Primärminne och SSD-enheter spås gå upp i pris under årets andra hälft

Permalänk
Melding Plague

Primärminne och SSD-enheter spås gå upp i pris under årets andra hälft

Det pågående prisfallet på minneskretsar är på väg att bromsa in och vända. Nu förutspår flera tillverkare att priserna inom kort når botten, innan de åter börjar klättra uppåt senare under året.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket tråkigt att de undviker ytterligare prisfall. De måste ju ändå tänka på oss här i Sverige med historiskt dålig valuta. Vi vill också ha råd

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Kartellbildningarna måste ju såklart komma tillbaka. Vore ju skandal om vi inte betalade överpriser.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Verkar ju ganska hopplöst när alla tillverkare "ställer om i produktionen för att undvika ytterligare prisfall".

Permalänk
Medlem

b-die minne har inte gått ner något än.......

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara på botten jämt. Hoppas bara att toppen inte blir så förbannat hög och långvarig.

Permalänk
Medlem

@Spawnbadboy: För att det slutat tillverkas. De som fortfarande har b-die i sortimentet har köpt in det till höstens höga priser inte vårens låga.

https://www.sweclockers.com/nyhet/27476-samsung-slutar-tillve...

Permalänk
Medlem

Fasen också. Har gått i över 1 år och planerat för en uppgradering till kommande Zen², men som inte blir av då den burken som var tänkt att uppgraderas inte vill kasta in handduken. Ska väl kanske vara tacksam att man inte behöver spendera pengar inte alltid det händer!
Dock när man läser detta kanske det vore vettigt att köpa på sig lite minne till nästa bygge så man slipper stå med byxorna nere och utan dessa höjningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Fasen också. Har gått i över 1 år och planerat för en uppgradering till kommande Zen², men som inte blir av då den burken som var tänkt att uppgraderas inte vill kasta in handduken. Ska väl kanske vara tacksam att man inte behöver spendera pengar inte alltid det händer!
Dock när man läser detta kanske det vore vettigt att köpa på sig lite minne till nästa bygge så man slipper stå med byxorna nere och utan dessa höjningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag sitter också och laddar för en ny burk när AMD släpper nästa generation och tänkte dubbla minnet från 16 till 32 nu när priserna är humana. Är dock inte sugen på att köpa minnen långt i förväg, får väl stanna på 16 om det blir stora prishöjningar.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Jag sitter också och laddar för en ny burk när AMD släpper nästa generation och tänkte dubbla minnet från 16 till 32 nu när priserna är humana. Är dock inte sugen på att köpa minnen långt i förväg, får väl stanna på 16 om det blir stora prishöjningar.

Nej, tänker exakt som du. Sitter på 16 och vill dubblera till nästa bygge. Är lite också sketchy på nåt sätt att köpa saker man behöver långt i förväg, undviker det helst. Vi får se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Guide för att bli miljonär. Man köper på sig ram-minne idag för runt 1 miljon (finansierat med sms-lån). Efter ett år ställer man sig på plattan i stockholm med ens trenchcoat rock och i smyg säljer ram-minne för dubbla priset.

Nå ramminne har stigit upp och ner, det jag stör mig på är att det i interpricemiljö fortfarande är så dyrt. Har man en maskin i molnet som man vill utöka från 4GB ram till 8GB ram, så tar vissa molnleverantörer över 500kr extra per månad för detta. På 2år så blir det en kostnad på 12 000kr för denna rammängd. Nu består denna kostnad av flera saker, men billigare ram i inköp gör sitt. -Då de på alla maskiner kan utöka dem lättare.

Permalänk

Pris på minne skjunker med 50% (10% i Sverige)

Pris på minne höjs med 50% (80% i Sverige)

/s

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Låg inte priset för 2x8GB DDR4 på typ 500:- innan den stora prisuppgången? När kommer DDR4 i 5Ghz btw? 2x16GB 5Ghz är väl lämpligt ihop med zen 2 typ.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv

Nå mer snusk får man leta efter..

Och som grädde på allting så sjunker kronan och lågkonjunktur är på g.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så gick ram priser upp när amd släppte sin 1:a zen, gick ner när intel släppte sina, gick upp igen är zen+ kom och sen ner under hösten med intels senaste cpuer... lagom till att den höjs igen med zen2. Taskig timing om mitt minne stämmer

Permalänk
Medlem

Här i Sverige så är ändå allting dyrt...

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Stämmer infon support hela vägen till DDR4 4000Hz så kommer troligen 90% alla moduler funka i 3600MHz vilket gör det svårt för minnestillverkan att ta bra betalt för vissa moduler. Tror det är önsketänkande att DDR4 moduler ska gå upp i pris.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

tänker inte köpa ett skit förrän intel fixar 10nm och vid den tiden lär vi ha ddr5...

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Läste denna nyhet och passade på att handla ett 16GB kit av Patriot Viper RGB 4133Mhz (samsung b-die) för 180€, lär väl knappast bli billigare än så nu. Bara att vänta på ryzen 3000 nu då.

Permalänk
Medlem

@FredrikMH: Bara göra som mig och sluta konsumera. Hej lågkonjuktur!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Snart brinner det en fabrik i China antar jag? Eller en eller annan naturkatastrof som drabbar den.
De "aktörerna" är duktiga på att spela.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bl00keRs:

Snart brinner det en fabrik i China antar jag? Eller en eller annan naturkatastrof som drabbar den.
De "aktörerna" är duktiga på att spela.

Nja, det tillverkas inte så mycket minnen i Kina. Det är därför kineserna stämde de stora minnestillverkarna, Samsung, Micron, Hynix för kartellbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Nja, det tillverkas inte så mycket minnen i Kina. Det är därför kineserna stämde de stora minnestillverkarna, Samsung, Micron, Hynix för kartellbildning.

Det är ju inte så att kineserna inte försöker, de har bara inte lyckats kopiera ordentligt och få igång sina fabriker.
Om prognoserna för ett par år sen hade haft rätt hade vi haft billigt kinesiskt minne nu, det är nog ett sort skäl till att de andra tillverkarna inte vågat investera för mycket i egna fabriker.