Varför har SweClockers ingen egen bilduppladdningsfunktion?

Permalänk
Medlem

Varför har SweClockers ingen egen bilduppladdningsfunktion?

Tänkte lägga upp en bild på min nya kap & gersåg Metabo KGS 216 M, men varför har Swec inte en bilduppladdningsfunktion? Varför måste man använda externa webbplatser? Bökigt..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Tänkte lägga upp en bild på min nya kap & gersåg Metabo KGS 216 M, men varför har Swec inte en bilduppladdningsfunktion? Varför måste man använda externa webbplatser? Bökigt..

Är väl bara o göra en skänkes annons och länka till bilderna alternativt ett galleri? "missbrukas" funktionerna tillräckligt kanske de förstår och ger er funktionen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Tänkte lägga upp en bild på min nya kap & gersåg Metabo KGS 216 M, men varför har Swec inte en bilduppladdningsfunktion? Varför måste man använda externa webbplatser? Bökigt..

Den historiska anledningen är garanterat att lagring och trafik inte är gratis. Hur mycket det skulle kosta i dagsläget och hur stor procentandel av de totala driftskostnaderna det skulle utgöra nu närnär sajten omsätter betydligt mera flis skulle vara lite intressant att få höra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den historiska anledningen är garanterat att lagring och trafik inte är gratis. Hur mycket det skulle kosta i dagsläget och hur stor procentandel av de totala driftskostnaderna det skulle utgöra nu närnär sajten omsätter betydligt mera flis skulle vara lite intressant att få höra.

Ja, med tanke på hur mycket reklam sidan har kan man tycka att de borde ha råd med någon enklare bildhostningstjänst.

m.v.h. någon som har noll koll på reklamintäkter och serverkostnader.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@arowe17: Jag flyttade ut era inlägg till feedback där bra idéer och svar kläcks

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Geeks
SweClockers

@arowe17, @Olegh, @Trunk, @jOnÄTÄn

Framförallt är det behovet av underhåll och administrering som gör det klurigt att tillhandahålla en generell bilduppladdningstjänst. Vi behöver ha koll på vad som laddas upp på våra servrar och se till att det inte bryter mot några lagar eller andra regler, vilket är lättare sagt än gjort.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Den historiska anledningen är garanterat att lagring och trafik inte är gratis. Hur mycket det skulle kosta i dagsläget och hur stor procentandel av de totala driftskostnaderna det skulle utgöra nu närnär sajten omsätter betydligt mera flis skulle vara lite intressant att få höra.

Ett sätt att minska kostnaden för trafik är att ha dynamiska länkar till alla bilder (typ som Yahoo har för filer som är uppladdade i diskussionsgrupperna).

Detta skulle fungera så att ifall en tråd laddas så blir alla bilderna synliga.
Men om någon vill ta en länk till en bild och publicera den någon annnanstans så kommer länken att sluta att fungera efter x tid (15 min, 1 eller 2 timmar).

Vill man länka till en bild på forumet så blir det att man får länka till tråden eller den individuella "post:en".

Bara en tanke för att minska trafiken.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Gustav-P:

Ett sätt att minska kostnaden för trafik är att ha dynamiska länkar till alla bilder (typ som Yahoo har för filer som är uppladdade i diskussionsgrupperna).

Detta skulle fungera så att ifall en tråd laddas så blir alla bilderna synliga.
Men om någon vill ta en länk till en bild och publicera den någon annnanstans så kommer länken att sluta att fungera efter x tid (15 min, 1 eller 2 timmar).

Vill man länka till en bild på forumet så blir det att man får länka till tråden eller den individuella "post:en".

Bara en tanke för att minska trafiken.

Som @Dimestam skriver ovanför ditt inlägg är det underhåll och administration som gör det svårt för oss att tillhandahålla en sådan tjänst. Kostnaden för trafik är ett mindre problem i sammanhanget och något vi skulle kunna svälja vore det inte för de andra bitarna som är minst sagt svåra att hitta en bra lösning på.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Ser inget problem med att länka till bilder från t ex imgur, tar några sekunder längre