AMD direktsänder från E3 2019 – visar nästa generations spelprodukter

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Kom vi inte fram till att det var spänningen som stiger?

Eller vad säger @Jacob ?

Edit: Nu förväntas det iofs nyheter om Navi också så uttrycket "Spänningen stiger när det blåser upp till storm" är kanske mer hållbart.

Skrivet av Jacob:

Spänningen stiger när vi talar processorer! Grafikkort från AMD och Nvidia har varumärkesskydd på "Det blåser upp till storm".

"Spänningen stiger" låter inte lika bra som "Det blåser upp till storm"!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Spänningen stiger när vi talar processorer! ...

Nä, med alla nod-krympningar sjunker ju faktiskt (driv)spänningen!
För inte så många decennier sedan matade man CPU med 3,3V och nu drivs de med en bra bit under hälften...

Permalänk
Medlem

År det sant att Navi blev till en rebrand av en rebrand som är en rebrand... eller yrar denna kille?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av ZalZeRoz:

Jo det kan jag tänka mig. Well om jag behöver vänta för länge på den så kanske Intel hinner svara och lansera något bättre innan vilket då istället blir mitt val om det blir till ett vettigt pris så klart. 8C&12C är inte av något intresse alls då jag letar efter något som håller måttet i minst 5 år.

Mig veterligen så har inte AMD konfirmerat att de kommer att släppa 16-kärnor på AM4.

Om de gör det så är det tveksamt om de gör det innan de släpper nästa generation Threadripper.

Det beror ju också på yielden, de kommer ju att sälja så många Server-chip de bara kan antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det som alltid avgör i slutändan vilken CPU man köper är Pris/Prestanda.

Säg att 16 Core/32 trådar hamnar på 700-800 USD som Bullzioid sa.

12 Core Core/24 trådar hamnar på 500-600 USD

8 Core/16 trådar 300-400 USD

Alla drömmer om dom värsta modellen och säger att dom vill ha dom i för röstningar men innan priserna och prestanda finns så vet man ej vad man köper.

Helt korrekt. Dock så har jag svårt att se att 16C/32T skulle kosta 800USD och 700USD är helt okej beroende på prestanda så klart. Men det känns mer och mer nu som att 8C/16T är det nya low end i dagens läge och 16C blir det nya high end. Skulle dom ha en aggressiv prissättning vilket jag hoppas d.v.s 300/500/700USD för resp cpu "nivå" så kommer dom troligen kunna sälja väldigt stora volymer och ta ännu mer marknad ifrån Intel. Men det kräver ju även att cpuerna presterar i nivå med dagens Intel motsvarigheter. Nu blir ju det svårt att jämföra AMDs 16C cpu mot något Intel har för dom säljer väl inte några 16C cpuer förutom Xeons?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Mig veterligen så har inte AMD konfirmerat att de kommer att släppa 16-kärnor på AM4.

Om de gör det så är det tveksamt om de gör det innan de släpper nästa generation Threadripper.

Det beror ju också på yielden, de kommer ju att sälja så många Server-chip de bara kan antar jag.

Ja server-chip kommer garanterat ha prioritet, speciellt med tanke på att dom växer på server marknaden så det knakar i fogarna.
Nej vad jag har hittat så är det väl mest rykten kring 16C/32T men jag hoppas =). Under 16C så sjunker intresset rejält för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Mig veterligen så har inte AMD konfirmerat att de kommer att släppa 16-kärnor på AM4.

Om de gör det så är det tveksamt om de gör det innan de släpper nästa generation Threadripper.

Det beror ju också på yielden, de kommer ju att sälja så många Server-chip de bara kan antar jag.

Det är konfirmerat, i speccen för Biostars X570-moderkort står det "up to 16 cores"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Helt korrekt. Dock så har jag svårt att se att 16C/32T skulle kosta 800USD och 700USD är helt okej beroende på prestanda så klart. Men det känns mer och mer nu som att 8C/16T är det nya low end i dagens läge och 16C blir det nya high end. Skulle dom ha en aggressiv prissättning vilket jag hoppas d.v.s 300/500/700USD för resp cpu "nivå" så kommer dom troligen kunna sälja väldigt stora volymer och ta ännu mer marknad ifrån Intel. Men det kräver ju även att cpuerna presterar i nivå med dagens Intel motsvarigheter. Nu blir ju det svårt att jämföra AMDs 16C cpu mot något Intel har för dom säljer väl inte några 16C cpuer förutom Xeons?

Inel säljer även Skylake-x upp till 18 kärnor

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Det som alltid avgör i slutändan vilken CPU man köper är Pris/Prestanda.

Säg att 16 Core/32 trådar hamnar på 700-800 USD som Bullzioid sa.

12 Core Core/24 trådar hamnar på 500-600 USD

8 Core/16 trådar 300-400 USD

Alla drömmer om dom värsta modellen och säger att dom vill ha dom i för röstningar men innan priserna och prestanda finns så vet man ej vad man köper.

Oj hoppas verkligen du har fel då dagens gen2 8C/16T ligger på $215/$280 (x modellen)
Rykten säger ju https://www.tomshardware.com/news/amd-ryzen-3000-series-16-co...

8C/16T $178-$229
12C/24T $299-$329
16C/32T $449-$499
Alltså ca hälften av din gissning

För de aldra flesta utnyttjar inte ens de 8 kärnorna i dagens Ryzen 7 (5an räcker långt) så tror inte kärnracet kommet ge så mycket.
HOppas mer på att frekvensrykten på samma länk stämmer. 8C kommer gå bra i många många år om det är tillräckligt bra prestanda på varje kärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Inel säljer även Skylake-x upp till 18 kärnor

Jo jag noterade det precis jag med. Dock för vansinnespriser så de som vill ha CPU med många kärnor valde troligen threadripper i de flesta fall där cores behövdes. 7980XE var den enda CPUn som slog 1950X i majoriteten av flertrådsapplikationer. Ville man ha en CPU bra för spel var det 8700K som gällde. Tog en titt på inet.se där kostar 7980Xe hela 23000:- medan 1950X går för 7500:-.

Men helt klart kan man i sådana fall använda cpuerna ifrån Intels socket 2066 att sätta upp mot AMDs kommande för jämförelsens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoolook13:

Mig veterligen så har inte AMD konfirmerat att de kommer att släppa 16-kärnor på AM4.
Om de gör det så är det tveksamt om de gör det innan de släpper nästa generation Threadripper.

Det är indirekt bekräftat att 16 kärnor kommer till AM4.
Sannolikt blir det i stället för en ny generation Threadripper. Den som inte klarar sig med 16 kärnor hänvisas till andra generationens TR eller nya Epyc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jonas79:

Det som alltid avgör i slutändan vilken CPU man köper är Pris/Prestanda.

Förklara isåfall för mig varför i9-9900K är så populär.

Ibland köper folk det som har högst prestanda oavsett pris.

Och ibland köper folk något billigt skräp bara för att det är billigt.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pv2b:

Förklara isåfall för mig varför i9-9900K är så populär.

Ibland köper folk det som har högst prestanda oavsett pris.

Och ibland köper folk något billigt skräp bara för att det är billigt.

2080Ti får en 9900K att verka billig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Olle P:

Nä, med alla nod-krympningar sjunker ju faktiskt (driv)spänningen!
För inte så många decennier sedan matade man CPU med 3,3V och nu drivs de med en bra bit under hälften...

Ja, jo, det är annars en ordlek istället för vår lökiga "det blåser upp till storm".

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det är indirekt bekräftat att 16 kärnor kommer till AM4.
Sannolikt blir det i stället för en ny generation Threadripper. Den som inte klarar sig med 16 kärnor hänvisas till andra generationens TR eller nya Epyc.

Nej, det är direkt konfirmerat via Biostat i speccen för sina X570 moderkort

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P