Hjälpa grabben till bättre prestanda i Fortnite

Permalänk
Medlem

@frippegubben: Med freesync och 144Hz får man ett rejält uppsving i responstid (mindre eftersläpning). Dessutom får man högre temporal upplösning (mer bildinformation över en given tidsrymd). Fortnite har mycket "twitchy" action när man är igång i "byggstrider" och liknande. Det är mycket lättare att uppfatta rörelse mellan träplank och liknande då det finns över dubbelt så mycket bildinformation för ögat att dra nytta av.

60 > 144Hz är enorm skillnad, speciellt i ett spel som fortnite.

1440p prestanda för GTX1060 hittar du här:
https://www.youtube.com/watch?v=u_9tMMqkfoI

Jag skulle säga att 120-144fps är överkommligt med tävlingsinriktade inställningar

Allt på "low" förrutom:
- Draw Distance: High
- Textures: Epic
- Anti-Alaising: Medium

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk

Skärmen idag klarar bara 1080, så mer än så kommer inte vara aktuellt förrän han bytt skärm. Han har nyss fått 1060 efter att ha kört på en RX470 förut, så den lär han nog också få klara sig med ett tag till.
Däremot ska vi nog flytta över hans minnen till nuvarande burk då jag tror de är snabbare (2x8 Crucial Ballistix Tactical DDR3) och försöka titta på vilka timinginställningar som de klarar. Nuvarande minnen är garanterat segare och en blandning av fabrikat.
Linan är tråd hela vägen, så där ska det inte vara problem (förutom tidigare när jag hade slagit på en massa loggning i Linuxbrandväggen som inte den datorn orkade med, men det är avslaget numera)

Permalänk
Skrivet av _genki:

1440p prestanda för GTX1060 hittar du här:
https://www.youtube.com/watch?v=u_9tMMqkfoI

Intressant jämförelse, men lite värre setup än hans. Det är 1060 6GB och hans är bara 3GB.
Och lite nyare processor och snabbare minnen.
Men jag ska visa den för honom, absolut!

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det kan lagga på den datorn han lirar på
grabben kör med en fx6350 lätt klockad. 8gb ram, och ett gtx770 och han klagar inte alls på prestandan, kör på mediuminställningar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://drive.google.com/file/d/1y1zGpvzGEGhbOJnISeNyx0lG53bp...

Med hjälp av aktivitetshanteraren i windows kan man lätt få ett hum om vad som kan vara flaskhals när man spelar eller gör annat.

Den gröna är ju hur hårt processorn är belastad, det är den graf man egentligen kan lite minst på, den kan verka vara på låg belastning trots att den halkar efter. Svart är ju ram-minnet. Det låter som att det var det som var överbelastat när han spelade, möjligtvis låg det på 100% när andra användare var inloggade på datorn. Är det 8 eller 16 gb ram på datorn med i7? Det går kanske att flytta över ramminnena från den gamla i så fall?

Det röda är grafikminnet, är det på max brukar det vara bäst att sänka texturer och liknande. Det blå ligger generellt på 100% så fort man startar ett spel då spelet vill använda allt som går för att ge så många FPS som möjligt.

En note är ju att fortnite är väldigt välgjort och flyter väldigt bra på datorer som även är sämre än den ni har, som någon nämnde tidigare i tråden. Min uppskattning är att det bör ganska lätt att lösa problemet med det ni redan har - vilket det redan verkar ha gjort?

Permalänk
Medlem

En annan sak är att ta i beaktning är att det kanske är svårt för en 13-årig liten grabb att ge en förklaring till vad som är problemet i andra termer än han själv förstår sig på. Det kan ju mycket väl handla om problem med drivrutiner som ger frame stuttering eller tom korta fryslagg.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

En annan sak är att ta i beaktning är att det kanske är svårt för en 13-årig liten grabb att ge en förklaring till vad som är problemet i andra termer än han själv förstår sig på. Det kan ju mycket väl handla om problem med drivrutiner som ger frame stuttering eller tom korta fryslagg.

Det ligger säkert en del i det. Han är inte så kunnig (eller ens intresserad verkar det som) av själva datorn och tekniken. Det ska bara funka... Själv hade jag älskat att få bygga och modda en dator i den åldern.

Vi ska definitivt försöka undersöka om det är nåt mer som ligger bakom. Vet inte om han laddat hem och installerat en massa tillägg och annan skit som ligger och snurrar i onödan. Men i förlängningen kanske en "clean install" kan lösa en hel del. Tror inte han har så mycket annat av värde som behöver sparas, men det får vi väl göra en backup på i så fall först.

Sen lider ju jag av att jag inte varit intresserad av spelvärden ett dugg de senaste 15-20 åren. Och det har ju hänt en del. Så jag har noll koll på inställningar och finesser nuförtiden. Jag är kvar i autoexec.bat, HIMEM och gamla matroxkort och tycker fortfarande att GPL är bästa bilspelet...

Underbart med alla vänliga kommentarer och tips här bara! Med så mycket hjälpsamt folk ska det nog gå att få ordning på saker och ting!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

Det ligger säkert en del i det. Han är inte så kunnig (eller ens intresserad verkar det som) av själva datorn och tekniken. Det ska bara funka... Själv hade jag älskat att få bygga och modda en dator i den åldern.

Vi ska definitivt försöka undersöka om det är nåt mer som ligger bakom. Vet inte om han laddat hem och installerat en massa tillägg och annan skit som ligger och snurrar i onödan. Men i förlängningen kanske en "clean install" kan lösa en hel del. Tror inte han har så mycket annat av värde som behöver sparas, men det får vi väl göra en backup på i så fall först.

Sen lider ju jag av att jag inte varit intresserad av spelvärden ett dugg de senaste 15-20 åren. Och det har ju hänt en del. Så jag har noll koll på inställningar och finesser nuförtiden. Jag är kvar i autoexec.bat, HIMEM och gamla matroxkort och tycker fortfarande att GPL är bästa bilspelet...

Underbart med alla vänliga kommentarer och tips här bara! Med så mycket hjälpsamt folk ska det nog gå att få ordning på saker och ting!

Fullt förståeligt, man kan tycka spel är kul men inte vara intresserad av teknik för det. Lite som att man tycker det är kul att titta på fotboll, men har noll intresse av att spela det, eller tvärtom som med Erik Berg t ex

Det enda du kan göra tror jag är att sitta med när han spelar så han kan tjoa till när det är "lagg" så kanske du åtminstone kan avgöra om det är nätverksrelaterat eller hårdvara/mjukvara. Rekommenderar också starkt att ladda hem och köra https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall... när det byts grafikkort och gärna helst en eller ett par ggr om året för att undvika problem vid uppgraderingar av drivruinter för grafikkort.

Generellt sett så har andra kommit med bra råd, de som spelar eller försöker spela på en professionell nivå drar alltid ned på inställningarna för att kunna se fiender så tydligt som möjligt samt ha så hög bilduppdateringsfrekvens som möjligt. Vill du ha så stor fördel som möjligt i en competetive shooter är det ett måste mer eller mindre.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Och igår kväll körde jag en låååång sväng där jag flyttade över hans hårddiskar och minnen till den andra datorn. Hårddiskarna var inga problem, men minnena gav mig gråa hår. Första försöket startade datorn inte alls, sen hittade den bara det ena. Men nån timme senare när jag flyttat om dem tusen gånger (jo, jag kollade manualen hur de skulle sitta, men det hjälpte inte) så fick jag datorn att både hitta båda och köra dem i dual channel. Och när jag slog på XMP så fixade den timingen automatiskt också. Tanken var att också installera om Windows från grunden, men klockan hann passera läggdags innan jag kom så långt. Det får bli kvällens jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

Och igår kväll körde jag en låååång sväng där jag flyttade över hans hårddiskar och minnen till den andra datorn. Hårddiskarna var inga problem, men minnena gav mig gråa hår. Första försöket startade datorn inte alls, sen hittade den bara det ena. Men nån timme senare när jag flyttat om dem tusen gånger (jo, jag kollade manualen hur de skulle sitta, men det hjälpte inte) så fick jag datorn att både hitta båda och köra dem i dual channel. Och när jag slog på XMP så fixade den timingen automatiskt också. Tanken var att också installera om Windows från grunden, men klockan hann passera läggdags innan jag kom så långt. Det får bli kvällens jobb.

Hehe, frustrerande!
Men tror att grabben kommer att uppskatta det i efterhand när spelet lirar bättre, dock kommer han inte längre att kunna skylla på dålig hårdvara utan då är det andra som är bättre än han

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

@frippegubben: `note to future self, börja med att kolla så du inte sitter med en bios-revision från dackefejden så att det är kompabilitetsproblem med minnena nu fick du ju igång dem till slut, men hade nog åtminstone resettat cmos om jag inte flashat modermodemet innan flytten. xmp är för övrigt ruskigt smidigt sedan ett antal år tillbaka!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

DDU innan installation av grafikkortet, check!
Kolla BIOSversion, check!
Reset på CMOS, check!'
Allt detta avklarat, men bra att få bekräftat att jag tänker rätt!
Ominstallation av Windows, snart check...

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

DDU innan installation av grafikkortet, check!
Kolla BIOSversion, check!
Reset på CMOS, check!'
Allt detta avklarat, men bra att få bekräftat att jag tänker rätt!
Ominstallation av Windows, snart check...

DDU är ju dock ett meningslöst steg om du ändå ska formatera om c-disken för nyinstallation av Windows, men men

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Sitter själv på en 4790k med ett 980 och har inga problem att köra Fortnite med 144hz på 1080p. Av de 5 omgångarna jag spelat dvs.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

@frippegubben:

Hej!
Fortnitespelare på hög tävlingsnivå här, kan försöka bidra med det jag kan.

1. Först och främst måste man skilja på prestandan i slutskedet av tävlingsmatcher jämfört med vanliga offentliga matcher. Vissa har skrivit att spelet funkar på alla möjliga maskiner osv: detta gäller ej tävlingsmatcher. I tävlingsmatcher kan 40-50 personer trängas på en yta som i vanliga matcher oftast inte innehåller mer än 4-5 spelare, vilket i kombination med duktiga spelares högre användning av byggande gör spelet närmast ospelbart på sämre datorer och konsoler (15-20 fps stundtals på senaste xbox). Ju högre nivå på matchen, desto sämre prestanda brukar det vara.

Jag spelar med en 240 Hz 1080p-skärm på en dator med 9900k + RTX2080, view distance på max och alla andra inställningar på lägsta. I vanliga matcher (som 99% av alla fortnite-spelare ägnar sig exklusivt åt) är fps-siffran limmad på 240 hz (300+ om jag inte begränsar). Detta kan jämföras med slutskedet av tävlingsmatcher: i snitt 120-130 fps, med dippar ner under 60. Detta är alltså på en riktig värstingdator med optimala inställningar. Går att nå snäppet högre siffror om man är villig att spela på lägre upplösning än 1080p, vilket vissa gör. Högre upplösning än 1080p ger för dålig prestanda om man tävlar i fortnite på någorlunda hög nivå.

2. Spelet är starkt CPU-begränsat. I höstas bytte jag 9900k+GTX1060 mot 9900k+RTX2080: jättetrevligt lyft i många spel, men i princip ingen påverkan på fps i fortnite (så länge man kör i 1080p med låga grafikinställningar). Verkar i nuläget som att både antalet kärnor och hastighet spelar roll för prestandan i tävlingsmatcher. Så om ni funderar på uppgradering, lägg krutet på processorn istället för grafikkortet.

3. Fortnite har haft stora problem med överbelastning av servrarna under tävlingsmatcher (pga att det är för många spelare kvar sent i varje match). För spelare har detta märkts i form av vapen som inte skjuter, väggar som inte byggs, skott som prickar men inte gör någon skada. Har blivit mycket mycket bättre senaste månaderna men finns fortfarande vissa problem ibland. Detta drabbar alla, oavsett dator.

4. Spelet har massvis med buggar i sig - för varje ny patch tillkommer det ungefär lika många nya buggar som det fixas.

3 & 4 kan ge sken av att det är ens egen dator det är fel på, när det egentligen är spelet det handlar om.

Sen som andra redan har skrivit: gör er av med onödiga program som är på i bakgrunden och städa upp i datorn i allmänhet.

Hoppas det bidragit till lite insikt!

Visa signatur

Intel i9 9900K | Asus Strix Geforce RTX 2080 | Gigabyte Z390 Aorus Pro Wifi | 16GB RAM @ 3200MHz 14-14-14-34

Permalänk
Medlem

Enligt ett test i BF1 så fick man mycket bättre fps med 8 kärnor än med 4 i 64 spelars matcher(som eran dator) så nästa datorn kan vara värt att kika på en cpu med många kärnor.
Det du kan göra med datorn du har nu är att sätta turbon att dra upp alla kärnor i turbo hastighet istället för 2 eller vad det brukar bli. du kommer troligtvis inte behöva mer exklusiv kylning eller något extra, har du däremot en eftermarknadskylare kan du även höja turbon lite. läs på lite så kommer du klara av det rätt snabbt.

kör alltid sladd till datorn och inte med trådlöst, du kan få asevärt bättre ping,vad använder du nu, vilken ping har ni? men det värsta är nog att man kan tappa kontakten helt och droppa ut ur spelet vilket inte är kul.
körde en del bf4 förut och hamnade jag på en server i sverige brukade jag ligga på mellan 2-5 i ping vilket är väldigt bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Sista (?) svängen i detta blev igår då han tjänat ihop lite mer pengar som fotbollsdomare och investerade dessa i en ny (beg) skärm med 144Hz. Första kommentaren från honom var "wow, nu kommer jag vinna allt". Nåja, det kanske inte kommer att ske, men han sa att det var en jätteskillnad mot tidigare och att allt (det han kallat) lag försvann!
Så förhoppningsvis får vi lite lugnt i huset ett tag framöver, eller åtminstone lite mindre gnäll från hans rum. Gnället kanske tilltar från våningen under istället där hans gamla dator nu blir vår familjedator och när de andra ska spela på den istället.
Tack alla som bidragit, det har varit lärorikt!
Och för alla som undrar ser setupen ut så här numera:
i7 4790k, GTX1060 3Mb, 16Gb Crucial Ballistix Tactical, Corsair H45, 128Gb SSD + 1Tb HD, Benq XL2720, MSI B85m-e45, 100/100 trådat internet. Och nån mus/tangentbort/headset jag inte har koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frippegubben:

Sista (?) svängen i detta blev igår då han tjänat ihop lite mer pengar som fotbollsdomare och investerade dessa i en ny (beg) skärm med 144Hz. Första kommentaren från honom var "wow, nu kommer jag vinna allt". Nåja, det kanske inte kommer att ske, men han sa att det var en jätteskillnad mot tidigare och att allt (det han kallat) lag försvann!
Så förhoppningsvis får vi lite lugnt i huset ett tag framöver, eller åtminstone lite mindre gnäll från hans rum. Gnället kanske tilltar från våningen under istället där hans gamla dator nu blir vår familjedator och när de andra ska spela på den istället.
Tack alla som bidragit, det har varit lärorikt!
Och för alla som undrar ser setupen ut så här numera:
i7 4790k, GTX1060 3Mb, 16Gb Crucial Ballistix Tactical, Corsair H45, 128Gb SSD + 1Tb HD, Benq XL2720, MSI B85m-e45, 100/100 trådat internet. Och nån mus/tangentbort/headset jag inte har koll på.

Det verkar med andra ord som det han upplevde var screen tearing?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Jag bumpar den här tråden igen då sonen vunnit lite mer pengar i Fortnite, uppgraderat ännu mer och nu fått för sig att han vill bränna allt och lite till på en ny dator... Det får han väl iofs göra, men jag vill ju inte att han bränner tusenlappar som värsta Stureplansbrat och sen inte får de resultat han ser framför sig...
Han brände en hel del pengar i somras (plus lite presenter) så nuvarande setup är:

EVGA GeForce GTX 1080 (Hybrid med vattenkylning)
Nån Benq 27" 144 Hz-skärm
Intel Core i5 10600K 4.1 GHz 12MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance

Det han nu ser framför sig är:
i9 10900K
GeForce RTX 3070
32 Gb 3600 MHz
Asus 24" ROG Strix XG248Q (240 Hz)

Är detta vettigt? Det är ju minst 10000:- om man räknar bort det han skulle kunna få ut för nuvarande setup.
Kommer han att uppleva det där lilla extra som han vill (han är övertygad om att han kommer att vinna mer pengar, bara han får uppgradera)
Eller finns det andra varianter som ger bättre resultat för mindre pengar? Tanken med inköpet i somras av nytt moderkort, minnen och processor var att det skulle gå att uppgradera, men nu vill han istället sälja allt och i princip köpa samma fast med snabbare processor...

@pzaren, har du nån input på en vettig investering?

Permalänk
Medlem

Finns ingen mening att byta CPU för Fortnite. Eventuellt ett grafikkort.
Men det kommer inte göra honom bättre. För Fortnite borde flyta bra på den han har.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan