AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta ställer jag mig skeptisk till. Alltså att just 6 trådar på något sätt skulle vara en "sweetspot" för spel. Idag ser man t.ex. bara ett par fåtal spel som använder mer än 4 kärnor ordentligt eller för den delen åtta trådar.

De flesta nyare AAA-spel då. Inte Fortnite och liknande.

Oavsett så skadar det inte om vi får fler kärnor. De nya konsolerna kommer få 8c/16t så det blir nog bra vad det lider.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta ställer jag mig skeptisk till. Alltså att just 6 trådar på något sätt skulle vara en "sweetspot" för spel. Idag ser man t.ex. bara ett par fåtal spel som använder mer än 4 kärnor ordentligt eller för den delen åtta trådar.

6 trådar är inte sweetspot. Det är snarare absolut minimum för att fortfarande ha en bra spelupplevelse. 6 kärnor eller 4 kärnor med HT. Sen är inte skalningen sådan att högsta bildfrekvens ökar linjärt med antalet fler trådar eller kärnor. Men tittar du däremot på frametimes så blir de lite jämnare med fler trådar enda upp till 16 trådar i många titlar även om marginalerna minskar efter låt säga 8 trådar. Men att köpa mindre än 16 trådar när zen 2 släpps skulle jag kalla dumsnålt. Lite som att köpa i5 vs i7 rent historiskt...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Detta ställer jag mig skeptisk till. Alltså att just 6 trådar på något sätt skulle vara en "sweetspot" för spel. Idag ser man t.ex. bara ett par fåtal spel som använder mer än 4 kärnor ordentligt eller för den delen åtta trådar.

Då kollar du inte på spel som är släppta efter att Intel och amd tog fart i kärnornas krig (av de lite tyngre spelen)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att intel jobbade som de gjorde då beror ju just på att de hade ett stort försprång och kunde göra som de ville utan att bli kontrade. AMD kan absolut inte bete sig så för de har inte pengarna, marknadsandelarna, eller Mindshare till det. Folk skulle bara tycka "Kom inte här och tro er". Pengar ska de naturligtvis försöka tjäna så mycket som möjligt men är det inte bättre att de tjänar miljarder dollar under flera år än att de greedar och tjänar någon miljard på ett kvartal och sedan sjunker som en sten? Det lämnar en jävligt dålig smak i munnen när företag beter sig så att "det bästa vi lanserar är inte det bästa vi skulle kunna lansera hihi", det skadar branchen. Deras "ess i rockärmen" tycker jag skall vara ZEN3, inte att de artificiellt begränsar ZEN2 för att greeda.

Jag ser det snarare som att de nu har chansen att göra 16c till mainstream. Idag är det mer eller mindre vedertaget att det är 8c man "ska ha", men tänk om det var 16C istället? Om AMD lanserar 16c 32t med grymma frekvenser till ett bra pris så kommer folk vilja ha dem, den kommer sälja bra, och Intel kommer få det svårare att rättfärdiga varför man ska köpa deras svar som "bara" har 10c, de kan trycka till dem rejält. Att då istället greeda kanske vore smart om AMD bara tänkt finnas ett kvartal till men de har ju längre planer än så.

Mja, AMD var jämsides Intel, men sedan mutade Intel tillverkare med rabattpriser om de inte sålde AMD, och kunde därigenom så att säga "köpa sig" marknadsandelar vilket är helt galet ruttet gjort.

Klart AMD skall tjäna pengar om de kan, men greedar de så tjänar de bara pengar ett kvartal till eller så och sedan tappar de sin trogna kundbas.

Låt säga att de nu släpper en väldigt strypt variant av en processor "för att ha några ess kvar i rockärmen", varför skulle någon vilja ha den? Man vet ju att AMD i så fall inte gör sitt bästa för att leverera en optimal kundupplevelse, och då får man inga höga tankar om företaget.

Att Intel kunnat göra så tidigare är ju för att de lyckats med konststycket att få sin kundbas att strunta i att de är jävla svin och köpa ändå, men AMD, som profilerat sig som "the good underdog" om man säger... De kan inte göra så, och det tror jag heller inte de kommer att göra.

Notera också att om de skulle "gjort som Intel" så hade ju 3000-serien krävt nya moderkort trots samma sockel. Hur kul hade det varit? Hur många hade varit pepp och laddade inför det? Nej tack.

Det som är tråkigt är att AMD fortsätter sälja CPUer i 1000 serien när 2000 serien kom. När nu 3000serien kommer kommer AMD fortsätta tillverka 1000serie cpuer? som säljs till lägre pris?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det som är tråkigt är att AMD fortsätter sälja CPUer i 1000 serien när 2000 serien kom. När nu 3000serien kommer kommer AMD fortsätta tillverka 1000serie cpuer? som säljs till lägre pris?

Tillverkade dom verkligen 1000-serien även när 2000-serien var släppt? Jag tror att det är lagret som säljs men det är mycket möjligt att jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Det som är tråkigt är att AMD fortsätter sälja CPUer i 1000 serien när 2000 serien kom. När nu 3000serien kommer kommer AMD fortsätta tillverka 1000serie cpuer? som säljs till lägre pris?

Jag ser inget problem i det alls. Det är härligt och bra med så många prispunkter som möjligt så att alla kan få exakt det de efterfrågar.

Hade varit skillnad om de t. ex mycket väl kunnat släppa en 16C/32T@5.1Ghz men stannat vid 4.5Ghz "för att ha ett ess i rockärmen", det är det jag pratar om som hade varit direkt skadligt för dem om de höll på så. Men att fortsätta sälja gamla produkter och att erbjuda det bästa man kan få fram till kunderna, till ett pris som inte greedar, det står inte i motsats till varandra utan det är snarare så alla företag borde agera jämt enligt mig.

Att "spara på krutet" av taktiska eller strategiska skäl bromsar bara utvecklingen och väcker förakt och vrede hos kunderna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Tillverkade dom verkligen 1000-serien även när 2000-serien var släppt? Jag tror att det är lagret som säljs men det är mycket möjligt att jag har fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta tycker jag är riktigt bra för räknar som sagt med att Amd kommer ta betalt för sina topmodeller i 3000 serien om dom presterar bra och det är dom värda för Intel kommer inte kontra med sin 10 kärniga modell på lång tid.

Sedan kommer det självklart mer prisvärda modeller också lägre ner i serien som alltid blir mainstream modeller och är inte TCMS ändå i full produktion förrens säg i slutet av augusti och att B550 och Navi anländer då så har dom ingen anledning att rea Prestanda toppen med begränsad tillgång som ändå kommer sälja slut.

Senare när alla modeller har ankommit och det är full snurr på 7 nm så kommer så klart priserna sjunka pga tillverkningsprocessen är optimerad med förbättrade yields.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag ser inget problem i det alls. Det är härligt och bra med så många prispunkter som möjligt så att alla kan få exakt det de efterfrågar.

Hade varit skillnad om de t. ex mycket väl kunnat släppa en 16C/32T@5.1Ghz men stannat vid 4.5Ghz "för att ha ett ess i rockärmen", det är det jag pratar om som hade varit direkt skadligt för dem om de höll på så. Men att fortsätta sälja gamla produkter och att erbjuda det bästa man kan få fram till kunderna, till ett pris som inte greedar, det står inte i motsats till varandra utan det är snarare så alla företag borde agera jämt enligt mig.

Att "spara på krutet" av taktiska eller strategiska skäl bromsar bara utvecklingen och väcker förakt och vrede hos kunderna.

1000serien är ett "miljösvin" du kan få samma prestanda med 3000 serien men med minst 30-40% mindre energiåtgång. Finns ingen anledning att fortsätta sälja gammal teknik om den nya är så mycket bättre. Om AMD vill ha många prispunkter så är det inga problem med att sälja CPUER med 5,0, 4,8, 4,6, 4,4 4,2 och 4,0GHz som max frekvens för att då få in alla prispunkter.

4/8 6st cpuer
6/12 6st cpuer
8/16 6st cpuer
12/24 6st cpuer
16/32 6st cpuer

totalt 30st varianter. Sedan har du G modellen som du kan dela upp i 6 delar om du tycker det är nödvändigt. då har AMD 36st prispunkter i 3000 serien. Tror det räcker och blir över utan att ha kvar 1 och 2000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Vad skall dom göra med sitt lager? Gräva ner det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

1000serien är ett "miljösvin" du kan få samma prestanda med 3000 serien men med minst 30-40% mindre energiåtgång. Finns ingen anledning att fortsätta sälja gammal teknik om den nya är så mycket bättre. Om AMD vill ha många prispunkter så är det inga problem med att sälja CPUER med 5,0, 4,8, 4,6, 4,4 4,2 och 4,0GHz som max frekvens för att då få in alla prispunkter.

4/8 6st cpuer
6/12 6st cpuer
8/16 6st cpuer
12/24 6st cpuer
16/32 6st cpuer

totalt 30st varianter. Sedan har du G modellen som du kan dela upp i 6 delar om du tycker det är nödvändigt. då har AMD 36st prispunkter i 3000 serien. Tror det räcker och blir över utan att ha kvar 1 och 2000 serien.

Hur gör man i så fall om man sitter på ett B350/X370-moderkort vars tillverkare valt att inte ha stöd för 3000-serien? Säg exempelvis att man sitter på någon 6-kärnig, och nu bestämt sig för att 8c/8t vore bra för ens behov. Om de inte tillhandahållit 1000-serien så hade man ju inte kunnat köpa 1800X, utan är då hänvisad till att köpa nytt moderkort med allt helveteskrångel det innebär, och det blir ju självklart (med all rätt) AMD som får skulden om de slutar tillverka en produktserie trots att det finns ett behiv och en efterfrågan på marknaden. Det vore riktigt illa. Självklart så kommer 1000-serien fasas ut tids nog men arkitekturen hat ju bara dryga två år på nacken så det är verkligen inte dags än.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vad skall dom göra med sitt lager? Gräva ner det?

Normalt sett så minskar man tilllverkningen när man vet att en ny serie kommer.

Sista CPUerna säljer man i bulk till stora återförsäljare som bygger datorer. Så nej man återvinner inte nya cpuer. Gräva ner och gömma skräp slutade man med på 70talet.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Det som är tråkigt är att AMD fortsätter sälja CPUer i 1000 serien när 2000 serien kom. När nu 3000serien kommer kommer AMD fortsätta tillverka 1000serie cpuer? som säljs till lägre pris?

Fast hur vet du att de fortfarande tillverkas? Nu bortser vi självklart från vega apu som är lite efter. Men kan det inte vara så att efter en ny version kommer så rasar efterfrågan på de gamla så mycket så att butiker kommer ha kvar dem hur länge som helst i lager.
Dessutom är tillverkningsprocessen sådan att de tillverkar en ny generation och från waffern kommer det chip med olika kvaliter som blir olika cpuer. Att då hålla på med gammal waffer kan de göra i början, men det känns som om de snart går över till ny waffer. Självklart kommer nog Ryzen 3000 serien med sin krympning i början tillverkas parallellt med den gamla tills volymerna är uppe.
Jag ser det lite som ddr3 minne, det tillverkas garanterat nytt än idag. Men om man köper i butik får man nog med stor sannolikhet ett minne som har legat på lager i väldigt många år.

Permalänk
Inaktiv

AMD Ryzen 3000 Series CPUs With 7nm Zen 2 Architecture Can Support Up To A Max of 5000 MHz DDR4 Memory Speeds
https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-cpus-zen-2-7nm-up-to-5000...

Nu var det länge sedan jag höll på med microdatorer, men vad ska man med 5000Mhz minne till om inte Alun också kan jobba i denna frekvens? Så jag ser det som ett positiv rykte. Sedan självklart vet jag om att det är 2500Mhz i Double Data Rate som motsvarar 5000Mhz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

AMD Ryzen 3000 Series CPUs With 7nm Zen 2 Architecture Can Support Up To A Max of 5000 MHz DDR4 Memory Speeds
https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-cpus-zen-2-7nm-up-to-5000...

Nu var det länge sedan jag höll på med microdatorer, men vad ska man med 5000Mhz minne till om inte Alun också kan jobba i denna frekvens? Så jag ser det som ett positiv rykte. Sedan självklart vet jag om att det är 2500Mhz i Double Data Rate som motsvarar 5000Mhz.

Står ju att den skall ha en halverings switch, så 1250MHz blir det för 5000MHz minne.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

AMD Ryzen 3000 Series CPUs With 7nm Zen 2 Architecture Can Support Up To A Max of 5000 MHz DDR4 Memory Speeds
https://wccftech.com/amd-ryzen-3000-cpus-zen-2-7nm-up-to-5000...

Nu var det länge sedan jag höll på med microdatorer, men vad ska man med 5000Mhz minne till om inte Alun också kan jobba i denna frekvens? Så jag ser det som ett positiv rykte. Sedan självklart vet jag om att det är 2500Mhz i Double Data Rate som motsvarar 5000Mhz.

Tror att det är mer än en beräkningsenhet i en krets bestående av 16 superskalära kärnor med flertrådsteknik och vardera 2x256bit FPU. Är det inget mer än en ALU i hela kretsen som ska data så kommer jag nog snegla på konkurrenten.

Permalänk
Medlem

Med hur många % bättre, kan man tänka sig att topp-proppen på 3000 serien slår min 1700 klockad till 3.9?

Värt att uppgradera?

Sugen ialf...

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Med hur många % bättre, kan man tänka sig att topp-proppen på 3000 serien slår min 1700 klockad till 3.9?

Värt att uppgradera?

Sugen ialf...

Omöjligt att säga. Rykten säger allt från 10-15% IPC men detta är som sagt bara rykten så ingen (förutom AMD-Lisa då) vet svaret på den frågan.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Med hur många % bättre, kan man tänka sig att topp-proppen på 3000 serien slår min 1700 klockad till 3.9?

Värt att uppgradera?

Sugen ialf...

Hur många procent extra prestanda tycker du krävs för en uppgradering? Jag uppgraderade från min 1700 klockad till 3.95Ghz till en 2700X och tycker det var lätt fett värt pengarna, så för mig blir det garanterat uppgradering igen om de nu inte typ backar IPC men efter hur utskrattade de blev när de gjorde så med Bulldozer kontra Phenom II så gör de nog inte om det designkatastrifbeslutet. IPC skall alltid öka så klart. Och går inte det så skall man åtminstonne absolut inte minska det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

6 trådar är inte sweetspot. Det är snarare absolut minimum för att fortfarande ha en bra spelupplevelse. 6 kärnor eller 4 kärnor med HT. Sen är inte skalningen sådan att högsta bildfrekvens ökar linjärt med antalet fler trådar eller kärnor. Men tittar du däremot på frametimes så blir de lite jämnare med fler trådar enda upp till 16 trådar i många titlar även om marginalerna minskar efter låt säga 8 trådar. Men att köpa mindre än 16 trådar när zen 2 släpps skulle jag kalla dumsnålt. Lite som att köpa i5 vs i7 rent historiskt...

Är mer intresserad av prestanda per tråd än att sitta med ett helt garnnystan av medelmåttig prestanda.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AllMessedUp:

Med hur många % bättre, kan man tänka sig att topp-proppen på 3000 serien slår min 1700 klockad till 3.9?

Värt att uppgradera?

Sugen ialf...

Förutom det så nämns så är det en ekonomisk fråga och det beror även på var du gör av den gamla. Dessutom måste man ta övriga komponenters begränsning i beaktning, förenklat så om du har dubbla 2080Ti så känner det mer rimligt att uppgradera än om du sitter med ett Nvidia 1030 kort..

Skrivet av markiiie:

Är mer intresserad av prestanda per tråd än att sitta med ett helt garnnystan av medelmåttig prestanda.

Hur extrem man är åt detta säger lite om användaren. Jag har använt mycket xeons 12 core @ 2GHz och liknande och de var inte roliga i windows. Men ju mindre skillnaden per prestanda per core blir, ju mindre betydelse får såklart detta. Och allteftersom skillnaden minskas så finns det fler användare som föredrar att kunna lägga mer laster på en och samma dator istället för att enbart interface och liknande ska gå supersnabbt.

Amd problem är att typ varenda varenda ungdom i åldern 10-30år vill ha en högpresterande cpu, det är en otroligt stor marknad. Men orsaken till varför dessa vill ha en sådan cpu, har inget med rena intellektuella spel som schack, Go eller databearbetning att göra. Utan det är andra saker som de kör och presterar ej AMD processorer bra där till ett bra pris så blir det en flopp.

*edit*
Och nej jag påstår ej att folk över 30år ej vill ha snabba cpuer, bara att det att vid den åldern minskas andelen då de ofta får annat att tänka på.

Permalänk
Medlem

BIOSTAR

Biostars nya moderkort Racing X570 kan klocka minnen upp till 4000MHz och det tror jag kommer att ge AMDs 3000 serie ytterligare en boost.
https://www.techpowerup.com/255472/biostar-racing-x570gt8-zen...

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte följt med AMD processorer desto närmare på ett tag då jag kört Intel på sistone men är lite sugen på kommande Ryzen 2 ifall det blir en lyckad lansering som det lite spås om, hur förhåller sig AMD till hög minnesfrekvens jämtemot låga timings? Funkar mina nuvarande G.Skill Trident Z 3200 CL14 (antar Samsung B-die) ?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Nu har jag inte följt med AMD processorer desto närmare på ett tag då jag kört Intel på sistone men är lite sugen på kommande Ryzen 2 ifall det blir en lyckad lansering som det lite spås om, hur förhåller sig AMD till hög minnesfrekvens jämtemot låga timings? Funkar mina nuvarande G.Skill Trident Z 3200 CL14 (antar Samsung B-die) ?

Dom kommer att fungera:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1488623-guide-for-ddr4...

Samsung B-die verkar du kunna köra i andra hastigheter och timings än vad som står på dom.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Har du några exempel på program där 8c/16t är guldnivån? Från vad jag sett är det i princip desto fler cores/threads desto bättre när det kommer till tyngre program.

@Chris_Kadaver: Jag skulle påstå att 8c/8t är den absolut bästa sweetspotten för gaming i dagsläget. Bara ett fåtal titlar som utnyttjar mer än det effektivt och i princip alla tunga titlar ligger exakt där. Självklart funkar ju också 4 cores/8 threads och liknande också. Däremot är ju inte 8c/8t speciellt framtidssäkert.

Permalänk
Medlem

@Ozzed: Skillnaden är att vi som kunder inte har en aning om hur bra yielden är mellan låt oss säga 8c/16t, 12c/24t och 16c/32t av samma arkitektur. Det är ett väldigt enkelt sett för en tillverkare att se till att vi betalar ett premium för 16c/32t även om tillverkningskostnaden enbart skulle vara marginellt dyrare.

X modellerna känns som ett betydligt större "fuck you" till kunderna enligt mig än att "snåla" lite på antalet kärnor, då från vad jag kan föreställa mig handlar det mer om mjukvara än hårdvara och om det stämmer så existerar det i princip inte någon skillnad i tillverkningskostnaden. Samma sak gäller antagligen Intels Hyperthreading också. Så jag tycker inte alls AMD lyckas hålla ditt spår så bra som du påstår.

Att byta socket är ju uppenbarligen också ett dumt slag i nyllet på kunderna, precis som du säger.

Känns lite som att du drar iväg lite i konspirationsteorier angående Fx-serien däremot istället för att kolla på själva arkiteturen. AMDs egna 4 kärniga Phenom II presterade bättre än FX-4100 om jag inte är helt borta t.om. Det var ett stort misstag att bygga flerkärniga processorer som i verkligheten var mer jämförbara med 2c/4t, 3c/6t och 4c/8t än deras marknadsförda 4c/4t osv. Intel kunde således plocka hem prestandakronan i 4 kärnor(gaming) segmentet relativt billigt med i5:orna då det krävdes en 8-kärnig FX-CPU för att få maximal prestanda redan på 4 cores. Visst, de 8 kärniga FX cpuer hade en liiiiten nisch om man behövde riktigt billig flertrådig prestanda då de stod sig relativt bra mot vanliga 4c/8t i7:or där för priset. Men samtidigt så preterade en X58 plattform bättre än hela FX-serien i flertrådat, vi snackar liksom om en plattform från 2008(x58) mot plattformar som AMD först ersatte med Ryzen år 2017(!!!!!!).

Sen att AMD själva tog efter Intel rejält med Ryzen angående hur arkiteturen är uppbyggd talar väl också sitt tydligt spårk. Dvs, boostar ett färre antal kärnor i klockfrekvens och HT/SMT.

Permalänk
Medlem

Hur mycket i IPC % ligger AMD i dagsläget efter intel. om man tar en modern skylake ++++ vs tex en 1800 och/eller en 2700 och kör alla cpuer i samma klock?
finns tester på swec och lite andra sidor men dom är väll lite daterade med daterad mjukvara?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Folk åker till Thailand i nån vecka för tiotusentals kronor, men tydligen är det svindyrt med en processor för 7000 kr som du har glädje av i säkert 3-5 år. Folk är konstiga! Datorprylar är ju faktiskt väldigt billiga jämfört med mycket annat i hobbyväg.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Folk åker till Thailand i nån vecka för tiotusentals kronor, men tydligen är det svindyrt med en processor för 7000 kr som du har glädje av i säkert 3-5 år. Folk är konstiga! Datorprylar är ju faktiskt väldigt billiga jämfört med mycket annat i hobbyväg.

minnen med nära och kära är nog mer "priceless" än en pryl som man egentligen inte behöver och endast man själv har nytta av och märker skillnaden.
Min familj varken bryr sig eller får ut något av att jag byter min cpu, åker vi däremot på en trevlig resa så får alla ut något av det och trevliga minnen tillsammans.

man kan köpa dator saker för tiotusentals kronor också och inte endast en dyr cpu...likaväl som man kan ta en billig resa till kanske gotland istället för att åka till japan?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Folk åker till Thailand i nån vecka för tiotusentals kronor, men tydligen är det svindyrt med en processor för 7000 kr som du har glädje av i säkert 3-5 år. Folk är konstiga! Datorprylar är ju faktiskt väldigt billiga jämfört med mycket annat i hobbyväg.

Om man tillhör kundgruppen som byter cpu var 3-5:e år, visst. Men det är klart att för oss som helst byter cpu varje år så blir det en kostnad. Det är omotiverat att dra iväg i pris "bara för att", utan det skall ju helst vara så mycket prestanda som möjligt för så lite pengar som möjligt-

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om man tillhör kundgruppen som byter cpu var 3-5:e år, visst. Men det är klart att för oss som helst byter cpu varje år så blir det en kostnad. Det är omotiverat att dra iväg i pris "bara för att", utan det skall ju helst vara så mycket prestanda som möjligt för så lite pengar som möjligt-

Å andra sidan åker folk till Thailand årligen (om de tillhör gruppen som gör sånt).

Jag tycker ändå att t ex 10 000 kr per år är billigt, och då är jag en låginkomsttagare (eller varit i alla fall till väldigt nyligen). En annan hobby/fritidsaktivitet jag haft sen ca 15 år har kostat mig drygt 200 000 kr under den perioden. Nära hälften av det under en period när jag levde på studiemedel och enklare sommarjobb.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S