Sony och Microsoft inleder samarbete runt molnbaserade speltjänster

Permalänk
Melding Plague

Sony och Microsoft inleder samarbete runt molnbaserade speltjänster

De två speljättarna Sony och Microsoft har ingått i ett samarbete där Microsofts Azure-molntjänster ska användas för spelupplevelser och molnbaserade AI-beräkningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Google stadia rör om i grytan, både sony och microsoft känner sig så pass hotade att dem tvingas samarbeta. kanske cross plattform mellan Xbox och PS kommer snart då.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Hjälpsam

Nämen Kors(box) i taket!

The enemy of my enemy is my friend. Smått historiskt.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Google stadia rör om i grytan, både sony och microsoft känner sig så pass hotade att dem tvingas samarbeta. kanske cross plattform mellan Xbox och PS kommer snart då.

Jag tror inte det är Stadia som rör om gyrtan lika mycket som det handlar om två hårdvaruleverantörer med jämförbar hårdvare vars utvecklare vill ha stöd för samma funktioner oavsett plattform. Det dom gör nu hade dom lika gärna kunnat utveckla var för sig, säkerligen med liknande resultat. Men till en betydligt högre kostnad separat än gemensamt.

Men oavsett varför så är det sjukt kul att se att de samarbetar. Som du säger så öppnar det dörren på glänt för annat med

Permalänk
Medlem

Inte glad över vart vi är på väg. Är det framtiden så slutar jag nog helt och hållet med spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte moln. Föredrar sol. Skämt åsido så tycker jag inte moln spel. Jag föredrar ha spel på hårddisken.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag gillar inte moln. Föredrar sol. Skämt åsido så tycker jag inte moln spel. Jag föredrar ha spel på hårddisken.

Och förut föredrog man att ha spel på diskett eller cd/dvd
Tiderna ändras

Idag är det för mycket nackdelera med att streama spel för att det ska vara okej för mig och många andra
Men det utvecklas hela tiden och man vet inte hur bra det kan bli i framtiden

Permalänk
Inaktiv

I princip alla större företag inom IT satsar stenhårt på både Moln och Ai. Överallt på forum hör man "självutnämnda experter" skriva att detta är skit av hur många anledningar som helst. Undra vem som kommer visa sig ha rätt?

När det gäller tillämpningen moln och spel så finns det dock ett unikt realtidskrav på interfacet som det genom fysikens lagar är svårt att uppnå, ialla fall de krav vissa individer ställer.
Men det är intressant och se vad som händer där.
Det som är bra med spel är att det finns så mycket pengar i det som kan hjälpa till att förbättra interface responstider från molnet till helt andra saker.

Permalänk
Medlem

Härligt, då kan vi få Simcity till konsol. The power of cloudcomputing is endless.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

@Nyhet
Parodi twitter konto

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

@Firkraag: lol tänkte väl att han inte skulle vara dum nog att tweeta något sånt.

Visa signatur

3900X | Asus C8H | Trident Z 3800 | 6800 XT | MP600 | HX1000i | Core P5 | EK-WB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Firkraag: blev uppmärksammad på det nyss, tweet nu utbytt mot en faktisk officiellt tweet

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Firkraag: blev uppmärksammad på det nyss, tweet nu utbytt mot en faktisk officiellt tweet

Nu blir man ju nyfiken. Vad stod det innan?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@nME: Jag hade felaktigt plockat med en tweet från ett skojkonto, detta är tweeten:
https://twitter.com/KenYoshidaCEO/status/1129104735963820032

Det fanns inte uppe då, men hade jag sett nästkommande tweet hade jag snabbt insett felet
https://twitter.com/KenYoshidaCEO/status/1129126952713895936

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Och förut föredrog man att ha spel på diskett eller cd/dvd
Tiderna ändras

Jag saknar verkligen tiden när man fick hantera 20-30 disketter för att installera Civilzation (1)... Not

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Asså det här med att spela spel via molnet usch säger jag. Nej jag gillar att spela på min fysiska hårdvara och kunna äga mina spel själv. Hatar allt vad DRM innebär och köper spel så långt det går via GOG.

Permalänk
Medlem

nackdelen med dessa "molnlösningar" samt digitala spel är ju att vi inte längre äger mediet. Väljer MS eller Sony att plocka bort ett spel så är det borta. Vid fysiska köp så äger man ju faktiskt det man betalat för. Och man slipper bry sig om nätet skulle ge ner eller sitter på en dålig lina.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Härligt, då kan vi få Simcity till konsol. The power of cloudcomputing is endless.

Skickades från m.sweclockers.com

SimCity Fanns ju redan på Snes.

@martak Trots att du har spelet på skiva så skulle Ms/sony kunna göra det ospelbart på en omodifierad konsol som är internetansluten genom att tvinga ut en uppdatering, sen om de har rätt att göra det eller kommer göra det vet jag ej.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Och förut föredrog man att ha spel på diskett eller cd/dvd
Tiderna ändras

Idag är det för mycket nackdelera med att streama spel för att det ska vara okej för mig och många andra
Men det utvecklas hela tiden och man vet inte hur bra det kan bli i framtiden

Men man måste ju faktiskt inte gilla något bara för att det är "inne". Man får ha en egen fri vilja.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Och förut föredrog man att ha spel på diskett eller cd/dvd
Tiderna ändras

Idag är det för mycket nackdelera med att streama spel för att det ska vara okej för mig och många andra
Men det utvecklas hela tiden och man vet inte hur bra det kan bli i framtiden

Verkligen inte samma sak. Vad gör du om nätet dör? Inte fan spelar du då iaf...
Fysiskt media alla dagar i veckan!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Verkligen inte samma sak. Vad gör du om nätet dör? Inte fan spelar du då iaf...
Fysiskt media alla dagar i veckan!

Jag gör samma sak som du när elen för troligen
Brädspel ftw!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

De fixar fördröjningen med hjälp av AI, deras datorcenter kommer att kunna förutse dina handlingar, till slut behöver du inte spela själv

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@nME: Jag hade felaktigt plockat med en tweet från ett skojkonto, detta är tweeten:
https://twitter.com/KenYoshidaCEO/status/1129104735963820032

Det fanns inte uppe då, men hade jag sett nästkommande tweet hade jag snabbt insett felet
https://twitter.com/KenYoshidaCEO/status/1129126952713895936

Bahaha! Vilket konto. Love it, tack!
https://twitter.com/KenYoshidaCEO/status/1130254502013968384

Citat:

Huawei? More like Byewei.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@nME: Haha!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas