Permalänk
Medlem

Jag personligen älskar säsong 8 so far. Det jag verkligen inte förstår mig på är hur folk kan störa sig på Dannys "decent to madness". Det har ju varit extra tydligt vars hon varit på väg sen s1. Den som missat det kan ju inte ha sett serien eller suttit och tittat på mobilen istället för på tvn största delen? Helt ärligt finns det mängder av hints om att hon varit maktgalen och lite crazy / ond genom hela serien. Hon har vacklat på gränsen men haft folk runt omkring sig som hejdat henne hela tiden.

Hon kommer sedan till ett nytt ställe där folk inte känner henne men väl hennes far och släkt. Hon börjar sedan kräva att folk ska acceptera henne, knäböja och svära trohet direkt p.ga. hennes arv? annars dödar hon dem. Sprickan mellan henne och folket börjar i skapas direkt. Vilket är en av anledningarna till att folk börjar konspirera emot henne från första början.

Med detta i bakgrunden så går vi in i s8. Hon har kommit till ett ställe där folk inte älskar henne. Flera personer i hennes närhet som hon älskar mest dör, Hon blir förråd av folk som inte litar på henne längre (de börjar se vars hon är på väg) och ovanpå det blir hon varse att personen hon älskar är släkt med henne och kan inte återgälda känslorna längre och inte nog med det har bättre "claim" på tronen än henne.

Sedan avrättas hennes bästa vän. Hur kan någon tycka det är konstigt att någon som från början varit ganska mentalt instabil och maktgalen inte pushas över gränsen här går bortom mitt förstånd. När sista droppen för någon är nådd så kan det kan gå ganska illa ganska fort även i verkligheten.

Så jag ser inget konstigt med att hon blev crazy och gjorde vad hon gjorde i ep5. Helt i linje med hennes karaktärsutveckling.

Mvh C

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Om jag då lyfter blicken lite och frågar mig hur blev det så här? Förklaringen blir kanske en produktionsteknisk historia. Det blir ju inte bättre än att D&D har en budget att förhålla sig till. Fler avsnitt per säsong i sjunde och åttonde och vi hade inte fått se de fantastiska slag som visats. Jag förstår att många blir besvikna över det här. Jag med till viss del. Får man drömma så, 10 avsnitt hade varit fint. Eller fler säsonger även!

Hade gärna skippat massor av tiden med slag mot några avsnitt till och bättre storys runt karaktärerna.
Det är ju ändå karaktärsutvecklingen som varit det centrala i GoT fram till säsong 7.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Vad jag är "sur" över är alla dessa plottholes.
Varför nyttjas inte Brans vetande. "Is Cersi setting a trap?" "Yes they have boats with big arrows to shoot dragons"
Glömde de helt bort The iron fleet, hur kunde the iron fleet smyga sig på en flygande drake och alla dessa skepp, hur kunde de skjuta draken bakom ön som de så fint seglar fram ifrån efter draken är död, hur kan the iron fleet vara så mycket bättre än alla andra seglare, hur kan de smyga sig på skepp hela tiden. Utsikten på ett skepp skall kunna se ca 1.7 mil (30m över havet).
Varför är armborstarna så jävla värdelösa i det stora slaget. Alla skepp kan inte ha solen i ögonen.

Varför valde Arya sitt liv framför att döda Cersi när hon i 7 säsonger har riskerat sitt liv för att döda henne?
Varför utnyttjar de inte Aryas möjlighet att maskera sig i kriget.

Hur mycket Eld ryms i en drake?

Varför fokuserar de hela tiden på att John Snow är en Tygarion, Hannes mamma var en Stark. Han skulle bara kunna säga till sina systrar att jag är (son ska det vara )dotter till er faster istället för att riskera att informationen om att han är en Tygarion sprids.

I S08e03 så skickar de hela armen med Dothraki mot fienden. Alla dör. I episod 5 har de en hel arme. Sparade de på krigare i slaget i 03?

Varför sticker inte the hound bara ned Cersi i trappen när hon smiter förbi. Varför riskerar han att hon smiter undan? Han verkar väldigt målmedveten och inte i nått sort raseri.

Och ringarna de hoppar igenom för att Jamie och Tyrion skall få träffas igen. "I didnt cover up my golden hand, im an idiot". Så jävla dum är han inte. Fin scen, men ologisk som så mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Han skulle bara kunna säga till sina systrar att jag är dotter till er faster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fomi:

lol, han är ju söt men vet ej om han ser sig som kvinna så jag ändrade i texten

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Varför sticker inte the hound bara ned Cersi i trappen när hon smiter förbi. Varför riskerar han att hon smiter undan? Han verkar väldigt målmedveten och inte i nått sort raseri.

Haha detta hade jag älskat, om han bara körde sitt svärd i magen på henne och kastade henne åt sidan så att vi knappt hinner uppfatta det. Som att skit ska skit ha. Hade varit en mycket mer underhållande död för henne än den vi fick se.

Permalänk
Skrivet av Lothair:

Jag personligen älskar säsong 8 so far. Det jag verkligen inte förstår mig på är hur folk kan störa sig på Dannys "decent to madness". Det har ju varit extra tydligt vars hon varit på väg sen s1. Den som missat det kan ju inte ha sett serien eller suttit och tittat på mobilen istället för på tvn största delen? Helt ärligt finns det mängder av hints om att hon varit maktgalen och lite crazy / ond genom hela serien. Hon har vacklat på gränsen men haft folk runt omkring sig som hejdat henne hela tiden.

Hon kommer sedan till ett nytt ställe där folk inte känner henne men väl hennes far och släkt. Hon börjar sedan kräva att folk ska acceptera henne, knäböja och svära trohet direkt p.ga. hennes arv? annars dödar hon dem. Sprickan mellan henne och folket börjar i skapas direkt. Vilket är en av anledningarna till att folk börjar konspirera emot henne från första början.

Med detta i bakgrunden så går vi in i s8. Hon har kommit till ett ställe där folk inte älskar henne. Flera personer i hennes närhet som hon älskar mest dör, Hon blir förråd av folk som inte litar på henne längre (de börjar se vars hon är på väg) och ovanpå det blir hon varse att personen hon älskar är släkt med henne och kan inte återgälda känslorna längre och inte nog med det har bättre "claim" på tronen än henne.

Sedan avrättas hennes bästa vän. Hur kan någon tycka det är konstigt att någon som från början varit ganska mentalt instabil och maktgalen inte pushas över gränsen här går bortom mitt förstånd. När sista droppen för någon är nådd så kan det kan gå ganska illa ganska fort även i verkligheten.

Så jag ser inget konstigt med att hon blev crazy och gjorde vad hon gjorde i ep5. Helt i linje med hennes karaktärsutveckling.

Mvh C

Njaa, själv håller jag nog med denne snubbe;

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Njaa, själv håller jag nog med denne snubbe;
https://www.youtube.com/watch?v=2mlNyqhnc1M

Jag håller med i stora drag, men jag tycker snarare att man i tidigare avsnitt misslyckats med att underbygga det faktum att hennes galenskap var latent.

Jag tycker inte att man ska underskatta att slaget med de odöda var väldigt traumatiserande (vilket märkligt nog knappt märks på karaktärerna).
Hon har förlorat nästan allt genom att ta sig till Westeros, sin förkämpe, sin bästa vän, sin armé och två av sina drakar. Dessutom förlorar hon på många sätt Jon Snow, som är hennes stora kärlek - och får på köpet en konkurrent till tronen.

Manusförfattarna anser troligtvis att det ska vara tillräckligt övertygande och att de på så sätt kan "pusha" henne över kanten till vansinnet.

Hade inte staden visuellt skildrats som så enorm så hade det räckt med att draken blåste eld några gånger extra för att uppnå samma förödande effekt, utan att hon behövt flyga runt så länge och då hade det blivit mer trovärdigt - hon gick över gränsen i vrede och vansinne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Slowpoke66: Sett den där videon tidigare och håller inte alls med den där snubben som förövrigt låter precis som vilken annan "Danny follower" som helst. Men ärligt hon är en väldig ung person med extrem känsla av rätten för makt och sin krona och som även har 3 drakar "weapons of mass destruction" Tänk på det igen. Ung, anser sig ha rätten till sin makt, tillgång till mäktigaste vapnet i westeros. 3 jävligt dåliga saker att kombinera. Sen har hon visat gång på gång igen att hon inte skyr några som helst medel för att nå sitt mål (sitta på järntronen) finns hur många scenen som helst från s1 till s8 som visar att hon är en mentalt instabil person med för mycket makt.

Hon säger ju tex detta rent ut i klartext “When my dragons are grown, we will take back what was stolen from me and destroy those who wronged me! We will lay waste to armies and burn cities to the ground!”

Men det är ju faktiskt så att smaken är som baken delad vilket gör att hur man än vrider och vänder på det så finns det många som kommer bli besvikna, för att just deras version inte blev verklighet. Finns bara loose / loose situations för skaparna av serien just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Jag personligen älskar säsong 8 so far. Det jag verkligen inte förstår mig på är hur folk kan störa sig på Dannys "decent to madness". Det har ju varit extra tydligt vars hon varit på väg sen s1. Den som missat det kan ju inte ha sett serien eller suttit och tittat på mobilen istället för på tvn största delen? Helt ärligt finns det mängder av hints om att hon varit maktgalen och lite crazy / ond genom hela serien. Hon har vacklat på gränsen men haft folk runt omkring sig som hejdat henne hela tiden.

Hon kommer sedan till ett nytt ställe där folk inte känner henne men väl hennes far och släkt. Hon börjar sedan kräva att folk ska acceptera henne, knäböja och svära trohet direkt p.ga. hennes arv? annars dödar hon dem. Sprickan mellan henne och folket börjar i skapas direkt. Vilket är en av anledningarna till att folk börjar konspirera emot henne från första början.

Med detta i bakgrunden så går vi in i s8. Hon har kommit till ett ställe där folk inte älskar henne. Flera personer i hennes närhet som hon älskar mest dör, Hon blir förråd av folk som inte litar på henne längre (de börjar se vars hon är på väg) och ovanpå det blir hon varse att personen hon älskar är släkt med henne och kan inte återgälda känslorna längre och inte nog med det har bättre "claim" på tronen än henne.

Sedan avrättas hennes bästa vän. Hur kan någon tycka det är konstigt att någon som från början varit ganska mentalt instabil och maktgalen inte pushas över gränsen här går bortom mitt förstånd. När sista droppen för någon är nådd så kan det kan gå ganska illa ganska fort även i verkligheten.

Så jag ser inget konstigt med att hon blev crazy och gjorde vad hon gjorde i ep5. Helt i linje med hennes karaktärsutveckling.

Mvh C

Galen eller ej, så borde hennes största mål vara att ha ihjäl Cersei, istället för att bränna ner staden.

Permalänk
Skrivet av Lothair:

@Slowpoke66: Sett den där videon tidigare och håller inte alls med den där snubben som förövrigt låter precis som vilken annan "Danny follower" som helst. Men ärligt hon är en väldig ung person med extrem känsla av rätten för makt och sin krona och som även har 3 drakar "weapons of mass destruction" Tänk på det igen. Ung, anser sig ha rätten till sin makt, tillgång till mäktigaste vapnet i westeros. 3 jävligt dåliga saker att kombinera. Sen har hon visat gång på gång igen att hon inte skyr några som helst medel för att nå sitt mål (sitta på järntronen) finns hur många scenen som helst från s1 till s8 som visar att hon är en mentalt instabil person med för mycket makt.

Hon säger ju tex detta rent ut i klartext “When my dragons are grown, we will take back what was stolen from me and destroy those who wronged me! We will lay waste to armies and burn cities to the ground!”

Men det är ju faktiskt så att smaken är som baken delad vilket gör att hur man än vrider och vänder på det så finns det många som kommer bli besvikna, för att just deras version inte blev verklighet. Finns bara loose / loose situations för skaparna av serien just nu.

Kanske skall passa på att förtydliga att jag inte har nåt emot "Mad Queen"-teorin. Tycker bara att de rushade hennes "decent to madness" så pass att jag inte köpte den trots de signaler som Du nämnde i tidigare inlägg.

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

@Slowpoke66: Jag köper det jag hade såklart också velat ha fler säsonger

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag älskar såna här diskussioner! Min avsikt är ju inte att övertala dig eller så. Tycker det är trevligt att få nya perspektiv om skeendena i serien. Och vi är ju väldigt oeniga om en hel del saker.

Kanske hade det underlättat med fler avsnitt för att bättre belysa de olika motivationerna som leder karaktärerna till vissa beslut. Personligen, känner jag inte att det är absolut nödvändigt. Fler avsnitt hade ju så klart varit trevligt. Vem tackar nej till det! Personligen har jag kommit att gilla tempot som är nu. Jag vet att slutet är nära och vi befinner oss på upploppet. Bara att luta sig tillbaka och se hur det går!

Om jag då lyfter blicken lite och frågar mig hur blev det så här? Förklaringen blir kanske en produktionsteknisk historia. Det blir ju inte bättre än att D&D har en budget att förhålla sig till. Fler avsnitt per säsong i sjunde och åttonde och vi hade inte fått se de fantastiska slag som visats. Jag förstår att många blir besvikna över det här. Jag med till viss del. Får man drömma så, 10 avsnitt hade varit fint. Eller fler säsonger även!

Väl mött själv. Har känt att jag behövt skrika av mig lite grann..
För att kommentera sista ang mer episoder=mer pengar osv. D&D har sagt sagt att HBO gav dom mer eller mindre oändlig budget och tidsram. Vet att tidsram är knepig med ålder på skådisarna och kontrakt osv. Men D&D nekade och sa att serien ska inte vara längre än ungefär 73 timmar :/

Skickades från m.sweclockers.com

Spelling
Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem

@vaale: Åldern på skådisarna är en dålig ursäkt. I princip alla har nått en ålder där de inte förändras speciellt mycket. Isaac Hempstead Wright (Bran) är väl egentligen enda problmet på den fronten men egentligen inte mer än han var denna säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Kanske skall passa på att förtydliga att jag inte har nåt emot "Mad Queen"-teorin. Tycker bara att de rushade hennes "decent to madness" så pass att jag inte köpte den trots de signaler som Du nämnde i tidigare inlägg.

Exakt. Mad Queen teorin tycker jag definitivt det funnits spår för. Faktiskt ännu mer i böckerna. Hon har ALLTID varit en auktoritär ledare som med tiden gjort allt mer tvivelaktiga moraliska beslut. Jag tröttnade på hennes auktoritära sida i Mereen när jag läste böckerna.

Sen rushade de sönder ALLT i säsong 6-7-8, jag kunde ha köpt det däremot att man "snabbspolade" lite på "mittensäsongerna" 6-7 för att sedan landa på ungefär samma sätt som man startade i de ca 3 säsongerna som skulle ha krävts istället för den här korta s8 vi fick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Njaa, själv håller jag nog med denne snubbe;
https://www.youtube.com/watch?v=2mlNyqhnc1M

Tycker han faller på sin egen argumentation. Är just tvetydigheten i rätt och fel som jag gillar med game of thrones och att det inte finns en person som magiskt kan se att allt går att lösa på ett visst sätt. Om Tyrion alltid hade haft rätt i alla råd han gav hade han varit en ganska ointressant karaktär. Tycker det illustrerar bra att Dany inte kan acceptera att människor kan ha fel, att världen inte följer hennes logik etc. För mig ska serien ska inte hålla en i handen - den ska överraska, vara hänsynslös och otacksam.

Sen är det ju svårt att köpa att hon gick så långt, men den meningslösa massakern och oförståelsen för Danys beslut ger ändå kombinerat en ganska bitter smak i munnen. På ett bra sätt.

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på exakt vilken svensk tid avsnittet blir tillgängligt på HBO Nordic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Nån som har koll på exakt vilken svensk tid avsnittet blir tillgängligt på HBO Nordic?

Vid 3 inatt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Nån som har koll på exakt vilken svensk tid avsnittet blir tillgängligt på HBO Nordic?

0300

Permalänk
Medlem

Så, då var det avklarat.

Tycker sista avsnittet räddar upp säsongen lite åtminstone.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

D&D kan inte skriva för fem öre, bara kika på Wolverine.

Nog den sämsta säsong i TV historien och det sämsta slutet någonsin.

GRRMs egna ord: serien hade behövt minst 3(eller 4) säsonger till för att avslutas ordentligt.

D&D gjorde sin egna grej och valde 6 avsnitt.

"The long night" varade i knappt en timme i seriens tid.

Permalänk
Medlem

Den här säsongen var ännu sämre än den sista säsongen av How I met your mother. Vilket var inte lätt att uppnå.

Permalänk

nej de går inte att avsluta en serie bra. man vill ju se mera

Permalänk
Medlem

Jahapp, de va de de. Två första avsnitten var sömnpiller med pussar och myspys framför brasan som inte gav nånting. Resten av säsongen rushas på så man knappt hinner fatta vad som händer eller varför. Sista avsnittet var antagligen det bästa på säsongen men det säger kanske inte så mycket.
Egentligen är det väl bara storyn man kan klaga på. Allt annat är suveränt. Snyggt filmat och häftiga effekter. Hyfsat skådespel, vissa bra andra lite sämre.
Hoppas skurkarna D&D inte sabbar Old republic lika mycket. Fast där har dom ju hela storyn klar och borde få det lite lättare 😉

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Slutet i sig är jag helt okej med faktiskt. Vägen dit under säsongen dock var ju lite sådär, som sagt rushad och mycket time travel som tyvärr förstörde mycket.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hade gärna skippat massor av tiden med slag mot några avsnitt till och bättre storys runt karaktärerna.
Det är ju ändå karaktärsutvecklingen som varit det centrala i GoT fram till säsong 7.

Jag kan absolut förstå din poäng. Vad som fick mig att fastna var just intrigerna och den rappa dialogen mellan karaktärerna.
Bara att hoppas på att HBO som jobbar med en prequel:ish serie i samma universum kan leverera något bra. Annars finns ju The Witcher på netflix att se fram emot. Eller varför inte den nya Tolkien sagan som Amazon jobbar på. Eller, tror inte ens de är i pre produktion fasen ännu. Bara köpt rättigheterna.

Det är slut. Helt otroligt.

Har plöjt igenom recensioner från forbes, washington post, theatalantic samt ett par brittiska tidningar. Kritiken från föregående avsnitt har mattats av något. Dock kvarstår det många lyfter fram om att säsong 8 är ett hafsverk. Jag förstår deras och alla andras poänger men störs inte speciellt mycket av det. DNs recensent var inte heller särskilt nöjd.

Jag gör inga anspråk på att förstå serien bättre än de, jag verkar bara inte ha samma behov som de att få allt utlagt och serverat. Har inga problem med att fylla ut håll i storyn med egna berättelser. Det känns lite gran som det är detta kritiken bottnar i. Bristen på uppbyggnad och mer innehåll. Don't get me wrong. Fler säsonger hade varit en dröm. Som killen i Forbes skrev, en för the NK. en för Cersei och en för kriget mot Dany.

Som tur är kommer det komma nya serier. Bättre serier. Hur galet kommer inte det vara!

Permalänk

Vilka säsonger vi haft. Otroliga skådespelarinsatser särskilt säsong 1-4.
Finns extremt bra scener från de förra säsongerna på Youtube med dialoger som är svåra att överträffa, någonsin.

Vad roligt dom tog med Bronn igen! Kan inte HBO göra en 10 säsonger lång komedi-serie med honom i rollen som Master of Coins. Brienne och Podrick kan också få en roll i den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Säsong 8 hade gjort sig bättre med fler avsnitt. Nightking skulle vara mer än 1 avsnitt. Känns bara som fastforward sen var de slut.

Sen gilla jag inte såna ologiska saker. Efter striden med Nightking var kom resterande arme ifrån? Såg ju ut som hela armen dog i de kriget.

De är ju ingen serie som jag personligen skulle se igen efter säsong 8.

Permalänk
Medlem

Trots en rätt så ojämn(stundtals usel, ibland bra) säsong så måste jag ändå säga att jag är ganska nöjd med hur det slutade.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk

jag är nöjd med slutet:), de lyckades att knyta ihop allt rätt så bra, även fast det var lite tråkigt att vissa tycktes hamna på ruta 1 igen. dock blev jag lite överraskad över vilken som blev kung, men det var bara en kul twist:). bra slut på en bra serie enligt min mening.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer