Permalänk
Medlem

Försöker montera en arctic freezer am4

Hej sitter och försöker bygga min första dator. Går lite snett så behöver råd, rör sig om en procoessorkylare artic freezer 33 till en am4.

Har fått den på plats men är när jag ska sätta på fläktarna på kylflänsarna som dom inte passar.
På ena sidan sitter den som berget på andra sidan glappar det väldigt mkt efter jag försökt låsa fast fläkten. Har testat bytt plats på dom och testat vrida på dom men vill inte låsa fast.

Funderar på att sätta fläkten på plats och sätta stripes tvärs över låsningen så det spänner åt rätt men känns ju fel.

Permalänk
Medlem

@Tobii93: Är det metallbyglar som håller fast fläktarna?
Har du kollar så du har satt dom åt rätt håll? (Om det nu ens är möjligt att sätta dom åt fel håll.)
I värsta fall kan du tills du får ett bättre svar köra med endast 1 fläkt på kylaren.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Tobii93:

Hej sitter och försöker bygga min första dator. Går lite snett så behöver råd, rör sig om en procoessorkylare artic freezer 33 till en am4.

Har fått den på plats men är när jag ska sätta på fläktarna på kylflänsarna som dom inte passar.
På ena sidan sitter den som berget på andra sidan glappar det väldigt mkt efter jag försökt låsa fast fläkten. Har testat bytt plats på dom och testat vrida på dom men vill inte låsa fast.

Funderar på att sätta fläkten på plats och sätta stripes tvärs över låsningen så det spänner åt rätt men känns ju fel.

Känns som det är svårt att montera fläkten fel.

Du kan inte ta en bild på det du gör?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med en av fläktarna till Freezer 33. Problemet var att en av gummidistanserna hade fallit av som skapade avståndet som gjorde det svårt att hålla fast fläkten med bygeln.
Så jag bestämde mig för att göra en McGyver och kapade en gummiplupp tillhörande en HDD-tray till storlek, limmade fast denna på fläkten och vips, perfect fit.

Om detta inte är till hjälp så är nästa steg som David säger: ladda upp en bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På min variant har jag två st fläktar en på var sida om kylflänsen. Och nu nu fick jag det att passa om ena fläkten suger utåt och den andra fläkten innåt. Äre så de ska vara ? Finns ju pil indikeringar på fläkten men ser inget i manualen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

På min variant har jag två st fläktar en på var sida om kylflänsen. Och nu nu fick jag det att passa om ena fläkten suger utåt och den andra fläkten innåt. Äre så de ska vara ? Finns ju pil indikeringar på fläkten men ser inget i manualen

Skickades från m.sweclockers.com

fläktarna ska ju blåsa åt samma håll, bakåt ut ur chassit. Följ pilarnas riktning. Det låter antingen som att bygeln sitter på fel håll, eller att något lossnat som gör att bygeln blir för stor. Typ som en packning som nämnts ovan. Eller att du sätter fläkten för högt/lågt på flänsen.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Har tagit bilder nu . Båda pilarna riktas bakåt i chassit. Vad som stör mig att jag tycker ena fläkten ser felvänd ut. Klistermärket som sitter i mitten av den ena är ju innåt mot kylflänsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

Har tagit bilder nu . Båda pilarna riktas bakåt i chassit. Vad som stör mig att jag tycker ena fläkten ser felvänd ut. Klistermärket som sitter i mitten av den ena är ju innåt mot kylflänsen.
https://i.ibb.co/hMLY2G1/20190514-101310.jpg
https://i.ibb.co/p0BN6nQ/20190514-101218.jpg
https://i.ibb.co/c3k9zr1/20190514-101200.jpg

Skickades från m.sweclockers.com

Den bakre fläkten ser ju ut att ha gummidistanser vilket gör att den sitter bättre och av bilderna att döma så verkar den första fläkten inte ha dessa och det bör vara därför denna sitter sämre (Om jag nu tänker rätt)

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Den bakre fläkten ser ju ut att ha gummidistanser vilket gör att den sitter bättre och av bilderna att döma så verkar den första fläkten inte ha dessa och det bör vara därför denna sitter sämre (Om jag nu tänker rätt)

När som sitter såhär så sitter dom fast bra. Men tycker det ser fel ut ? Jag försökte ju sätta dom så båda fläktarna riktade utåt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

När som sitter såhär så sitter dom fast bra. Men tycker det ser fel ut ? Jag försökte ju sätta dom så båda fläktarna riktade utåt

Skickades från m.sweclockers.com

En blåser in kall luft i kylflänsen och en blåser ut den uppvärmda luften, så det ser rätt ut. Om bägge blåste inåt skulle de ju motarbeta varandra. Den som klistermärket syns på blåser in, den andra ut.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobii93:

När som sitter såhär så sitter dom fast bra. Men tycker det ser fel ut ? Jag försökte ju sätta dom så båda fläktarna riktade utåt

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det rätt som det är nu. Du tänker på det estetiska med klisterlappen på "Fläkten" den syns ju inte på den bakre fläkten, då klistermärket syns från den sugande sidan och "Ramen" som du ser på den bakre fläkten är på den blåsande sidan, så då stämmer det ju nu.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Då är det rätt som det är nu. Du tänker på det estetiska med klisterlappen på "Fläkten" den syns ju inte på den bakre fläkten, då klistermärket syns från den sugande sidan och "Ramen" som du ser på den bakre fläkten är på den blåsande sidan, så då stämmer det ju nu.

Okej tack så mycket 😁

Skickades från m.sweclockers.com