Piratkopiering av fysiska produkter orsakar svenska företag miljardförluster

Permalänk
Medlem

Precis som med mjukvara så handlar det överhuvudtaget inte om "förluster". De har inte förlorat en krona, däremot har de eventuellt gått miste om intäkter. Antagligen skulle ett ytterst fåtal av dessa "lurade" köpare köpa dessa prylar för den äkta varans pris...

Med det sagt så är det fortfarande inte rätt, och tycker definitivt att de mer civiliserade marknaderna kan gå ihop och sätta press på Kina att ta tag i skiten.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Svensk industri älskar att använda kopior, men det får man inte tala om som anställd :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeFeCT79:

Kineserna piratkopierar allt, de är hela deras industri.

Nu tog du lite väl hårt i. Att anklaga hela marknaden blir direkt fel, jag förstår vad du vill fram, but stil..

Om du kollar på marknaden idag så blir du nog överraskad över hur mycket original som kineserna faktiskt producerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är bara pengar, mitt jobb ansvar är piratade läkemedel DET är illa på riktigt, men oroa er inte jag är bra på att hitta kopior som börjar bli jäkligt bra och nu har vi nya tekniker som ökar säkerheten...men det är konfidentiellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Med den utveckling vår sjukvård går i så är det nog snart inte mindre farligt att knapra kina-kopior på tabletter än att stå i vårdkö.

Förövrigt har vi fortsatt negativ styrränta så är det några som förlorar mångmiljardbelopp är det svenskarna som får deras lön/besparingar/levnadsstandard tagna från dem.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på fejk news, iallafall väldigt överdrivet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Lagom till EU-valet, stäng importen!

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Det är alltid så synd om företagen vars produkter piratkopieras. Men vem tänker på konsumenten som alltid måste betala stora summor pengar så fort vi vill ha lite kvalitet? Allting blir bara dyrare och dyrare men företagen fortsätter att gnälla att inte tillräckligt med pengar kommer in. :/

Nu piratkopierar jag inte själv men det är inte bara synd om företagen. De kanske borde tänka på varför deras produkter kopieras?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Tror dock inte att detta stämmer, köper en hel del pirat grejer från Kina (kanske 2000-4000kr per år) men detta är då saker som jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig köpa i butik här i Sverige. Så har dom inte tagit de i åtanke så lär deras siffror va väldigt fel. Iom att jag tror iallafall att extremt många som köpa kopiorna gör just de för att det är kopior, hade dom inte funnits så hade dom ändå inte köpt den "äkta" varan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Med den utveckling vår sjukvård går i så är det nog snart inte mindre farligt att knapra kina-kopior på tabletter än att stå i vårdkö.

Förövrigt har vi fortsatt negativ styrränta så är det några som förlorar mångmiljardbelopp är det svenskarna som får deras lön/besparingar/levnadsstandard tagna från dem.

Kanske det men livet är dets sista man förlora. Speciellt om man äter något som kanske gör en ännu sjukare då många falska läkemedel kan bestå av allt från murbruk till tvätt medel eller nått annat läskigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Om du kollar på marknaden idag så blir du nog överraskad över hur mycket original som kineserna faktiskt producerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja kollar man på mer eller mindre all elektronik man har hemma så är det gjort i Kina! Om så inte är fallet så är ändå 50% av alla komponenter i elektroniken gjord där så ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Många av de där rapporterna tror att folk skulle köpa orginalen om piratkopiorna inte funnits vilket inte är sant.
Orginalen är oftast orimligt dyra.
De skulle inte få många kronor mer.

Brukar säga att det finns tre kategorier.
De som alltid köper
De som testar och sen köper
De som alltid piratar

De i kategori 3 kommer inte köpa iallafall, men eftersom de i kategori 2 inte kan testa så kommer de heller inte köpa.
Som många länder märkt så förlorar de mer efter att de förbjudit allt.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Industriella produkter kopieras som bara den i Kina. Storköks utrustning, spår/tunnelbaneteknologi, byggkranar, osv. Tex har det skett med svenska hisssystem, m.m. Säkert militär utrustning oxå.
Det är inte bara småtjafs som kopieras.

Vilket är korrekt däremot är det en villfarelse att det per automatik blir en sämre produkt. Däremot kopieras så mycket i Kina att man måste kontrollera allt innan man köper det eftersom risken att man blir lurad är stor. Du nämnde köksutrustning men Kinesiska företag tom. kopierar IKEAs sortiment av kök men även bilar så som Lamboghini, Rolls Royes och tom. Köningsegg och säljer dem typ för 1/10 av priset (och kvalité därefter).

Skrivet av BengaBang:

Vadå, inte olagligt att importera eller handla med piratkopior? Det är väl väldigt olagligt då det handlar om varumärkesintrång och förfalskningar.

I Danmark är det olagligt att ens importera falska märkeskläder. I Sverige tror jag inte det är olagligt att importera däremot att sälja vidare som "genuina" produkter.

Skrivet av DeFeCT79:

Kineserna piratkopierar allt, de är hela deras industri.
De sålde tex en egen Apple Watch 1 månad innan den riktiga lanseringen 2015.
Även en egen version av Rolls Royce Phantom.

Och det är i stort sett ingen ide att ens försöka stämma företagen, de kommer ingenstans.

Finns ju en orsak. Utländska patentsystem gäller inte i Kina och att få igenom ett pant i Kina är nästan omöjligt om man inte är ett inhemskt företag. Du kan ju t.ex. köpa Iphone X i Kina för typ en tusenlapp och när du väl kommer hem så inser du snabbt att det inte är en Iphone du köpt utan en ren kopia. Sedan finns det ju Kinesiska företag som enkom existerar för att sno andras idéer och designval.

Skrivet av nordrassil:

@blue eyed devil: Känns mer som en skrämsellag mer än ett praktiskt verktyg för att komma åt förfalskning. Givet är att vissa produkter och fall är mer uppenbara än andra men det blir ett väldigt stort ansvar att ålägga konsumenten ansvar för att kontrollera äkthet innan köp.

Såg ett par avsnitt om hur den danska tullen arbetar mot denna typ av produkter. Blir du påkommen med att försöka föra in falska produkter i landet så åker du på böter. Last via fartyg konfiskeras och förstörs etc.

Skrivet av dagas:

Största posten är motorfordon. Låter väldigt konstigt. Aldrig sett någon köpa någon Tezla, BNW eller Aubi. Att folk importerar elektronik och kläder som är fake kan jag förstå men ingen köper väl en bil eller snöskoter från Kina?

Skickades från m.sweclockers.com

Youtube är fylld av personer som köper falska bilar bara därför att.

Skrivet av Burks:

Nu tog du lite väl hårt i. Att anklaga hela marknaden blir direkt fel, jag förstår vad du vill fram, but stil..

Om du kollar på marknaden idag så blir du nog överraskad över hur mycket original som kineserna faktiskt producerar.

Skickades från m.sweclockers.com

Original eller produkter gjorda i utländskt ägda fabriker men på Kinesisk mark? Det är en vital skillnad faktiskt.

Skrivet av gabriel15:

Med den utveckling vår sjukvård går i så är det nog snart inte mindre farligt att knapra kina-kopior på tabletter än att stå i vårdkö.

Förövrigt har vi fortsatt negativ styrränta så är det några som förlorar mångmiljardbelopp är det svenskarna som får deras lön/besparingar/levnadsstandard tagna från dem.

Nu ska vi inte överdriva här. Folk som dör i vårdkön är folk vars hälsa inte direkt går att rädda med medicin. Att knapra kina-kopior är däremot rent hälsofarligt.

Skrivet av phlopydisk:

Lagom till EU-valet, stäng importen!

Hmm.. Finns det ens en korrelation mellan dessa?

Skrivet av norrby89:

Ja kollar man på mer eller mindre all elektronik man har hemma så är det gjort i Kina! Om så inte är fallet så är ändå 50% av alla komponenter i elektroniken gjord där så ^^

Nu är en majoritet av denna elektronik ursprungligen från andra länder än Kina men produceras i Kina pga. kostnadsskäl.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är därför jag ALDRIG tar hissen. Kul att jobba
med piratkopierade traverskranar inom industrin.

Hissarna på en företagspark jag var på för några år sedan stannade ibland +-20-30cm från öppningen, skapade alltid en lagom daglig spänning.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Hissarna på en företagspark jag var på för några år sedan stannade ibland +-20-30cm från öppningen, skapade alltid en lagom daglig spänning.

You wouldn't download an elevator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vilket är korrekt däremot är det en villfarelse att det per automatik blir en sämre produkt. Däremot kopieras så mycket i Kina att man måste kontrollera allt innan man köper det eftersom risken att man blir lurad är stor. Du nämnde köksutrustning men Kinesiska företag tom. kopierar IKEAs sortiment av kök men även bilar så som Lamboghini, Rolls Royes och tom. Köningsegg och säljer dem typ för 1/10 av priset (och kvalité därefter).

I Danmark är det olagligt att ens importera falska märkeskläder. I Sverige tror jag inte det är olagligt att importera däremot att sälja vidare som "genuina" produkter.

Finns ju en orsak. Utländska patentsystem gäller inte i Kina och att få igenom ett pant i Kina är nästan omöjligt om man inte är ett inhemskt företag. Du kan ju t.ex. köpa Iphone X i Kina för typ en tusenlapp och när du väl kommer hem så inser du snabbt att det inte är en Iphone du köpt utan en ren kopia. Sedan finns det ju Kinesiska företag som enkom existerar för att sno andras idéer och designval.

Såg ett par avsnitt om hur den danska tullen arbetar mot denna typ av produkter. Blir du påkommen med att försöka föra in falska produkter i landet så åker du på böter. Last via fartyg konfiskeras och förstörs etc.

Youtube är fylld av personer som köper falska bilar bara därför att.

Original eller produkter gjorda i utländskt ägda fabriker men på Kinesisk mark? Det är en vital skillnad faktiskt.

Nu ska vi inte överdriva här. Folk som dör i vårdkön är folk vars hälsa inte direkt går att rädda med medicin. Att knapra kina-kopior är däremot rent hälsofarligt.

Hmm.. Finns det ens en korrelation mellan dessa?

Nu är en majoritet av denna elektronik ursprungligen från andra länder än Kina men produceras i Kina pga. kostnadsskäl.

Ja fast om en produkt är tillverkad i Kina sen skickas till ett företag i vi säger USA som sedan säljer och distribueras från dom så är produkten fortfarande från Kina.. Hade vart en annan sak om du köper vi säger papper, gjort i Sverige på svenska träd, jämfört med en tv som är såld av ett svenskt märke (vi säger att dom även monterar ihop vissa delar av tvn) men allt är tillverkat i Kina så blir den även där från Kina =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror dock inte att detta stämmer, köper en hel del pirat grejer från Kina (kanske 2000-4000kr per år) men detta är då saker som jag aldrig någonsin skulle kunna tänka mig köpa i butik här i Sverige. Så har dom inte tagit de i åtanke så lär deras siffror va väldigt fel. Iom att jag tror iallafall att extremt många som köpa kopiorna gör just de för att det är kopior, hade dom inte funnits så hade dom ändå inte köpt den "äkta" varan.

Jag skulle inte vara så säker på det. Visst, en del köper glatt kopior för att de inte har råd med originalen, men många köper kopiorna utan att veta om att det är kopior. Kunderna blir helt enkelt lurade - de tror att de köper en märkesprodukt till ett bra pris, när de egentligen köper en kopia av tveksam kvalitet.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Hellowiener:

Pssst. Jag har billiga Sweclockers tishar till salu om nån vill köpa!

No you didn't

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Det är alltid så synd om företagen vars produkter piratkopieras. Men vem tänker på konsumenten som alltid måste betala stora summor pengar så fort vi vill ha lite kvalitet? Allting blir bara dyrare och dyrare men företagen fortsätter att gnälla att inte tillräckligt med pengar kommer in. :/

Nu piratkopierar jag inte själv men det är inte bara synd om företagen. De kanske borde tänka på varför deras produkter kopieras?

Det beror ju till väldigt stor del på vilken typ av produkt företaget säljer och var företaget skattar för sina vinster. Håller absolut med om att det knappast är synd om Apple och Google, som satt i system att missbruka olika länders skatteregler för att skapa långa kedjor av skalbolag som enbart går ut på att slippa undan "vanlig" bolagsskatt som alla små och medelstora företag betalar. Men jag skulle vilja vända på det du skriver och rikta frustrationen mot de makthavare som hjälps åt att skapa grogrund för multiinternationella storföretag att äta upp marknaden för de mindre aktörerna.

Många klagar över att kvalitet kostar för mycket, men om man räknar på hur mycket av priset som går bort i olika skatter, avgifter och kostnader för helt onödigt administrativt arbete förstår man ganska snabbt varför utbudet ser ut som det gör. Vi konsumenter får de priser vi förtjänar genom de aktiva val vi gör när vi handlar och när vi röstar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja kollar man på mer eller mindre all elektronik man har hemma så är det gjort i Kina! Om så inte är fallet så är ändå 50% av alla komponenter i elektroniken gjord där så ^^

Nu missförstod du mig nog lite, det jag syftar på är att kvaliteten på produkter som är gjorda i Kina har blivit avsevärt bättre än det var för.

Ja mer eller mindre är nog alla våra elektronik produkter producerat i Kina.

Om man nu tar detta med bilar som det tydligen visas till i artikeln som ett exempel.

Det har rent ut sakt exploderad utav nya företag i Kina, jag tror inte folk har riktigt översikt över hur många märken som finns.
Jag var själv på Shanghai autoshow för några veckor sen, jäklar vad med nya bilar dom har kommit med, speciellt hybrid bilar.

Så ska det samtidigt sägas att dom flesta av dessa bilar är skapelser av företagen, dock så förekommer det gång på gång lite väl mycket likheter med andra stora bilmärken.

Förstå mig inte fel, jag har vart passagerare på en del av de kinesiska bilarna och dom verkar hålla samma kvalitet som dom flesta bilarna vi kör i Sverige.

Hur vida dessa bilarna och motorer håller i längden låter jag vara osakt, där har jag inte en aning.

Skrivet av Xinpei:

Original eller produkter gjorda i utländskt ägda fabriker men på Kinesisk mark? Det är en vital skillnad faktiskt.

Jag pratar om produkter producerat i Kina av kinesiska företag.

Beställer du en "piratdel" till din bil så är kvaliteten betydligt bättre än den har vart. Självklart kan du ha otur och få en riktig skit del för den delen också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VideoyGTX:

Svensk industri älskar att använda kopior, men det får man inte tala om som anställd :).

Vilken svensk industri älskar att använda det mest om du berättar det som en hemlig insider?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Staten får väl införa en speciell inköpsskatt liknande den för lagringsmedia.
Ju mer du handlar över nätet desto mer skatt betalar du....

Detta är ironi för den som inte förstår.

Permalänk
Hjälpsam

Nu väntar jag bara på att någon Kinavän skall skriva att alla länder minsann piratkopierar, kineserna är de som är minst skyldiga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av dagas:

Största posten är motorfordon. Låter väldigt konstigt. Aldrig sett någon köpa någon Tezla, BNW eller Aubi. Att folk importerar elektronik och kläder som är fake kan jag förstå men ingen köper väl en bil eller snöskoter från Kina?

Skickades från m.sweclockers.com

Reservdelar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är en piratkopia ?
Jag har just beställt en

i stället för en

De är klart lika för att de har likartade egenskaper för att fungera som hopvikbara cyklar men den övre cykeln är ju ändå inte en kopia av den undre i mina ögon för den skiljer på många väsentliga punkter som i vikt och hållfasthet, nu tänker jag inte använda den som MTB utan vill bara ha en normalstor hopvikbar cykel som ska klara grusvägar som värst och eftersom den övre kostar 1/5 del av den undre och jag inte heller kommer att använda den särskilt ofta utan kanske max 1000 km/år så resonerade jag som så att "Asiaten" är antagligen bra nog för att funka utan större problem.

Är det en kopia då den inte på nått sätt marknadsförs som den andra modellen, den har också billigare komponenter men designmässigt så är de ju väldigt lika men kommer det sig bara av att funktionen tekniskt sett bäst löses på ett visst sätt för denna ändå ganska udda typ av cykel ?

Är inte en piratkopia när man försöker sälja nått som en sak det inte är ?
I många fall så är det väl främst saker vars pris till stor del beror på varumärket snarare än dess andra egenskaper som piratkopieras och om nått piratkopieras så beror det väl i många fall på att originalet säljs för dyrt i förhållande till kostnaden att "tillverka funktionen" ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Älskade denna:

På PRV's sida: Av all den parfym och kosmetika som säljs i Sverige beräknas 55 procent bestå av förfalskningar.

I rapporten: Analysen visar att mer än hälften av importerade varumärkesförfalskade och pirattillverkade varor somsåldes i Sverige under 2016 köptes av konsumenter somtrodde sig köpa äkta produkter, medan återstoden köpteprodukterna avsiktligt. Andelen förfalskningar somköpts medvetet i Sverige varierar betydligtberoende på produkt, allt från 20% för bilreservdelar till 55% för parfymer och kosmetika

Medvetet är ett väldigt viktigt ord i sammanhanget...

Den här är med bra, från rapporten:

Resultaten tyder på att under 2016 köptes mer än hälften av de varor i som gör intrång i svenska immateriella rättigheter av konsumenter som visste att varorna var förfalskade.

Och:
Analysen visar att mer än hälften av importerade varumärkesförfalskade och pirattillverkade varor somsåldes i Sverige under 2016 köptes av konsumenter somtrodde sig köpa äkta produkter, medan återstoden köpteprodukterna avsiktligt.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Tar man över 1000kr för en vit t-shirt där det står Supreme på, så förstår jag om det finns de som köper en kopia medvetet för 150kr.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Reservdelar.

Inte konstigt då biltema säljer en massa kinadelar, varför välja det dyrare alternativet?

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

Inom designmöbler finns det sjukt mycket kopior. Såldes mycket kopior på Blocket för ett par år sedan iallafall, kanske blivit bättre kontroll nu.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Tar man över 1000kr för en vit t-shirt där det står Supreme på, så förstår jag om det finns de som köper en kopia medvetet för 150kr.

Problemet här är att du inte vet vem, var och hur tshirten är tillverkad, tryckt osv. Barnarbete? Slavarbete? Kemikalier? Är det kriminella sköter produktionen? Tyvärr tänker många inte speciellt långt.

Sen tycker jag personligen att det bara är pinsamt med kopior.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Problemet här är att du inte vet vem, var och hur tshirten är tillverkad, tryckt osv. Barnarbete? Slavarbete? Kemikalier? Är det kriminella sköter produktionen? Tyvärr tänker många inte speciellt långt.

Sen tycker jag personligen att det bara är pinsamt med kopior.

Skickades från m.sweclockers.com

Klokt inlägg.

Sen verkar en del gå på att om något ser likadant ut så är det per default samma produkt.
Tror vi blivit överbevisade gång på gång att så inte är fallet.

Biltema är ett bra exempel, där är det verkligen högt och lågt när det gäller kvalitet. Så det är lite utav en chansning många gånger.