Permalänk
Medlem

Uppgradering av speldator?

Hej!

Jag har en dator som jag tycker är alldeles för seg i vissa spel och önskar uppgradera för att slippa vara den som tar lång tid i loading screens eller inte kan hantera "stora strider" i t.ex. total war.

Det jag har idag är
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10644294/dator16

Vad tycker ni jag kan uppgradera för att få ett okej spel liv i spel som ex total war warhammer 2 och jag inte behöver oroa mig för otroligt lite fps?

Samt behöver en skärm ifall ni har tips men inget akut.

Tack så hemskt mycket i förtid!

Alexandra
*EDIT Kan lägga runt 7000 kanske? Tänker att grafikkortet inte behövs bytas ut ännu?

Permalänk
Administrativ avgift

@Alimorel: En budget hade varit bra , grejen är att du skulle kunna byta ut moderkort + processor så skulle allt funka. Total war är o alltid älskar Intel pga att det är singeltrådad prestanda som gäller.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv

Tycker inte du borde ha några problem med den datorn. Men moderkortet har ju stöd för 2700X iaf.
Annars är det som sagt nytt moderkort och Intel som gäller.

Vet inte hur mycket du skulle tjäna på laddningstider, men du kan ju lägga till en PCI-E M.2-disk också.

Permalänk
Medlem

Är din 1600 överclockad eller kör du den stock? är den stock så kan en överklockning hjälpa dig att få bättre prestanda, så slipper du köpa en massa nya grejer.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BM-Mods:

Är din 1600 överclockad eller kör du den stock? är den stock så kan en överklockning hjälpa dig att få bättre prestanda, så slipper du köpa en massa nya grejer.

Helt klart, då behövs väl bara en ny kylare

Permalänk
Medlem

@BM-Mods: inte överklockad! känner mig på djupt vatten gällande detta men tar gärna förslag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alimorel:

@BM-Mods: inte överklockad! känner mig på djupt vatten gällande detta men tar gärna förslag!

Jag tycker du bör vänta med att uppgradera tills vi vet hur det blir med "Ryzen 3000". Börja med att köpa en schysst kylare och överklocka din nuvarande processor. Cryorig H5 är ett prisvärt och bra val (men glöm ej då att köpa till AM4-brackets då det inte följer med). Annars finns toppkylare som Noctua NH-D15 eller Be Quiet! Dark Rock 4 Pro.

Överklocka är enkelt - och finns nästan oändligt många guider hur du bär dig åt. Här finns en hos MSI. Kanske finns bättre guider (inte orkat läsa hela) - men denna visar också med bilder hur det bör se ut i BIOS på just ditt moderkort.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alimorel:

@BM-Mods: inte överklockad! känner mig på djupt vatten gällande detta men tar gärna förslag!

att överklocka kommer ge dig rätt så mycket. jag kör min 1600 i 3.8GHz vilket ger en rätt bra boost från stock 3.2GHz.

Jag lägger in en snabb guide: https://www.guru3d.com/articles-pages/amd-ryzen-5-1600-review... Finns säkert bättre men det är en bra början. Så kan du börja med lite överklockning och se hur nya 3000-serien presterar innan du bestämmer dig för att uppgradera

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svar!

Jag tänker jag köper en kylare och ger mig på överklockning.

Skönt med så snabba svar