Permalänk

Krångel med grafikkortet

Hej kära forum!
Jag satt och spelade lite RimWorld (inte världens mest grafiktunga spel). Har hunnit lägga ner 170 timmar på det, så det har funkat bra förut
När jag satt och spelade så hängde sig datorn helt plötsligt och skärmen la av. Vid omstart hade den avaktiverat mitt grafikkort och körde på moderkortets integrerade. När jag kollat i enhetshanteraren har jag fått "kod 52" som anledning till inaktiveringen.
Efter googling verkar den ha med drivrutiner att göra, men jag förstår inte varför de skulle blivit utdaterade mid-session. Efter kod 52 laddade jag ner aktuella drivrutiner från NVIDIAs hemsida, men vid uppstart av just RimWorld såg jag hur grafiken började kruppa, datorn hängde sig, och "kod 43" var den nya anledningen. Den verkar också vara drivrutinsrelaterad.

Jag passade på att blåsa ur datorn med luft på burk, men den verkar inte ha varit särskilt dammig.

Så, tips till felsökning eller fix? (Utöver att det verkligen är dags för ny dator). Jag har byggt ihop datorn, men det var länge sen, så jag är inte direkt hårdvaruexpert.

Min dator (med ca. 8 år på nacken):

Operativsystem: Microsoft Windows 10
Processor: AMD Phenom II X4 960T Black Edition 3,0GHz Socket AM3 Box
Processorkylare: Thermalright HR-02 Macho
Moderkort: Gigabyte GA-880GMA-USB3
Minne: Kingston ValueRAM DDR3 1333MHz 4x4GB
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 560 Ti
Hårddisk: Seagate Barracuda Green ST2000DL003 64MB 2TB & OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 120GB
Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M500 500W
Övrig kylning: Medföljande i chassit - Fractal Design Arc Mini
Övriga komponenter: Lite-On iHAS124 (Optisk enhet) & TP-Link TL-WDN4800 (Trådlöst nätverkskort)
Temperaturer: Hann mäta 53C på grafikkortet.

Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Avstängd

Pröva med formatera om och installera nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem

ddu och nya drivare, kör benchmark med hw monitor på o kolla temp och power draw.

Permalänk
Skrivet av eneq:

ddu och nya drivare, kör benchmark med hw monitor på o kolla temp och power draw.

Jag tycker bara att det är så orimligt att det skulle vara drivarna

Men jag tar och testar! Jag har skaffat HW Monitor, men kan inte se att man kan köra någon benchmark därifrån. Nåt jag missar, eller har du nåt tips på annat vettigt benchmarkprogram?

EDIT: Kan förresten tillägga att det mellan RimWorld-testerna såg ut att funka helt ok, utom då jag drog upp youtube, som då verkar vara för grafikintensivt. Det la inte ner helt, men det dök upp små svarta fyrkanter ibland (så som det kan göra när det hänger sig) och gick sedan tillbaks till det normala. Det dök upp lite nu och då.

EDIT 2:
En liten uppdatering. Testade ddu och installation av dom senaste drivarna från Nvidias hemsida. Kan nu inte aktivera grafikkortet alls utan att det kraschar, och varje gång jag försökt så är det "kod 43" som kommer numera. Testade att plocka ur grafikkortet för att blåsa det rent riktigt ordentligt och fick ut några små små dammtussar. Ingen skillnad efter att jag satt in det igen, utan samma sak.

Hittade nu en hemsida med "unofficial nvidia drivers" som verkar vara legit och har nyare drivrutiner för mitt gamla kort. Tänker testa dom och se om det gör någon skillnad.
Börjar dock misstänka att grafikkortet är på väg att ge upp. Så som det ser ut idag så blir det nog datorvila fram till hösten innan ny dator kan införskaffas.

Har ni några sista tips på möjliga sätt att fixa så är de välkomna, men annars tackar jag för mig för den här gången!

Mer/ny info
Visa signatur

Nöken - A Pet Dragon for Bold Princesses

Permalänk
Medlem

@PigPillow: Hmm att köra unofficial drivare borde inte fixa dina problem, bas drivarna borde få basic stuff att fungera om inte så har du större problem.

Låter som du har ett hårdvaru fel någonstans och du får felsöka, grafikkort, moderkort eller kraftaggregat brukar vara de mest vanliga felområdena. Har du möjlighet att byta ut komponenter för att identifiera vilket som är fel?