Intel: "Bärbara datorer med vikbara skärmar tidigast 2021"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Bärbara datorer med vikbara skärmar tidigast 2021"

Telefoner med vikbara skärmar är nästa stora teknikskifte för telefonmarknaden, men enligt Intel är tekniken för bärbara datorer minst två år bort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är coolt men det är inget jag skulle vilja äga.

Permalänk
Inaktiv

Interface till dagens portabla enheter är ett megaproblem för alla som gör något vid dem. Vikbar skärm är bara ett försök på lösning, en helt annan är smarta glasögon. Där man med smarta glasögon om säg 200år skulle kunna skippa hela skärmen på ens laptop.

Nå jag tycker det blir intressant och se vad som händer, klart är i alla fall att väldigt många har svårt att utföra sitt arbete på dessa små skärmar som de portabla enheterna har.

Permalänk
Medlem

@ExcZist: Håller med.
Pekskärmar fungerar bra till mediekonsumtion och enklare spel, men skulle inte vilja skriva långa dokument utan ett fysiskt tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tänk dock om man fäller upp sin laptop och sedan fäller ut en halv skärm åt höger och vänster. Vipps så har man dubbelt så bred skärmyta. Det skulle jag inte säga nej till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loefet:

@ExcZist: Håller med.
Pekskärmar fungerar bra till mediekonsumtion och enklare spel, men skulle inte vilja skriva långa dokument utan ett fysiskt tangentbord.

Det finns en hel del olika lösningar. Vikbara skärmar betyder inte att man ej har fysisk tangentbord. Det fanns redan på mitten av 90 talet lösningar som gjorde att man kunde få tangentbord ta mindre plats på laptops: https://www.youtube.com/watch?v=nRVJCtREW38
Och ja, lösningen har bara hållit i nästan 25år och man vet inte hur bra den fungerar efter ytterligare 25år.

Problemet idag väldigt många har är att det är otroligt svårt att göra något vettigt vid en 15,6" skärm. Standard vid teknisk arbete är 3*27" skärmar och det går emot större. Konstrasten emot när man sitter där på tågen/bussen blir för stor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Interface till dagens portabla enheter är ett megaproblem för alla som gör något vid dem. Vikbar skärm är bara ett försök på lösning, en helt annan är smarta glasögon. Där man med smarta glasögon om säg 200år skulle kunna skippa hela skärmen på ens laptop.

Nå jag tycker det blir intressant och se vad som händer, klart är i alla fall att väldigt många har svårt att utföra sitt arbete på dessa små skärmar som de portabla enheterna har.

Problemet är att man försöker göra allt möjligt på mobila enheter. Även sånt som är direkt olämpligt för en mobil eller ens en laptop.

Visst de är mångsidiga men å andra sidan väldigt dåliga på väldigt många saker. En kompromiss helt enkelt.

Uppgifter som ska utföras bra och smidigt kräver rätt verktyg/maskiner. Det går att klippa en gräsmatta med nagelsax men det tar lång tid och är obekvämt. Precis som att skriva långa texter på en pekskärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Bilden som visas tillsammans med rubriken (från lenovos koncept?) ger mig riktiga rysningar gällande ergonomin, ta inte min laptop ifrån mig (Inte särskilt ergonomisk i sig men ja...)

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Problemet är att man försöker göra allt möjligt på mobila enheter. Även sånt som är direkt olämpligt för en mobil eller ens en laptop.

Visst de är mångsidiga men å andra sidan väldigt dåliga på väldigt många saker. En kompromiss helt enkelt.

Uppgifter som ska utföras bra och smidigt kräver rätt verktyg/maskiner. Det går att klippa en gräsmatta med nagelsax men det tar lång tid och är obekvämt. Precis som att skriva långa texter på en pekskärm...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog vända på problemet och säga att idag med dagens jäktande samhälle så har väldigt många behov av att kunna utföra arbete på resande fot. Det finns olika lösningar på problemet att få bättre interface. Där vikbar skärm om de får det att fungera är en väldigt billig lösning. Dyra lösningar är att färdas med väldigt stort utrymme så att man får plats med fler vanliga skärmar och annat.

Det handlar för övrigt inte enbart om resan. Utan folk jobbar ibland ifrån kontoret, ska de då släpa med en massa externa skärmar med all övrig bröte, det blir nästan så defår anlita en personlig assistent för att bära deras utrustning. Nej vikbara skärmar kan bli en riktigt budgetlösning om de får till det bra. Självklart gäller samma sak intelligenta glasögon.

Alternativet att inte utföra något arbete att tala på utanför kontoret fungerar dock inte för alla.

*edit*
Jag känner igen debatten från 1997 då jag hade smartphone som man kunde surfa på internet och svara mail etc. Där i princip alla sa att de aldrig någonsin kommer ha behov att vare sig surfa på internet eller läsa mail från sin mobil. Jag undrar om dessa i princip alla säger samma sak idag? Utvecklingen går nu som då emot att folk vill utföra allt mer uppgifter mobilt.
Man kan diskutera detaljer som vilken teknik de kommer använda och vad som ska styras, men klart är att allt fler kommer utföra allt mer från deras mobila enheter. Och denna trend sätter allt större press på att interfacet blir bättre. Och som sagt, vikbar skärm är bara ett försök på att förbättra interfacet.

*edit2*
Det är även coolt att se saker som early adapters gjorde för 10år sedan och early/late majorite sa att det fattar väl vem som helst att ingen kommer göra ofta idag är en självklarhet.
Ta mobilen, vad gör folk inte idag som de hånskrattade åt personer som gjorde för 20år sedan på deras mobil?
Nu tror jag ingen exotisk datoranvändning på laptopen, men ta att man ska läsa dokument/pdf sidor och skriva i en wordfil. Ja för endast detta behov så är 2*27" skärmar smidigt, visst går mindre. Men sitta med en 15,6" skärm ger lite år 1994 vibbar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon159643:

Jag skulle nog vända på problemet och säga att idag med dagens jäktande samhälle så har väldigt många behov av att kunna utföra arbete på resande fot. Det finns olika lösningar på problemet att få bättre interface. Där vikbar skärm om de får det att fungera är en väldigt billig lösning. Dyra lösningar är att färdas med väldigt stort utrymme så att man får plats med fler vanliga skärmar och annat.

Det handlar för övrigt inte enbart om resan. Utan folk jobbar ibland ifrån kontoret, ska de då släpa med en massa externa skärmar med all övrig bröte, det blir nästan så man får anlita en personlig asssitent för att bära ens utrustning. Nej vikbara skärmar kan bli en riktigt budgetlösning om de får till det bra. Självklart gäller samma sak intelligenta glasögon.

Alternativet att inte utföra något arbete att tala på utanför kontoret fungerar dock inte för alla.

*edit*
Jag känner igen debatten från 1997 då jag hade smartphone som man kunde surfa på internet och svara mail etc. Där i princip alla sa att de aldrig någonsin kommer ha behov att vare sig surfa på internet eller läsa mail från sin mobil. Jag undrar om dessa i princip alla säger samma sak idag? Utvecklingen går nu som då emot att folk vill utföra allt mer uppgifter mobilt. Man kan diskutera detaljer som vilken teknik de kommer använda och vad som ska styras, men klart är att allt fler kommer utföra allt mer från deras mobila enheter. Och detta sätter allt större press på att interfacet blir bättre.

Det är stor skillnad på att utföra en uppgift för att den måste göras mot att det går att göra den. I det första fallet så kan man genom teknik och metodutveckling göra det lättare. Men i det andra fallet handlar det i många fall om att hitta en något bättre kompromiss där man egentligen borde se över hur och var uppgiften ska göras totalt.

På det stora hela så görs mycket jobb på osmidiga sätt bara för att man inte ifrågasätter och utvärderar arbetsmetoder och rutiner. Det gäller i både små och stora organisationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OSkar000:

Det är stor skillnad på att utföra en uppgift för att den måste göras mot att det går att göra den. I det första fallet så kan man genom teknik och metodutveckling göra det lättare. Men i det andra fallet handlar det i många fall om att hitta en något bättre kompromiss där man egentligen borde se över hur och var uppgiften ska göras totalt.

På det stora hela så görs mycket jobb på osmidiga sätt bara för att man inte ifrågasätter och utvärderar arbetsmetoder och rutiner. Det gäller i både små och stora organisationer.

Skickades från m.sweclockers.com

Man kan diskutera arbetsmetoder och utrustning, där jag fokuserar på bra utrustning. Om medarbetaren har bättre utrustning så den enklare kan göra mer olika slags arbete under sina reser så blir det en väldigt stor vinst. Har personen bättre interface blir denna dessutom mindre trött. Det är inte exotisk med folk som lägger ner 3h om dagen på resa till och från jobbet varje dag, om personen enklare kunde utföra mer arbete på dessa resor så kan den lägga ner tid på annat.
Observera att jag pratar om värdet av bättre interface, om sedan dessa laptops med vikbara skärmar får bättre interface kommer senare att visa sig.

Permalänk
Medlem

Vikbara skärmar känns som något man tillverkar bara för att man kan.
Jag ser inte hur jag skulle ha någon vidare användning av sådana.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Ser inte varför man skulle vilja ha detta. Skulle aldrig betala mer för privilegiet att ha sämre batteritid, ömtåligare dator och skriva på ett virtuellt tangentbord.
Vissa saker behöver inte designas om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trixtr:

Tänk dock om man fäller upp sin laptop och sedan fäller ut en halv skärm åt höger och vänster. Vipps så har man dubbelt så bred skärmyta. Det skulle jag inte säga nej till

Tänk om man inte bara fäller ut en halv skärm åt höger och en halv åt vänster.
Om man backar till 2017 kan man hitta ännu fräckare grejer. Nämligeeeeen.
EN HEL skärm åt höger och EN HEL skärm åt vänster!
Heeeeeell yeah!
https://www.youtube.com/watch?v=Q0Bvh3XNI5c

Jaja. Det är tunna kanter runt om varje skärm. I know I know. Men det är ändå 3 skärmar i en laptop!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det här med vikbart alltså. Känns mest som "vi måste göra något nytt för att sälja". Det är tråkigt att marknaden ser ut så.

Se vad det gjort med mobiltelefonerna. Nu har vi hala mobiler i galas utan utbyttbart batteri som gjorts tunna för att se snygga ut så batteritiden blivit lidande, och hela jävla framsidan skall vara skärm så de tog bort den fyisika hemknappen och gjorde närhetssensorn värdelöst buggig som en kompromiss. Jag hatar vart marknaden är på väg. "Tyvärr, vi måste ta bort funktionerna du älskar för att kunna knö in värdelösa funktioner du hatar". Hur kunde det hända?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skulle inte kalla Lenovos variant för en Laptop, däremot för en stor tablet/surfplatta.
Är inte roligt någonstans att skriva några större mängder med text på en surfplatta, är därför man säger surfplatta, de funkar inte till nått annat.

Hursom misstänker att den kommer gå samma väg som Samsungs Fold. Tekniken är nog intressant men tror för ömtålig, sen i på Lenovon så ser man ju tydligt var skärmen böjer sig i uppfällt läge, ser inte vitsen med denna typ av produkt, den är ömtålig, omständlig och allmänt fipplig, och vill man ha ett riktigt tangentbord så ska man släpa på det också. Kanske kan man sälja den om man inte kallar den för laptop, men tvivlar.

Vikbara telefoner är nog mera intressant då det är ett sätt att få mer skärmyta, är en väldig skillnad på 4-5" och 7-9" men ändå liten ihopvikt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här med vikbart alltså. Känns mest som "vi måste göra något nytt för att sälja". Det är tråkigt att marknaden ser ut så.

Se vad det gjort med mobiltelefonerna. Nu har vi hala mobiler i galas utan utbyttbart batteri som gjorts tunna för att se snygga ut så batteritiden blivit lidande, och hela jävla framsidan skall vara skärm så de tog bort den fyisika hemknappen och gjorde närhetssensorn värdelöst buggig som en kompromiss. Jag hatar vart marknaden är på väg. "Tyvärr, vi måste ta bort funktionerna du älskar för att kunna knö in värdelösa funktioner du hatar". Hur kunde det hända?

Hehe, det är inget nytt fenomen, tycker mig exempelvis ha sett precis samma grej när det kommer till i princip alla stora kommersiella programvaror. Man trycker dem kategoriskt fulla av funktioner med tveksamt värde, tillsammans med en och annan vettig uppdatering användarna faktiskt behöver och vill ha, för att kunna motivera en ny major release.

Man får väl helt enkelt hoppas att marknaden inte låter sig luras. TV-svängen inger hopp, man försökte med både 3D och böjda paneler för att sälja vidare på en redan mättad marknad, och det blev ju inte precis några hits. Laptops med vikbara skärmar känns som en liknande gimmick.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Gillar tanken att kunna ha en mycket större skärm på en "13 tums" laptop, men det blir nog svårt med bara vikbart. Istället för 16:9 så får man 32:9. Vill inte ha ännu bredare förhållande, vill gå mer tillbaka mot 16:10. Så länge man bara kan vika åt ett håll åt gången så ser jag inte hur detta gör laptops bättre.

Hoppas någon i framtiden uppfinner ett sätt att stretcha ut skärmen på diagonalen så att man behåller formen men får större yta. Då snackar vi grejer. Med vikbart har vi ju också problemet att man *måste* vika ut skärmen varje gång, även när man hade klarat sig med mindre yta.

edit: Möjligen kan en kvadratisk dator vikas ut till en skärm på 2:1 (18:9). Problemet är att tangentbordet kräver typ 30cm bredd, så en 13 tummare skulle ändå växa från 30x20cm till 30x30, så då får den inte plats i väskor ändå. Om man inte samtidigt fixar ett vikbart tangentbord...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@anon159643: "Jag skulle nog vända på problemet och säga att idag med dagens jäktande samhälle så har väldigt många behov av att kunna utföra arbete på resande fot."

Du tänker helt fel. Vi måste bort ifrån tanke på att arbeta på resande fot och det jäktiga samhället och istället för att försöka hitta på en massa tekniska lösningar för att vi ska kunna jobba ännu mer och oftare handlar det snarare om att koppla ner och ifrån. Snacka om att vi kommer ha fler som blir utbrända och som blir sjukskrivna.

Permalänk
Medlem

Vikbar tablet ,,tja, vill man har stort men ändå litet så.... why not.
Men som alla varit inne på redan, en laptop är ju ett bättre val om man nu behöver mer än bara en pekplatta.

Dessutom så är ju samsung mobilen färsk i minnet,, tvivlar på att konceptet är hållbart.
Möjligtvis om man viker den bakåt så att skarven inte blir så skarp, men men.

Nä,, ska vi ha något vikbart så behövs en helt ny design, inte försöka göra vikbara modeller av det vi redan har. Jag skulle tro mer på en "scroll" design där man drar ut skärmen på en rulle, än vikbara pekplattor.

Permalänk
Medlem

Jag tror visst att en vikbar platta kan vara användbar, men den behöver inte ha vikbar skärm för det.
Det räcker med att båda sidorna går ihop korrekt i mitten, och då kan man nog använda prismässigt mer överkomlig LCD-teknik.

Vikbar OLED verkar mest som en gimmick för att du ska lockas att köpa något nytt. OLED är också känt för att ha mycket sämre livslängd än LCD-varianter.
Vi behöver konsumera färre, mer hållbara produkter för att vår art ska kunna överleva på den här planeten: inte fler saker som håller sämre.

Skrivet av Söderbäck:

EN HEL skärm åt höger och EN HEL skärm åt vänster!
Heeeeeell yeah!
https://www.youtube.com/watch?v=Q0Bvh3XNI5c

Jaja. Det är tunna kanter runt om varje skärm. I know I know. Men det är ändå 3 skärmar i en laptop!

Flera år innan den där så hade Lenovo en Thinkpad med en extra skärm som gick att dra ut från sidan av den stora skärmen. Och den gick att köpa till skillnad från den där som bara blev en prototyp.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Håller med många här: bara för att man kan göra något behöver inte betyda att det blir bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Ta mobilen, vad gör folk inte idag som de hånskrattade åt personer som gjorde för 20år sedan på deras mobil?

Spela mot varandra via IR-länk!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Här trodde jag att jag loggat in på Sweclockers forum men så verkar man hamnat på Pensionärspartiets gnällsida om att allt var bättre för och alla förändringar är farliga.
Gläds över djärva idéer och experimentlusta hos tillverkarna, alla prototyper blir inte produktion, ibland funkar inte tekniken, ibland finns inte marknaden med det är ju kul att tillverkarna provar och testar.
Nästa artikel kan ta upp den nya flugan, eld. Är det något att ha? Kan det bli något och tänk på alla farorna!