Bästa möjliga setup av två st. datorer

Permalänk
Medlem

Bästa möjliga setup av två st. datorer

Hej!

Jag har nyligen i princip fått 2 stycken datorer från folk som blev glada av att inte behöva åka till skroten. Min tanke är att spela lite enklare spel på dessa, typ CS, Killing Floor 2, Company of Heroes etc. Vad tror ni är den bästa möjliga kombinationen av alla dessa komponenter?

Dator 1
Taurus Limited Edition
Kab ATX CM HAF 912 Tarus (Chassi)
be quiet! KRAFT 400W
MK MSI Z97-S02
Intel Core i5-4440 med stock kylare
2x4gb DDR3
Toshiba 500 GB HD mekaniskt
DVD RW Samsung 24x DL
Windows 8.1

Dator 2:
10 år gammalt chassi av okänd sort.
Gigabyte GA-P67-DS3-B3
i5-2500K med någon Cooler master kylare (se bild)
2x4 gb DDR3
Sapphire Radeon RX 280
Ingen hd
Corsair VX 550W
Writemaster DVD RW

Jag har även en 120gb ssd samt en 2tb disk liggande.

Enligt cpu.userbenchmark.com så är 2500k snabbare och det finns ev. potential för överklockning om jag gör rent burken och byter ut kylpastan.

Min tanke var att jag sätter ihop följande:
Kab ATX CM HAF 912 Tarus (Chassi)
Gigabyte GA-P67-DS3-B3
i5-2500K med någon Cooler master kylare (se bild)
Sapphire Radeon RX 280
Corsair VX 550W
DVD RW Samsung 24x DL
4x4gb DDR3
SSD 120 GB med linux (har liggandes hemma)
Toshiba 500 GB HD mekaniskt
1 TB disk (minns inte namn)

Vad tror ni? Är det vettigt? Alternativt går det att köpa en i7-4790k till det andra moderkortet, men det kanske finns motsvarande potential i i5-2500k samt att jag slipper köpa prylar?

Permalänk
Medlem

2500K datorn duger jättebra för den mängd pengar du lagt ut (noll!) för de spel du vill spela. Att köpa en 4790k beg idag är i och för sig en rätt så bra uppgradering men om du inte kräver prestanda så kan du gott och väl nöja dig med det du har fått. Inte omöjligt att den processorn kan gå för 1000-1500kr och det är en märkbar summa..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp du har tänkt helt rätt. Köp en bra kylare och dra upp processorn ordentligt, typ 4,5GHz om den tillåter det, även mer kan gå.
Köp till ett par bra fläktar då jag gissar att de på bild är skräp.

Bör passa utan problem. Kolla upp om de som sitter på är 120mm eller 140mm och återkom.

Permalänk
Medlem

i5-4440 eller dess moderkort verkar vara död. Så jag satte ihop det jag hade så som jag skrev och gjorde rent datorn.

Skrivet av trattgunnar:

2500K datorn duger jättebra för den mängd pengar du lagt ut (noll!) för de spel du vill spela. Att köpa en 4790k beg idag är i och för sig en rätt så bra uppgradering men om du inte kräver prestanda så kan du gott och väl nöja dig med det du har fått. Inte omöjligt att den processorn kan gå för 1000-1500kr och det är en märkbar summa..

Tack! Det får bli en lagom speldator för mig helt enkelt!

Skrivet av Muumin:

Japp du har tänkt helt rätt. Köp en bra kylare och dra upp processorn ordentligt, typ 4,5GHz om den tillåter det, även mer kan gå.
Köp till ett par bra fläktar då jag gissar att de på bild är skräp.
https://komponentkoll.se/bild/NSydZ.png

Bör passa utan problem. Kolla upp om de som sitter på är 120mm eller 140mm och återkom.

Menar du att jag ska byta hela tornkylaren eller bara dess fläktar till de som du tipsade om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

i5-4440 eller dess moderkort verkar vara död. Så jag satte ihop det jag hade så som jag skrev och gjorde rent datorn.
Tack! Det får bli en lagom speldator för mig helt enkelt!

Menar du att jag ska byta hela tornkylaren eller bara dess fläktar till de som du tipsade om?

Japp bara fläktarna, tornet ser ut som en Hyper 212 EVO som är riktigt bra men fläktarna ser ju kanske inte så fräscha ut, säkert några gamla, dåliga Coolermaster fläktar. 1 fläkt räcker egentligen så vad jag skulle gjort är att köpa 1 jävligt bra premium Noctua fläkt, typ deras nya NF-a12x25 och byta ut den fläkt som förser tornet med sval luft. Den andra kan ju få sitta kvar, den är inte lika viktig som den främre men den brukar göra någon grad skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muumin:

Japp bara fläktarna, tornet ser ut som en Hyper 212 EVO som är riktigt bra men fläktarna ser ju kanske inte så fräscha ut, säkert några gamla, dåliga Coolermaster fläktar. 1 fläkt räcker egentligen så vad jag skulle gjort är att köpa 1 jävligt bra premium Noctua fläkt, typ deras nya NF-a12x25 och byta ut den fläkt som förser tornet med sval luft. Den andra kan ju få sitta kvar, den är inte lika viktig som den främre men den brukar göra någon grad skillnad.
https://komponentkoll.se/bild/pVdmH.png

Tack för tipset! Jag ska kika på detta! Då kanske jag för första gången vågar överklocka sen

Men först måste jag skaffa ny kylpasta, för den är väldigt trött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aradove:

Tack för tipset! Jag ska kika på detta! Då kanske jag för första gången vågar överklocka sen

Men först måste jag skaffa ny kylpasta, för den är väldigt trött!

Japp bra applicerad pasta kan göra en enorm skillnad. För några år sen bytte jag pastan på en gammal dator vilket tog ned temps med 20-30 grader. Kan tipsa om att göra det med ett gammalt ID/Bank/Kör-kort och sprida ut helt jämt över hela processorn. Bara precis så det täcker, inte tjockt.