Får ej retunera vara eftersom jag provkört den.

Permalänk
Medlem

Får ej retunera vara eftersom jag provkört den.

Hej! Jag har köpt en kyl med skjutdörrar som privatperson från en svensk nätbutik med leverans till min hemadress.

Efter ca 1tim provkörning med endast 3st oöppnade 1,5L läskflaskor så upptäckte jag att ena skjutdörren ej går helt i stängt läge.
Inga synliga skador syns varken på kyl eller emballage.
Efter felet packades den direkt ner i sitt orginal emballage och har därefter ej nyttjas.

Jag kontaktade företaget direkt som lovat att kostnadsfritt laga felet på garanti. (Det har ej ännu blivit gjort)

Dock har jag nu ändrat mig och vill inte ha denna kyl längre så jag hörde av mig och bad om en retursedel.

Dem vill inte returnera innan dem haft en tekniker här hemma som gjort en bedömning.

Efter bedömning så kommer en av två saker ske:

1. Felet går att laga, så dem lagar.
2. Felet går ej att laga dem tar tillbaka den och skickar ut en ny.

Om teknikern kommer fram till alternativ 1.
Vilket är högst troligt (!) så meddelade dem att dem tyvärr ej kan ta tillbaka kylen i retur, inte ens mot en returavgift, eftersom dem tillämpar villkor för köplagen och inte konsumentköplagen och då är det att eftersom kylen är uppackad ur sitt emballage och provkörd så räknas dem som använd och godkänds ej för retur.

Försändelsen kom från danmark, där tillverkaren av kylen har sitt säte, så antagligen har inte företaget jag köpt varan av något eget lager.

Får dem verkligen göra så här? Gäller inte konsumentköplagen om man provkört varan man köpt?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Avstängd

Köplagen är för privatperson till privatperson eller företag till företag.

Dom snackar skit

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

@Walkhome

Har du köpt kylen i egenskap av privatperson är det konsumentköplagen som gäller. Konsumentköplagen är tvingande, dvs. den går ej att avtala bort. Kontakta återförsäljaren.
https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Walkhome:

Hej! Jag har köpt en kyl med skjutdörrar som privatperson från en svensk nätbutik med leverans till min hemadress.

Efter ca 1tim provkörning med endast 3st oöppnade 1,5L läskflaskor så upptäckte jag att ena skjutdörren ej går helt i stängt läge.
Inga synliga skador syns varken på kyl eller emballage.
Efter felet packades den direkt ner i sitt orginal emballage och har därefter ej nyttjas.

Jag kontaktade företaget direkt som lovat att kostnadsfritt laga felet på garanti. (Det har ej ännu blivit gjort)

Dock har jag nu ändrat mig och vill inte ha denna kyl längre så jag hörde av mig och bad om en retursedel.

Dem vill inte returnera innan dem haft en tekniker här hemma som gjort en bedömning.

Efter bedömning så kommer en av två saker ske:

1. Felet går att laga, så dem lagar.
2. Felet går ej att laga dem tar tillbaka den och skickar ut en ny.

Om teknikern kommer fram till alternativ 1.
Vilket är högst troligt (!) så meddelade dem att dem tyvärr ej kan ta tillbaka kylen i retur, inte ens mot en returavgift, eftersom dem tillämpar villkor för köplagen och inte konsumentköplagen och då är det att eftersom kylen är uppackad ur sitt emballage och provkörd så räknas dem som använd och godkänds ej för retur.

Försändelsen kom från danmark, där tillverkaren av kylen har sitt säte, så antagligen har inte företaget jag köpt varan av något eget lager.

Får dem verkligen göra så här? Gäller inte konsumentköplagen om man provkört varan man köpt?

Är du privatperson eller har du handlat som företag ?
Har du reklamerat till den du köpt från eller är du i kontakt med någon annan typ tillverkaren ?
Konsumentköplagen gäller mellan den konsument och butik som sålt varan. köplagen gäller mellan företag.
Det verkar på din beskrivning som du försöker returnera något till tillverkaren och inte försäljaren ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

Hej! Jag har köpt en kyl med skjutdörrar som privatperson från en svensk nätbutik med leverans till min hemadress.

Skrivet av mrqaffe:

Är du privatperson eller har du handlat som företag ?

Läste du ens första raden i hans inlägg?

Permalänk
Medlem

14 dagars ångerrätt från det att du tog emot varan om den inte lever upp till förväntningarna (att dörren stängs helt är en förutsättning för en kyl) även om du använt den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Hur lång tid har rförlutit? Distansavtalslagen ger dig 14 dagars ångerrätt No matter what på en vanlig hederlig kyl. Läs mer här eller googla fram lagtexten: https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/dina-r...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Walkhome:

Hej! Jag har köpt en kyl med skjutdörrar som privatperson från en svensk nätbutik med leverans till min hemadress.

Efter ca 1tim provkörning med endast 3st oöppnade 1,5L läskflaskor så upptäckte jag att ena skjutdörren ej går helt i stängt läge.
Inga synliga skador syns varken på kyl eller emballage.
Efter felet packades den direkt ner i sitt orginal emballage och har därefter ej nyttjas.

Jag kontaktade företaget direkt som lovat att kostnadsfritt laga felet på garanti. (Det har ej ännu blivit gjort)

Dock har jag nu ändrat mig och vill inte ha denna kyl längre så jag hörde av mig och bad om en retursedel.

Dem vill inte returnera innan dem haft en tekniker här hemma som gjort en bedömning.

Efter bedömning så kommer en av två saker ske:

1. Felet går att laga, så dem lagar.
2. Felet går ej att laga dem tar tillbaka den och skickar ut en ny.

Om teknikern kommer fram till alternativ 1.
Vilket är högst troligt (!) så meddelade dem att dem tyvärr ej kan ta tillbaka kylen i retur, inte ens mot en returavgift, eftersom dem tillämpar villkor för köplagen och inte konsumentköplagen och då är det att eftersom kylen är uppackad ur sitt emballage och provkörd så räknas dem som använd och godkänds ej för retur.

Försändelsen kom från danmark, där tillverkaren av kylen har sitt säte, så antagligen har inte företaget jag köpt varan av något eget lager.

Får dem verkligen göra så här? Gäller inte konsumentköplagen om man provkört varan man köpt?

Köpte du online har du 14 dagars ångerrätt från att du mottog varan. Har du låtit köpet löpa förbi den perioden innan du rapporterade felet så har ju säljaren rätt att försöka fixa problemet, dvs laga kylen eller skicka ny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Köpte du online har du 14 dagars ångerrätt från att du mottog varan. Har du låtit köpet löpa förbi den perioden innan du rapporterade felet så har ju säljaren rätt att försöka fixa problemet, dvs laga kylen eller skicka ny.

Sant, om ÅF/säljare upplyst om ångerrätten. Annars gäller ångerrätt en från det att informationen mottogs. Om ingen information mottagits alls om ångerrätt kan man utgår från ett års ångerrätt.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag felanmälde via telefon och fick till svar att jag skulle gå in på deras hemsida och klicka service—>nytt ärende. Där fyllde jag i alla mina uppgifter, ordernr, beskrivning av felet + bilder.

Det var radiotystnad mer eller mindre tills igår då jag skrev att jag inte vill ha denna kyl längre och bad om en retursedel. då fick jag direkt svar att en kyltekniker kommer kontakta mig för lagning.

Orderdatum: 2019-04-23
Leveransdatum: 2019-05-06
Felanmälan: 2019-05-07

Så jag får alltså retunera?
Får dem lagligt ta en returavgift på 30% á 2000kr + att jag bekostar frakten? Det står nämnligen i deras köpvillkor under raden ångerrätt.
Å andra sidan står det också att dem inte godkänner returer på uppackade prylar, men som ni redan nämnt så är det alltså inte enligt konsumentköp/näthandellagen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Som sagt skriv ett mail. Nämn distansavtalslagen, ångerrätt och att du vill utnyttja din rätt. Mail så du har dokumentationen och spårbarheten. Händer inget så är det läge börja prata skadestånd p g a tiden du lagt ner osv. Distansavtalslagen existerar just för att det är omöjligt veta om man vill ha en vara utan att få klämt på den i dessa internets tidevarv.

Prisavdrag är inte aktuellt om man hårddrar. Inte ens om emballage förstörts pga att det är omöjligt testa en produkt utan att packa upp. Som konsument har du ansvar att vara så försiktig som möjligt så att den kan säljas igen. Frakt kan du åka på att betala. Men jag tror aldrig jag gjort det de gånger jag behövt gå denna väg

Edit: Jag läser att du felanmälde. Då är det kanske inte så märkligt att de vill hjälpa dig avhjälpa felet först. Vill du utnyttja ångerrätt så är det nog en annan process hos säljaren så gör som så att du skriver ett mail till kundtjänst t ex

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Gör klart för dem via mail att de är skyldiga att ta tillbaka den enligt lag och länka till lämpliga hemsidor/paragrafer. Uttryck sedan tydligt att de har fram till datum X på sig att höra av sig och tillmötesgå dina önskemål, efter det vidtar du juridiska åtgärder. Sätt inget orimligt datum dock, de måste ju hinna läsa mailet och sådär. Du kan också dra till med en "Jag är i kontakt med min konsumentombudsman" eller nåt åt det hållet.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Walkhome:

Så jag får alltså retunera?
Får dem lagligt ta en returavgift på 30% á 2000kr + att jag bekostar frakten? Det står nämnligen i deras köpvillkor under raden ångerrätt.
Å andra sidan står det också att dem inte godkänner returer på uppackade prylar, men som ni redan nämnt så är det alltså inte enligt konsumentköp/näthandellagen.

Skrivet av leadc4ge:

Prisavdrag är inte aktuellt om man hårddrar. Inte ens om emballage förstörts pga att det är omöjligt testa en produkt utan att packa upp. Som konsument har du ansvar att vara så försiktig som möjligt så att den kan säljas igen. Frakt kan du åka på att betala. Men jag tror aldrig jag gjort det de gånger jag behövt gå denna väg

Edit: Jag läser att du felanmälde. Då är det kanske inte så märkligt att de vill hjälpa dig avhjälpa felet först. Vill du utnyttja ångerrätt så är det nog en annan process hos säljaren så gör som så att du skriver ett mail till kundtjänst t ex

Från länken som lagts in tidigare.

Du behöver skicka tillbaka varan till säljaren inom 14 dagar från den dag du meddelat att du ångrar dig. Du ska själv betala returfrakten, förutsatt att säljaren har informerat dig om det innan du ingick avtalet.

Du har rätt att undersöka varans egenskaper och funktion. Men tänk på att inte hantera varan mer än nödvändigt. Gör du det riskerar du att få ersätta säljaren för varans värdeminskning. För att säljaren ska ha rätt till ett värdeminskningsavdrag måste du ha fått information om det i samband med att du ingick avtalet.

Ovan gäller alltså ångerrätten. När det gäller reklamation/felanmälan så har de rätt att försöka åtgärda felet, alternativt byta ut varan mot en fungerande vara innan köpet hävs. Din felanmälan bör inte påverka ångerrätten, men då måste du hävda ångerrätten specifikt och inte som en del i din felanmälan, då det kan tolkas som att du vill häva köpet pga reklamation..

I övrigt så har kylskåp inga speciella regler som vissa varor kan ha. Exempelvis försegling av hälso- eller hygienskäl. Så att förpackningen öppnats ska inte vara ett problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Walkhome:

Får dem lagligt ta en returavgift på 30% á 2000kr + att jag bekostar frakten? Det står nämnligen i deras köpvillkor under raden ångerrätt.

Returkostnaden låter oskäligt hög. Flera svenska butiker listar runt 500 kronor i returkostnad för hemkörda vitvaror. Jag vet inte om de har rätt att ta ut en procentkostnad av priset utöver den rena frakten. Det känns lurigt.

Permalänk
Medlem

Vilken butik rör det sig om? Så att inte fler åker på att beställa från dessa skojare.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

För att säljaren ska ha rätt till ett värdeminskningsavdrag måste du ha fått information om det i samband med att du ingick avtalet.

I deras köpvillkor står det:

----

Returer/Byten ‒ Lagervaror: Om kund har gjort en felbeställning och vill att Restaurangmaskiner.net skall återta produkten, debiteras kund (ni) 30 procent av ordervärdet, samt fraktkostnad.

Vi byter endast ouppackade produkter, som går att sälja som nya
Vid felbeställningar återbetalas 70 procent av beloppet
Frakter debiteras kunden
Produkter som ej ingår i vårt ordinarie lagersortiment kan ej bytas/returneras (för att kontrollera om varan ingår i ordinarie lagersortiment, kontakta säljaren före köp)
Returfrakt hanteras av kunden (tänk på att alla frakter skall skickas med spårbar transport)
Alla returer skall godkännas av Restaurangmaskiner.net
Ångerrätt: Restaurangmaskiner.net tillämpar reglerna i köplagen. Vi arbetar endast mot företag.

----

Alltså tolkar jag dig och länken rätt att deras 30% på ordervärde är helt laglig?
Det finns ingen övre skälig gräns? Någon gräns bör det ju finnas, annars kan man ju simplet sälja saker och åroppa 100% avdrag..
30% kanske är den skäliga gränsen, men känns dyrt, jag menar dem har ju knappast flera timmars extra arbete framför sig bara för att jag nyttjar min ångerrätt. Jag kan förstå att det finns en returavgift, men den borde vara en fast framräknad summa typ kanske 500kr.

om jag nu hade köpt en kylbänk för 75.000kr så blir ju 30% helt orimligt.

Avgiften borde sitta ihop med eventuella kostnader som tillkommer tack vare min retur, eller?

Edit:
På ARN finns ett ärende om returavgift, visserligen så hade den säljaren och köparen ej ingått i någon kontrakt vid köp (kanske telefonorder) vilket skiljer sig från mig, som "accepterade" köpvillkoren vid köp.
--
MEN; arn skriver:

Verkstadsbolaget har därför enligt nämndens mening haft rätt till avdrag för sådana kostnader som F avbeställning orsakat bolaget. Nämnden finner att det av bolaget gjorda avdraget är skäligt.

https://lagen.nu/avg/arn/2002-6269
--

Alltså får inte summan vara orimlig, och det tycker varjefall jag att den är, totala ordervärdet (ink frakt och moms) är 7238kr vilket ger att returavgiften på 30% är 2171kr + att det kostar mig ca 950kr att skicka varan tillbaka me Schenker, dock kan jag kanske köra varan själv, men då behöver jag ta ledigt från jobber för att hinna ner innan 17:00 när dem stänger, ca 20mil tur och retur.

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Du har rätt som konsument att funktionstesta produkten. Driver själv företag och det där företaget låter väldigt oseriöst. Deras köpvillkor strider mot rådande lagstiftning. Det är inte orderdatum som avgör när din ångerperiod påbörjas, det är från leveransdatum. Säljaren måste kunna styrka när du har fått tillgång till produkten och det är en enkel sak, eftersom transportören garanterat krävde kvittens för hemtransporten.

Mejla med läskvitto och leveranskvitto att du nyttjar din ångerrätt i enlighet med distansköplagen. Begär att få bekräftelse på att de har mottagit ditt mail och att de får skicka ut någon som hämtar kylen.

Om de fortsätter trilskas svarar du med att du i så fall tvingas anmäla dem till ARN. Endast mycket oseriösa företag vill dra på sig anmälningar där och i det här fallet skulle ARN garanterat rekommendera dem att gå dig till mötes.

Du ansvarar inte för returen. Det gör säljaren, om det är ångerrätten som nyttjas. Annars kan de hävda att transportskada eller annat mystiskt har uppstått p.g.a. din returhantering. Det är deras ansvar att försäkra sig om att du kan returnera produkten på ett säkert sätt.

Om de inte hämtar kylen skulle det inte vara orimligt att kräva lagerhyra, om det dröjer över ett par veckor

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Walkhome:

I deras köpvillkor står det:

----

Returer/Byten ‒ Lagervaror: Om kund har gjort en felbeställning och vill att Restaurangmaskiner.net skall återta produkten, debiteras kund (ni) 30 procent av ordervärdet, samt fraktkostnad.

Vi byter endast ouppackade produkter, som går att sälja som nya
Vid felbeställningar återbetalas 70 procent av beloppet
Frakter debiteras kunden
Produkter som ej ingår i vårt ordinarie lagersortiment kan ej bytas/returneras (för att kontrollera om varan ingår i ordinarie lagersortiment, kontakta säljaren före köp)
Returfrakt hanteras av kunden (tänk på att alla frakter skall skickas med spårbar transport)
Alla returer skall godkännas av Restaurangmaskiner.net
Ångerrätt: Restaurangmaskiner.net tillämpar reglerna i köplagen. Vi arbetar endast mot företag.

----

Alltså tolkar jag dig och länken rätt att deras 30% på ordervärde är helt laglig?
Det finns ingen övre skälig gräns? Någon gräns bör det ju finnas, annars kan man ju simplet sälja saker och åroppa 100% avdrag..
30% kanske är den skäliga gränsen, men känns dyrt, jag menar dem har ju knappast flera timmars extra arbete framför sig bara för att jag nyttjar min ångerrätt. Jag kan förstå att det finns en returavgift, men den borde vara en fast framräknad summa typ kanske 500kr.

om jag nu hade köpt en kylbänk för 75.000kr så blir ju 30% helt orimligt.

Avgiften borde sitta ihop med eventuella kostnader som tillkommer tack vare min retur, eller?

Nyckeltexten här är "Vid felbeställningar återbetalas 70 procent av beloppet". Du har inte gjort en felbeställning vad jag förstår, utan du har beställt rätt vara, men nu ångrar du dig. Så 30% i avdrag ska inte vara applicerbart i ditt fall.

Sedan kan man ju fråga sig varför de skriver "Vi arbetar endast mot företag" i delen om ångerrätt, när de har öppet för privatpersoner att handla fritt från sidan utan någon speciell information om annat än att det går bra. Det finns dessutom möjlighet till "delbetalning för privatpersoner" via klarna.

Edit: Eventuell värdeminskning går ju inte att ta ställning till innan de vet om varan på något sätt är påverkad av dig. Så att ha någon form av stående avdrag blir fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Nyckeltexten här är "Vid felbeställningar återbetalas 70 procent av beloppet". Du har inte gjort en felbeställning vad jag förstår, utan du har beställt rätt vara, men nu ångrar du dig. Så 30% i avdrag ska inte vara applicerbart i ditt fall.

Sedan kan man ju fråga sig varför de skriver "Vi arbetar endast mot företag" i delen om ångerrätt, när de har öppet för privatpersoner att handla fritt från sidan utan någon speciell information om annat än att det går bra. Det finns dessutom möjlighet till "delbetalning för privatpersoner" via klarna.

De likställer nog felbeställning med att man ångrat sig, men det kanske rent juridisk inte är samma sak?

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Du har rätt som konsument att funktionstesta produkten. Driver själv företag och det där företaget låter väldigt oseriöst. Deras köpvillkor strider mot rådande lagstiftning. Det är inte orderdatum som avgör när din ångerperiod påbörjas, det är från leveransdatum. Säljaren måste kunna styrka när du har fått tillgång till produkten och det är en enkel sak, eftersom transportören garanterat krävde kvittens för hemtransporten.

Mejla med läskvitto och leveranskvitto att du nyttjar din ångerrätt i enlighet med distansköplagen. Begär att få bekräftelse på att de har mottagit ditt mail och att de får skicka ut någon som hämtar kylen.

Om de fortsätter trilskas svarar du med att du i så fall tvingas anmäla dem till ARN. Endast mycket oseriösa företag vill dra på sig anmälningar där och i det här fallet skulle ARN garanterat rekommendera dem att gå dig till mötes.

Du ansvarar inte för returen. Det gör säljaren, om det är ångerrätten som nyttjas. Annars kan de hävda att transportskada eller annat mystiskt har uppstått p.g.a. din returhantering. Det är deras ansvar att försäkra sig om att du kan returnera produkten på ett säkert sätt.

Om de inte hämtar kylen skulle det inte vara orimligt att kräva lagerhyra, om det dröjer över ett par veckor

Fel, köparen ansvarar för returen och kostnaden för den, men man kan oftast be om en retur fraktsedel från återförsäljaren, det brukar bli billigare, än att köpa en själv från valfritt fraktbolag.

Dock så har TS rätt att få tillbaks hela kostnaden inklusive fraktkostnaden. Företaget har inte rätt att ta ut någon avgift, dock har dom rätt att neka dig hela summan tillbaks, om det är du själv som har skadat produkten, då kan dom dra av en viss summa som det kostar att reparera produkten.
Annars, är du bara skyldig att betala för själva retur frakten!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Walkhome:

De likställer nog felbeställning med att man ångrat sig, men det kanske rent juridisk inte är samma sak?

De hävdar troligen felbeställning i och med att de säger att de bara handlar med företag, då ångerrätten inte finns mellan företag.

Grejen här är ju huruvida du kan påvisa att sidan och därmed ditt köp inte var tillräckligt tydligt med att de bara handlar med företag. Jag tycker ju spontant att det borde vara mycket tydligare.

Rekommendationen är att ta kontakt med en konsumentrådgivare och fråga hur du ska gå tillväga i en sådan här situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Fel, köparen ansvarar för returen och kostnaden för den, men man kan oftast be om en retur fraktsedel från återförsäljaren, det brukar bli billigare, än att köpa en själv från valfritt fraktbolag.

Dock så har TS rätt att få tillbaks hela kostnaden inklusive fraktkostnaden. Företaget har inte rätt att ta ut någon avgift, dock har dom rätt att neka dig hela summan tillbaks, om det är du själv som har skadat produkten, då kan dom dra av en viss summa som det kostar att reparera produkten.
Annars, är du bara skyldig att betala för själva retur frakten!

Är det ett funktionsfel är det ett garantiärende. Då skall du inte stå för frakten. Men visst, rent krasst skulle säljaren kunna vägra att betala för returen men det är ytterst sällan seriösa aktörer gör det. Vi ger fria returer även i de fall där vi är mer eller mindre övertygade om att felet beror på handhavande (och där ångerperioden har passerats). Den bad will man får (som t.ex. i den här tråden) är knappast värt käbblet om kostnaden för returfrakt.

Givetvis kan prisavdrag ske för handhavandefel, men i det här fallet säger ju TS att felet uppdagades från första början. Det kan förvisso bli svårt att styrka det som konsument, vilket är en av riskerna med att beställa på distans från företag man inte har en tidigare kundrelation till (= litar på).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

De hävdar troligen felbeställning i och med att de säger att de bara handlar med företag, då ångerrätten inte finns mellan företag.

Grejen här är ju huruvida du kan påvisa att sidan och därmed ditt köp inte var tillräckligt tydligt med att de bara handlar med företag. Jag tycker ju spontant att det borde vara mycket tydligare.

Rekommendationen är att ta kontakt med en konsumentrådgivare och fråga hur du ska gå tillväga i en sådan här situation.

Det är i så fall säljarens uppgift att försäkra sig om att kunden är ett företag. Om de har tagit betalt för och skickat varan får de helt enkelt ta tillbaka den om de inte ämnar sälja direkt till konsument. Grossister kräver ju att man har ett kundkonto, där organisationsnummer är en del av infon man blir ombedd att ta med i sin ansökan. Om TS inte har beställt mot ett organisationsnummer är det säljarens misstag att de godkände beställningen från första början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

De hävdar troligen felbeställning i och med att de säger att de bara handlar med företag, då ångerrätten inte finns mellan företag.

Grejen här är ju huruvida du kan påvisa att sidan och därmed ditt köp inte var tillräckligt tydligt med att de bara handlar med företag. Jag tycker ju spontant att det borde vara mycket tydligare.

Rekommendationen är att ta kontakt med en konsumentrådgivare och fråga hur du ska gå tillväga i en sådan här situation.

Det är ganska lätt för mig att bevisa att dem säljer till privatpersoner just av den enkla anledningen att dem precis gjort exakt just det. Jag har inte utgett mig för att vara ett företag och heller inte skrivit i nått orgnr eller företagsnamn.

Jag har köpt den i mitt namn med mitt personnummer och betalat med mitt privata bankkort.

Samt som redan nämnt, dem erbjuder klarnas delbetalning för privatpersoner när man klickat vidare så långt i kassan..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av serdyllon:

Det är i så fall säljarens uppgift att försäkra sig om att kunden är ett företag. Om de har tagit betalt för och skickat varan får de helt enkelt ta tillbaka den om de inte ämnar sälja direkt till konsument. Grossister kräver ju att man har ett kundkonto, där organisationsnummer är en del av infon man blir ombedd att ta med i sin ansökan. Om TS inte har beställt mot ett organisationsnummer är det säljarens misstag att de godkände beställningen från första början.

Skrivet av Walkhome:

Det är ganska lätt för mig att bevisa att dem säljer till privatpersoner just av den enkla anledningen att dem precis gjort exakt just det. Jag har inte utgett mig för att vara ett företag och heller inte skrivit i nått orgnr eller företagsnamn.

Jag har köpt den i mitt namn med mitt personnummer och betalat med mitt privata bankkort.

Samt som redan nämnt, dem erbjuder klarnas delbetalning för privatpersoner när man klickat vidare så långt i kassan..

Skickades från m.sweclockers.com

Det är min åsikt också att ansvaret bör ligga på företaget. Speciellt då de som jag tidigare nämnde inte är speciellt tydliga med att de bara handlar med företag. Men tycka är en sak, hur det faktiskt funkar en annan.

Och jag är inte tillräckligt insatt i hur det funkar rent juridiskt i en sådan här situation, därav rekommendationen att fråga någon som faktiskt jobbar inom området.

Edit: Följdfråga. Vet de ens att du är en privatperson eller tror de att du handlat i egenskap av företag? Kanske löser sig om du förklarar den delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det är min åsikt också att ansvaret bör ligga på företaget. Speciellt då de som jag tidigare nämnde inte är speciellt tydliga med att de bara handlar med företag. Men tycka är en sak, hur det faktiskt funkar en annan.

Och jag är inte tillräckligt insatt i hur det funkar rent juridiskt i en sådan här situation, därav rekommendationen att fråga någon som faktiskt jobbar inom området.

Edit: Följdfråga. Vet de ens att du är en privatperson eller tror de att du handlat i egenskap av företag? Kanske löser sig om du förklarar den delen.

-har du handlat som företag eller privatperson?
-privatperson
-kan jag få ditt ordernr tack
-XXXXXXXX
-Ja juste, jaa, då kanske det kommer som en överaskning men vi tillämpar bara köplagen enligt våra villkor. Och då kan man inte returnera om varan är använd, även om det bara är en provkörning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

@Walkhome:

Skrivet av Konsumentköplag (1990:932):

https://lagen.nu/1990:932
Avtalsvillkor som avviker från lagen

3 § Avtalsvillkor som i jämförelse med bestämmelserna i denna lag är till nackdel för köparen är utan verkan mot denne, om inte annat anges i lagen.

[S2]Första stycket gäller inte vid köp av gas, som levereras i ledning, om de allmänna avtalsvillkor som tillämpas vid sådana leveranser har godkänts av Konsumentverket. Lag (2002:587).

Företag kan alltså inte avtala bort konsumentköplagen om det är till nackdel för konsumenten.

Permalänk
Medlem

Och detta gäller även vilket företag som helst även om de inte bedriver handel i vanliga fall, exempelvis om de säljer av sina bilar till privatpersoner:
https://www.hallakonsument.se/frageforum/r%C3%A4ttigheter-vid...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Är det ett funktionsfel är det ett garantiärende. Då skall du inte stå för frakten. Men visst, rent krasst skulle säljaren kunna vägra att betala för returen men det är ytterst sällan seriösa aktörer gör det. Vi ger fria returer även i de fall där vi är mer eller mindre övertygade om att felet beror på handhavande (och där ångerperioden har passerats). Den bad will man får (som t.ex. i den här tråden) är knappast värt käbblet om kostnaden för returfrakt.

Givetvis kan prisavdrag ske för handhavandefel, men i det här fallet säger ju TS att felet uppdagades från första början. Det kan förvisso bli svårt att styrka det som konsument, vilket är en av riskerna med att beställa på distans från företag man inte har en tidigare kundrelation till (= litar på).

Fast det är inte ett garantiärende, han har ångrat sitt köp, då är det alltid köparen som står för returfrakten.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Då kontakt med återförsäljaren inte tycks löna sig så är det väl ARN som gäller, om jag har förstått det hela rätt.