Piratkopiering av fysiska produkter orsakar svenska företag miljardförluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Problemet här är att du inte vet vem, var och hur tshirten är tillverkad, tryckt osv. Barnarbete? Slavarbete? Kemikalier? Är det kriminella sköter produktionen? Tyvärr tänker många inte speciellt långt.

Sen tycker jag personligen att det bara är pinsamt med kopior.

Skickades från m.sweclockers.com

Apples telefoner tillverkas av foxconn där arbetare används mer eller mindre som slavar. Apple säljer mängder med telefoner ändå.

Viist kan kopior vara pinsamt men för den förälder som inte tjänar en massa per månad så kanske en kopia går lika bra som de rikas barns orginal.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Apples telefoner tillverkas av foxconn där arbetare används mer eller mindre som slavar. Apple säljer mängder med telefoner ändå.

Viist kan kopior vara pinsamt men för den förälder som inte tjänar en massa per månad så kanske en kopia går lika bra som de rikas barns orginal.

Två fel gör inte ett rätt. Alltid fel att profitera på andras olycka.

Tjänar man inte en massa låter man bli att köpa en massa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Två fel gör inte ett rätt. Alltid fel att profitera på andras olycka.

Tjänar man inte en massa låter man bli att köpa en massa.

Jag säger inte att det är okej. Bara att jag förstår om man gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Man frågar sig hur det påverkat statistiken att företagen i allt större utsträckning använder underleverantörer i utlandet? Det är ju inte precis svårt att låta maskinparken fortsätta tugga när man är klar med de kontrakterade exemplaren...

Kan det möjligen vara så att företagarnas iver att spara pengar och öka avansen genom att förlägga tillverkning i lågprisarbetskraftsländer börjar bita dem i den berömda röven?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Största posten är motorfordon. Låter väldigt konstigt.

Det handlar om reservdelar till motorfordon.

Skrivet av FubbHead:

Precis som med mjukvara så handlar det överhuvudtaget inte om "förluster". De har inte förlorat en krona, ...

Jodå, undersökningen delar in det i tre kategorier:
* Varor son sålts som "äkta" till (nästan) fullt pris. Där har den riktiga tillverkaren i princip tappat 100%.
* Varor som sålts som kopior till lägre pris. Då tappar originaltillverkaren väldigt lite, eftersom många inte skulle välja att betala fullt pris för äkta vara om det alternativet bjöds.
* Tapp i goodwill när varor som sålts som äkta visar sig ha sämre kvalitet än originalet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kaput:

Man frågar sig hur det påverkat statistiken att företagen i allt större utsträckning använder underleverantörer i utlandet? Det är ju inte precis svårt att låta maskinparken fortsätta tugga när man är klar med de kontrakterade exemplaren...

Kan det möjligen vara så att företagarnas iver att spara pengar och öka avansen genom att förlägga tillverkning i lågprisarbetskraftsländer börjar bita dem i den berömda röven?

Inte bara det, kunskapsöverföringen är enorm, Ericsson startade glatt telefonfabriker i Kina, hur mycket skulle de begärt om Kineserna frågat dem om de kunde visa hur man bygger sådana fabriker.
De hade lönsamma fabriker i Sverige, som till stor del använde robotar, de lades ned.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Har politikerna ännu inte skrämt bort all produktion från vårt land redan? Är väl dags för nästa runda lågkonjunktur igen och tvinga företagen flytta till bättre länder eller lägga ner.

Kvar blir pappersindustrin eftersom träden inte går att flytta på och det är väl inte direkt det häftigaste att kopiera papper:)

Du får det att låta som detta skulle varit i görningen bara i år när detta varit på gång i över 15 år. Och nej politikerna har väldigt lite hand i detta utan orsaken är den ökade medelutbildningen som i sin tur ökar lönekrav och därför blir det billigare att flytta över till t.ex. Kina än att faktiskt producera saker i landet (Du vet... låga löneanspråk och inget kollektivavtal samt nästan ingen säkerhet gör ju att produkterna blir billiga sedan har vi ju detta med kvalitéskontroll som är nästan icke existerande hos vissa kinesiska fabriker). Sedan lågkonjunkturen har Sverige noll inflytande på.

Skrivet av Recall:

Problemet här är att du inte vet vem, var och hur tshirten är tillverkad, tryckt osv. Barnarbete? Slavarbete? Kemikalier? Är det kriminella sköter produktionen? Tyvärr tänker många inte speciellt långt.

Sen tycker jag personligen att det bara är pinsamt med kopior.

Skickades från m.sweclockers.com

Med andra ord. Du borde inte köpa den där datordelen som har delvis delar från Kina. För de kan ju ligga barnarbete bakom det. Och det där schampot du använder.. och bilen du kör.. för att inte prata om kalsongerna du har på dig.. eller parfymen du använder på söndagar.

Det är nästan stört omöjligt att köpa produkter i dagsläget som inte iallafall ett stadium kunnat inkludera barnarbete eller slavliknande arbetssituationer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Låt dom tjäna lite pengar, om inte dom får sälja förlorar dom intäkter o jobb. En kines har väll lika stor rätt att tjäna pengar och ha ett jobb som en svensk

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Skrivet av Mr_Torped:

Låt dom tjäna lite pengar, om inte dom får sälja förlorar dom intäkter o jobb. En kines har väll lika stor rätt att tjäna pengar och ha ett jobb som en svensk

Låt oss tjäna lite pengar, om inte vi får sälja förlorar vi intäkter o jobb o typ all industri, vilket vi typ redan gjort. En svensk har väl lika stor rätt att tjäna pengar och ha ett jobb på en industriell verksamhet som en kines.

Det kändes faktiskt mer relevant att vända på dina ord under rådande läge. Med det sagt får kina gärna oxå tillverka, men det får vara nån hyfs o fason, o västvärlden ska inte ligga i knäna på en enda kommunistisk supermakt.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av lastninja:

Låt oss tjäna lite pengar, om inte vi får sälja förlorar vi intäkter o jobb o typ all industri, vilket vi typ redan gjort. En svensk har väl lika stor rätt att tjäna pengar och ha ett jobb på en industriell verksamhet som en kines.

Det kändes faktiskt mer relevant att vända på dina ord under rådande läge. Med det sagt får kina gärna oxå tillverka, men det får vara nån hyfs o fason, o västvärlden ska inte ligga i knäna på en enda kommunistisk supermakt.

Det jag menade var mer eller mindre att nationalitet inte spelar roll alla är vi människor som behöver jobba.
Förbjuder vi deras produkt så förbättras inte världen utan blir den samma, vem som har jobbet spelar mindre roll det viktiga är att jobbet finns.

Konsumenterna väljer vem som gör ett bättre jobb och köper därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6400 @ 3.2GHz .:|:. ASUS P5B .:|:. Corsair Dominator 8500 4x1024MB .:|:. ATI x1650pro - R.I.P 2016
i5 6500 @ 3.2GHz .:|:. Asus Z170-A .:|:. Corsair Vengeance 3200MHz 2x8GB .:|:. Nvidia 1060 6GB

Övrigt: Synology DS413J, Nvidia Shield PRO, Raspberry PI, NES, SNES mini, N64, GC, Wii U, Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Torped:

Det jag menade var mer eller mindre att nationalitet inte spelar roll alla är vi människor som behöver jobba.
Förbjuder vi deras produkt så förbättras inte världen utan blir den samma, vem som har jobbet spelar mindre roll det viktiga är att jobbet finns.

Konsumenterna väljer vem som gör ett bättre jobb och köper därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Det kommer alltid vara mer lönsamt att stjäla någon annans verk istället för att tillverka det. Det kommer alltid vara mer lönsamt att pirata någon annans verk istället för att uppfinna det själv.

Förbud är en tveksam lösning.
Men det behövs ett fungerande reglverk som ser till att aktörer från olika länder konkurrerar under någolunda lika villkor.
Sen kan konsumenten få välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja kollar man på mer eller mindre all elektronik man har hemma så är det gjort i Kina! Om så inte är fallet så är ändå 50% av alla komponenter i elektroniken gjord där så ^^

Inte så konstigt med tanke på hur vår lagstiftning ser ut.

Jag designade ett eget kort tidigare i år och tänkte att eftersom så många frågade efter att få köpa ett eget exemplar började jag gräva i vilka krav som måste uppfyllas för att sälja ett par stycken.

Tyvärr får man inte sälja elektronik som inte är CE-märkt. För att få CE-märka den måste den uppfylla RoHS 2. För att uppfylla RoHS 2 måste den ha ett "certificate of conformity". För att få ett sådant certifikat måste produkten köras genom en röntgenmaskin för att bekräfta att den håller sig under de gränsvärden som gäller för diverse substanser. För att få genomföra testet och utfärda certifikatet måste man ha certifierats. Eftersom det kostar massor med jobb och pengar är det bättre att lägga ut det på tredje part. Problemet där är att det också kostar massor av pengar.

Ett annat alternativ kikar på är att tillverka produkten i Kina. Kan få RoHS-stämpel på köpet och det blir dessutom billigare än om jag monterar korten hemma med garanterat genuina komponenter. Problemet är dock att jag vill kunna garantera genuina komponenter och om jag får ett kort med ett trivialt fel, till exempel en felvänd lysdiod, måste kortet kasseras eftersom jag inte kan reparera det utan en RoHS-verkstad som kan certifiera om korten.

Rolig lagstiftning vi har va? Har man inte djupa fickor eller politisk auktoritet (möjlighet att RoHS-certifiera) kan man bara glömma svensk elektroniktillverkning. Brott mot RoHS kan resultera i fägelse. Och vi undrar varför elektroniktillverkningen flyttar till Kina...

Varför har vi inte lagstiftning som är lättare att följa eller undantag för små serier?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Inte så konstigt med tanke på hur vår lagstiftning ser ut.

Jag designade ett eget kort tidigare i år och tänkte att eftersom så många frågade efter att få köpa ett eget exemplar började jag gräva i vilka krav som måste uppfyllas för att sälja ett par stycken.

Tyvärr får man inte sälja elektronik som inte är CE-märkt. För att få CE-märka den måste den uppfylla RoHS 2. För att uppfylla RoHS 2 måste den ha ett "certificate of conformity". För att få ett sådant certifikat måste produkten köras genom en röntgenmaskin för att bekräfta att den håller sig under de gränsvärden som gäller för diverse substanser. För att få genomföra testet och utfärda certifikatet måste man ha certifierats. Eftersom det kostar massor med jobb och pengar är det bättre att lägga ut det på tredje part. Problemet där är att det också kostar massor av pengar.

Ett annat alternativ kikar på är att tillverka produkten i Kina. Kan få RoHS-stämpel på köpet och det blir dessutom billigare än om jag monterar korten hemma med garanterat genuina komponenter. Problemet är dock att jag vill kunna garantera genuina komponenter och om jag får ett kort med ett trivialt fel, till exempel en felvänd lysdiod, måste kortet kasseras eftersom jag inte kan reparera det utan en RoHS-verkstad som kan certifiera om korten.

Rolig lagstiftning vi har va? Har man inte djupa fickor eller politisk auktoritet (möjlighet att RoHS-certifiera) kan man bara glömma svensk elektroniktillverkning. Brott mot RoHS kan resultera i fägelse. Och vi undrar varför elektroniktillverkningen flyttar till Kina...

Varför har vi inte lagstiftning som är lättare att följa eller undantag för små serier?

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men det är som mycket annat i vårat avlånga land som sägs va bra för alla oss som bor här, men när ändring väl görs så är ända effekten mer pengar i fickorna på dom högt uppsatta i dom större företagen!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Torped:

Låt dom tjäna lite pengar, om inte dom får sälja förlorar dom intäkter o jobb. En kines har väll lika stor rätt att tjäna pengar och ha ett jobb som en svensk

Skickades från m.sweclockers.com

Nu finns det ett antal problem med det argumentet. Till att börja med så är detta i bästa fall i en moralisk gråzon. I värsta fall utnyttjas människor i miserabla förhållanden för att producera en halvkass kopia av något bara för att hålla nere priserna. Självfallet har en kinesisk medborgare rätt att tjäna pengar men det är ju inte direkt vad diskussionen handlar om eller hur?

Skrivet av lastninja:

Låt oss tjäna lite pengar, om inte vi får sälja förlorar vi intäkter o jobb o typ all industri, vilket vi typ redan gjort. En svensk har väl lika stor rätt att tjäna pengar och ha ett jobb på en industriell verksamhet som en kines.

Det kändes faktiskt mer relevant att vända på dina ord under rådande läge. Med det sagt får kina gärna oxå tillverka, men det får vara nån hyfs o fason, o västvärlden ska inte ligga i knäna på en enda kommunistisk supermakt.

För att vara riktig ärlig. Kina är ingen kommunistisk stat. Det enda man egentligen har som är "kommunistiskt" är att arbetarpartiet sitter vid makten. Resten är snarare en enorm blandning av diverse ideologier.

Skrivet av Mr_Torped:

Det jag menade var mer eller mindre att nationalitet inte spelar roll alla är vi människor som behöver jobba.
Förbjuder vi deras produkt så förbättras inte världen utan blir den samma, vem som har jobbet spelar mindre roll det viktiga är att jobbet finns.

Konsumenterna väljer vem som gör ett bättre jobb och köper därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Sa du samma sak när det kom till Apartheid?

Skrivet av Djhg2000:

Inte så konstigt med tanke på hur vår lagstiftning ser ut.

Jag designade ett eget kort tidigare i år och tänkte att eftersom så många frågade efter att få köpa ett eget exemplar började jag gräva i vilka krav som måste uppfyllas för att sälja ett par stycken.

Tyvärr får man inte sälja elektronik som inte är CE-märkt. För att få CE-märka den måste den uppfylla RoHS 2. För att uppfylla RoHS 2 måste den ha ett "certificate of conformity". För att få ett sådant certifikat måste produkten köras genom en röntgenmaskin för att bekräfta att den håller sig under de gränsvärden som gäller för diverse substanser. För att få genomföra testet och utfärda certifikatet måste man ha certifierats. Eftersom det kostar massor med jobb och pengar är det bättre att lägga ut det på tredje part. Problemet där är att det också kostar massor av pengar.

Ett annat alternativ kikar på är att tillverka produkten i Kina. Kan få RoHS-stämpel på köpet och det blir dessutom billigare än om jag monterar korten hemma med garanterat genuina komponenter. Problemet är dock att jag vill kunna garantera genuina komponenter och om jag får ett kort med ett trivialt fel, till exempel en felvänd lysdiod, måste kortet kasseras eftersom jag inte kan reparera det utan en RoHS-verkstad som kan certifiera om korten.

Rolig lagstiftning vi har va? Har man inte djupa fickor eller politisk auktoritet (möjlighet att RoHS-certifiera) kan man bara glömma svensk elektroniktillverkning. Brott mot RoHS kan resultera i fägelse. Och vi undrar varför elektroniktillverkningen flyttar till Kina...

Varför har vi inte lagstiftning som är lättare att följa eller undantag för små serier?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tar dig en stund att tänka på varför dessa certifieringar existerar så ser du svaret på din fråga. Börjar man lägga undantag till regler som är till för att skydda andra från amatörer eller folk som vill spara in på komponenter så kommer man fort få ett enormt problem. Just Kina är ett praktexempel på detta där man kan antingen hitta bra produkter men samtidigt är risken skyhög att du hittar något som bränner ned ditt hus. Det finns liksom ingen kvalitékontroll och då får du en marknad som man inte kan lita på.

Skrivet av norrby89:

Ja men det är som mycket annat i vårat avlånga land som sägs va bra för alla oss som bor här, men när ändring väl görs så är ända effekten mer pengar i fickorna på dom högt uppsatta i dom större företagen!

Just ja. Det är de stora företagen som alltid är boven.

Just de certifieringar denne nämner är faktiskt negativa för eventuella större företag som vill spara in pengar genom att införliva budgetkomponenter som kan vara direkt livsfarliga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Om du tar dig en stund att tänka på varför dessa certifieringar existerar så ser du svaret på din fråga. Börjar man lägga undantag till regler som är till för att skydda andra från amatörer eller folk som vill spara in på komponenter så kommer man fort få ett enormt problem. Just Kina är ett praktexempel på detta där man kan antingen hitta bra produkter men samtidigt är risken skyhög att du hittar något som bränner ned ditt hus. Det finns liksom ingen kvalitékontroll och då får du en marknad som man inte kan lita på.

RoHS (Restriction of Hazardous Substances) existerar för att hålla nere mängden av de ämnen som anses vara farliga. RoHS har absolut noll att göra med hur du kopplar på dina kort.

De som verkligen vill bryta mot RoHS av ekonomiska skäl är de som massproducerar elektronik. För min skala av på några enstaka kort bryr jag mig inte alls huruvida komponenterna för ett kort kostar $5 eller $6. Det är liksom en alldeles för liten serie för att det ska löna sig att tumma på marginalerna, och det gäller de flesta andra kort designade under liknande omständigheter. Om du å andra sidan ska trycka ut några tusen prylar, såsom telefoner tillverkas idag, så börjar det spela roll. Men företag av den skalan har egen möjlighet att certifiera sina produkter och en hel avdelning för att hantera rättsliga åtgärder. RoHS i dagsläget drabbar alltså små aktörer hårdast och de stora flyttar bara till ett annat land med svagare implementering av RoHS, till exempel Kina.

Apropå nedbrända hus; två av ämnena som RoHS förbjuder användandet av är flamskyddsmedel (PBB och PBDE). De må vara ganska illa helt på egen hand, men jag tycker det är lite ironiskt att ta upp brandsäkerhet som argument för RoHS.

Angående kvalitetskontroll är jag tämligen säker på att den hade varit bättre här hemma i Sverige oavsett om jag gör det själv eller lägger ut det på monteringsfirma, men varför gör vi det då så förbaskat svårt att faktiskt göra det här hemma om kvalité spelar roll?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

RoHS (Restriction of Hazardous Substances) existerar för att hålla nere mängden av de ämnen som anses vara farliga. RoHS har absolut noll att göra med hur du kopplar på dina kort.

De som verkligen vill bryta mot RoHS av ekonomiska skäl är de som massproducerar elektronik. För min skala av på några enstaka kort bryr jag mig inte alls huruvida komponenterna för ett kort kostar $5 eller $6. Det är liksom en alldeles för liten serie för att det ska löna sig att tumma på marginalerna, och det gäller de flesta andra kort designade under liknande omständigheter. Om du å andra sidan ska trycka ut några tusen prylar, såsom telefoner tillverkas idag, så börjar det spela roll. Men företag av den skalan har egen möjlighet att certifiera sina produkter och en hel avdelning för att hantera rättsliga åtgärder. RoHS i dagsläget drabbar alltså små aktörer hårdast och de stora flyttar bara till ett annat land med svagare implementering av RoHS, till exempel Kina.

Apropå nedbrända hus; två av ämnena som RoHS förbjuder användandet av är flamskyddsmedel (PBB och PBDE). De må vara ganska illa helt på egen hand, men jag tycker det är lite ironiskt att ta upp brandsäkerhet som argument för RoHS.

Angående kvalitetskontroll är jag tämligen säker på att den hade varit bättre här hemma i Sverige oavsett om jag gör det själv eller lägger ut det på monteringsfirma, men varför gör vi det då så förbaskat svårt att faktiskt göra det här hemma om kvalité spelar roll?

Var exakt påstod jag att specifikt RoHS var för brandsäkerheten? Jag pratade i bredare termer. Varför certifikat existerar.. inte varför RoHS specifikt existerar. Sedan så flyttar väldigt få företag till Kina pga. RoHS eftersom att ens få sälja produkter i stora delar av världen kräver liknade certifikat. Nej de flyttar pga. att det är billigare arbetskraft som kan tillämpas eftersom dels. pga. lägre löner, dels pga. billigare mark men framförallt.. avsaknad helt av arbetsplatssäkerhet. Du vet.. saker som kostar?

Man ska inte börja rucka på nödvändiga certifikat bara för att det ska bli enklare för vem som helst att skapa produkter. Det slutar bara med att man får produkter som inte håller måttet och i värsta fall är hälsofarliga (ännu en gång. Menar bredare termer.. inte RoHS specifikt).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Var exakt påstod jag att specifikt RoHS var för brandsäkerheten? Jag pratade i bredare termer. Varför certifikat existerar.. inte varför RoHS specifikt existerar. Sedan så flyttar väldigt få företag till Kina pga. RoHS eftersom att ens få sälja produkter i stora delar av världen kräver liknade certifikat. Nej de flyttar pga. att det är billigare arbetskraft som kan tillämpas eftersom dels. pga. lägre löner, dels pga. billigare mark men framförallt.. avsaknad helt av arbetsplatssäkerhet. Du vet.. saker som kostar?

Man ska inte börja rucka på nödvändiga certifikat bara för att det ska bli enklare för vem som helst att skapa produkter. Det slutar bara med att man får produkter som inte håller måttet och i värsta fall är hälsofarliga (ännu en gång. Menar bredare termer.. inte RoHS specifikt).

Om du inte har en radiosändare på kortet är RoHS den enda delen av CE-märkningen som kräver behörighet. Du kan ha ett kort som kortsluter 15A över en tunn kabel med CE-märkning så länge det klarar RoHS. Att elsäkerhetsverket omedelbart kommer att ogilitgförklara CE-märkningen och kräva återkallelse av samtliga exemplar är en annan sak. CE kan tillverkaren själv intyga på godtycklig produkt (med RoHS om det är elektronik) och dras in retroaktivt om märkningen visar sig inte stämma.

Det enda min produkt saknar innan jag kan sälja den är alltså RoHS-certifikat. Utan CE-märkning får den inte säljas och åter igen får elektronik inte CE-märkas utan RoHS.

Notera också att vi har RoHS 2 idag. RoHS 2 implementeras på nationell nivå och vi i princip bara översatt den väldigt strikta referenstexten och skickat in i lagboken. Det innebär bland annat att hela kedjan måste verifieras, inklusive RoHS på komponenterna kortet är byggt med. Om det visar sig att en tantalkondensator på en batch av dina kort innehåller spårmängder av en konfliktmetall från en illegal gruva gäller inte ditt RoHS-certifikat längre och korten måste skrotas. Det kravet skrev majoriteten av övriga EU-länder bort i den nationella implementationen. Du behöver inte åka längre bort än Finland för att skippa det kravet, men vi i lilla Sverige ska på något sätt rädda världen (eller skrämma iväg tillverkningen).

I Kina kan du som sagt få kort tillverkade med RoHS, så allt du behöver göra då är att trycka dit en CE-märkning och slänga ut på marknaden. Den rella skillnaden mot att montera korten i egen svensk verkstad blir sämre kvalité, oundvikligen några piratkopierade komponenter och mer bråte som måste transporteras långa sträckor. Men man kan miljömärka korten då. Möjligen lite billigare om du räknar rätt på frakten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd

Å ena sidan är det självklart bedrägligt att utge piratkopior för att vara äkta vara, men å andra sidan kan jag (i viss mån) tycka att så länge det fyller ämnad funktion så är väl ingen allt för stor skada skedd. Särskilt om kvalitetsbristerna motsvarar prisskillnaden.

Det här fenomenet visar desto tydligare på hur viktigt det är att ha koll vad det är man faktiskt vill ha, och hur man vet att det är det, om kvalitet är viktigt för en.
Det behöver inte vara en sådan självklarhet att en återförsäljare är ärlig bara för att han har råd med lokaler nära torget, eller att många handlar av honom.

Ett problem i dagens samhälle är ju då att kulturen medför en attityd där "man faktiskt ska kunna lita på folk" utan att det är lika självklart att det ska medföra ett lika stort ansvar att kunna litas på
Men det är inte människor i sig som ska litas på, det är vad de förmedlar som visar hur pålitliga de är. Precis som att "visheten blir i alla fall befunnen rättfärdig genom sina gärningar" så är det resultatet som visar graden av pålitlighet.
Viktigt att veta då det är mer universellt än man kan tro ibland.

Men hur är det då med företagen som förlorar pengar på detta?
Vi får nog lov att acceptera att det, i viss mån, är ett postulat att de förlorar pengar på att folk köper andras varor än deras egna.
Anställda människor renderar ekonomiska modeller efter den information de har tillgänglig och för denna information vidare till annan instans.
Sedan formas en uppfattning om vad som finns att förvänta, och denna förväntan kan ibland misstas som något helspikat.

Om dessa förväntningar inte motsvaras så söker man efter "skyldiga", tyvärr ibland även om detta helt uppenbart beror på egna tillkortakommanden. Ett sånt där mänskligt fel, som di kallart.
Kunden blir bedragen av bedragare, huvudleverantören tappar klienter p.g.a. okunskap hos kunderna, och lögnarna gör sig oärlig Det går förstås att raka sig med en Gilette som inte är Gilette.

Bästa sättet att värja sig som kund är då förstås att lära sig riktigt väl hur äkta vara ser ut, och inte grotta ner sig i kunskapen om falsarier.
Och vad gäller företaget; de som lyckas väl på den omtalade fronten är nog de som inte går att kopiera olovligt, och de som har välinformerade kunder.

Så den fråga jag tycker är relevant för detta ämne är:
Vem bär egentligen ansvaret för att en annan individ gör ett val man själv inte hade förväntat sig?

PS: Ja, det här inlägget är en solklar blandning av bibelförståelse och företagsetik.
Det är meningen.

Permalänk
Medlem

Intressant fråga @Ricerunner

Jag tycker vi alla har ett ansvar att informera och försöka upplysa varandra.
Sen kokar det nog ner mkt till etik och moral samt snålhet och förmåga att sätta sig in i hur komplicerade vissa produkter är.

Vill jag att människor i grannlägenheten köper billiga piratkopior av t.ex. mobilladdare som eventuell är brandfarliga?
Isåfall så bör jag ta mitt ansvar och försöka förmedla den information jag har och belysa riskerna.

I de flesta fall så tror jag inte människor gör medvetet dåliga val. Och i de fall vi kanske har en känsla om att vi ändå gör det så har vi förmågan av att övertyga oss själva om att det är rätt, sannolikt för att priset är i fokus.
Ullared är väl ett lysande exempel på just detta.

Hade vi satt upp ett tält utanför Ullared där vi sagt att "lämna in era barn här så producerar dom de billiga t-shirts under slavliknande förhållanden som ni sen kan köpa i affären" så tror jag inte någon gjort detta.
Men det är helt ok att någon annans barn lite längre bort gör precis det.

Jag kan känna att idag så har vi tillgång till otroligt mkt mer kunskap och kan ta reda på saker snabbt, ändå väljer vi många gånger att inte göra detta för att det förtar känslan av en bra deal.
Det blir inte lika kul att köpa en billig sak på Wish om man faktiskt vet mer om riskerna, tillverkningen, miljöpåverkan osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Intressant fråga @Ricerunner

Jag tycker vi alla har ett ansvar att informera och försöka upplysa varandra.
Sen kokar det nog ner mkt till etik och moral samt snålhet och förmåga att sätta sig in i hur komplicerade vissa produkter är.

Vill jag att människor i grannlägenheten köper billiga piratkopior av t.ex. mobilladdare som eventuell är brandfarliga?
Isåfall så bör jag ta mitt ansvar och försöka förmedla den information jag har och belysa riskerna.

I de flesta fall så tror jag inte människor gör medvetet dåliga val. Och i de fall vi kanske har en känsla om att vi ändå gör det så har vi förmågan av att övertyga oss själva om att det är rätt, sannolikt för att priset är i fokus.
Ullared är väl ett lysande exempel på just detta.

Hade vi satt upp ett tält utanför Ullared där vi sagt att "lämna in era barn här så producerar dom de billiga t-shirts under slavliknande förhållanden som ni sen kan köpa i affären" så tror jag inte någon gjort detta.
Men det är helt ok att någon annans barn lite längre bort gör precis det.

Jag kan känna att idag så har vi tillgång till otroligt mkt mer kunskap och kan ta reda på saker snabbt, ändå väljer vi många gånger att inte göra detta för att det förtar känslan av en bra deal.
Det blir inte lika kul att köpa en billig sak på Wish om man faktiskt vet mer om riskerna, tillverkningen, miljöpåverkan osv.

Ungefär så ja.
Det blir lätt fel när man fokuserar på vad man kan få istället för vad man kan ge, kort och gott.

Bäst att inte vara motståndare till det goda helt enkelt, apropå etik och moral.

Eller ja, apropå vad som är säkert att förmedla och inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kanske det men livet är dets sista man förlora. Speciellt om man äter något som kanske gör en ännu sjukare då många falska läkemedel kan bestå av allt från murbruk till tvätt medel eller nått annat läskigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg en gång ett tv program från England som tog upp detta.
Det var ett problem i afrikanska länder med malaria tabletter som bla innehöll tegeldamm och urin

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag såg en gång ett tv program från England som tog upp detta.
Det var ett problem i afrikanska länder med malaria tabletter som bla innehöll tegeldamm och urin

ja det är säkert lätt att gå på om man har lite pengar och behöver läkemedel för att leva och hittar någon som säljer extra billigt och paketet och tabletterna ser fina ut, vissa är riktigt skickliga på att göra falska läkemedel och paket som ser helt legitima ut.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag såg en gång ett tv program från England som tog upp detta.
Det var ett problem i afrikanska länder med malaria tabletter som bla innehöll tegeldamm och urin

Skrivet av Aka_The_Barf:

ja det är säkert lätt att gå på om man har lite pengar och behöver läkemedel för att leva och hittar någon som säljer extra billigt och paketet och tabletterna ser fina ut, vissa är riktigt skickliga på att göra falska läkemedel och paket som ser helt legitima ut.

Och jag kan ge mig på att någon som ansågs lärd i byn uttalade "Du vet dessa piller görs på exakt samma fabrik är samma som dom riktigt dyra pillren, men skillnaden är att här betalar du inte för någon lyxig kartong och en fin logga, dessutom så tas dom in en annan väg så du slipper betala skatt på pillren som ändå inte kommer oss till godo"

Permalänk
Medlem

Så kan det också vara. Men i våra i länder måste dom ha snygga paket. Jag snappade upp en förfalskning för nått år sedan. Dom hade missat storleken på paketet men hade det gått till kund så hade dom nog inte märkt någon skillnad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Just läkemedel, även om det kanske är en separat tråd, är intressant.
Frågade apoteket sist att "jo, ni har ju fullt fokus på att alltid ge den billigaste varianten av en medicin om det finns flera, men ställs det några krav på var och hur saker tillverkas"?
Lagen säger att man ska ge billigaste läkemedlet som är likvärdigt, sen kan det skilja stort på innehåll, tillverkningsprocess, hantering av utsläpp osv.

Klart att det är billigare att tillverka ett läkemedel i Indien där man kan dumpa ut allt i en flod bredvid och inga krav på rening finns eller att det inte följs upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av reverend benny:

Just läkemedel, även om det kanske är en separat tråd, är intressant.
Frågade apoteket sist att "jo, ni har ju fullt fokus på att alltid ge den billigaste varianten av en medicin om det finns flera, men ställs det några krav på var och hur saker tillverkas"?
Lagen säger att man ska ge billigaste läkemedlet som är likvärdigt, sen kan det skilja stort på innehåll, tillverkningsprocess, hantering av utsläpp osv.

Klart att det är billigare att tillverka ett läkemedel i Indien där man kan dumpa ut allt i en flod bredvid och inga krav på rening finns eller att det inte följs upp.

Ja likvärdighet kan ju vara ett lite allt för mångfacetterat begrepp om man ska dra det till sin spets, men det kanske beror på tidigare princip om att övertyga sig själv lite för mycket.
"Det är inte så noga" har jag ju råkat höra på mätkontoret, den sista platsen man nog vill höra det på i professionellt avseende.
Men det kanske bara är ett skämt?

Är det samma form?
Samma färg?
Efterföljs procenthalter av innehåll enligt några föreskrivna riktlinjer?
Fokuserar man på aktivt ämne eller komposition som helhet?
Är lagen till för att klargöra vem som gör fel, eller för att vara högsta reglerande verk vad gäller rätt och fel?

Behöver den som alltid gör rätt regleras av en lag?