Gräsklippare går ojämnt?! (STIGA Dino 47)

Permalänk
Medlem

Gräsklippare går ojämnt?! (STIGA Dino 47)

Hallå,

Tänkte höra om vi har några gräsklippar/motorexperter här. Har nämligen problem med att gräsklipparen går ojämnt nu när den väl skall rastas igen. Den går jämnt i startläget (choke läge?) samt någon stans mellan kaninläget och startläget (näst intill varandra), allt under så blir det vruuuum vruuuum och vid sköldpaddan så dör den.

Polerade tändstiftet en aning, ska nog ta å byta det nästa vecka för att se om det förbättrar något, men eftersom den går jämnt i vissa lägen så bör det inte vara stiftet.

Sitter det membran eller flottör på denna? Har läst att membranet brukar ge upp rätt ofta.
Har inte kollat gasvajern samt fjädrarna där nere, ifall det har släppt efter när den idlat under vintern.
Soppan är väll något gammal, bör det spela någon roll?

Motorolja finns och i bra skick.

Klipper bra om man nu har gasreglaget på högsta, men den varvar inte så mycket som förr, gissningsvis motsvarar det halvgas.

Stiga Dino 47 (RM 45 OHV 140 cc)

(inte mina bilder, saxat från nätet)

(gasreglaget)

Några tips för felsökning?

Ytterligare bild...
Permalänk
Medlem

Har den stått med bensin i tanken över vintern så finns det risk att det samlats kondensvatten i den. Töm eller kör slut på den innan du tankar i ny bensin.

Har du möjlighet så plocka även av förgasaren och blås rent från gammal bensin.

Gör även rent luftfiltret alternativt byt det.

Permalänk
Medlem

rengjort flottör/förgasare?
bränslefilter?
ny bensin eller från förra säsongen?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Har du kollat luftfiltret? Testa hur den går utan filter.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Inaktiv

Blås rent förgasaren. Vissa säger även luftfiltret. Nu brukar jag ej greja med gräsklippare utan mer eumopeder och där hade felet nog legat i förgasaren.

För den late kan en tillsats hjälpta, jag vill minnas att jag har fått ordning på en och annan moppe med liknande: https://www.biltema.se/bilvard/tillsatsmedel/drivmedelstillsa...

*edit*
Blåser rent förgasare gör man självklart genom att plocka isär den, tvätta den med bensin och använda kompressor plus handskar och skyddsglasögon.

Permalänk
Medlem

Luftfiltret är rengjort, likaså tändstiftet.

Bensinen är från förra året, bränslefilter vet jag ej vart det sitter, stor jädrans kåpa på. Vet inte vad jag skall plocka av för att komma åt flottören/membranet. Blir väl att riva eländet i helgen, ska beställa nytt stift till dess så vi kan utesluta det.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Luftfiltret är rengjort, likaså tändstiftet.

Bensinen är från förra året, bränslefilter vet jag ej vart det sitter, stor jädrans kåpa på. Vet inte vad jag skall plocka av för att komma åt flottören/membranet.

förgasaren sitter innanför den svarta plastlådan med luftfiltret. borde vara 2 st muttrar/skruvar ca storlek M6 där du lossar så borde hela luftlådan och förgasaren lossna från cylindern.

kan vara trasig packning innanför förgasaren mot cylindern också så den drar tjyvluft de kan ge lite alla möjliga lustiga fenomen.

men börja med att tömma ur all gammal soppa har den stått ett år är den troligen uttjänt nu kassera även det som är kvar i dunken sen förra året alternativ använd för rengöring på sin höjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Membranet skulle jag gissa på, är ett litet ingrepp för att byta det.

https://www.youtube.com/watch?v=IoJXLfiEo2k

kostar inte många kronor.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Angående ämnet - kolla denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=JOI293d8XUg

Permalänk
Medlem

Är det vanlig bilbensin så har den ett bäst före datum på ca 3månader. Om det är alkylatbensin så är det ca 2 år.

Permalänk
Medlem

Med stor sannolikhet den gamla bensinen, byt ut den.

Töm alltid tank å förgasare innan du ställer undan när vintern kommer. Dagens soppa är skit och etanolen lämnar avlagringar i förgasaren och käkar packningar/oringar.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Har nu bytt flottörnål, packningar, tändstift, luftfilter, soppafilter samt rengjort vid gasspjället och lite varstans man kom åt utifrån. Ville inte riva hela skiten i värmen sist med alla reglage och fjädrar. Ny soppa direkt från macken.

Går fortfarande ojämnt på allt lägre än max.

Är det bara att plocka bort hela mojängen (förgasaren) där flottören och luftfiltret sitter på? Kan det vara något annat än skit?

Sitter något som ser ut att vara en luftskruv, av plast, dock verkar det inte hända så mycket om man vrider lite på den.

Permalänk

låter som att förgasaren behöver en totalgenomgång dvs plockas isär och rengöra kanalerna. troligen igensatt invändigt och ger inte motorn tillräckligt med soppa.

som jag skrev tidigare är relativt enkelt ingrepp att plocka bort förgasaren på dessa. lossa luftburkens skruvar så är förgasaren lös också då den bara sitter sandmackad mellan cylindern och luftburken.

det svåraste sen är väl typ att få tillbaka gaslänkarna på rätt ställen men ta en bild innan du tar bort det så du har något att gå på när du monterar ihop det igen.

att sen montera isär förgasaren kan vara bäst att ha ett renoveringskit tillgodo innan man börjar är lätt hänt att man råkar ta sönder packningar då de brukar sitta fast rätt duktigt.

men borde finnas hos de flesta lite mer välsorterade gräsklipparförsäljare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det är alltså manuell gas på den? min har autogas, dvs ju lägre varv ju mer gasar den. den gamla jag hade(den råkade jag elda upp när jag skulle fixa liknande problem)så hade en fjäder lossnat så autogasen liksom gungade för inget "höll emot" på andra sidan. den började brinna när jag spillde bensin när jag tankade den och tänkte inte så mkt på det, sen skulle jag sätta krympslang(med tändare) på gaspinnen för den inte skulle dyka så djupt vid "gungningarna" och branden var ett faktum.
andrenalinet gör en stark, grannarna måste undrat varför jag sprang runt med en brinnande gräsklippare i famnen, men jag bar den ned till källaren där det fanns vattenkran som släckte elden men hela förgasaren hade smält så det blev en ny som jag inte eldat på...än.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Jag hade allt isärskruvat, dvs man kunde dra ut förgasaren en centimeter eller två, men reglaget till gasvajern och autochoken tog emot så man kunde inte lossa allt utan att koppla bort dessa. Får väll bli nästa helgs projekt!

Är tryckluft på burk en bra ide?

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: Den har manuell gas, med autochoke eller liknande. Förr körde vi på lägsta (normallångt gräs), nu måste man köra på högsta. 140cc motorn brukar knappt behöva anstränga sig även om gräset är två meter långt.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det är alltså manuell gas på den? min har autogas, dvs ju lägre varv ju mer gasar den. den gamla jag hade(den råkade jag elda upp när jag skulle fixa liknande problem)så hade en fjäder lossnat så autogasen liksom gungade för inget "höll emot" på andra sidan. den började brinna när jag spillde bensin när jag tankade den och tänkte inte så mkt på det, sen skulle jag sätta krympslang(med tändare) på gaspinnen för den inte skulle dyka så djupt vid "gungningarna" och branden var ett faktum.
andrenalinet gör en stark, grannarna måste undrat varför jag sprang runt med en brinnande gräsklippare i famnen, men jag bar den ned till källaren där det fanns vattenkran som släckte elden men hela förgasaren hade smält så det blev en ny som jag inte eldat på...än.

tror du tänker på varvtalsregulatorn (en arm in i vevhuset med en fjäder till gasreglaget) den har nog alla gräsklippare sen om den har ett fysiskt gasreglage eller inte det varierar.

de utan fysiskt gasreglage förlitar sig helt på varvtalsregulatorn och kör fullt ös till slungan på kamaxeln tycker den varvar för mycket och stänger gasspjället.

de med manuellt gasreglage kan man stänga gasspjället manuellt och där med ställa motorn på ett lägre varvtal och då är varvtalsregulatorn mer eller mindre urkopplad.

Skrivet av Dalton Sleeper:

@Rouge of Darkness: Jag hade allt isärskruvat, dvs man kunde dra ut förgasaren en centimeter eller två, men reglaget till gasvajern och autochoken tog emot så man kunde inte lossa allt utan att koppla bort dessa. Får väll bli nästa helgs projekt!

Är tryckluft på burk en bra ide?

tror de e för dåligt ös i dessa burkar skulle föreslå mer åt hållet 8 bar kompressor eller nått för att de ska slå loss skiten ordentligt.

troligen låta den ligga och dra några dagar isärplockad och nedsänkt i bensin eller diesel eller liknande skarpt medel (tror citronsyra ska utlöst i vatten ska fungera om man inte vill bladda med bensin eller diesel) först för att lösa upp skiten då det brukar va stenhårt och typ som kristaller.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Aka_The_Barf: Den har manuell gas, med autochoke eller liknande. Förr körde vi på lägsta (normallångt gräs), nu måste man köra på högsta. 140cc motorn brukar knappt behöva anstränga sig även om gräset är två meter långt.

gör ren förgasaren och byt bensin. gräsklippare är ofta väldigt enkla så det går snabbt att plocka ned den förgasaren och göra rent den. hittar du membran och packningar kolla så dom inte är spruckna eller slitna. men inga tändare i närheten bara

Skrivet av Rouge of Darkness:

tror du tänker på varvtalsregulatorn (en arm in i vevhuset med en fjäder till gasreglaget) den har nog alla gräsklippare sen om den har ett fysiskt gasreglage eller inte det varierar.

de utan fysiskt gasreglage förlitar sig helt på varvtalsregulatorn och kör fullt ös till slungan på kamaxeln tycker den varvara för mycket och stänger gasspjället.

de med manuellt gasreglage kan man stänga gasspjället manuellet och där med ställa motorn på ett lägre varvtal och då är varvtalsregulatorn mer eller mindre urkopplad.

är exakt en sådan jag har som förlitar sig helt på varvtalsregulatorn, som består av ett "bläck" som blåses bort när motorn varvar och kommer närmare fläkten när den varvar lägre.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Hybenos:

Membranet skulle jag gissa på, är ett litet ingrepp för att byta det.

https://www.youtube.com/watch?v=IoJXLfiEo2k

kostar inte många kronor.

Här är rätt svar

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

är exakt en sådan jag har som förlitar sig helt på varvtalsregulatorn, som består av ett "bläck" som blåses bort när motorn varvar och kommer närmare fläkten när den varvar lägre.

ja den typen finns ju också som går på fläkten dock vanligare att den sitter inne i vevhuset på kamdrevet idag tror inte ja ens sett en gräsklippare utan gasreglage på minst 15 år...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Trigger: Det sitter tydligen inget membran på denna modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tror de e för dåligt ös i dessa burkar skulle föreslå mer åt hållet 8 bar kompressor eller nått för att de ska slå loss skiten ordentligt.

troligen låta den ligga och dra några dagar isärplockad och nedsänkt i bensin eller diesel eller liknande skarpt medel (tror citronsyra ska utlöst i vatten ska fungera om man inte vill bladda med bensin eller diesel) först för att lösa upp skiten då det brukar va stenhårt och typ som kristaller.

Det enda jag har som ligger på det trycket är högtryckstvätten, tror jag börjar med nått enklare för det blir nog svårt att surra fast förgasaren så den inte flyger till grannen. Monterad vågar man ju inte heller, då flyger alla andra grejer...

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det enda jag har som ligger på det trycket är högtryckstvätten, tror jag börjar med nått enklare för det blir nog svårt att surra fast förgasaren så den inte flyger till grannen. Monterad vågar man ju inte heller, då flyger alla andra grejer...

ja börja med att plocka ner den i molekyler till att börja med notera vara allt sitter bara.

och lägg alla metalldelar i en sluten balja med diesel ett par daga å se om de löser upp skiten så pass att du kan få fria luftvägar i den och inga kanaler är täpta.

kan ju även behövas ett par strån från en stålborste eller små borr att peta med i kanalerna och skrapa ur skiten ur munstycken osv

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Dalton Sleeper:

Är förgasaren gjord i plast?

Prova också att lossa tanklocket lite för att få in luft så det inte blir vakuum i tanken, långsökt men du har problem med soppatillförseln på något sätt. Tjuvluft, mest troligt då den går med choke.

Jag gick på en sån här istället Tröttnade på att skruva briggs motorer...
https://www.gardenstore.se/grasklippare-stiga-multiclip-47-ae...

Visa signatur
Permalänk

hittade en tråd (från 2004) som varnade för att använda 95 soppa i stiga combi 45s då packningen mellan förgasare och cylindern tydligen blev ledsen av detta de uppgav ungefär samma symtom som du angett med ojämn gång.

mitt tips innan du kanske plockar ner förgasaren i smådelar kolla så inte din packning också blivit skit. betydligt lättare än att rengöra förgasare.

vet inte hur stor skillnad det är mellan dessa modeller och om de gjort några ändringar sen 2004.

men är det en plastpackningen eller nått är det väl kanske inte helt orimligt att den kanske är lite känslig och torkar ut till den spricker eller nått.

f.ö. ser ut som att du har gammal hederlig flottörförgasare på din så inget membran och betydligt mer lättmekat typ som att rengöra en gammal bingförgasare till en puch dakota med andra ord.

det ända som kan börja läcka vid demontering är väl typ om man råkar ta sönder o-ringen till flottörskålen isf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

@Trigger: Den har fungerat bra utan skruv i 7 år, säkert sugit in en råtta eller jordkällarspindel

Permalänk
Medlem

@Rouge of Darkness: Det är en 2010, dock inhandlad 2012. Såg att det var lite skitigt vid de inre packningarna (B, 17) och rengjorde lite med nå handtag med dasspapper på, då jag inte fick ut förgasaren mer än ett par cm så kanske det inte vart helt rent. Ska kolla om packningarna ser hela ut där, kan ju vart så att det inte varit tätt därav skiten. Verkar vara rejäla packningar, tjocka som attan.

Packning till flottörskålen, samt skruvarna är bytta, också flottörnålen (A, A1).

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Trigger: Den har fungerat bra utan skruv i 7 år, säkert sugit in en råtta eller jordkällarspindel

Haha, ja se upp med råttor i insuget

Men allvarligt, någon packning läcker och gör att den drar tjuvluft. Dra isär förgasaren, gör rent och dit med nya packningar. Startgas kan vare en räddare i nöden för att hitta var det är otätt.
Spraya medan motorn är igång (runt förgasaren, dock ej direkt i insugningsluften)

Visa signatur