Snabbtest: Tornkylare med olika fläktkonfigurationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Det är ju en superbra idé! Har otroligt mycket kärlek för utvecklingen av processorkylare genom åren och hade turen att arbeta med dessa när den stora revolutionen skedde från vanlig extruderad aluminium och öronbedövande fläktar till kopparbaserade solfjädrar och inte minst introduktionen av värmeledningsrör.

Ska fnula på detta, tack för uppslaget!

Alpha eller Swiftech kombinerat med en ylande "YS Tech" 6800 rpm 60mm fläkt.
Lägg sedan till att temperaturmätningar var rena gissningar då sensorerna oftast var externa (satt i sockeln).
När man pysslar med retro prylar ser man snart hur chockerande dåliga de kylare som ansågs vara bra då egentligen var

Inte hundra på vika som var först, men Coolermasters HHC-001 kom 2001 och den förbättrade versionen HHC-L61 kom året efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Minns ni när Sunon och Delta 80mm fläktar var det som gällde, maximal kylning och helt obrydd om ljudnivå?

@JonasT Kanske något att ta i jubileumskrönika? Evolution av CPU-kylning?

Minns när Panaflo var det som gällde

Vill minnas att man beställde av en dam i England för att få tag på dom

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Fluf:

Mest blödande fingrar - Zalman Cnps9900

Vi har fortfarande kvar den Zalman-kylaren. Skulle man tvätta av den idag skulle vattnet bli väldigt rött.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Fluf:

Kul!

Början på modernare design - Thermaltake Golden Orb
Udda design - Swiftech MCX serien
Mest blödande fingrar - Zalman Cnps9900

Snubblade på denna listan och fick nostalgikick direkt
http://www.dansdata.com/coolercomp_p9.htm

Så många spännande saker att ta upp, ser fram emot detta

De här två gamla artiklarna från Anandtech väckte en hel del roliga minnen också!
https://www.anandtech.com/show/730
https://www.anandtech.com/show/825

Skrivet av kokkojambo:

Ja jäklar. På Athlon Thunderbird (första ghz prollen jag ägde!) hade jag en Delta 40mm fläkt om jag inte minns fel. Eller var det 60mm?

Många Socket A-kylare på den tiden körde 60 mm-varianter från Delta, men det kunde variera lite.

Skrivet av Svensktiger:

Alpha eller Swiftech kombinerat med en ylande "YS Tech" 6800 rpm 60mm fläkt.
Lägg sedan till att temperaturmätningar var rena gissningar då sensorerna oftast var externa (satt i sockeln).
När man pysslar med retro prylar ser man snart hur chockerande dåliga de kylare som ansågs vara bra då egentligen var

Inte hundra på vika som var först, men Coolermasters HHC-001 kom 2001 och den förbättrade versionen HHC-L61 kom året efter.

Ja jäklar vad mycket SKIT som släpptes på den tiden. Minns speciellt när Socket A var nytt och Thermaltake släppte sin Chrome ORB – kylaren med världens sämsta monteringsclip som krossade kärnan varannan montering.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen. Jag hade flera olika Alpha-kolosser med extremt högljudda deltafläktar. Körde bland annat en Alpha PAL8045 ett tag och även någon av deras 60mm-varianter. Det var enormt mycket koppar på de där grejerna och det syntes att det var omsorgsfullt byggda flänsar, men satan vad de var ineffektiva. Jämför man med dagens tornkylare och fläktar har det skett en enorm utveckling.

Länge leve hiiiitpajpen! 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Thermalright SLK-900U och Alpha PEP-66 köpte jag ifrån Tyskland, AMD Barton@2450Mhz och NF7-S, det var tider det!

Visa signatur

Gigabyte b550m aorus pro, AMD 5600X, Thermalright peerless assassin 120 se, 2x16GB Corsair, Asus RX 6600 , M.2 Kingston KC3000+WD Black SN750 SE, SSD Intel, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De här två gamla artiklarna från Anandtech väckte en hel del roliga minnen också!
https://www.anandtech.com/show/730
https://www.anandtech.com/show/825

Många Socket A-kylare på den tiden körde 60 mm-varianter från Delta, men det kunde variera lite.

Ja jäklar vad mycket SKIT som släpptes på den tiden. Minns speciellt när Socket A var nytt och Thermaltake släppte sin Chrome ORB – kylaren med världens sämsta monteringsclip som krossade kärnan varannan montering.

Kan bidra med en 6800 varvs YS tech fläkt om ni vill återuppleva gamla goda tider.
Knappt använd !

Permalänk
Hjälpsam

Kör med AMD standardkylare, där har man kommit långt med tanke på att det saknas både vatten och heatpipes.
Kopparkärna och en rejäl klump aluminium det är allt.

Givetvis en bra bit kvar till Noctuan men väldigt bra med tanke på förutsättningarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Ja jäklar. På Athlon Thunderbird (första ghz prollen jag ägde!) hade jag en Delta 40mm fläkt om jag inte minns fel. Eller var det 60mm?

Det hade jag med! Alla hatade en på LAN-parties för att det lät som en dammsugar

Permalänk
Medlem

Inte kunnat ha tornkylare på länge pga ITX men hade för över 10 år sedan bland de första tornkylarna. Thermal nånting. Vägde närmare 1kg och kylde överklockad C2D E6550 passivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Varför ska man välja NH-U12A före en Dark rock pro 4?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Detta får mig bara att tänka på att min NH-D14 fortfarande presterar i klass med de bästa tornkylarna på marknaden och inser snabbt hur stagnerad marknaden för tornkylare egentligen är när det kommer till innovation. Köpte min D14 2011.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta får mig bara att tänka på att min NH-D14 fortfarande presterar i klass med de bästa tornkylarna på marknaden och inser snabbt hur stagnerad marknaden för tornkylare egentligen är när det kommer till innovation. Köpte min D14 2011.

Msåte hålla med, en grym kylare, tung som ett as, men kyler grymt, även under förra sommaren med oc 4790K 4.6ghz med 1.285v.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inte kunnat ha tornkylare på länge pga ITX men hade för över 10 år sedan bland de första tornkylarna. Thermal nånting. Vägde närmare 1kg och kylde överklockad C2D E6550 passivt.

Skickades från m.sweclockers.com

Thermalright Ultra120 (Extreme). Första riktigt moderna tornkylaren. Hade nog stått sig bra än idag.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: Planerar ni att testa Be Quiets nya Dark Rock Slim? Skulle vara intressant att se skillnaden mot NH-U12A. Väljer mellan dessa då jag ska byta från en sluten vattenkylare (som börjat låta mer) till luft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Kör med AMD standardkylare, där har man kommit långt med tanke på att det saknas både vatten och heatpipes.
Kopparkärna och en rejäl klump aluminium det är allt.

Givetvis en bra bit kvar till Noctuan men väldigt bra med tanke på förutsättningarna.

Dock är det väl en vaporchamber?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sweisdapro:

Dock är det väl en vaporchamber?

Är det?
Var mer än vad jag visste.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Wachtel:

@Kenneth: Planerar ni att testa Be Quiets nya Dark Rock Slim? Skulle vara intressant att se skillnaden mot NH-U12A. Väljer mellan dessa då jag ska byta från en sluten vattenkylare (som börjat låta mer) till luft.

Ja, det ska vi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

@Kenneth: Planerar ni att testa Be Quiets nya Dark Rock Slim? Skulle vara intressant att se skillnaden mot NH-U12A. Väljer mellan dessa då jag ska byta från en sluten vattenkylare (som börjat låta mer) till luft.

Jag är tveksam till darkrock serien, skulle köpa en noctua men fanns inte inne så jag köote en dark rock PRO 4, men temperaturerna är fortfarande över ibland 90 grader på cpu när jag spelar, fast jag köpte en kylare som kostade över 1000 kr.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Jag är tveksam till darkrock serien, skulle köpa en noctua men fanns inte inne så jag köote en dark rock PRO 4, men temperaturerna är fortfarande över ibland 90 grader på cpu när jag spelar, fast jag köpte en kylare som kostade över 1000 kr.

7700K som du har i sig är ju notorisk för sin dåliga kylpasta under heatspreadern, den processorn mer eller mindre uppfann delidnings verktyget. Har en 6700K som blir galet mycket varmare än min 4790K, dom hade lite mer påkostad pasta i Devils Canyon.

Min åttakärniga i full load 8/16 @ 4150MHz ligger bara strax över 70C med Dark Rock Pro 4 så nog kan kylaren kyla, men Zen har lödd heatspreader. Än mer övertygande med just Dark Rock Pro 4 är att den är tyst när den gör det.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hur kan man ens prata om att Noctua NH-U12A är dyr med tanke på prestandan ljud/temp med en kylare som inte riskerar att börja läcka och förstöra övrig hårdvara för +10`000kr

ANSER att den till och med är billigt då du inte kommer behöva byta före den dan då du tröttnat eller Noctua kommit med en ny modell. 95% av slutna vattenkylare som säljs är skräp. Dålig funktion över tid och tyvärr allt för många som börja läcka. Googla och du inser att det är en tidsinställd bomb att installera ett färdigt vatten kylnings kitt.

Så är du rädd om dina komponenter och önskar en bra och tyst kylare välj Noctua NH-U12A (när AMD kom med RYZEN så fick alla som hade en gammal kylare nya fästen GRATIS ja GRATIS så att köpa en kylare från Noctua kommer aldrig vara en dålig affär)

Du får det att låta som om att det inte är en fråga om, utan när en sluten vattenkylare vattenkylare kommer att ta livet av datorn. Vet att det finns en hel del som har haft problem och varit ljudliga om detta på webben. Det är väl inte helt ovanligt att alla som har en helt felfri produkt inte gör så mycket väsen av sig. Min sambo har min gamla dator, i den sitter en H100, den har suttit där sedan 2011/2012 eller när den nu släpptes.
I min nuvarande PC valde jag en Noctua (modell?) dubbla 140mm fläktar. Vilket har funkat precis lika väl som den gamla h100

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag själv snålade till min nybeställda Ryzen 2700 och beställde en Evo 212 till denna.
Jag såg ett test av 2700 överklockad till 3.9GHz gav runt 50-55grader med 212, mot 60-70grader för orginalkylare i spel, vilket är helt okej för mig.

Har även EVO212 på min i5 9600k och är helnöjd med både temperatur och ljudnivå. Antar att även chassit här spelar stor roll med ljudnivåer och luftflöde.

Noctua må vara bäst, men jag har inte mage att ge över 1000kr för en kylare när jag får nära nog prestanda för 1/3 av priset.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Jag är tveksam till darkrock serien, skulle köpa en noctua men fanns inte inne så jag köote en dark rock PRO 4, men temperaturerna är fortfarande över ibland 90 grader på cpu när jag spelar, fast jag köpte en kylare som kostade över 1000 kr.

Har dark rock pro 4 och i9900 k och ligger på runt 50 grader i full load, Arctic Cooling MX-2 .

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

HARDCORE OVERLOAD!!
Bra jobbat Sweclockers!

Nu fattas bara ett test med en 2kW dammsugare med slangen på toppen av flänsen!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Jag kör med min NH-D15 och stockfläktar, med deliddad 8700k. Funderar utmärkt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har dark rock pro 4 och i9900 k och ligger på runt 50 grader i full load, Arctic Cooling MX-2 .

Min 7700k ligger normalt sett runt 60c men spikar upp till 90 grader då och då, med 2 fläktar in och 3ut

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Min 7700k ligger normalt sett runt 60c men spikar upp till 90 grader då och då, med 2 fläktar in och 3ut

Skickades från m.sweclockers.com

7700k är en ruskigt varm cpu om man klockar den, kör du oc?

Jag kör inte oc på min i9900k, jag trodde faktiskt den skulle bli varmare...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Full belastning 58 °C ???
verkar för bra, testar ni med Prime95, Aida64 ?

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk

Men hur blir det med prestanda/krona ?
Menar det är ju en viss prisskillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Med nya och mer avancerade fläktar lyfts frågan om dessa kan förbättra prestandan på äldre och framför allt billigare tornkylare. Redaktionen tar en snabbtitt med billigare kylfläns och fläktar.

Läs hela artikeln här

Alltså det är ganska idiotiskt att testa kylare på något som inte drar lika mycket kraft och värme som Intel processorerna gör. Det är bättre att testa egentligen på ett AMD system som drar mer och skapar mer värme då man får mer "realistisk" känsla till den verkliga siffran. Det är som att testa en kylare på en processor som drar 25W och sen säger man att det är skitbra/dåligt på resten av systemen.
Jag som fokuserar mycket på kylning i mina byggen vet med erfarenhet att det är bättre att testa på något som är mer värmespridande än dem som inte är lika farligt med då säga.
Så, om jag får vara lite kritisk av mig så tycker jag ni testar på helt fel sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

<::> ASUS TUF B450 ATX <::> AMD Ryzen 5 2600 (icke X) <::> ASUS RX Vega 56 <::> 32gig TEAM Group Delta RGB 2x8'Vit 2x8'Svart <::> Kingston HyperX Fury RGB 500gig, Samsung 840 Evo 250gig, Seagate 2T blahblahblah <::> Creative AE-5'Svart <::> InWin 303'Vit <::> Benq EW277HDR 4K Skärm <::>