AMD Ryzen 3000-serien "Matisse" får stöd för upp till 5000 MHz DDR4

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 3000-serien "Matisse" får stöd för upp till 5000 MHz DDR4

Med processorarkitekturen Zen 2 flyttar AMD ut minneskontrollern till en separat krets och den nya lösningen ska enligt rapporter stöda DDR4-minne i hastigheter om 5 GHz.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ryzen 3000 verkar riktigt lovande. Jag hoppas, och antar, att det kommer vara överklocknings potential, tack vare stränga TDP limits (för att äldre moderkort ska kunna stödja ryzen 3000). Men vi får se

Permalänk
Medlem

För att citera en post på reddit, bara för att inställningar finns betyder det inte att man faktiskt kommer nå dessa frekvenser. Wait for benchmarks som man säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

data, representation av värden, text etc. lämpad för överföring, tolkning eller bearbetning av människor eller maskiner.
dator, digital automatisk beräkningsmaskin som styrs av ett i dess minne lagrat program.

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte helt här. Att man kan köra det i 5000mhz, men att det bara kört i hälften av hz? Är detta som det brukar vara eller är det något som jag inte förstår här. Och sedan står det 1250mhz. Skulle kanske inte festat så hårt i helgen...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Intressant och nya Ryzen är något jag håller koll på, då jag är påväg att bygga ny gaming pc
Blir isåfall första AMD cpu sedan athlon tiden. Verkligen nice att AMD tagit sig tillbaka på CPU fronten!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Strepto:

För att citera en post på reddit, bara för att inställningar finns betyder det inte att man faktiskt kommer nå dessa frekvenser. Wait for benchmarks som man säger.

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå. Detsamma gäller väl spänning till CPU. Min VCORE är nu på 8,3V. De första minuterna osade det lite bränt, men nu är datorn stabil död.

Som jag skrev så är detta en positiv nyhet, självklart kan man inte dra för stora växlar av detta.
Om man har 16 core som jobbar för fullt med enbart 2 minneskanaler så kan det behöva lite hastighet på dessa minnen.

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt om man får liknande performance gains som i tidigare Ryzen med höga klockfrekvenser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Intressant och nya Ryzen är något jag håller koll på, då jag är påväg att bygga ny gaming pc
Blir isåfall första AMD cpu sedan athlon tiden. Verkligen nice att AMD tagit sig tillbaka på CPU fronten!

Samma här. Jag har en Obsidian 1000D och vattenkylning redo. Väntar bara på komponenter.
Jag har planerat att gå över till Amd både på Cpu och Gpu sidan.
Blir navi platt fall kanske jag får tänka om där men Cpu är jag mer eller mindre 100 på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu förstår jag inte helt här. Att man kan köra det i 5000mhz, men att det bara kört i hälften av hz? Är detta som det brukar vara eller är det något som jag inte förstår här. Och sedan står det 1250mhz. Skulle kanske inte festat så hårt i helgen...

DDR står för DOUBLE Data Rate vilket i praktiken betyder att minnet körs i hälften av hastigheten av vad det står på förpackningen.
Så 5000 / 2 = 2500
Och sen kördes Infinity Fabric i halva hastigheten av vad minnet gör:
2500 / 2 = 1250

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Så om de tvingas halvera hastigheten för Infinity Fabric för att DDR4 ska jobba i 5GHz så undrar man ju spontant vilka eventuella nackdelar det innebär? Jag har alldeles för lite kunskaper om detta känner jag

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nej men se där, trevligt trevligt! Bara man kunde motivera sig själv att köpa ett nytt system bara

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu förstår jag inte helt här. Att man kan köra det i 5000mhz, men att det bara kört i hälften av hz? Är detta som det brukar vara eller är det något som jag inte förstår här. Och sedan står det 1250mhz. Skulle kanske inte festat så hårt i helgen...

Läste lote snabbt om IF. Om jag förstår rätt är Infinity Fabric ungefär som Front Side Bus fast mer avancerat. En vidareutveckling av Hypertransport som kom med A64. Att minnena kör snabbare än den borde då inte vara något konstigt. Back in the day var en FSB på kanske 100mhz och man körde minnen i 400mhz och der var ändå snabbare än att köra med tex. 333mhz minnen. Tänk lite som multipliern på CPUn om du kör 100x30 för 3ghz är det långsammare än 100x40 för 4ghz. Så 2500x2 borde vara betydligt bättre än 2666x1 t.ex.

Men jag kan ha missförstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Får vi hoppas dom siktar på 5 ghertz på cpuenerna med. ☺️

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Oj är det några 5000mhz ram på väg då ?:p eller är det överklockning som gäller

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Så om de tvingas halvera hastigheten för Infinity Fabric för att DDR4 ska jobba i 5GHz så undrar man ju spontant vilka eventuella nackdelar det innebär? Jag har alldeles för lite kunskaper om detta känner jag

Infinity fabric 2.0 ska ju leverera dubbla bandbredden till samma hastighet, så det blir ingen skillnad mot Zen och Zen+

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Låter intressant, men finns det minnen som kan utnyttja detta under launch? Då menar jag inte minnen som är extremt klockade men latenserna är skyhöga. Visst går man upp i hastighet på minnena så går latenserna upp också. Så en balans mellan latenser och klockfrekvens måste finnas så man faktiskt får ut en rimlig prestanda boost och inte bara några enstaka procent för flera tusenlappar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Infinity fabric 2.0 ska ju leverera dubbla bandbredden till samma hastighet, så det blir ingen skillnad mot Zen och Zen+

Ah okej. Kändes som en aspekt blev bättre på bekostnad av något annat i artikeln.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Läste lote snabbt om IF. Om jag förstår rätt är Infinity Fabric ungefär som Front Side Bus fast mer avancerat. En vidareutveckling av Hypertransport som kom med A64. Att minnena kör snabbare än den borde då inte vara något konstigt. Back in the day var en FSB på kanske 100mhz och man körde minnen i 400mhz och der var ändå snabbare än att köra med tex. 333mhz minnen. Tänk lite som multipliern på CPUn om du kör 100x30 för 3ghz är det långsammare än 100x40 för 4ghz. Så 2500x2 borde vara betydligt bättre än 2666x1 t.ex.

Men jag kan ha missförstått.

Skickades från m.sweclockers.com

Det där med minnesbandbredden större än bandbredden över FSB var mest för att det fanns annat som kunde gå direkt på minnet utan att passera CPUn - exempelvis överföringar från huvudminnet till grafikkortet. Jag vet för lite om hur IF fungerar, men jag trodde i min enfald att de två chiplettarna inte delade på bandbredden (som det var på en FSB-lösning med två sockets en gång i tiden). I så fall kan det ju helt enkelt vara så att om man drar upp minnesbandbredden högt nog, får varje chiplet bara tillgång till halva bandbredden.

Behöver nog ha mer information om hur chippet fungerar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funlo:

Låter intressant, men finns det minnen som kan utnyttja detta under launch? Då menar jag inte minnen som är extremt klockade men latenserna är skyhöga. Visst går man upp i hastighet på minnena så går latenserna upp också. Så en balans mellan latenser och klockfrekvens måste finnas så man faktiskt får ut en rimlig prestanda boost och inte bara några enstaka procent för flera tusenlappar extra.

Det finns en del DDR4-4600 CL19 om man kollar vad som finns på prisjakt i alla fall, det motsvarar ungefär DDR4-3000 CL12 i latens för att sätta det i något slags perspektiv. Men såna minnen är ju inte direkt billiga...

Permalänk
Medlem

Vågar jag ens tänka på vad priset på en 5000mhz ddr 4 med låg timings kommer ligga på? Ytterst löjligt att vi låter tillverkare mjölka pc marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ani_ma:

Vågar jag ens tänka på vad priset på en 5000mhz ddr 4 med låg timings kommer ligga på? Ytterst löjligt att vi låter tillverkare mjölka pc marknaden

Skickades från m.sweclockers.com

Vad priset kommer ligga på kan man ju endast spekulera i. Vad som är positivt däremot är att priserna har gått ner en bra bit nu sedan bara för något år sen. ¡Hoppas det håller i sig.
Så klart kommer det en nyhet som dementerar dom förhoppningarna https://m.sweclockers.com/nyhet/27514-primarminne-och-ssd-enh...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Mycket av prestandavinsten av att köra snabbt minne med Ryzen beror ju just på att även IF klockas högre. Halveras IF klockhastigheten vid höga minnesfrekvenser kommer man nog få lika bra eller bättre prestanda vid t.ex. DDR4 3600 eller t.o.m. 3200, och full IF-hastighet.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns en del DDR4-4600 CL19 om man kollar vad som finns på prisjakt i alla fall, det motsvarar ungefär DDR4-3000 CL12 i latens för att sätta det i något slags perspektiv. Men såna minnen är ju inte direkt billiga...

Nej det är det jag menar. Den procentuella vinsten där är nog inte värt pengarna. Men det är fortfarande bra att sträva framåt. Om ännu snabbare minnen skulle bli normen för 3000 serien kanske priserna sjunker. Eller ja man kan ju drömma i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Samma här. Jag har en Obsidian 1000D och vattenkylning redo. Väntar bara på komponenter.
Jag har planerat att gå över till Amd både på Cpu och Gpu sidan.
Blir navi platt fall kanske jag får tänka om där men Cpu är jag mer eller mindre 100 på.

Låter fint det. Få se vilken burk jag hittar på
Spännande med Navi därtill, fast jag köpte nyss en RTX 2070, men på tiden AMD kommer tibax på GPU sidan med!

Permalänk
Medlem

Nja, den här nyheten känns inte helt genomtänkt.

Läste om detta för några dagar sedan på AMD reddit. Kort sagt var väl poängen att minneskontrollen får teoretiskt stöd för upp till 5000Mhz DDR4, men det säger egentligen ingenting om vad som i praktiken är möjligt.
Minneskontrollern i Intel's senaste CPU'er har väl i praktiken stöd för upp emot 7Ghz DDR4 eller nåt sånt, men det betyder ju inte att det går att köra minnen ens i närheten av de hastigheterna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hg:

Nja, den här nyheten känns inte helt genomtänkt.

Läste om detta för några dagar sedan på AMD reddit. Kort sagt var väl poängen att minneskontrollen får teoretiskt stöd för upp till 5000Mhz DDR4, men det säger egentligen ingenting om vad som i praktiken är möjligt.
Minneskontrollern i Intel's senaste CPU'er har väl i praktiken stöd för upp emot 7Ghz DDR4 eller nåt sånt, men det betyder ju inte att det går att köra minnen ens i närheten av de hastigheterna.

Moderkort i dagsläget klarar av runt 4500-4800 Mhz om de har 2 minneskanaler. Poängen är att AMD nu kan nå samma frekvenser som Intel och tjänar dessutom mer på det

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Mycket av prestandavinsten av att köra snabbt minne med Ryzen beror ju just på att även IF klockas högre. Halveras IF klockhastigheten vid höga minnesfrekvenser kommer man nog få lika bra eller bättre prestanda vid t.ex. DDR4 3600 eller t.o.m. 3200, och full IF-hastighet.

Även om IF 2.0 har dubbla bandbredden i Zen2 i förhållande till IF i Zen1 och Zen1+. Som Esseboy skrev tidigare...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Nu förstår jag inte helt här. Att man kan köra det i 5000mhz, men att det bara kört i hälften av hz? Är detta som det brukar vara eller är det något som jag inte förstår här. Och sedan står det 1250mhz. Skulle kanske inte festat så hårt i helgen...

DDR står för Double Data Rate. Så när du köper säg 3200MHz minnen, så är minnen egentligen klockade i 1600MHz, men eftersom DDR tekniken gjorde att man kunde skicka dubbla mängden data relativt den vääääldigt gamla minnestekniken vi hade innan (därav namnet), så började tillverkarna marknadsföra minnena med en frekvens som var det dubbla av vad minnena faktiskt klarade - med logiken att det skulle motsvara ett gammaldags minne med dubbel frekvens. Denna marknadsföringsbullshit'en har helt enkelt bara fastnat och blivit det de facto sätt man beskriver DDR hastighet på.

Anyway...
Så om du sitter på "5000MHz" DDR minnen, så är minnets riktiga klockfrekvens 2500MHz.
Därför om IF kör halva minnets hastighet, så körs IF alltså i 1250MHz.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

DDR står för Double Data Rate. Så när du köper säg 3200MHz minnen, så är minnen egentligen klockade i 1600MHz, men eftersom DDR tekniken gjorde att man kunde skicka dubbla mängden data relativt den vääääldigt gamla minnestekniken vi hade innan (därav namnet), så började tillverkarna marknadsföra minnena med en frekvens som var det dubbla av vad minnena faktiskt klarade - med logiken att det skulle motsvara ett gammaldags minne med dubbel frekvens. Denna marknadsföringsbullshit'en har helt enkelt bara fastnat och blivit det de facto sätt man beskriver DDR hastighet på.

Anyway...
Så om du sitter på "5000MHz" DDR minnen, så är minnets riktiga klockfrekvens 2500MHz.
Därför om IF kör halva minnets hastighet, så körs IF alltså i 1250MHz.

Så IF kör i 800MHz nu om man kör sitt minne i 3200MHz på nuvarande 2700x t.ex?

Edit.. eller blir det 1600 så som det fungerar nu men 3200 på 3000-serien blir 800?
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Gissar att man drar stor nytta av höga minneshastigheter om nu zen 2 når höga klockfrekvenser. Inte minst om man ska ha systemet i flera år framöver. Tyvärr är ju priserna är ju extremt höga för 4600Mhz DDR4. Det finns dessutom bara ett kit med 2x16GB på prisjakt och det kostar över 5000:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...