AMD bekräftar lanseringen av Ryzen 3000 och Navi till tredje kvartalet 2019

Permalänk
Medlem

@ottoblom: Vi vet inte vilket pris den kommer att ha, men prestandan tror jag ligger ungefär där jag säger. Den är under Radeon VII (annars hade inte det kortet fortsatt finnas) och över 590 (annars hade AMD inte ersatt det med något som sannolikt är dyrare att producera). Samtidigt har AMD valt att inte uppdatera Vega 56 och Vega 64 till "12nm", vilket är ett tydligt meddelande om att det är de korten som skall ersättas.

Om man tittar tillbaka över AMDs mellanklasskort, brukar de ligga runt 200-220mm2 på en ny process och lite större när det blir ett andra chip på samma process, samt ha 256-bitars minnesbuss. Den här gången kan det mycket väl bli ett lite mindre chip, eftersom 7nm är en process med lite tveksam yield än. En gissning är att det innebär ungefär 44 CU den här gången, samt klockat åtminstone som Radeon VII om inte ännu högre. Då är vi nånstans runt Vega-korten i prestanda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Tror på 2070-prestanda för $399, ge eller ta lite, på båda.

Det är nog en rimlig gissing. Kortet med 2060-prestanda kan hamna runt $300 eller lite under. Då antar jag att 590 får leva vidare under annat namn och lägre pris.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Antar att jag tvingas ut genom dörren i sommar då. Jaja... det kan jag nog leva med.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@mpat: Tror snarare att 56/64 försvinner då tillverknings kostnaden kontra priset Vi får se helt enkelt innerst inne hoppas jag du har rätt men tror snarare strax under 2060 prestanda

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Längtar! Nästan alla delar till ny burk, efter så många år nu, köpta. Ryzen 12c ge mig!

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Det börjar ryka ur vulkanen nu!

Permalänk
Medlem

Då blir det ny dator Q3!

Permalänk
Medlem

Är väldigt sugen på ny dator men har egentligen inte något behov ännu... Men är så kul bygga nytt!

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Är väldigt sugen på ny dator men har egentligen inte något behov ännu... Men är så kul bygga nytt!

Känner exakt samma. Men va fan min 2500k kastar aldrig in handduken så jag får aldrig nån ordentlig anledning att byta ut den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@mpat: Tror snarare att 56/64 försvinner då tillverknings kostnaden kontra priset Vi får se helt enkelt innerst inne hoppas jag du har rätt men tror snarare strax under 2060 prestanda

Vega 56/64 har slutat tillverkas, det är redan klart. Det som "låser in" prestandan är 590 - jag tror inte att AMD gör ett kort på 12nm-processen och kör det i nio månader när de varit så tydliga med att det är 7nm som gäller framöver, och de har varit så extremt återhållsamma med att göra nya chip att de höll Pitcairn och Tahiti levande i åratal istället för att göra nya chip. Alltså får 590 vara kvar i någon form, alltså måste Navi in ovanför, alltså blir det ungefär i spannet 2060-2070. Att sedan matematiken med chipstorlek, shaders och klockfrekvenser ger ungefär samma svar gör ju inte saken sämre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

@str8forthakill: Mja det beror ju på vad man sitter på i dagsläget, det är ju förhoppningsvis en förbättring från RX590.
Tror du faktiskt att Ryzen kommer ge någon betydande spelprestanda ökning jämfört med 8e och 9e gen Intel?

Permalänk
Medlem

Blir kanske ett sommarprojekt att bygga in en dator i mitt skrivbord, kan ju passa bra i timing...

Permalänk
Inaktiv

@McFeast: Bra där

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@jOnÄTÄn: Faktiskt 2060-1660 ti finns ju . Alltså riktigt tråkigt att Amd inte har en suck mot NVIDIA just nu. Priserna hade behövt 2eller 3 likvärdiga företag . Att Radeon VII listas är riktigt tråkiga nyheter för konsumenter .Ruggigt tråkigt för det innebär troligtvis att Navi inte har en suck mot tex 2070 . Missförstå mig inte men man tar inte 8000 kr för ett grafikkort för att sen ha ett som är 10-20 % sämre för 2500-3000 kr .

Hurså? Radeon VII har ju mer eller mindre samma prestanda som 2080 (Snäppet efter i det mesta, men vinner i 4K DX12).
Och som alltid så brukar korten från AMD bli ~5% snabbare med nyare drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

@anon201296:
Som regel ja, nu har AMD haft tid på sig att polera sin nya arkitektur, och med krympningen kommer de nå högre klockfrekvenser med fler kärnor. Förväntar mig att de matchar Intels spelprestanda men erbjuder ett par kärnor extra i varje prisklass vilket ökar deras värde.

dvs att man inte längre behöver välja mellan produktivitet(kapacitet att streama utan framedrops inkluderat) eller spelprestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

@mpat: Varför skulle Navi prestera det för det priset ? . Låter jätte konstigt eftersom radeon 7 kommer finnas kvar

Varför inte? Att basera Navis eventuella prestanda enbart på Radeon VII är inte direkt givande. Prestanda skalar inte per automatik med pris. Framförallt inte när AMD måste ta in marknadsandelar. Man kan ju t.ex. peka på Nvidia som belägg för detta där majoriteten av korten i RTX-serien presterar bara något snäpp bättre än det kort de ersätter och då med ett prispåslag på över 1500:- över hela skalan.

Skrivet av ottoblom:

@jOnÄTÄn: Faktiskt 2060-1660 ti finns ju . Alltså riktigt tråkigt att Amd inte har en suck mot NVIDIA just nu. Priserna hade behövt 2eller 3 likvärdiga företag . Att Radeon VII listas är riktigt tråkiga nyheter för konsumenter .Ruggigt tråkigt för det innebär troligtvis att Navi inte har en suck mot tex 2070 . Missförstå mig inte men man tar inte 8000 kr för ett grafikkort för att sen ha ett som är 10-20 % sämre för 2500-3000 kr .

I Radeon VII fall är det inte prestandan som bestämmer priset utan det är det dyra minnena som är orsaken till att priset inte är lägre än vad det är. HBM2 i detta fallet uppgår i nästan 30% av en den totala kostnaden av kortet. Navi däremot ryktas få GDDR6 minnen som är ofantligt mycket billigare. Med andra ord... lägre pris. Så det som fattas i ditt resonemang är tillverkningskostnad. Dessa måste komma någonstans ifrån och då oftast från slutkund. Att påstå att AMD inte har en suck mot Nvidia är även det felaktigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

@str8forthakill: Okej.. Ja kan de inte ens matcha Intels 8e generation så är Ryzen 3 piss i mina ögon. Men även fast de matchar så är det ju ingen orsak att bygga ny dator i alla fall, för mig personligen är nog Intels kommande processorer mer intressanta.

Edit: Bör väl nämnas att jag endast använder datorn till spel och surfning. Tror det är många som säger sig välja Ryzen pga. produktivitet prestanda men som egentligen endast surfar och spelar. (Säger inte att det nödvändigtvis behöver vara så i ditt fall)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

@str8forthakill: Okej.. Ja kan de inte ens matcha Intels 8e generation så är Ryzen 3 piss i mina ögon. Men även fast de matchar så är det ju ingen orsak att bygga ny dator i alla fall, för mig personligen är nog Intels kommande processorer mer intressanta.

Edit: Bör väl nämnas att jag endast använder datorn till spel och surfning. Tror det är många som säger sig välja Ryzen pga. produktivitet prestanda men som egentligen endast surfar och spelar. (Säger inte att det nödvändigtvis behöver vara så i ditt fall)

Detta är lite av ett problem i ditt resonemang eftersom du indirekt tittar på märket och inte produkten.

Låt oss även använda ditt egna argument här. Om Zen 2 presterar som 9XXX serien men ändå är piss? Betyder inte det att Intels 9xxx serie också är piss? Så du tittar alltså på produkter du omedvetet kallar för piss eftersom AMD är du menar att Zen 2 är piss?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv

@Xinpei: Jag var väl kanske lite dålig i formuleringen. Det jag menade är att det finns ju ingen ide att byta moderkort och köpa Ryzen 3 om man idag sitter med intel 8e gen eller nyare och säg I7 eller I9. Med det sagt jag hoppas (drömmer) väl ändå om att Ryzen 3 ska prestera bättre i spel och ifall så är fallet kommer jag nog överväga att byta till AMD.
Time will tell I guess.

Permalänk
Medlem

@anon201296: Mitt resonemang där som en som bara spelar och surfar på min stationära så ser jag Ryzen som en investering i livslängd i och med fler kärnor och som en investering i att bryta det nästan monopol Intel haft på x86 som leder, bevisligen, till stagnant utveckling och sämre priser. Bra exempel på det är hur länge Intel låg kvar på 4 cores, 8 trådar för sina i7:or. Dröjde till Ryzen planerna lanserades innan Intel började uppdatera sin produktportfölj.

För det är jag villig att offra de fåtal FPS det i slutändan handlar om, speciellt eftersom motsvarande Ryzen brukar vara billigare så de insparade kronorna där kan innebära att det finns budget för bättre grafikkort vilket väger upp FPS tappet med råge.

Permalänk
Medlem

@anon201296:
Absolut inte, avskyr Zen (katastrof launch) och Zen+ klarar inte striden med Intel i spelprestanda som jag väger mest på. Zen+ binnas så hårt att ingen CPU kan överklockas numera, man får ut högst prestanda genom att köra dem stock.

Av datorindustrins historia tar det som regel tre generationer för en ny line att poleras. AMD klämmer in en krympning nu med. Det kan nog överraska!

Och ja jag är väldigt vokal om fanboys som tror man behöver 16 trådar för att lyssna på musik när man spelar. Det är inte multitasking. Och långt ifrån alla streamar. Men ändå finner jag Zen2 högst intressant. Sitter i ett läge då jag kommer köpa ett helt nytt system inom ca ett halvår, min i7 4770 hänger inte med alls. Kommer väga spelprestanda högst vid uppgraderingen.

Permalänk
Inaktiv

Ryzen 3000 release den 7/7 har något rykte sagt om jag minns rätt, det är fortfarande tredje kvartalet. Förmodligen så är det Navi som behöver till slutet på September på sig innan de kan lanseras.

https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-cpus-x570-motherboards-an...

Permalänk
Inaktiv

@takeoninja: Ja det är väl bra att var och en får välja själv. Som sagt så det jag tidigare skrivit är ju bara mina personliga åsikter, jag vill gärna gå för en snabb CPU och en GPU som "räcker" för 144fps och sen kan jag uppgradera GPU vartefter. Sen tror jag nog att spelar man i 1440p/2160p så är nog Ryzen helt klart ett bättre alternativ men även 1080p om man lyxar till det med grafikinställningar (Jag kör alla spel i lägsta möjliga och hade nog gjort det samma fast jag haft ett 2080ti)

Edit: Håller helt med om att Ryzen antagligen är bättre för framtiden men är ju en hobby också så jag vill gärna uppdatera med något år emellan istället för att "köra slut" på en CPU och moderkort

Permalänk
Inaktiv

@str8forthakill: Ja det blir helt klart intressant att se, och om inte annat så är det ju bra att Intel får lite motstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fan också, jag som hoppades kunna sitta med ett färskt AMD system (CPU/mobo) i början på Juni Väntan är olidlig.

Om någon frågat mig för ett halvår sedan hade jag tippat på försäljningsstart redan i slutet av mars...

Skrivet av norrby89:

Vad säger att de inte kommer det datum de har spekulerats om? 7e i 7e? Är fortfarande tredje kvartalet

Försäljningsstart har aldrig tidigare varit på en söndag.

Permalänk
Medlem

Hoppas navi innebär minst ett kort som presterar som 2070 men till betydligt bättre pris. Det vore jackpott.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

R VII är en parantes-produkt. AMD kommer inte låta sina volymprodukter, tillika GPU-framtid, styras av den.

Tror på 2070-prestanda för $399, ge eller ta lite, på båda.

Skickades från m.sweclockers.com

Problemet är att man bara tror. Jag tror Navi ersätter Polaris med prestanda upp till 2060.

AMD har inte kommit in på grafikkortsmarknaden med något som varit extremt mycket bättre i pris/prestanda än Nvidia på länge. Ofta har det varit snäppet bättre bara, men inte så man trillar av stolen.

Det har varit mycket roligare att följa Ryzen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

AMD har inte kommit in på grafikkortsmarknaden med något som varit extremt mycket bättre i pris/prestanda än Nvidia på länge. Ofta har det varit snäppet bättre bara, men inte så man trillar av stolen.

Du har helt rätt i det, men tillåt mig att påpeka en kul detalj. Förra gången AMD verkligen slog NVidia på fingrarna var med Radeon 290-serien (290X mätte sig med Titan, trots att den kostade $549 mot Titans $999, och 290 för $399 siktade in sig på 780 för $649). NVidia fick backa, sänkte priser och släppte 780 Ti och Titan Black för att kontra. Hawaii hade 44 CU i 4 SE - uppenbarligen en effektiv konfiguration. Allt pekar nu mot att Navi får samma upplägg. Kanske ett gott tecken?

(Jag skall inte köpa något nytt grafikkort än på ett tag, så jag är bara en intresserad observatör, men det är kul att spekulera).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv

Gött, se om det blir att uppgradera 9700k burken.

Permalänk
Medlem

Hmm 3dje kvartalet, kanske allt släpps sista september...hoppas inte, men om det blir så har jag något att göra på halloween iallafall.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.