AMD Ryzen 3000-serien med 12 kärnor hittar ut i prestandatest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

More is more Om den 16-kärniga toppmodellen blir högst klockad är det den jag skall ha! Men om någon med lägre kärnantal når högre frekvenser får det bli en sådan.

Jag tippar att toppmodellen kommer kosta som 1800X gjorde vid release. Blir det mer än så så gör AMD bort sig och det har de inte råd med nu när det är desperat panik för dem att ta så stor marknadsandel som möjligt i ett guldläge där Intel har problem. Sumpar de den chansen och tar ett högt pris för 16-c modellerna så är de dumsnåla och får skylla sig själva.

16 C kan bli bra dyrare då en del kommer att lämna Intel och att AMD processorer blir en bristvara på grund av detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Wut? Det ENDA som stämmer i den listan i så fall är att det finns en processor med 12C/24T.

Resten är fortfarande obekräftat eller motbevisat.

Vad är motbevisat? Release-datum eller frekvenser eller pris eller TDP?

Allt är väl obekräftat egentligen?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Sumpar de den chansen och tar ett högt pris för 16-c modellerna så är de dumsnåla och får skylla sig själva.

Det räcker att de tar ett lågt pris för 8c om de är bättre än 2700x för att fortsätta vara ett prisvärt alternativ. Sen kan de lägga sig runt eller över 9900k om de springer rundor runt den i multitrådat.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

@kelthar: Ok, motbevisat var väl att ta i. Men att 3400G är bekräftad att få 4C/8T och baseras på Zen+ gör ju åtminstone att AdoredTVs siande om 3300Gs specifikationer är ganska så osannolika.

Resterande är obevisat

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:
Skrivet av Xyborg:

Wut? Det ENDA som stämmer i den listan i så fall är att det finns en processor med 12C/24T.

Resten är fortfarande obekräftat eller motbevisat.

Skickades från m.sweclockers.com

Dessutom så låter base clock på 4.2Ghz på 16/32 toppmodellen galet oavsett. Brukar inte all core frekvens ligga på minst base clock? Låter helt galet lågt med 135W om den ska gå så högt när samtliga trådar belastas. Om detta stämmer så är de så långt före intel att de inte ens är roligt, satt med en 14c xeon-W nyligen och den går lätt över 140W tdpn vid maxlast, å då är det 3Ghz på samtliga trådar! Samma gäller threadripper 2950X som går förbi 300W om den boostar till 4Ghz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det räcker att de tar ett lågt pris för 8c om de är bättre än 2700x för att fortsätta vara ett prisvärt alternativ. Sen kan de lägga sig runt eller över 9900k om de springer rundor runt den i multitrådat.

Mja, en toppmodell är en toppmodell är en toppmodell. Det blir tråkigt och segmenterat om de ska börja ta premium och minska köpkraften.

Man får ha i åtanke att de har mycket att vinna på att ta ett juste pris även om toppmodellen krossar 9900K i multitrådat då det sätter Intel i en rävsax och de kommer få svårt att svara, och det blir svårt att motivera varför man ska välja Intel.

Sen kan det ju vara så att det är dyrt att tillverka dem och då måste ju priset upp. Men de bör inte greeda och öka vinstmarginalen "för att de kan" utan de skall nöja sig med samma marginaler per såld enhet som 2700X tycker jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jovars, men det är inte så svårt att gissa som AdoredTV har gjort.

* Vi vet att det är 8 kärnor per chiplet, eftersom AMD sa det.
* Vi är 99% säkra på att man kan två chiplets i samma paket, och då är 16 kärnor totalt givet.
* Vi vet ungefär vilken TDP det kan bli, eftersom det är samma socket som idag och de gör säkert inga nya kylare, så TDP kommer att bli i princip samma som dagens serie.
* Vi kan anta att priset på 3x00 kommer att vara i princip samma som för 2x00, för det är så sådana här modellnummer fungerar.

Det som återstår att gissa är klockfrekvensen. Det enda vi vet om denna just nu är att den säkert inte blir lägre än vad den är på denna ES.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Sugen på att byta min 3770k men får invänta prestandatester i spel för att se om det är värt. processorn börjar bli lite trött

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Sugen på att byta min 3770k men får invänta prestandatester i spel för att se om det är värt. processorn börjar bli lite trött

Självklart är det värt de Jag kommer byta från 7700k till 3600x/3700x/3850x beroende på vilken som har högst clock. Fler än 4 kärnor är verkligen hjälpsamt i nya spel. Eller om man vill recorda/streama samtidigt utan framedrops. Jag undviker att recorda nu för att slippa problem.
Vi kommer om bara några få år titta tillbaka på 4 kärniga cpuer och fnysa åt dom precis som vi idag gör åt 1 och 2 kärniga cpuer, de håller helt enkelt inte måttet längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

@SpeedRebirth:

Min 3770k har inte blivit maxad mer än under ex cs spelande vilket jag inte gör längre ändå så har inte haft något behov av att upgpradera. Men under spelande med mitt 2060 hamnar cpu på runt 80-85% och gpu maxad så har inte sett någon anledning att uppgradera när jag spelar gpu intensiva spel

Eftersom jag enbart spelar och har typ max spotify igång i bakgrunden har den räckt, men får se vad nästa AMD generation erbjuder.

Kollade på ex benchmarken härifrån

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/13760?key=15548a9...

Spelprestandan i bf1 är likvärdig med 1700x

Och kollar man då på senaste och jämför med 2600x (testet är ju här med 2080ti) gamla med 1080 så är det ändå bara typ 10 fps mer. För mig som sitter på ett 2060 så blir ju det inte en direkt ökning ändå eftersom cpu inte maxas

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15635?key=259c1ae...

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Mja, en toppmodell är en toppmodell är en toppmodell. Det blir tråkigt och segmenterat om de ska börja ta premium och minska köpkraften.

Man får ha i åtanke att de har mycket att vinna på att ta ett juste pris även om toppmodellen krossar 9900K i multitrådat då det sätter Intel i en rävsax och de kommer få svårt att svara, och det blir svårt att motivera varför man ska välja Intel.

Sen kan det ju vara så att det är dyrt att tillverka dem och då måste ju priset upp. Men de bör inte greeda och öka vinstmarginalen "för att de kan" utan de skall nöja sig med samma marginaler per såld enhet som 2700X tycker jag.

Jag vill att dom krossar 9900K i enkeltrådat.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Jag vill att dom krossar 9900K i enkeltrådat.

Gärna det. Men om heltals-IPC är oförändrad och boost-frekvensen blir 5.1Ghz så känns det inte så troligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

Synd att heltals-prestandan inte verkar bli bättre.

Håller med, men det blir ju bättre om frekvenserna pressas upp i alla fall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

@SpeedRebirth:
För mig som sitter på ett 2060 så blir ju det inte en direkt ökning ändå eftersom cpu inte maxas

Det är just därför jag också har avvaktat med uppgradering. Zen och Zen+ hade inte tillräckligt bra IPC och klockfrekvens för att ses som en uppgradering om man inte streamar/recordar.
Så jag hade inte heller uppgraderat i din position. Men troligtvis kommer Zen2 vara så mycket bättre att den tom slår en 9900k så då är det definitivt dags för uppgradering.

Speciellt med tanke på att Intel troligtvis inte kommer komma med nån bättre cpu förens 2021-2022 (de släpper bara lågt klockade 10nm cpuer de första åren). Sen så är 9900k inte värd vad den kostar.

Och Ryzen har ju uppenbarligen visat sig vara extremt mycket säkrare än Intels Core serier, want hyperthreading? Nah you should turn that off..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Läste nyligen info ifrån Star Citizen utvecklare att deras spelmotor inte har någon hardlimit alls i hur många kärnor det spelet kan använda sig utav. Redan 2016 klarade motorn(StarEngine vidare/egen utveckling utav Amazons lumberjack) av att köra på 32 kärnor så jag tror det är helt korrekt av AMD att ta steget mot 16C/32T och förhoppningsvis med en aggressiv prissättning för att ta marknad ifrån Intel. Dom har ett gyllene tillfälle nu, dom vore väldigt korkade att inte passa på nu när Intel har de problem som de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Ingen behöver mer än 512KB minne

512 kB räcker ju ingenstans. 640 kB ska det vara! /messerschmidt

Permalänk

Jag har en sån enorm törst efter denna CPU-serie. Kommer förmodligen uppnå nirvana efter upgradering från 2500k till något modernare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, en toppmodell är en toppmodell är en toppmodell. Det blir tråkigt och segmenterat om de ska börja ta premium och minska köpkraften.

Man får ha i åtanke att de har mycket att vinna på att ta ett juste pris även om toppmodellen krossar 9900K i multitrådat då det sätter Intel i en rävsax och de kommer få svårt att svara, och det blir svårt att motivera varför man ska välja Intel.

Sen kan det ju vara så att det är dyrt att tillverka dem och då måste ju priset upp. Men de bör inte greeda och öka vinstmarginalen "för att de kan" utan de skall nöja sig med samma marginaler per såld enhet som 2700X tycker jag.

Nej, jag tror att om de har höga priser så är det nog för att de är tvugna, inte för att de vill.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är väl inte ett rätt på frekvenserna om du går på det läckta exemplaret?

Skickades från m.sweclockers.com

Det står tydligt att det är en Engineering Sample, de har aldrig de slutliga optimeringarna eller frekvenserna.

Slutliga konsumentprodukten kommer ha högre frekvenser och avsevärt bättre prestanda.

Det jag tycker är viktigt är att AMD kommer ha 6 kärnor som minimum för kanske så lågt pris som 99USD

Du kommer alltså kunna bygga en budget gaming dator på 6 kärnor, main stream 8-12 kärnor och high end 16 kärnor.

Detta vänder totalt upp o ner på Intels planer på att fortfarande ta 1400kr för en i3-8100 4 kärnig processor.

Vi kommer se 4 kärnor från Intel glida ner till runt 800kr fram i genom i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Det står tydligt att det är en Engineering Sample, de har aldrig de slutliga optimeringarna eller frekvenserna.

Slutliga konsumentprodukten kommer ha högre frekvenser och avsevärt bättre prestanda.

"Aldrig" är ett väldigt starkt ord i sammanhanget, ingenjörsexemplaren för första generationen Ryzen som läckte en månad innan lanseringen hade ju t.ex. identiska klockfrekvenser med 1800X och 1700X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Det står tydligt att det är en Engineering Sample, de har aldrig de slutliga optimeringarna eller frekvenserna.

Slutliga konsumentprodukten kommer ha högre frekvenser och avsevärt bättre prestanda.

Det jag tycker är viktigt är att AMD kommer ha 6 kärnor som minimum för kanske så lågt pris som 99USD

Du kommer alltså kunna bygga en budget gaming dator på 6 kärnor, main stream 8-12 kärnor och high end 16 kärnor.

Detta vänder totalt upp o ner på Intels planer på att fortfarande ta 1400kr för en i3-8100 4 kärnig processor.

Vi kommer se 4 kärnor från Intel glida ner till runt 800kr fram i genom i så fall.

Jag var noga med att skriva det testade exemplaret. Det känns som att du gissar och hoppas lite mycket och lägger fram det som fakta också men har du källor läser jag gärna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Läste nyligen info ifrån Star Citizen utvecklare att deras spelmotor inte har någon hardlimit alls i hur många kärnor det spelet kan använda sig utav. Redan 2016 klarade motorn(StarEngine vidare/egen utveckling utav Amazons lumberjack) av att köra på 32 kärnor så jag tror det är helt korrekt av AMD att ta steget mot 16C/32T och förhoppningsvis med en aggressiv prissättning för att ta marknad ifrån Intel. Dom har ett gyllene tillfälle nu, dom vore väldigt korkade att inte passa på nu när Intel har de problem som de har.

Jag som tänkte köpa en Ryzen 3xxx för just star citizen. Är det officiellt att dom ska nyttja flera kärnor för SC? Kan vi försöka leta upp nån länk eller dylikt som kan fastställa detta för det hade ju varit suveränt om det är sant, speciellt nu efter att crytek gått ut med infon om att deras motor ska fördela om beräkningen av grafiken på flera cpuer som det stod i en artikel här på Sweclockers för några dagar sen. Om flera utvecklare gör likadant så kommer det rita om hela procesdormarknaden där det inte bara är viktigt hur hög frekvens man kör utan även hur många kärnor och trådar man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

12 kärnor för vanligt konsument bruk eller pratar vi mer åt "gaming" hållet när det kommer till denna 3-serie..?
Har inte hängt med alls på AMDs utveckling

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen frekvens och prestanda blir bättre än detta vittnar om. Alltså, bättre lär det bli men det behöver bli mycket bättre.

AMD har ett guldläge just nu så jag håller tummarna för att det inte blir en tråkig smygfis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag som tänkte köpa en Ryzen 3xxx för just star citizen. Är det officiellt att dom ska nyttja flera kärnor för SC? Kan vi försöka leta upp nån länk eller dylikt som kan fastställa detta för det hade ju varit suveränt om det är sant, speciellt nu efter att crytek gått ut med infon om att deras motor ska fördela om beräkningen av grafiken på flera cpuer som det stod i en artikel här på Sweclockers för några dagar sen. Om flera utvecklare gör likadant så kommer det rita om hela procesdormarknaden där det inte bara är viktigt hur hög frekvens man kör utan även hur många kärnor och trådar man har.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja dels i en intervju ifrån 2016 bekräftar Sean Tracy(föredetta anställd hos Crytek för utveckling av CryEngine, numera anställd för deras egna variant av Lumberjack som dom döpt till StarEngine) att spelet just då använde sig utav 32 kärnor som max, men att dom arbetade på att flertråda det ännu mer. Mycket av utvecklingen för CryEngine kommer ifrån att Star Citizen lade mycket arbete på att utveckla den och arbeta om den där dom hade en deal med Crytek att dom skall lämna över förbättringar till Crytek. Därefter bytte dom till Lumberjack p.g.a. hur det såg ut ekonomiskt för Crytek och osäkerheten kring huruvida deras motor skulle leva vidare.

Hittade ett officiellt uttalande:
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Som säger att det inte finns någon hard limit i spelet utan att den dynamiskt utökar beroende på antal kärnor. Dock läste jag någon annanstans att HT är något som motorn hanterar väldigt dåligt och att för bästa resultat skall man köra med rena kärnor. Dock har dom inte börjat optimera motorns flertrådning speciellt mycket utan just nu är det ett enormt fokus på content för att man skall hinna klart med singleplayer spelet först som skall släppas när spelet går över till Beta stadie (version 4.0.0). Planerat är att optimeringsarbetet börjar vid 3.8.0 och blir klart iom patchen för 4.0.0. Jag antar att dom då även kommer lägga fokus på att få ett fullgott resultat med HT&SMT. Senaste CPU scaling testet jag sett var 2.6.X och då presterade den bra tills man hade ca 20st kärnor. Det är även beslutat att StarEngine skall lämna DX träsket och gå över fullt till Vulkan. När det sker är dock en annan fråga men många gissar på slutet av detta året då spelet skall vara i beta Q2 2020 och då skall SQ42 släppas officiellt men inte som final version utan som Beta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja dels i en intervju ifrån 2016 bekräftar Sean Tracy(föredetta anställd hos Crytek för utveckling av CryEngine, numera anställd för deras egna variant av Lumberjack som dom döpt till StarEngine) att spelet just då använde sig utav 32 kärnor som max, men att dom arbetade på att flertråda det ännu mer. Mycket av utvecklingen för CryEngine kommer ifrån att Star Citizen lade mycket arbete på att utveckla den och arbeta om den där dom hade en deal med Crytek att dom skall lämna över förbättringar till Crytek. Därefter bytte dom till Lumberjack p.g.a. hur det såg ut ekonomiskt för Crytek och osäkerheten kring huruvida deras motor skulle leva vidare.

Hittade ett officiellt uttalande:
https://robertsspaceindustries.com/spectrum/community/SC/foru...

Som säger att det inte finns någon hard limit i spelet utan att den dynamiskt utökar beroende på antal kärnor. Dock läste jag någon annanstans att HT är något som motorn hanterar väldigt dåligt och att för bästa resultat skall man köra med rena kärnor. Dock har dom inte börjat optimera motorns flertrådning speciellt mycket utan just nu är det ett enormt fokus på content för att man skall hinna klart med singleplayer spelet först som skall släppas när spelet går över till Beta stadie (version 4.0.0). Planerat är att optimeringsarbetet börjar vid 3.8.0 och blir klart iom patchen för 4.0.0. Jag antar att dom då även kommer lägga fokus på att få ett fullgott resultat med HT&SMT. Senaste CPU scaling testet jag sett var 2.6.X och då presterade den bra tills man hade ca 20st kärnor. Det är även beslutat att StarEngine skall lämna DX träsket och gå över fullt till Vulkan. När det sker är dock en annan fråga men många gissar på slutet av detta året då spelet skall vara i beta Q2 2020 och då skall SQ42 släppas officiellt men inte som final version utan som Beta.

Tack för svaret. Det ser ljust ut med andra ord 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

"Aldrig" är ett väldigt starkt ord i sammanhanget, ingenjörsexemplaren för första generationen Ryzen som läckte en månad innan lanseringen hade ju t.ex. identiska klockfrekvenser med 1800X och 1700X.

Du har både rätt och fel, till viss del kan man säga att båda är ingenjörsexemplar.
Men varianterna som du länkar till är qualification samples, det vill säga, sista versionen utav ett ingenjörsexemplar.

3000 serien som har läckt är andra iterationen utav engineeringsample, efter detta kommer qualificationsample och då kan vi säga mer om klockfrekvenserna.

Du kan läsa mer här om hur man läser av modellnummerna om du är intresserad. Men kort sagt, sålänge den inte börjar med Z så är fortfarande mycket osäkert.
http://www.moepc.net/content/uploadfile/201811/8d7b1542898939...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Tack för svaret. Det ser ljust ut med andra ord 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det gör det, personligen har jag siktat in mig på 16C/32T men pris och prestanda avgör.
Är priset för högt kan jag bara vänta tills det går ner, men prestandan behöver vara motsvarande eller bättre än Intels 8700K & 9900KF i spel på single tråd, quadcore samt flertrådat för att den skall kännas som något värt att investera i. Vill inte behöva köpa en ny cpu inom de närmaste 5 åren.

Permalänk
Avstängd

@ZalZeRoz: om du köper en CPU med 16 kärnor och jämför Single trådad prestanda emot en CPU med 8 kärnor så kanske du är ute efter fel sorts CPU. med tanke på att Intel inte kan skala sin single trådade prestanda i ringbuss över 10 kärnor.
Själv så kollar jag mer på den multitrådade prestandan nu mera single trådat enligt mig till hör det förgångna, om några är det vad jag tror en nisch.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

@ZalZeRoz: om du köper en CPU med 16 kärnor och jämför Single trådad prestanda emot en CPU med 8 kärnor så kanske du är ute efter fel sorts CPU. med tanke på att Intel inte kan skala sin single trådade prestanda i ringbuss över 10 kärnor.
Själv så kollar jag mer på den multitrådade prestandan nu mera single trådat enligt mig till hör det förgångna, om några är det vad jag tror en nisch.

Nu tror jag iof också vi kommer vara tvungna att resonera så, dock så fick vi ju 8/16 modeller förra generation utan att behöva kompromissa på singeltråd, då 8/16 toppmodellerna till och med är högre klockade än de med färre kärnor. Det är även fördelaktigt för amd och intel, då det är betydligt lättare att sälja och att ta premium om köparen känner att de får en modell som är bättre på allt, och inte en kompromiss. Är ju svårare att sälja en dyrare processor som får lägre resultat i 90% av benchmarksen. Vi får väl se hur AMD resonerar, Intel verkade måna om att 9900k skulle se bättre ut på allt, så den är alltid högre klockad så även de extra trådarna inte ger något så är den snabbare, men det får man ju betala i strömförbrukning/värmeutveckling. Så stora frågan är om det finns utrymme nog på ryzen3 att klocka 16/32 högst. Vill de att det ska vara en mainstream topp-produkt så kommer det nog vara fallet, men då tror jag den kommer bli rätt törstig, trots 7nm.