Snabbtest: Noctua NF-A12x25 – flaggskeppsfläkt med små marginaler

Vi är överens i det mesta, skillnaden är väl möjligen våran tro på deras förmåga att öka prestandan. Jag misstänker att vi rätt snart når en punkt där vi inte längre kan klämma fram speciellt mycket mer singeltråd prestanda, och ökad prestanda kommer bli via fler mer energieffektiva chipp. Den totala effekten blir i runda slängar den samma, men i takt med det evigt ökande antalet kärnor, stiger prestandan... Tyvärr är även det en återvändsgränd, men det är vad vi har, tills man får helt ny teknik att fungera. Om det är quant-chip, eller något annat.. fan vet. Men jag gissar att det ligger rätt långt in i framtiden, innan det är en prestandahöjande komponent i hemma datorer.

Funderar på att byta ut 120mm fläkten som sitter på noctua nh-d14 till denne i testet, men vet inte om det kommer ge samma resultat som i testet?
Någon som gjort något liknande?

Skrivet av trebrecks:

bara vänta på 140mm fläktarna nu då:)

Detta kommer dröja till minst 2020, se mitt inlägg här:

Senast redigerat 2019-04-09 16:38

@Amp.RC.: har förstått det.

Skrivet av Kaleid:

Dessutom, måste de vara 2.5cm djupa, varför t.ex inte 3.5cm för high-end fläkt?

Det finns en standard för 38mm fläktar som används i tex serversammanhang, men rätt få i det formatet säljs till PC-marknaden.
(Jag minns Scythe hade nån för ett par år sen?)

Och det är nog helt enkelt för att de rent praktiskt tenderar att ge mer ljudnivå utan att ge motsvarande mer kylning, utom möjligen vid extremt restriktiva miljöer.

Sen blir det förstås snabbt trångt i chassit också med tjockare fläktar...

Gällande svarta varianten av dessa:
"Greetings from Noctua,
Thank you very much for contacting us!
Yes, it has been asked countless times and the answer is that we will add them to our chromax line at some point.
However, if you are looking for an NF-A12x25 fan in the next 2-3 months you shouldn't wait for them and maybe give the brown version a chance, they don't look that bad in reality.
Kind regards,
Your Noctua Support-Team"

källa: https://www.reddit.com/r/Noctua/comments/aj3vw7/when_will_we_...

Varför dök denna från 2018-06-03 på förstasidan?

Skrivet av XFTality:

exponentiell

Bell är snarare en logaritmisk skala, men ja, sjukt bra jobbat.

Skrivet av mrwu:

Notera att det finns en stor skillnad i design med slipstream och gentle typhoons. Gentle Typhoon är för statiskt lufttryck medans Slipstream har luftflöde men sämre statisk lufttryck.

Luftflöde räcker till vanliga chassisfläktar medans statiskt lufftryck är viktig för fläktar som ska tvinga luft igenom trånga utrymmen som tx kylflänsar eller radiatorer vid vattenkylning.

Jo känner till det. Köper inte flänsar där luften har svårt att passera. Grafikkortet har t.ex. AC S1 plus.

Kör dessa till min radiator och mycket nöjd med hur de presterar. Fantastiskt bra fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

2 veckor med 2 st av dem.
Otrolig skillnad i höga varvtal mot mina tidigare Noctua fläktar.
800rpm var smärtgräns förut. Nu är 1100rpm samma gräns.

Skickades från m.sweclockers.com