Snabbtest: Noctua NF-A12x25 – flaggskeppsfläkt med små marginaler

Permalänk
Medlem

Vi är överens i det mesta, skillnaden är väl möjligen våran tro på deras förmåga att öka prestandan. Jag misstänker att vi rätt snart når en punkt där vi inte längre kan klämma fram speciellt mycket mer singeltråd prestanda, och ökad prestanda kommer bli via fler mer energieffektiva chipp. Den totala effekten blir i runda slängar den samma, men i takt med det evigt ökande antalet kärnor, stiger prestandan... Tyvärr är även det en återvändsgränd, men det är vad vi har, tills man får helt ny teknik att fungera. Om det är quant-chip, eller något annat.. fan vet. Men jag gissar att det ligger rätt långt in i framtiden, innan det är en prestandahöjande komponent i hemma datorer.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Funderar på att byta ut 120mm fläkten som sitter på noctua nh-d14 till denne i testet, men vet inte om det kommer ge samma resultat som i testet?
Någon som gjort något liknande?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trebrecks:

bara vänta på 140mm fläktarna nu då:)

Detta kommer dröja till minst 2020, se mitt inlägg här:

#17864418

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk

@AmpRC: har förstått det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Dessutom, måste de vara 2.5cm djupa, varför t.ex inte 3.5cm för high-end fläkt?

Det finns en standard för 38mm fläktar som används i tex serversammanhang, men rätt få i det formatet säljs till PC-marknaden.
(Jag minns Scythe hade nån för ett par år sen?)

Och det är nog helt enkelt för att de rent praktiskt tenderar att ge mer ljudnivå utan att ge motsvarande mer kylning, utom möjligen vid extremt restriktiva miljöer.

Sen blir det förstås snabbt trångt i chassit också med tjockare fläktar...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Gällande svarta varianten av dessa:
"Greetings from Noctua,
Thank you very much for contacting us!
Yes, it has been asked countless times and the answer is that we will add them to our chromax line at some point.
However, if you are looking for an NF-A12x25 fan in the next 2-3 months you shouldn't wait for them and maybe give the brown version a chance, they don't look that bad in reality.
Kind regards,
Your Noctua Support-Team"

källa: https://www.reddit.com/r/Noctua/comments/aj3vw7/when_will_we_...

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Varför dök denna från 2018-06-03 på förstasidan?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

exponentiell

Bell är snarare en logaritmisk skala, men ja, sjukt bra jobbat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrwu:

Notera att det finns en stor skillnad i design med slipstream och gentle typhoons. Gentle Typhoon är för statiskt lufttryck medans Slipstream har luftflöde men sämre statisk lufttryck.

Luftflöde räcker till vanliga chassisfläktar medans statiskt lufftryck är viktig för fläktar som ska tvinga luft igenom trånga utrymmen som tx kylflänsar eller radiatorer vid vattenkylning.

Jo känner till det. Köper inte flänsar där luften har svårt att passera. Grafikkortet har t.ex. AC S1 plus.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kör dessa till min radiator och mycket nöjd med hur de presterar. Fantastiskt bra fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

2 veckor med 2 st av dem.
Otrolig skillnad i höga varvtal mot mina tidigare Noctua fläktar.
800rpm var smärtgräns förut. Nu är 1100rpm samma gräns.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.