Guide: Sleeving – tillverka och klä dina egna strömkablar

Permalänk
Melding Plague

Guide: Sleeving – tillverka och klä dina egna strömkablar

Har du gått i tankarna om att tillverka egna strömkablar, även kallat sleeving, till datorn? Moddaren Laine guidar genom djungeln av verktyg, material och metoder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag prövade på sleeving en gång i tiden visade sig att jag inte hade tålamod för det (adhd) nu köper jag bara färdiga sladdar.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Perfekt guide, tack! Har funderat på att korta ner och sleeva kablarna i mitt Ghost S1 MKII, blir definitivt att följa stegen här

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Grym guide, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Kanonguide. Har läst på om lite olika metoder att få bort den utstickande delen av krympslangen så det var bra att det togs upp också.

När det kommer till att dra kabel med stift genom strumpan har jag börjat använda mig av molex extraktorn då den passar till de flesta stiften så då har man inget som tar i direkt

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Har gjort för 13-14 år sedan då det inte gick att köpa färdigt, 1/10 skulle inte orka göra det igen, och ej eller rekommendera någon annan att pröva..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Nice guide laine

Rekommenderar MDPC-X krympslang, jag har testat biltemas, inets, stylingwebbens och phobias krympslang och ingen av de är lika bra och ger lika clean resultat som MDPC-X för shrinkless. Ska man köra shrinkless så dra av resten av krympslangen så snabbt som möjligt efter man har smält den medan den är fortfarande varm så att den inte kyler och fastnar på något annat.

Som någon som sleevar själv så är värt att säga att det är en tidskrävande och dyr (verktyg) process, har man inte tid eller vill inte stå ut med huvudvärk att sleeva en 6+2pin PCIe med dubbla kablar på en terminal så rekommenderar jag färdiga kablar. PCIe 6+2pin går komma runt med att skita i en av dem +2 kablarna men gör det på egen risk.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Köpte för ett tag sen svart/röda via aliexpress för små summa, funkade klockrent. Ser snyggt och bra ut.. skulle aldrig hosta upp det som tex corsair vill ha för sina...
Och skulle inte ha tålamodet för sitta med det själv..

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Sleevat ett helt kabelset heatshrinkless, för ett par år sedan. Kul och lärorikt och ett bra tillfälle att plocka fram lödkolven, då dubbla kablar alltid finns.

Tålamodskrävande som tusan, brukade fixa 4-5 kablar per dag, så det tog ett tag att bli klar. Nu är det dessutom dags för ett nytt set...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Riktigt hjälpsam guide, tack!

Permalänk
Medlem

Började smälta koppar och få till någon plast massa men tröttnade när jag insåg att jag måste sleeva skiten när själva kabeln är klar 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Har hunnit med ett par nätagg vid det här laget och kan väl säga att dom enda gångerna som det känns mödan värt är när man bygger mitx och kablarna måste göras i anpassade längder för att det inte ska se ut som skit.
Nästa gång det blir dags att bygga så kommer jag jobba över lika många timmar som jag brukar lägga på sleeving och bara beställa skiten istället. Kommer garanterat ha "sparat" pengar på det viset.

Permalänk
Medlem

Finns det någon fördel eller nackdel med sleeving? Eller är det bara det visuella?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Riktigt bra guide! Kan ni göra en uppföljare/video på hur man tillverkar t.ex en 6+2 Pci-e kabel och andra typer av kablar som behöver skarvas(Lödas ihop)

Visa signatur

Thermaltake Tower 100 mini
ASUS RTX 2080ti
Corsair SF750
Asus Rog Strix Z390i Gaming
32gb Ram 3000mhz

Permalänk
Medlem

Grymt bra guide!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på vart man köper stiften?
Letat som en tok efter 39-00-0038 men de är ju slut på alla ställen, och de få ställen jag hittar de på tar typ 150:- frakt för 40 stift :S

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Någon som har tips på vart man köper stiften?
Letat som en tok efter 39-00-0038 men de är ju slut på alla ställen, och de få ställen jag hittar de på tar typ 150:- frakt för 40 stift :S

Digikey.se artnr WM2501CT-ND.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Digikey.se artnr WM2501CT-ND.

Det fanns ju inne men att betala 170:- frakt för något som väger under 10g? är mot mina principer.
Frimärket kostar 5:- att de sedan ska ha 165:- extra är ju bara löjligt :S

Visa signatur

Blank

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av xcluzive:

Finns det någon fördel eller nackdel med sleeving? Eller är det bara det visuella?

Det är rent estetiskt, däremot kan själva kabeltillverkningen göra nytta i antingen enorma eller väldigt kompakta chassin där normala kabellängder kan bli problematiska.

Skrivet av Base_Camp2:

Riktigt bra guide! Kan ni göra en uppföljare/video på hur man tillverkar t.ex en 6+2 Pci-e kabel och andra typer av kablar som behöver skarvas(Lödas ihop)

Ska kolla om intresset finns för lite mer djupdykning!

Skrivet av lasseTM:

Någon som har tips på vart man köper stiften?
Letat som en tok efter 39-00-0038 men de är ju slut på alla ställen, och de få ställen jag hittar de på tar typ 150:- frakt för 40 stift :S

Jag brukar normalt köpa från cable-sleeving.com men frakten är uppåt 100 kronor där också.

Kika annars på Electro-Kit, det ser ut att vara drygt 30 kronor för brevfrakt på 40 stycken stift.

https://www.electrokit.com/produkt/kontakthylsa-mini-fit-jr-c...

https://www.electrokit.com/produkt/kontakthylsa-mini-fit-jr-c...

Permalänk
Medlem

Det jag saknar i guiden är dubbla kablar i samma krimpning och Sense kablar som Corsair Sf750 mfl använder idag och förklaring på skillnader av kabel kammar.

Annars riktigt bra guide. @Laine

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av lasseTM:

Någon som har tips på vart man köper stiften?
Letat som en tok efter 39-00-0038 men de är ju slut på alla ställen, och de få ställen jag hittar de på tar typ 150:- frakt för 40 stift :S

Som nämns i guiden så är det tyvärr ofta krångligt och dyrt att ha att göra med de stora elektronik-grossisterna som privatperson. Beställer mycket kontaktstift genom jobbet från bland annat RS och Digikey och då är dom ju en dröm att handla av jämfört med det man har att tillgå som privatperson. Handlar ju dock om hundratals kontaktstift vid beställningar så man förstår ju att de föredrar företagskunder.

Om man har mycket kontaktstift att klämma och har lite för mycket pengar kan jag även rekommendera Molex egna tänger, extremt smidiga och snabba att använda. Man slipper tänka på hur långt in man ska lägga stiften då det finns en så kallad locator som sköter det åt en, bara att ladda ett stift i ett hål och klämma i princip.

Är det någon som undrar något specifikt om att klämma kablar och kontakter så fråga på, jobbar med det dagligen

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Helt underbar guide.
Har skjutit och skjutit på sleeving ett bra tag.. dags att ta tag i det nu med en superb hjälpande hand som denna!

Skrivet av lasseTM:

Någon som har tips på vart man köper stiften?
Letat som en tok efter 39-00-0038 men de är ju slut på alla ställen, och de få ställen jag hittar de på tar typ 150:- frakt för 40 stift :S

Jag köpte via banggood, fraktat via Holland för att undvika tull. 500 stift för 130kr inkl. frakt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Har gjort för 13-14 år sedan då det inte gick att köpa färdigt, 1/10 skulle inte orka göra det igen, och ej eller rekommendera någon annan att pröva..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sleevade mitt bygge i signaturen nedan för 8 år sedan och jag har exakt samma erfarenhet. Var extremt pilligt, tog lång tid och man sabbar fingrarna då sleeven är lite som ett sandpapper när man sträcker den. Tveksamt om jag kommer göra om det igen.

Men grym guide Laine, kommer göra det lättare för de som vill försöka och har bättre tålamod än vad jag har

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG

Permalänk
Medlem

@Laine grym guide!
Går det att få till shrinkless med annat än plastsleevning? Paracord och bomull saknar ju den fina egenskapen att krympa vid uppvärmning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det jag saknar i guiden är dubbla kablar i samma krimpning och Sense kablar som Corsair Sf750 mfl använder idag och förklaring på skillnader av kabel kammar.

Annars riktigt bra guide. @Laine

Jag har precis hamnat i detta problem.
Jag har 28 pin i mitt agg som går till 24 pin ATX.

Kommer det gå att crimpa 2 kablar i samma på dessa 4 pins, eller behöver man andra metallcrimps för att crimpen ska ”ta” dubbla kablar i dessa 4?

Något annat störande är att plast-”combs” som håller ihop kablarna hos mdpc-x inte finns som 28. Inte heller 18+10 så är oklar på hur man löser det bäst?