Vilket märke har bäst adaptiv farthållare?

Permalänk
Medlem

Har endast kört Volvo (xc60 -16), Skoda (superb -17), VW (passar -15 tiguan -18) och Mercedes (e220 -18). Och skulle säga att mercedesen är bäst av de tre.
Skoda gillar inte alls snö och slask och lägger gärna av vintertid. VW tror jag kan ha samma problem eftersom det är samma sak men har inte kört dem på vintern,
Mercedesen känns mindre aggressiv i sina inbromsningar och verkar kolla längre fram. Volvon och VW/Skoda bromsar kraftigt men rätt sent om man tex kommer ikapp en kö som nästan står still, nästan så man själv är påväg att hjälpa till med bromsen i panik. Mecedesm känns mer förberedd. Volvon verkade funka bra, men gillar personligen bara mer mercedesens körstil.

Har även kört Scania med adaptiv och active prediction som är lite mer förfinade än personbilarna när det kommer till växlingar och bränslebesparing. Frirullar i nedförsbackar och acceleration innan backar för att slipa gasa i backen osv. tillsammans med adapti farthållare blir det en fröjd. Den fokuserar dock mer på att spara bränsle och köra mjukt än att hålla en konstant fart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Tycker Volvos är bättre än VW men har ju inte direkt känt på alla på marknaden.
Eller så skaffar man en lastbil, då kör man bara och personbilarna flyttar sig eller flyttas på om farthållaren skulle bomma dem...
https://www.volvotrucks.se/sv-se/trucks/volvo-fmx/features/dr...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Är det inte ett och samma Israeliska företag (Mobileye) som levererar mjuk/hårdvaran till de flesta - om inte alla - bilmärken? Sedan finns det såklart olika generationer (EyeQ1, EyeQ2, EyeQ3, EyeQ4, EyeQ5) av den adaptiva farthållaren.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mobileye

Edit: Jag blandade ihop adaptiv farthållare med Autopilot

Teslas AP1 kommer ifrån Mobileye, senare versioner är deras egen och enligt dom som fick AP2 tog det väldigt lång tid innan den blev lika bra som AP1.
Vissa funktioner saknas dock fortfarande. Den kan fortfarande inte läsa hastighetsskyltar utan går på GPSn istället och det stämmer inte alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Får väl helt enkelt ta och testa min egen mer och bilda mig en egen uppfattning, kör så pass lite och kort och mestadels i rätt tät stadstrafik med många "dynamiska inslag" så har aldrig riktigt vågat använda den

Jag ska ut på en längre tur om ett par veckor, då ska jag testa mer på motorväg och även testa hur snabbt den laddar på Teslas Supercharger (SuC).
Vad har du för model?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Det är väl en definitionsfråga men TS fråga är väl inte eg om teknik utan om bekväm körning som jag tolkade den

Nej, TS frågade specifikt om adaptiv farthållare. Då är det inte någon större anledning att blanda in autopilot vad jag kan se.

Permalänk
Medlem

Har daglig erfarenhet av adaptiv farthållare på Skoda Octavia (2018). Misstänker att den gör samma jobb som VW Passat osv. Tycker den funkar bra och kan inte minnas att den missat någon bil under dom ca 2500 milen jag kört. Smidig att ställa in avstånd och enkel att förstå sig på rent allmänt.
Däremot när det blev ett litet isigt lager av snö i vintras så sa den ifrån och gick inte att aktivera. Har väl bara mig själv att skylla för den sista biten iofs.

Visa signatur

"So I parallel double parked that motherf*cker sideways"

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Nej, TS frågade specifikt om adaptiv farthållare. Då är det inte någon större anledning att blanda in autopilot vad jag kan se.

Då har vi två olika gissningar och hoppas att @SvanteP kan klargöra om det är just adaptiv farthållare som är det viktiga eller om det handlar om "elektroniska hjälpmedel" som gör körningar mer bekväma oavsett vad dom kallas

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Då har vi två olika gissningar och hoppas att @SvanteP kan klargöra om det är just adaptiv farthållare som är det viktiga eller om det handlar om "elektroniska hjälpmedel" som gör körningar mer bekväma oavsett vad dom kallas

Du sätter sån press på mig, jag får prestationsångest

Kan erkänna att jag inte kollat så mycket på tesla, då jag kör mycket smala landsvägar så saknar dom oftast mittmarkeringar. Samt att jag inte känner att det är så relevant när funktionen försvinner på dåligt snöröjda vägar.

Så jag personligen är bara ute efter erfarenheter gällande adaptiv farthållare, men det kan finnas andra som kollar på nya bilar och tycker det är intressant med en mer helhetsbild på de elektroniska hjälpmedlena. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Har kört ca 16000 mil i en Tesla Model S med AP1 och den fungerar riktigt bra, följer linjerna utan att man blir nervös. Kökörning klarar den galant, känns som man sitter på en buss och bara åker med.
Den enda negativa är att den inte fungerar lika bra på vintern när det är snöslask, då den vill ha väglinjer för att aktiveras. Radarn får man också rensa, då det ofta bygger på med is.
Nyare bilar har radarn bakom kofångaren för att ta bort det problemet.
Nu kör jag en Model 3 med Enhanced autopilot (tror den kallas för AP 2.5) och den är mer nervös än den förra, bromsar hårdare vid köbildning och "spökbromsar" ibland, fast det inte finns något synligt hinder. Kommer uppdateringar som har gjort den bättre, men tycker fortfarande att filbyte och kökörning fungerar bättre på den förra bilen.
Har tillvalet full självkörning och ska bli spännande när man får nya hårdvaran. Kommer säkert vilken torsdag som helst

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av improwise:

Får väl helt enkelt ta och testa min egen mer och bilda mig en egen uppfattning, kör så pass lite och kort och mestadels i rätt tät stadstrafik med många "dynamiska inslag" så har aldrig riktigt vågat använda den

Kan tillägga att jag har en S som också har AP2.5. De äldre med AP1 var bättre på många sätt, och även tidigare mjukvara var bättre.

Men, det kommer kanske mjukvaar som funkar en regnig dag. : /

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvanteP:

Du sätter sån press på mig, jag får prestationsångest

Kan erkänna att jag inte kollat så mycket på tesla, då jag kör mycket smala landsvägar så saknar dom oftast mittmarkeringar. Samt att jag inte känner att det är så relevant när funktionen försvinner på dåligt snöröjda vägar.

Så jag personligen är bara ute efter erfarenheter gällande adaptiv farthållare, men det kan finnas andra som kollar på nya bilar och tycker det är intressant med en mer helhetsbild på de elektroniska hjälpmedlena. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Ja, det var så jag tänkte också, att du förmodligen är ute efter vad som kan göra körningen enklare och lite mer avkopplande, snarare än att det handlar om ett intresse för enbart adaptiva farthållare. Dvs resultatet av hjälpmedlen är viktigare än hjälpmedlen i sig och vad olika tillverkare kallar sina varianter.

Just Tesla råkar väl kalla sin för Autopilot men namnet kanske inte är det viktiga utan funktionen och där antar jag att många andra märken börjar komma ikapp eller kanske redan är förbi Tesla, sett till att det känns som deras system stått lite och stampat senaste åren.

Överlag är väl svenska begreppet "farthållare" lite missvisande jämfört med det engelska "Cruise control" som bättre beskriver vad det är de flesta är ute efter.

Har förresten diskuterats även här:

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1530462-adaptiv-farthall...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många pratar om bilmärken, men tekniken är i stort sett framtagen av samma företag (Bosch) och såld till olika biltillverkare. Så ni sitter egentligen och jämför samma teknik men i olika bilar. Med det sagt så kan designen för att aktivera och kontrollera den adaptiva farthållaren skilja sig.

Allt från hur man ställer in avståndet till vilken hastighet och hur man slår av och på farthållaren ser lite olika ut beroende på bilmodell. Volvo har hastighetsinställningen på sidan av spaken i en sorts upp/ned-variant som man klickar stegvis. Bilar som bygger på Volkswagens teknik (Seat, VW, Skoda och eventuellt Audi) justerar hastigheten genom att trycka spaken upp eller ner (om jag minns rätt).

Tillförlitligheten i den adaptiva farthållaren bör densamma oberoende av bilmodell givet att det är Bosch-teknik som sitter i bilen.

/xTQ

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Skillnaderna mellan biltillverkare är nog inte så stor.
Största skillnaden är hur den är placerad i fronten.

I min Toyota räcker det med lite blötsnö så lägger den av direkt då sensorn sitter under emblemet.

Permalänk
Medlem

Kört automat golf från -18 och -14 och båda har fungerat problemfritt i alla år, aldrig varit nåt problem med snö eller att farthållaren gör konstiga manövrar. Enkel att använda också

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Avstängd
Skrivet av improwise:

Ja, det var så jag tänkte också, att du förmodligen är ute efter vad som kan göra körningen enklare och lite mer avkopplande, snarare än att det handlar om ett intresse för enbart adaptiva farthållare. Dvs resultatet av hjälpmedlen är viktigare än hjälpmedlen i sig och vad olika tillverkare kallar sina varianter.

Eftersom jag fått synpunkter på att jag kan uppfattas vara nedlåtande i tonen så tänker jag inte trycka på att du kanske skulle läsa svaret lite bättre utan jag citerar TS här:

Citat:

Så jag personligen är bara ute efter erfarenheter gällande adaptiv farthållare

Så, nej, det var inte som du tänkte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Kan tillägga att jag har en S som också har AP2.5. De äldre med AP1 var bättre på många sätt, och även tidigare mjukvara var bättre.

Men, det kommer kanske mjukvaar som funkar en regnig dag. : /

Min AP2.5 har inga av de problemet du upplever, det var lite buggat runt mjukvara 2019.8.3 men nu på 2019.12.1.1 fungerar det som förut igen. Det vill säga riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Eftersom jag fått synpunkter på att jag kan uppfattas vara nedlåtande i tonen så tänker jag inte trycka på att du kanske skulle läsa svaret lite bättre utan jag citerar TS här:

Så, nej, det var inte som du tänkte

Well, om det nu är så att TS enbart vill ha en funktion som kan följa andra bilar med gas och broms så är det helt fine by me.

För egen del försöker jag dock lyfta blicken och istället fundera på varför man vill ha dessa funktioner och vad det är dom ska uppnå, vilket för mig innebär en mindre tröttande och mer bekväm körning. Då blir det genast intressant även med ytterligare funktioner som inte kör av vägen om bilen framför gör det, kan hålla sig i filen, kan analysera vägskyltar, har en bra integration med navigationen, bromsa för ev andra objekt som plötsligt dyker upp osv. Vad sen olika tillverkare råkar kalla sina olika system och hur man klumpar ihop dom blir mindre intressant. Dessutom upplever jag begreppet "adaptiv farthållare" som något oprecist och en snabb titt på olika tillverkares hemsidor antyder att det verkar finnas lite olika tolkningar kring vad som eg ingår i begreppet (utöver vissa gemensamma grundfunktioner).

Sen kan man diskutera hur bra och pålitliga dessa system är i dagsläget, men det förändrar iaf inte min vilja att ha tillgång till den typen av system i bilen. I synnerhet om jag skulle kört mycket (vilket jag inte gör). Men nog om mig, om det nu är så att TS enbart vill ha just adaptiv farthållare och inga andra funktioner så kan jag repsektera det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_weird:

Gemensamt för alla är att ingen hanterar avfarter speciellt bra och framförallt Volvon håller fast vid framförvarande fordon trots att man i princip inte är på samma körbana längre.

Har exakt samma problem med passaten -15. Om jag ligger efter en bil och min följer hans hastighet, om personen framför då väljer att köra av på en avfart så bromsar min ner också även om vi ligger i olika filer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10