Epic Games Store drar igång rea

Permalänk
Avstängd

@Drasteroid:
Är väl bara att bita i det sura äpplet.
Det är jag beredd att göra med mitt köp precis.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Drasteroid:

Va f*n??

Jag köpte Satisfactory igår för 29.99!
Nu idag kostar det 19.99.. Någon som vet om man kan få dem återbetalade på något sätt?

Enligt Eurogamer: https://www.eurogamer.net/articles/2019-05-16-epic-launches-i...

"If you happened to buy one of the discounted titles between 2nd and 15th May, Epic will also refund you the difference in price between what you paid then and during the sale - including that extra £10 off. Customers who pre-ordered titles that haven't launched yet will similarly be refunded £10. "

Så du borde få tillbaks 10 euro.

Permalänk
Medlem

Sjuk rea på EGS, Shakedown Hawaii släpptes ju precis nyss och ändå nedsatt 50%! Även Subnautica Below Zero och Satisfactory som är i Early Access. Påminner om steams reor förr i tiden.
Hade helst velat ha Shakedown Hawaii till PS4at men nu vetifanken.

Skrivet av Drasteroid:

Va f*n??

Jag köpte Satisfactory igår för 29.99!
Nu idag kostar det 19.99.. Någon som vet om man kan få dem återbetalade på något sätt?

Sånt där är surt, prova att kontakta epic games supporten och se om dom kan hjälpa dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skyclaw:

Sjuk rea på EGS, Shakedown Hawaii släpptes ju precis nyss och ändå nedsatt 50%! Även Subnautica Below Zero och Satisfactory som är i Early Access. Påminner om steams reor förr i tiden.
Hade helst velat ha Shakedown Hawaii till PS4at men nu vetifanken.

Sånt där är surt, prova att kontakta epic games supporten och se om dom kan hjälpa dig.

Jag är i liknande tankar, lutar åt att köpa Subnautica Below Zero och rätt sugen på både Ashen och Outward. Men blir nog Subnautica bara just nu. Sedan är jag sugen på Shakedown Hawaii men i mitt fall så är det ett spel jag hellre vill ha på Switch. Men riktigt lockande pris ändå.

Permalänk
Medlem

Sweclockers börjar kännas lite som "The Steam Inqusition", folk faller över varandra i sin iver över att vara upprörda, skulle det finns Online Gamestore Stazi skulle folk försvinna till höger och vänster.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Blir inga rea köp alls i år, försöker beta av min backlist på spel jag köpt tidigare år.

Permalänk
Medlem

Kanske hittar något på Steam, annars hos GOG!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kommer inte att köpa något.
Räcker med War Thunder, God of War, Days Gone + annat som jag inte har spelat igenom än.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fgblomqvist:

Ren spekulation. Själv tror jag deal:sen bara inkludera en fet summa pengar från EGS till utvecklarna och sen inga mera krav etc. förutom exklusivitet i ett tag/förevigt. Sen fattar väl EGS precis som alla andra att reor får folk att spendera mera pengar mera spontant = mera klirr i kassan

Det är flera utgivare som pratat om minimum sales guarantee och andra som syftat till att de fick en bunt pengar. Så speciellt spekulativt anser jag inte det vara. Sen kan vi spekulera huruvida de erbjudits båda former vilket låter troligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon12433:

Jag kan tänka mig att betala lite extra bara för att stödja Epic

??

För att?

Epic tjänar miljarder på Fortnite.

Permalänk
Medlem

"Det är inte tillåtet att höja priset på en vara innan rean startar och sedan locka med rea på den. Då är det ju inte ett ordinarie pris. Reapriserna ska vara väsentligt lägre än butikens normala pris på varorna och tjänsterna."
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

"Hey, we wanted to let you know Hades is currently on sale for $14.99 after discounts on the Epic Games store. Folks can pick it up at www.PlayHades.com. We think there's never been a better time to experience our rogue-like dungeon crawler!

The game's retail price is now $24.99, up from $19.99 at launch, based on continued improvements and additions we've made so far in Early Access, including: an entire new biome, 7 new fully voiced characters including 4 new bosses, hundreds of new fully voiced narrative events, 10 new enemy types, a new weapon, and dozens of new powers and abilities.

All told, we think this new price point reflects the game's current value in Early Access. As we expect to continue in Early Access until sometime next year, it's possible we adjust the price again by the time Early Access is complete. We'll strive to provide plenty of advance notice if that happens. Thank you for your support of this game! "

Bryter Epic / Supergiant Games mot konsumentköplagen genom att höja ordinarie-priset på Hades i mitten av en rea?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AdoringFan:

??

För att?

Epic tjänar miljarder på Fortnite.

För att deras butik ska lyckas och de ska bli lika stora som Steam. Vill ha konkurrens, och i det avseendet är de ännu en underdog.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Drasteroid:

Va f*n??

Jag köpte Satisfactory igår för 29.99!
Nu idag kostar det 19.99.. Någon som vet om man kan få dem återbetalade på något sätt?

Alltid bra att läsa på innan man blir kränkt:

Frequently Asked Questions

How do I get $10 off games in the Epic Games store?
You don’t have to do anything. During the sale, all games priced $14.99 and above are an additional $10 off, courtesy of Epic.

Do I get $10 off games that are already on sale?
Yes! As long as the sale price is $14.99 and above.

How long does the Epic Mega Sale last?
The sale ends June 13, 2019.

Will I get $10 off DLC, game add-ons, season passes, or in-game purchases, including V-bucks in Fortnite?
No, the promotional offer only applies to qualifying game purchases from the Epic Games store. It does not apply to any nongame purchases such as add-ons (like DLC or season passes) or in-game purchases (such as in-game currency, like V-bucks in Fortnite, or upgrades like Save The World mode.)

I pre-purchased a game before the start of the Epic Mega Sale and that game hasn’t launched yet. Should I cancel my pre-purchase and then buy it again to take advantage of the $10 discount?
No, you don’t have to! Every player who pre-purchased an unreleased game in the Epic Games store prior to May 16th, 2019 for $14.99 and above will receive a $10 refund! You will receive your $10 refund automatically to the payment method you used in the next 7-12 days.

What if I bought a game just before the Epic Mega Sale?
For all game purchases between May 2nd, 2019 and May 15th, 2019 we will refund you the difference in price between what you paid and what you would have paid during the Epic Mega Sale (inclusive of the $10 off from Epic). You will receive your refund automatically to the payment method you used in the next 7-12 days.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadMeat1234:

Sweclockers börjar kännas lite som "The Steam Inqusition", folk faller över varandra i sin iver över att vara upprörda, skulle det finns Online Gamestore Stazi skulle folk försvinna till höger och vänster.

https://youtu.be/JMMrL0LOon0?t=41

Visst, vissa kanske spyr galla på Steam utan argument bara för att...precis som de EGS fanatiker vi har här i tråden som lyfter EGS till skyarna som något gudalikt.

Jag ser Steam som något mycket bekvämt, som har alla features jag förväntar mig av en plattform och där jag helt enkelt är mest aktiv (mest vänner osv). EGS är en kass plattform med få funktioner som försöker konkurrera med Steam genom att köpa exklusiva rättigheter istället för att helt enkelt göra en bättre plattform med fler och bättre funktioner än Steam. Är säker på att om det hade hänt samt att de haft bra erbjudanden så hade folk flockats runt EGS som barn runt tomten på julafton, det behöver inte vara mer komplicerat än så. Det enda positiva med EGS är den lägre avgiften, samt att de faktiskt har en roadmap för hur de ska förbättra plattformen och inkludera basala funktioner.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Visst, vissa kanske spyr galla på Steam utan argument bara för att...precis som de EGS fanatiker vi har här i tråden som lyfter EGS till skyarna som något gudalikt.

Jag ser Steam som något mycket bekvämt, som har alla features jag förväntar mig av en plattform och där jag helt enkelt är mest aktiv (mest vänner osv). EGS är en kass plattform med få funktioner som försöker konkurrera med Steam genom att köpa exklusiva rättigheter istället för att helt enkelt göra en bättre plattform med fler och bättre funktioner än Steam. Är säker på att om det hade hänt samt att de haft bra erbjudanden så hade folk flockats runt EGS som barn runt tomten på julafton, det behöver inte vara mer komplicerat än så. Det enda positiva med EGS är den lägre avgiften, samt att de faktiskt har en roadmap för hur de ska förbättra plattformen och inkludera basala funktioner.

Hmm. Ja funktionsmässigt ligger epic efter. Själv är jag kanske inte mest intresserad av butikler/launchers med så mycket funktioner som möjligt men ja, cloudsaves behövs givetvis. Exempelvis. Här finns det såklart en mängd olika åsikter och view points.

Angående prissättningen så är det kanske lite orättvist att ställa Epic mot väggen här.
Visst låter det enkelt men det är faktiskt mer komplicerat än så.
Det är nämligen inte Epic som sätter priserna. De har fasta %påslag. Det är istället speutgivarna som väljer prissättningen. Så epic kan helt enkelt inte konkurrera med bättre priser för de styr inte den delen. Visst kan de be utvecklarna att inte tjäna mer på att sälja via epic store än via steam. Problemet är att det inte lockar in utgivarana av spel att välja en mindre säljplattform. Häri ligger ett stort problem. Det finns ju redan idag konkurrenter men ingen som ens försökt ta fighten med steam. För det är svårt att få in tbudet av nya titlar.
Det här EGS löst genom att ge spelutgivarna en fördel. Lägre avgifter.
Nästa del är att få in användarna. Sänka priserna kan EGS som sagt inte göra för prissättningen är inte upp till dem. Och det ligger inte på spelutgivarnas ansvar att promota säljplattformen på bekostnad av deras vinster. Då kan utgivarna lika gärna välja steam i så fall.
EGS har därför valt att dels ge bort spel och dels satsa på exclusives för att dra upp användandet av plattformen. Det finns säkert alternativ, men jag kommer inte på bättre sätt än vad de valt. På rak arm iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det bästa för framtiden vore att man köpte licensen direkt från tillverkaren, som sedan gick att aktivera på alla de stora klienterna (Steam, GOG, Epic t.ex.). Då får spelarna valfriheten att själva välja vilken klient de föredrar. Exakt hur det skulle fungera rent marknadsekonomiskt är en svårare nöt att knäcka, men nu när allting har digitaliserats borde vi kunna förvänta oss mer rörelsefrihet - inte mindre.

Eller att licenserna var flyttbara. Så du kunde flytta den mellan olika klienter om du valde att byta.

Risken är att det blir med spel som med serier - i slutändan sitter vi med med en handfull olika klienter som vardera har exklusiva titlar. Ingen vinner på det.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Argh! Detroit, two souls och heavy rain för 50€ totalt! *gräver i plånboken*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Ja funktionsmässigt ligger epic efter. Själv är jag kanske inte mest intresserad av butikler/launchers med så mycket funktioner som möjligt men ja, cloudsaves behövs givetvis. Exempelvis. Här finns det såklart en mängd olika åsikter och view points.

Angående prissättningen så är det kanske lite orättvist att ställa Epic mot väggen här.
Visst låter det enkelt men det är faktiskt mer komplicerat än så.
Det är nämligen inte Epic som sätter priserna. De har fasta %påslag. Det är istället speutgivarna som väljer prissättningen. Så epic kan helt enkelt inte konkurrera med bättre priser för de styr inte den delen. Visst kan de be utvecklarna att inte tjäna mer på att sälja via epic store än via steam. Problemet är att det inte lockar in utgivarana av spel att välja en mindre säljplattform. Häri ligger ett stort problem. Det finns ju redan idag konkurrenter men ingen som ens försökt ta fighten med steam. För det är svårt att få in tbudet av nya titlar.
Det här EGS löst genom att ge spelutgivarna en fördel. Lägre avgifter.
Nästa del är att få in användarna. Sänka priserna kan EGS som sagt inte göra för prissättningen är inte upp till dem. Och det ligger inte på spelutgivarnas ansvar att promota säljplattformen på bekostnad av deras vinster. Då kan utgivarna lika gärna välja steam i så fall.
EGS har därför valt att dels ge bort spel och dels satsa på exclusives för att dra upp användandet av plattformen. Det finns säkert alternativ, men jag kommer inte på bättre sätt än vad de valt. På rak arm iaf.

Hade Epic satsat på att utveckla en motsvarig klient till Steam så tror jag det hade varit väldigt få som haft något emot EGS.

Det här med "Steam har haft över 10 år att komma dit dom är" köper jag inte. Har svårt att tro att någon skulle försvara en ny bil utan AC med "Ford har haft sedan början på 1900 talet att skaffa AC, ge dom mer tid!".
(Nu vill jag inte jämföra en gratis launcher med en ny bil, men det är ju samma logik.)
Det är 2019, till och med Origin har en overlay och inbyggd streaming-tjänst, som exempel.
Epic har kapital så det sjunger om det tack vare Fortnite, det finns ingen ursäkt att släppa en sådan funktionsfattig plattform.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att Epic satsar på exklusives och drar till sig all negativitet, då jag alltid hållit Epic kärt tack vare Unreal osv.
Jag hade utan tvekan hoppat på deras store, för att få Valve att faktiskt göra något för en gångs skull, ifall den faktiskt var värd att använda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Konchjaz:

Hade Epic satsat på att utveckla en motsvarig klient till Steam så tror jag det hade varit väldigt få som haft något emot EGS.

Det här med "Steam har haft över 10 år att komma dit dom är" köper jag inte. Har svårt att tro att någon skulle försvara en ny bil utan AC med "Ford har haft sedan början på 1900 talet att skaffa AC, ge dom mer tid!".
(Nu vill jag inte jämföra en gratis launcher med en ny bil, men det är ju samma logik.)
Det är 2019, till och med Origin har en overlay och inbyggd streaming-tjänst, som exempel.
Epic har kapital så det sjunger om det tack vare Fortnite, det finns ingen ursäkt att släppa en sådan funktionsfattig plattform.

Jag tycker det är väldigt tråkigt att Epic satsar på exklusives och drar till sig all negativitet, då jag alltid hållit Epic kärt tack vare Unreal osv.
Jag hade utan tvekan hoppat på deras store, för att få Valve att faktiskt göra något för en gångs skull, ifall den faktiskt var värd att använda.

Ja man behöver ha en produkt som är anpassad för nutid oavsett produkttyp. Det är en rimlig poäng. Så en del funktioner skulle redan varit på plats. Samtidigt ser jag hellre att det kommer konkurrens nu än om 5 år när EGS har exakt varje funktion som steam har. Lite av en balansgång skulle jag säga där jag tycker EGS kanske saknat lite för mycket initialt.

Men att jämföra med vad Origin har är kanske mindre relevant. Origin har nu funnits ute i 8 år så de har haft tid på sig att både lanseras - hatas otroligt mycket och sedan ett gäng år att bygga till funktioner och sätta lite plåster på de som sårats av en ny launcher ;).

Ge EGS lite mer tid och en period av hat så kommer de också vara i bättre "shape" snart.

Så funktionsbiten finns det brister kring. Yes. Och det kommer väl bli löst efterhand.

Angående exclusives - har du något bra alternativ om de faktiskt vill slå sig in på marknaden? Själv ser jag inte några enkla genvägar här. Visst blir folk lite sura att de bara kan köpa det på EGS istället för bara på steam (om nu inte EGS funnits).
Alltså det går ju att hoppa över exclusives likt GOG. Men den plattformen är inte någon seriös motspelare till steam heller. De lockar knappast in de stora spelsläppen från andra aktörer. Samma sak gäller för uplay. De är stora och det går väl bra. Men de siktar inte på att tävla med steam om utrymmet utan snarare samla smulorna.
Så hur gör man då om man vill utmana steam?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Ness:

Varför tar Swec ens upp EGS? Ge dem inte mer reklam!
Det är anti-konsument-skräp och borde ignoreras fullständigt.

Visst är det frustrerande när en konkurrent öppnar upp en butik på andra sidan gatan från butiken som i princip haft monopol sedan urminnes tider. Försöker locka dit dig och din plånbok med deras bättre priser och bättre deals för utvecklare vilket gynnar indie-utvecklarna som annars fått vända sig till lootlådor, konkat, och dränkts i alla oändliga hyllor av spel som butiken inte kvalitetskontrollerar innan de börjar sälja dem.
Nä, tacka vet jag monopol. Där finns det bra saker för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Visst är det frustrerande när en konkurrent öppnar upp en butik på andra sidan gatan från butiken som i princip haft monopol sedan urminnes tider. Försöker locka dit dig och din plånbok med deras bättre priser och bättre deals för utvecklare vilket gynnar indie-utvecklarna som annars fått vända sig till lootlådor, konkat, och dränkts i alla oändliga hyllor av spel som butiken inte kvalitetskontrollerar innan de börjar sälja dem.
Nä, tacka vet jag monopol. Där finns det bra saker för konsumenten.

https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/001/473/473/da6.png

Nej verkligen inte, konkurrens är bra. Hade Epic bara kört igång sin butik och lockat med bättre priser så hade jag inte sagt något. Men det är ju inte så eller hur? Dom köper in spel exklusivt till sin plattform och tvingar in kunder som inte vill dit. Det är inte konkurrens, det är bara svineri av ett girigt företag.

De har inte bättre priser, de har inte bättre funktioner, de har inte bättre support de har ingenting. Eller jo, massor av pengar, that's it.
Steam har aldrig haft monopol, de har bara varit bäst, och således har de flest kunder. Sedan tror jag du missuppfattat något, Steam är inte en reklampelare för en handfull spel. det är en butik, för alla! Givetvis kommer det vara svårt att synas, men det är inte ett problem. Ska du göra reklam så får du göra det via de normala kanalerna. Hur tror du EGS kommer se ut om 10 år? Kom igen nu, tänk lite.

Vart var indieutvecklarna innan Steam? Såg du många indieutvecklade spel i butikerna när allt var fysisk media? Jag vet inte varför du försöker försvara något som är negativt för oss alla, men sorry, inget argument håller. Vill du veta mer så är det bara att söka på youtube så finns det oändligt med videor som förklarar varför detta är värdelöst.

Edit: Vad menar du med bilden? Jag är ju negativ till exklusivitet. Det är ju du som tycker det är bra! .. Hur kan man tala emot sig själv så här mycket i ett och samma inlägg?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant att EGS drar ner priset på allt inkluderat spel som inte har kommit ut än som t ex Borderlands 3 och The Sinking City. Blir dock lite sugen på att skaffa Shakedown Hawaii...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Ja funktionsmässigt ligger epic efter. Själv är jag kanske inte mest intresserad av butikler/launchers med så mycket funktioner som möjligt men ja, cloudsaves behövs givetvis. Exempelvis. Här finns det såklart en mängd olika åsikter och view points.

Angående prissättningen så är det kanske lite orättvist att ställa Epic mot väggen här.
Visst låter det enkelt men det är faktiskt mer komplicerat än så.
Det är nämligen inte Epic som sätter priserna. De har fasta %påslag. Det är istället speutgivarna som väljer prissättningen. Så epic kan helt enkelt inte konkurrera med bättre priser för de styr inte den delen. Visst kan de be utvecklarna att inte tjäna mer på att sälja via epic store än via steam. Problemet är att det inte lockar in utgivarana av spel att välja en mindre säljplattform. Häri ligger ett stort problem. Det finns ju redan idag konkurrenter men ingen som ens försökt ta fighten med steam. För det är svårt att få in tbudet av nya titlar.
Det här EGS löst genom att ge spelutgivarna en fördel. Lägre avgifter.
Nästa del är att få in användarna. Sänka priserna kan EGS som sagt inte göra för prissättningen är inte upp till dem. Och det ligger inte på spelutgivarnas ansvar att promota säljplattformen på bekostnad av deras vinster. Då kan utgivarna lika gärna välja steam i så fall.
EGS har därför valt att dels ge bort spel och dels satsa på exclusives för att dra upp användandet av plattformen. Det finns säkert alternativ, men jag kommer inte på bättre sätt än vad de valt. På rak arm iaf.

Nu nämnde jag själv inget om prissättningen men jag antar att du skrev generellt

Skrivet av Söderbäck:

Så hur gör man då om man vill utmana steam?

Som jag skrev tidigare - genom att släppa en kick-ass klient som slår alla andra på fingrarna ackompanjerat med ett gäng bra erbjudanden. Förstår nämligen inte alls varför Epic behöver 5 år på sig att komma dit Steam är. De har ju definitivt pengarna att utveckla plattformen och de vet ju definitivt vilka funktioner som marknaden efterfrågar idag. Att Steam tagit 10 år på sig att komma dit det är idag är nog inte pga ovilja eller brist på pengar utan mer att marknaden ändrat sig och de anpassat sin produkt efter dåvarande behov. Sen ska jag inte säga att Steam är perfekt då deras UI inte är det snabbaste (tänker på Inventory osv) samt att det hade varit på sin plats med en liten facelift (mer än den vi fick sist). Jag håller också med dem om att de 30% Steam tar är lite mycket, speciellt för Indie-utvecklare som nog inte säljer så mycket (de tar ju mindre ju mer spelet säljer). Slutligen borde Steam verkligen ha ett filter för alla skitspel som släpps där - och det måste jag säga är en fördel (just nu) hos EGS som jag glömde nämna tidigare, de har troligtvis inte massa skräp som ligger där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Fnös till när jag hörde om denna rean. Kollade in för att se utbudet och nu vill jag köpa fyra lir! *yey*

En sak jag inte listar ut. Hur får jag fler saker i kundkorgen? Lägger jag en vara i kundkorgen så hamnar jag vid "utcheckningen" på en gång och kan inte backa tillbaks för att kunna lägga fler saker i korgen. Klickar jag på "X" i övre högra hörnet så försvinner kundkorgen............

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Må väl bli Metro Exodus till 35 EUR, Metro spelen har jag haft kul med tidligare.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

Fyfan för EGS. Lite nojjig över hur Rocket League kommer bli i framtiden då Epic Games köpte Psyonix..

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 3060ti Asus TUF | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Visst är det frustrerande när en konkurrent öppnar upp en butik på andra sidan gatan från butiken som i princip haft monopol sedan urminnes

Nej? Men det är frustrerande om de skaffar exklusiva rättigheter till tomater och fisk. Och ingen annan får sälja tomater eller fisk...

Permalänk
Skrivet av Heymelon:

Nej? Men det är frustrerande om de skaffar exklusiva rättigheter till tomater och fisk. Och ingen annan får sälja tomater eller fisk...

Jag ser din poäng, det absolut enklaste för alla involverade hade varit ifall vi hade allt på ett och samma ställe, där du har din friendslist och så vidare. Det fungerar inte i praktiken tyvärr. Det går emot principen av konkurrens.

Steam har varken modererat spelen som säljs på butiken i den mån som de bör. De har inte heller någon form utav kvalitetskontroll utan släpper in vilket spel som helst. Det finns för mycket spel med otroligt låg kvalitet vilket gör att det är otroligt osannolikt för ett spel att slå igenom på Steam.

Det tog många år innan Steam införde refunds, långt efter att butiker som Origin erbjudit det.
Samtidigt sitter gamers på internet och hatar och hatar ändlöst över detta. Att man behöver ha en till launcher? Att en till konkurrent är anti consumer? Skulle inte tro det.

Det genomsnittliga spelet på Steam säljer två tusen kopior. De flesta tjänar inte igen sina utgifter och det är inte lätt att överleva.
Steam tar 30 % av kakan, sedan försvinner mer till royalties för spelmotor, mjukvara, samt utgivare om du har en sådan.
Det finns en anledning till att indieutvecklare inte klarar sig, och det finns en anledning till att de tackar ja till exklusivitetsdeals.
Epic har varit tydliga med att de slutar med det så länge Steam sänker andelen av kakan som de tar. Men de vägrar.

I verkligheten fungerar det inte så. Ingen producent av grönsaker hade tolererat att butiken tog 30 % av kakan. Om du säljer ett boxat spel i butik så tar man cirka 10-15 %. MasterCard/Visa tar 2-5 %.

Jag ser verkligen inte hur det är "anti consumer".

Slutligen, som spelutvecklare själv, så är det en stor ansträngning att finnas på flera plattformar. Det är så klart värt det; att finnas på Xbox, på PS, på Steam och så vidare.
Men det som man kanske inte ser som spelare är att under huven så måste man koppla upp spelet mot alla möjliga olika system, det ska fungera gentemot deras regler, och i vissa fall som till exempel på konsol, så bestämmer de väldigt mycket om hur ditt spel ska fungera.

Det är en lyx att kunna fokusera på en enda plattform, på hur deras achievements-system fungerar, vad de har för regler, och koppla sig upp mot deras in-app purchases eller vad man nu ska göra.
Playstation kräver att om du pausar spelet, köper något, och kommer tillbaka till spelet, så ska spelet ha registrerat detta. Xbox kräver inte det. Sådana saker spelar också roll. En indieutvecklare lägger otroligt mycket krut på detta fluff, för att plattformar kräver det. Att bli erbjuden en exlusivitetsdeal är något som är svårt att tacka nej till.

Playstation kan från ingenstans kräva att om du startar en annan playstation-kontroller, så ska spelet _medans du spelar_ byta ut vem som spelar ditt multiplayer spel, med nametagbyte, vad spelaren äger, och hela kalaset. Det är inte så enkelt.
Jag hade frivilligt kunnat välja att bara finnas på en butik. Det är inget konstigt med det. Men en indieutvecklare som måste finnas på alla plattformar för att slå igenom måste lägga ner dessa resurser.

Jag hade givetvis valt den butiken som har bäst stöd till dig som utvecklare. I dagsläget skulle jag säga att det är Epic Game Store, med deras online services. Dessa rykten online om att Epic på något sätt skulle vara en skitplatform, det kan jag säga att det stämmer bara inte.

Sist men inte minst, Epic Game Stores 8 % vs Steams 30 % är helt avgörande för hur det ska gå för ett spel, det är en otrolig mängd pengar som en utvecklare går miste om genom att släppa sitt spel på Steam.

Om jag skulle väga det mot "frustrationen" att behöva starta en annan launcher, då skulle jag välja att starta en annan launcher.

Permalänk
Medlem

@Beginner: Epic Games Store har inte en sådan avancerad funktion som att kunna lägga till fler produkter, en sån kallad kundkorg. Men om du du enbart väntar +6 månader så kan du köpa mer än en produkt åt gången. Jag menar dem la ju nyss precis till funktionen att kunna söka på spels namn i butiken. Menar ge dem lite tid för guds skull, är ju inte direkt så att dessa är vanliga funktioner som hittas överallt, DETTA ÄR INNOVATION GOTT FOLK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Epic har varit tydliga med att de slutar med det så länge Steam sänker andelen av kakan som de tar. Men de vägrar.

Sist men inte minst, Epic Game Stores 8 % vs Steams 30 % är helt avgörande för hur det ska gå för ett spel, det är en otrolig mängd

Steam kan inte matcha 12% de skulle gå back då, även EGS. De erbjuder tex fysiska affärer att sälja steam cards med pengar till steam med 15% marginal till affären så allt under 15 skulle de då gå back.
Steam erbjuder enormt mervärde för kunder med branschledande funktioner och fortsätter att leda utvecklingen för hur en digital storefront skall fungera, och är också ledande utvecklare av vr ekosystem.

Epic Game Stores 12% vs Steams 30-20%

Steam äter transaktionsavgifterna medans epic lägger dessa på kunden osv.
EGS är inte gångbart i längden.
EGS levererar den fantastiska funktionen att tex gömma Ubisofts spel från deras storefront under rean, inte ens deras nya state of the art, bleeding edge sökfunktion hittar spelen de stolta presenterat på EGS framsida.

Själv skulle jag rekommendera utvecklare att stödja flera butiker och självklart den som ger mervärde till kunder(Steam).