AMD Ryzen 3000-serien med 12 kärnor hittar ut i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 3000-serien med 12 kärnor hittar ut i prestandatest

Uppgifterna om mångkärniga processorer för den prisvärda sockeln AM4 avlöser varandra. Nu hittar ett 12-kärnigt ingenjörsexemplar av Ryzen 3000-serien ut på webben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Övrig hårdvara än processorn va ju inget att hänga i julgran. Processorn va väl det enda som var bra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Övrig hårdvara än processorn va ju inget att hänga i julgran. Processorn va väl det enda som var bra

Det var väl den som skulle testas också..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var väl den som skulle testas också..

Skickades från m.sweclockers.com

Blir ingen bromskloss om minnen och annat är skit?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bara bra att utvecklingen går framåt och att 12-16 Core också lanseras.

Dock tror jag att dessa modeller med sina Lansering priser enbart kommer nå Hardcore entusiaster med högre budget.

Men när dom funnits ett tag och priserna sjunker så kommer mer att köpa dom.

Men så är det alltid bara kolla Tv apparater tex alla kollar in Lg Oled 2019 lineup men ingen köper dom förrens Black Friday när priserna sjunkit rejält.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Spännande! Är själv sugen på antingen den tolv- eller sextonkärniga modellen. Det återstår att se vilken som ger mig mest värde. I vilket fall ska det bli skönt att lämna Intel och dess 1001 säkerhetshål bakom sig.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Phanteks P500A | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Spännande! Är själv sugen på antingen den tolv- eller sextonkärniga modellen. Det återstår att se vilken som ger mig mest värde. I vilket fall ska det bli skönt att lämna Intel och dess 1001 säkerhetshål bakom sig.

Hurså? Köpa en 9900K och bli rekommenderade av Intel att stänga av HT för en gratis nedgradering till 9700K är väl inte SÅ illa?

Skulle inte bli förvånad om Intel själva skapades dessa små genvägar i hopp om att ingen skulle hitta dem, för att pressa ut mer prestanda.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Blir ingen bromskloss om minnen och annat är skit?

Minnet verkar enligt artikeln köra i 3200MHz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Lodisen: Men de bristerna gäller ju inte oss vanliga användare! Det är ju bara företag som har servrar som drabbas? Jag har ju ingen värdefull info på min dator! Och ansluter jag till jobbet så...

/S

Permalänk
Medlem

Vad kan man dra för prestandaslutsatser från prestandatestet? Känner inte till testet och vet inte hur det ska avläsas jämtemot över processorer?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Så AdoresTv's egna CPU lista stämmer då alltså (Ej komplett)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Det är väl inte ett rätt på frekvenserna om du går på det läckta exemplaret?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är väl inte ett rätt på frekvenserna om du går på det läckta exemplaret?

Skickades från m.sweclockers.com

Gick mest på kärnors hållet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@Lodisen: Men de bristerna gäller ju inte oss vanliga användare! Det är ju bara företag som har servrar som drabbas? Jag har ju ingen värdefull info på min dator! Och ansluter jag till jobbet så...

https://zombieloadattack.com/

Scrolla ned till filmen.
"These secrets can be user-level secrets, such as browser history, website content, user keys, and passwords, or system-level secrets, such as disk encryption keys."

Dvs du kan ladda ned ett program som har Zombieloadattacken i sig, som inte snappas upp av Anti-virus.
Vore väl mindre bra om du loggade in på banken och ett program kan läsa av allt, inkl nycklar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Behöver vanliga dödliga mer än 8 kärnor eller gör AMD helt rätt i att släppa 12 och 16 kärnor för sockel AM4?

Ingen behöver mer än 512KB minne

Mer är alltid mer.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

https://zombieloadattack.com/

Scrolla ned till filmen.
"These secrets can be user-level secrets, such as browser history, website content, user keys, and passwords, or system-level secrets, such as disk encryption keys."

Dvs du kan ladda ned ett program som har Zombieloadattacken i sig, som inte snappas upp av Anti-virus.
Vore väl mindre bra om du loggade in på banken och ett program kan läsa av allt, inkl nycklar.

jag är glad att jag har bytt helt ifrån intel cpuer. Både för mig och mina anhöriga. Även om några fortfarande har äldre system ståendes.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Det vet vi inte förrens officiell info kommer från AMD men lansering mönstret från denna Januari läcka är redan bruten och priserna och Base/Boost klock lär alla vara felaktiga.

Namnen på modellerna kanske stämmer iallafall men inte ens det är säkert.

Ska bli kul och få lite klarhet iallafall inom 1 månad tid

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Synd att heltals-prestandan inte verkar bli bättre.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Vangen:

Wut? Det ENDA som stämmer i den listan i så fall är att det finns en processor med 12C/24T.

Resten är fortfarande obekräftat eller motbevisat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

En Ryzen 3xxx med cryteks spelmotors möjligheter att skjuta över en del av grafikkortets beräkning till cpuns kärnor... Detta blir kalas 😃

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

More is more Om den 16-kärniga toppmodellen blir högst klockad är det den jag skall ha! Men om någon med lägre kärnantal når högre frekvenser får det bli en sådan.

Jag tippar att toppmodellen kommer kosta som 1800X gjorde vid release. Blir det mer än så så gör AMD bort sig och det har de inte råd med nu när det är desperat panik för dem att ta så stor marknadsandel som möjligt i ett guldläge där Intel har problem. Sumpar de den chansen och tar ett högt pris för 16-c modellerna så är de dumsnåla och får skylla sig själva.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Såå vad ska man då välja?
8c/16t för 180 USD känns ju svårslaget även om jag är sugen på fler kärnor.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Blir fin fin upgradering från 1600X till 3600X! Glad jag höll av att köpa 2600X för någon månad sen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Stämmer det det att 16c cpuerna kostar 449dollar kommer der blå lager få sänka priset på samtliga av sina plattformar RÄTT rejält

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är tyvärr inget jättenyhet, just denna modell av processorn har funnits i userbenchmark sedan i Januari.
https://cpu.userbenchmark.com/SpeedTest/697865/AMD-Eng-Sample...

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk

Max 8 kärnor för konsumentprocessor? Kommer alltså de 12-kärniga att räknas som datacenter-rymdstationsprocessorer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Vill så gärna att 3600x stämmer. Men är extremt skeptisk. Om det stämmer blir det kanske AMD i höst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://zombieloadattack.com/

Scrolla ned till filmen.
"These secrets can be user-level secrets, such as browser history, website content, user keys, and passwords, or system-level secrets, such as disk encryption keys."

Dvs du kan ladda ned ett program som har Zombieloadattacken i sig, som inte snappas upp av Anti-virus.
Vore väl mindre bra om du loggade in på banken och ett program kan läsa av allt, inkl nycklar.

Tack för info!

Jag borde ha lagt till /S på mitt inlägg, jag trodde min sarkasm om att det är många som ursäktar dessa säkerhetsbrister var uppenbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Övrig hårdvara än processorn va ju inget att hänga i julgran. Processorn va väl det enda som var bra

Är det minneshastigheten du hänger upp dig på?
Det är delvis förklarat i artiklen med att minnesbandbreden motsvarar 3200 och inte 1600.

En förklaring till felläsningen kan vara att det är InfinityFabric hastigheten som "felaktigt" läses då den följde minneshastigheten med förhållandet 1:1 på Zen1 och Zen1+.
För Zen2 så är det ändrat till 1:2 av två orsaker:
1. Tillåta minne med högre hastighet för överklockning
2. InfinityFabric har i Zen2 dubbla bandbredden i förhållande till Zen1 och Zen1+ vid samma klocka.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Knappast när det gäller G-Varianterna!

I övrigt, även en blind höna hittar rätt ibland

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!