Permalänk
Medlem
Skrivet av Epicness:

@dne: jag har bestållt en dator från inet nu 😁
Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB 5 790 kr
Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC 1 st 11 990 kr
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING 2 590 kr
Samsung 970 EVO Plus 1TB 2 490 kr 1 st 2 490 kr
Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG 1 099 kr
Corsair RM1000x 1000W 1 539 kr 1 st 1 539 kr
Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 2 199 kr
Noctua NH-D15 829kr

Det är möjligt att Gigabyte Aorus ... är bättre köp och ger mer prestanda, men det vet jag ingenting om. Det jag vet är att Asus Rog Strix Z390-F kommer att fungerar alldeles utmärkt för ditt setup!

Jag har ett Z390-F, 9900K och RTX 2080 och jag kör både CPU och GPU överklockat till bra nivåer utan problem. 9900K på 5,1 GHz (alla kärnor), går att få hyggligt stabilt även på 5,2 GHz men då blir det varmare än jag är riktigt bekväm med. Känns inte som det är MB som begränsar.

Lycka till med din nya dator!

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk

Vad är det ni inte förstår. Aorus är bättre för en 9900k och det har testats. Sen kan man självklart välja vad man vill. Aorus har bättre vrm det är ett bättre mobo för överklockning och det finns youtube videos där dom säger detsamma. Sen varför TS har gjort detta val är upp till honom för ingen har föreslagit det. Och om ni tittar på andra trådar så föreslås byggen runt9900k med aorus mobo.
Detta är ingen tillfällighet utan vad som är det bästa valet.
Annars kan man ta vilket z390 man känner för speciellt om man inte tänker överklocka. Och ja det går att klocka med hans moderkort också. Om han kan få upp sin cpu till 5.1 så kanske han hade fått upp den mer med aorus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@prolle: Däremot Double-Sided ram vs Single-Sided, hade inte kört 16 GB ram med den budgeten.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av spjakarn:

Om man nu ska hårddra det så finns inga garantier för att just din CPU kan överklockas såpass att det gör en skillnad. Det kan likväl bli pannkaka. Isåfall ska man köpa binnade cpuer som man vet klarar av en specific överklockning för att kunna garantera att man utnyttjar samtliga komponenter fullt ut.

Jo det är lotteri där men då är det cpun inte mobo som sätter stopp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_: Du har säkert rätt avseende MB, men det är ju knappast konstruktivt att argumentera för det till någon som redan beställt sin dator/delar ... eller?

Iofs, skulle det vara intressant för egen del att se de tester av MB som du hänvisar till. Några länkar?

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Skrivet av Mountain Man:

@_F1GHT3R_: Du har säkert rätt avseende MB, men det är ju knappast konstruktivt att argumentera för det till någon som redan beställt sin dator/delar ... eller?

Iofs, skulle det vara intressant för egen del att se de tester av MB som du hänvisar till. Några länkar?

Skickade en länk ovan. Från overklockers.
Många trådar i detta forum blir pannkaka då folk föreslår byggen och i slutändan så får man ingen slutgiltig korg för att argumentera åsikter osv. Det är ett val alla ts gör och då får dom ta sitt kast. Men det är absolut ingen dålig dator den ts har köpt men mobo skulle han ha tagit ett som är bättre för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Avstängd

Ser bara en sak jag funderar över när jag ser denna build, varför skaffar du inte en bättre skärm på samma gång?... Du köper det bästa som finns i hårdvara idag för en normal entusiast men du har en skärm som är lite äldre, hade jag kört 9900k och 2080Ti hade jag iallafall gått till en 1440p 150+hz gsync.

Det hade blivit ett enormt lyft för dina ögon.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _F1GHT3R_:

Skickade en länk ovan. Från overklockers.
Många trådar i detta forum blir pannkaka då folk föreslår byggen och i slutändan så får man ingen slutgiltig korg för att argumentera åsikter osv. Det är ett val alla ts gör och då får dom ta sitt kast. Men det är absolut ingen dålig dator den ts har köpt men mobo skulle han ha tagit ett som är bättre för samma pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det för test du länkat? Ser inte jag iaf, men jag har varit vaken alldeles för länge, så jag kanske har missat

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Vad är det för test du länkat? Ser inte jag iaf, men jag har varit vaken alldeles för länge, så jag kanske har missat

https://www.overclock.net/forum/attachment.php?attachmentid=2...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inaktiv

Fint test 🤦‍♂️ (detta hade jag inte missat, förstår inte vad som är test?)

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Fint test 🤦‍♂️ (detta hade jag inte missat, förstår inte vad som är test?)

Det dom testar är VRM alltså::: With a series of electronic components, the VRM ensures your CPU or GPU receives clean power at a consistent voltage. A poor VRM can lead to degraded performance and limit a processor's ability to function under load. It can even lead to unexpected shutdowns, especially when overclocking.

Och om du har läst längst ner beteckningar så står det också heatpipe at vrm heatsink to increase effective surface area & reduce hot spots det har inte de sämre MB.
Test eller inte, men så ligger det till när det gäller MB.
Googla lite snabbt på best motherboards for a 9900K så får du se.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _F1GHT3R_:

Det dom testar är VRM alltså::: With a series of electronic components, the VRM ensures your CPU or GPU receives clean power at a consistent voltage. A poor VRM can lead to degraded performance and limit a processor's ability to function under load. It can even lead to unexpected shutdowns, especially when overclocking.

Och om du har läst längst ner beteckningar så står det också heatpipe at vrm heatsink to increase effective surface area & reduce hot spots det har inte de sämre MB.
Test eller inte, men så ligger det till när det gäller MB.
Googla lite snabbt på best motherboards for a 9900K så får du se.

Du var inte dåligt ef....nä, det var inget.

"Test eller inte" när man efterfrågade test 🤦‍♂️

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Du var inte dåligt ef....nä, det var inget.

"Test eller inte" när man efterfrågade test 🤦‍♂️

Alltså detta är ett test där dom testar vrm i dom olika moderkorten.
Vad exakt är det du inte förstår?
Vrm är viktigt speciellt när man ska överklocka cpun.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

@_F1GHT3R_:
Jag är benägen att hålla med @anon42512 , ser ut som någon satt ihop en matris baserat på moderkortens specifikationer, inte faktiskt testat och mätt ...

Men det behöver iofs. inte betyda att det inte stämmer, det är antagligen en utmärkt översikt och vägledning vid valet av Z390 MB.

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mountain Man:

@_F1GHT3R_:
Jag är benägen att hålla med @Loxus , ser ut som någon satt ihop en matris baserat på moderkortens specifikationer, inte faktiskt testat och mätt ...

Men det behöver iofs. inte betyda att det inte stämmer, det är antagligen en utmärkt översikt och vägledning vid valet av Z390 MB.

Jag har för mig att det finns en tillhörande post + även att det ska finnas en hel del youtube tester av Z390 moderkort.
Där mycket talade för att Gigabytes VRM design var bättre än Asus ditto, men även att saker som värmeutveckling är lägre.
Dock så väger ju Asus BIOS lite tyngre då det är trevligare att jobba med, men tyckte själv att man kom in i Gigabytes BIOS efter ett tag med.
Men i slutet av dagen så lär den avgörande faktorn vara vilken lott du får i 9900K lotteriet som sätter begränsningarna snarare än moderkortet i sig.

Visa signatur

Computer: 9900K + NH-D15, Aorus Master, 32GB@3200MHz, 2080 Ti Strix OC, 970 EVO+ 500GB, RM850x Plat, Fractal R6 + 1xNF-A14, 3xNF-A12x25, Win10 Pro.
Audio: Lavry DA11, WooAudio WA22, HD800 + Cardas XLR, Blue Compass, Radius & Yeti Pro.
Other: Herman Miller Envelop + Aeron, XB271HU, U2717D, Filco TKL + PBT, G403, QcK Edge, Bungee v2, EdgeRouter Lite, UAP-AC-LITE, DS412+ (4x4TB).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mountain Man:

det är antagligen en utmärkt översikt och vägledning vid valet av Z390 MB.

Säger jag inte ett dugg emot. Men det var inte det som efterfrågades

Permalänk

Test eller inte som jag skrev ovan.
Mountainman förklarade det bättre de kanske har gått på vad som står om de olika mb.
Det som kvarstår är som jag skrev direkt är att han köpt ett sämre mb för samma pengar.
Som jag också skrev en google sökning om vilka mb som är de bästa för en 9900k så kommer de som finns i listan. Finns också många youtube videos om det hela.
Jag kollade noga igenom innan jag köpte mitt mb till min 9900k.
Har dock inte klockat och kommer inte att göra det förrens det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _F1GHT3R_:

Test eller inte som jag skrev ovan.
Mountainman förklarade det bättre de kanske har gått på vad som står om de olika mb.
Det som kvarstår är som jag skrev direkt är att han köpt ett sämre mb för samma pengar.
Som jag också skrev en google sökning om vilka mb som är de bästa för en 9900k så kommer de som finns i listan. Finns också många youtube videos om det hela.
Jag kollade noga igenom innan jag köpte mitt mb till min 9900k.
Har dock inte klockat och kommer inte att göra det förrens det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte tänkt på att det moderkortet kanske är bättre på något annat?

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Du har inte tänkt på att det moderkortet kanske är bättre på något annat?

Jag vet att asus moderkort har bra bios hade asus i min gamla dator.
Det är den ända fördelen i detta fallet

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem

Visst behövs bättre VRM om man ska överklocka, men kan man överklocka lite om man t.ex. har en budget z390 bräda med 9900k? Om man ska lägga 3k på ett moderkort till en 9900k är det ju långt ifrån något som man har råd med.

Permalänk
Skrivet av VideoyGTX:

Visst behövs bättre VRM om man ska överklocka, men kan man överklocka lite om man t.ex. har en budget z390 bräda med 9900k? Om man ska lägga 3k på ett moderkort till en 9900k är det ju långt ifrån något som man har råd med.

Aorus elite kostar 2100Kr. Men visst går det att klocka med andra budgetkort också.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Test eller inte som jag skrev ovan.
Mountainman förklarade det bättre de kanske har gått på vad som står om de olika mb.
Det som kvarstår är som jag skrev direkt är att han köpt ett sämre mb för samma pengar.
Som jag också skrev en google sökning om vilka mb som är de bästa för en 9900k så kommer de som finns i listan. Finns också många youtube videos om det hela.
Jag kollade noga igenom innan jag köpte mitt mb till min 9900k.
Har dock inte klockat och kommer inte att göra det förrens det behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar kanon att köra med Asus mobot. Har själv Z-390-F Gaming och 9900K. Funkar fint att köra med överklockning om man önskar.
Klart att VRM inte är helt struntprat, men enligt min erfarenhet så är det mer snack än faktisk skillnad om man skall hårddra det hela.

Som någon annan skrev, större är chansen att du åker på otur i lotteriet av prolle.

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Funkar kanon att köra med Asus mobot. Har själv Z-390-F Gaming och 9900K. Funkar fint att köra med överklockning om man önskar.
Klart att VRM inte är helt struntprat, men enligt min erfarenhet så är det mer snack än faktisk skillnad om man skall hårddra det hela.

Som någon annan skrev, större är chansen att du åker på otur i lotteriet av prolle.

Om vi säger att cpun klarar att klockas till 4.5 med en budget mobo så klarar man kanske att klocka den till 4.7 med ett bra mobo med bra vrm.
Det är skillnaden.
Siffrorna är tagna ur luften ville bara ge ett exempel.
Så om du klockar din cpu och får 4.5 visst du har klockat men med ett bättre mobo går det att klocka mer och hålla allt stabilt.
Inget är struntprat VRM är viktigt för att uppnå högre klockfrekvenser med befintlig cpu.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _F1GHT3R_:

Om vi säger att cpun klarar att klockas till 4.5 med en budget mobo så klarar man kanske att klocka den till 4.7 med ett bra mobo med bra vrm.
Det är skillnaden.
Siffrorna är tagna ur luften ville bara ge ett exempel.
Så om du klockar din cpu och får 4.5 visst du har klockat men med ett bättre mobo går det att klocka mer och hålla allt stabilt.
Inget är struntprat VRM är viktigt för att uppnå högre klockfrekvenser med befintlig cpu.

Jaja, sluta med ditt offtopic nu.

Permalänk
Medlem

@teanox: En 240hz 2560x1440 Ips G-sync är på igång

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Medlem

Varför bygger ni allt från Inet? Testa bygg från Webhallen så ska ni få se att ni kommer ner flera hundra. Sen har Webhallen minst lika bra support som Inet.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

@nino: datorn gick på 28.000 så några hundra är skitsamma. Har dessutom bättre erfarenhet av Inet än Webhallen

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epicness:

@teanox: En 240hz 2560x1440 Ips G-sync är på igång

Ursäkta offtopic men vilken skärm är det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Kom ihåg fel. 165 Hz är den Acer Predator XB271HU

Visa signatur

Intel Core i9 9900K 4.6ghz, Gigabyte RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC,
ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING Samsung 970 EVO Plus 1TB, Fractal Design Define R6 Gunmetal, Corsair RM1000x, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Noctua NH-D15, Asus Xonar Essence STX II Acer Predator XB271HU, Logitech G Pro Wireless, CM Storm Quickfire TK, Logitech C920, Sennheiser GSP670

Permalänk
Inaktiv

@prolle: Det finns ju iofs folk som spelar i 1080p med 2080ti+9900k. t.o.m. dom som spelar med sådan setup på låga grafikinställningar finns det en hel del av.