jOnÄTÄn:
Håller med dig helt.
Är prestandan jag är nöjd med,
Inte priset jag gav.9790 kr.(Dec.2018)
Har alltid köpt kort i mellanklassen förr.
Så tänkte att jag testar 1 dyrare denna gången.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygplanet:

Suck, prissättningen och de förluster på 2080 och 2080ti som ni alla här lyfter fram som den stora anledningen till förlusten lär vara så mikroskopisk i det stora sammanhanget för Nvidia.

Gött att se att fanboy-identiteten fortfarande är något som lever och är starkt 2019.

Kan mycket väl vara så att korten var perfekt logiskt prissatta och inte alls kärnan av Nvidias lilla bakslag här. Nog en hel del högutbildat folk som sätter företagets riktning baserat på mycket mer kunskap och data än vi har.

Men 2080/Ti var fortfarande en riktigt tråkig produktlansering, en i segmentet som brukar spela roll för forum som detta, så skadeglädjen känns välförtjänt. Vet inte var fanboyism kommer in riktigt.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Kan mycket väl vara så att korten var perfekt logiskt prissatta och inte alls kärnan av Nvidias lilla bakslag här. Nog en hel del högutbildat folk som sätter företagets riktning baserat på mycket mer kunskap och data än vi har.

Men 2080/Ti var fortfarande en riktigt tråkig produktlansering, en i segmentet som brukar spela roll för forum som detta, så skadeglädjen känns välförtjänt. Vet inte var fanboyism kommer in riktigt.

Har du inte läst de andra citaten på min kommentar? Nvidia borde tydligen sälja dem till förlustpris för att få "goodwill" på Sweclockers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är inte ett dugg konstigt att folk är skadeglada när företag tror sig och det biter dem i arslet. Om nu konsumentgrafikkort är en "mikroskopisk" del i deras omsättning så är de ju dumma i huvudet som inte plockar lågt hängande frukter genom att skaffa sig massor av bra PR och goodwill genom att sälja dem till ett pris som inte får folk att bli förbannade.

Lite management by jante hade å andra sidan bitit dem mycket hårdare i röven.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så Nvidia gör fortfarande vinst och aktieägarna är bevisligen nöjda. Tur att vi på ett lokalt forum vet hur det ska gå till egentligen

Skickades från m.sweclockers.com

Så om ett företag, som nästan har monopol på marknaden, får sin vinst kraftigt reducerad från tidigare år så ska man ignorera detta? Jag betvivlar att aktieägarna är direkt nöjda eftersom på sikt så kan detta bli ett problem för Nvidia. Det handlar inte om att "veta bättre" utan det handlar om enkelt förnuft..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rezillo:

Nvidias aktiekurs ligger +0.20% för dagen, och +20% för iår, går nog ingen nöd på dom än.

Tappat från 281usd från september förra året. P/E fortfarande relativt högt, borde kunna komma ner en del till. Dollarn kommer endast bli starkare och höja priserna på deras produkter. Den där räntesänkningen från Fed som Trump bönat för kommer inte ske, inflationen tar snart fart.

Visa signatur

=)