Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av elajt_1:

@tellus82:

Tror det sitter 1MOhms motstånd på i princip alla skyddsjordar som går till höljet på en apparat. Annars hade det givetvis kunnat bli farligt om sladden på något sätt är skadad så att fas kommit i kontakt med skyddsjorden.

Nej så får man verkligen inte göra för då blir skyddsjorden meningslös, det ska vara en stum koppling mellan hölje och jord.
Tanken är att höljet ska ha jordpotential för att skydda människan, det innebär dessutom att säkringen i många fall löser innan nått annat händer om det blir en kortslutning mot höljet. Skulle man ansluta skyddsjorden med 1M Ohm så skulle inte ens en jordfelsbrytare triggas utan apparathöljet skulle i princip vara direktkopplat mot fasen om det blev ett fel.

Tanken med elsäkerhetsreglerna är att det måste krävas minst 2 fel för att det ska bli risk för personskador.
Tex att skyddsjorden är felaktig och att en apparat får spänning i höljet.
Är skyddsjorden ok så blir det inte spänning i höljet även om en apparat börjar leda mot höljet utan om effekten är låg så "potentialutjämnas" höljet via skyddsjorden, är effekten lite högre så löser jordfelsbrytaren ut (om man har en sådan) och är det väldigt hög effekt så löser säkringen ut för att skydda mot brand i ledningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det är ju vad elsäkerhet handlar om, att se till så att det osannolika inte inträffar. Varför ha jordfelsbrytare? Varför ha petskyddade eluttag? Varför ha IP-klassade armaturer i badrummet? Osv ...

Tycker det var en väldigt haltande liknelse att jämföra att vara direktjordad med dessa personskydd, men det kanske bara är jag som tycker det..

Jordfelsbrytare - bryta vid händelse av läckström, person- och brandskydd.
Petskydd - framförallt skydd för nyfikna barn, personskydd.
IP-klassade armaturer i badrummet - ja så det klarar fukt utan att bli farligt, personskydd.

ESD-armband - skydda komponenter, inte person.

Att vara jordad - det är man alltid, mer eller mindre. Petar man i ett uttag och kroppen har dålig jord är risken mindre för strömgenomgång. Men, det är inte något som ESD-armband är tänkt till. Absolut inte personskydd, bara skydd för komponenterna.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Vituraz:

Tycker det var en väldigt haltande liknelse att jämföra att vara direktjordad med dessa personskydd, men det kanske bara är jag som tycker det..

Den jag svarade undrade varför någon skulle ta i någonting strömförande. Det är ju den typen av eventualiteter som elsäkerhet handlar om att skydda mot, precis som du beskriver ovan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej så får man verkligen inte göra för då blir skyddsjorden meningslös, det ska vara en stum koppling mellan hölje och jord.
Tanken är att höljet ska ha jordpotential för att skydda människan, det innebär dessutom att säkringen i många fall löser innan nått annat händer om det blir en kortslutning mot höljet. Skulle man ansluta skyddsjorden med 1M Ohm så skulle inte ens en jordfelsbrytare triggas utan apparathöljet skulle i princip vara direktkopplat mot fasen om det blev ett fel.

Tanken med elsäkerhetsreglerna är att det måste krävas minst 2 fel för att det ska bli risk för personskador.
Tex att skyddsjorden är felaktig och att en apparat får spänning i höljet.
Är skyddsjorden ok så blir det inte spänning i höljet även om en apparat börjar leda mot höljet utan om effekten är låg så "potentialutjämnas" höljet via skyddsjorden, är effekten lite högre så löser jordfelsbrytaren ut (om man har en sådan) och är det väldigt hög effekt så löser säkringen ut för att skydda mot brand i ledningarna.

Mmm gjorde en tankevurpa där. Så är det ju självklart, tänkte på ESD-armband av någon konstig anledning.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det där kommer generera galet många volt vid minsta rörelse.

men får han en stöt kommer han inte slå sig om han trillar!

Permalänk

Är det inte så att chassit är kopplat till jord via nätaggregatet? Så om man låter strömkabel vara inkopplad så får datorn samma potential som jord och därför kan man koppla sitt ESD-band till jord?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Den jag svarade undrade varför någon skulle ta i någonting strömförande. Det är ju den typen av eventualiteter som elsäkerhet handlar om att skydda mot, precis som du beskriver ovan.

Och jag höll inte med om att motstånd i ESD-armband skyddar mot livsfara

Permalänk
Medlem

Det mest extrema fall av ESD-skada jag stött på var hos en radiohandlare runt 1980.
De hade nålfiltsmatta i butiken, och när en av de anställda sträckte fram handen mot en stereoanläggning för att ändra ljudvolymen så bildades en kraftig gnista och slutsteget förstördes!

Sedan var det tidigare återkommande problem med en modell av infusionspumpar som användes på intensivvårdsavdelningen.
Vintertid när det var närmare -30 ute brukade luftfuktigheten inomhus hålla sig under 20%. Patienterna kände sig frusna och fick fina filtar av syntetmaterial. När personalen skakade filtarna uppstod lila gnistor, och infusionspumparna (som gav läkemedel till patienterna) gick sönder.
Pumparna var designade för att klara normala statiska urladdningar (i enlighet med standard). Medicintekniska avdelningen (MTA) lånade testutrustning för att se om de uppfyllde vad som lovats, och det var inga problem. När testspänningen dubblerades gentemot kravet kunde man återskapa felet ungefär en gång på tre försök...

Skrivet av Rouge of Darkness:

... på jobbet har jag påtalat felaktigheterna då skyltningen vid laddstationerna rekommenderar att ta i jordat metallföremål före byte av batteri i truckarna för att undvika ESD urladdningar. ...

Man kan ju utgå ifrån att batteriladdarna är jordade och ger batteriet jordpotential, så var är felet?

Skrivet av _Merc_:

... sen finns det företag som köper ESD skor utan att köpa in ESD mattor att gå på eller ESD säkra bord. ska du ha en ESD säker miljö måste allt special designas.

ESD-skor hjälper till att inte ladda upp, även om golvet inte är halvledande. Talar här av egen erfarenhet...

Skrivet av hipstergamer:

Över/Under-laddningen bör väl ha spritt ut sig överallt i datorn medans jag bygger, då även i komponenter, och när jag kopplar i sladden så går den inte nödvändigtvis genom komponenterna, men den bör fortfarande "rusa" till/från dem. Frågan är om den utspridda strömmen är stor nog att göra nån skillnad då det mesta bör vara i chassit.

Hela apparaten har samma jordpotential, så det blir inte mycket till strömrusning annat än precis i strömkabeln.

Skrivet av Aphex:

Att göra som du föreslår kan vara en direkt livsfara. Gör dig själv en tjänst, läs om vad en jordfelsbrytare gör och varför man installerar dem. ...

Jordfelsbrytare är till för att skydda mot alltför stora läckströmmar. Beroende på var de monteras i elnätet kan/bör de ha olika nivåer för att utlösas. (Vagabonderande strömmar på flera ampere i skyddsjordledarna är inget ovanligt i industrifastigheter.)
För personskydd i direkt anslutning till platsen där man arbetar med elektricitet är det lämpligt att ha en personskyddsbrytare, vilket är en jordfelsbrytare med känslighet på 30mA. (*)

Skrivet av Lordsqueak:

... Men ärligt talat så kan man ju lika gärna låta kabeln få sitta kvar istället, och förlita sig på att PSU tillverkarna inte pumpar in 240V i chassit när man stänger av det. ...

Jag skulle inte förlita mig på att PSU förblir avstängd, eftersom man kan råka komma åt strömbrytaren av misstag.

Skrivet av Coreflake:

Om en jordkabel råkar lossna i ett uttag på utgående kabel, är denna inte längre ansluten till jorden i centralen. Om denna lösa jord sedan kommer i kontakt med fas i uttaget blir nästa uttag i gruppen plötsligt spänningsförande på jordklämman.

Edit: en enkel felkoppling ger också detta resultat. Har själv varit med om detta i mitt jobb som elektriker, när hemmafixare gjort elen.

Jag har ingen större tillit till elektriker heller. En kollega till mig hade beställt jordade uttag (byte från ojordade) till ett av rummen i sin hyreslägenhet, och en elektriker kom för att montera dessa.
Bytet gick så fort att min kollega blev misstänksam och skruvade bort täckkåpan på ett av uttagen. Där fanns ingen jordkabel framdragen! Elektrikern försvarade sig med att "det var bara jordade uttag som beställts, och de nya uttagen hade ju jordbleck...".

-------
(*) I flera inlägg har strömmen 30mA angetts som någon gräns för vad som är farligt. Denna stämmer inte, personskyddsbrytaren har den gränsen för att inte lösa ut för ofta i onödan.

Jag arbetar sedan lång tid med medicintekniska produkter som ska vara konstruerade så att de inte skadar patienter eller personal även om de har ett fel. För elektrisk ström gäller då generellt den gamla (och i omgångar uppdaterade) standarden SS-EN 60601-1 som sätter säkra gränsvärden vid normalfall och första fel. Detta är vad som tillåts i värsta fall:

  • Det värsta som kan hända (med små strömmar) är att hjärtat slutar arbeta effektivt, och detta kan inträffa redan vid så låga strömmar som 50 mikroampere (genom hjärtat). (Normal drift: <10uA)

  • Om man inte ansluter tåtarna direkt till hjärtat, utan sätter elektroder utanpå huden, kan man tillåta tio gånger så hög strömstyrka, dvs 0,5 mA. (Normal drift: <0,1mA)

  • Större jordade föremål som patienten kan ha direktkontakt med, typ operationsbord, kan tillåtas ge läckströmmar ytterligare en faktor tio uppåt.

I inget fall får det förekomma strömmar över 5mA.

Permalänk
Skrivet av Samlooh:

Personligen tycker jag farorna kring ESD ofta känns rätt överdrivna.

Dom är inte överdrivna, det är bara komponenterna som har fått bättre skydd med tiderna.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk

Har inte Gamers Nexus förklarat i nyare content just den här problematiken kring ESD skydd? Artikeln är trots allt 4 år gammal.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Är det inte så att chassit är kopplat till jord via nätaggregatet? Så om man låter strömkabel vara inkopplad så får datorn samma potential som jord och därför kan man koppla sitt ESD-band till jord?

Skickades från m.sweclockers.com

Bättre att sätta ESD-armbandet/klämman i nån jordad del av chassit. Man bör tex aldrig sätta armbandet i ett annat uttag än det själva nätagget är kopplat till, kan vara potentialskillnader mellan de två. Har man ingen ESD-armband går det givetvis även bra så länge man har armarna (utan tyg imellan) mot datorlådan när man jobbar. Det jobbiga med det är ju att man behöver tänka sig för hela tiden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Ok för att Verge tabbar sig, men jag tycker det är litet anmärkningsvärt att Gamers Nexus ger dylika råd däremot.

Råden är typ 5 år gamla och har blivit korrigerade sen längesen, artikeln är ju inte direkt relevant.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Råden är typ 5 år gamla och har blivit korrigerade sen längesen, artikeln är ju inte direkt relevant.

Vad menar du? Artikeln ligger ju kvar.

Permalänk
Medlem

Brukar köra följande uppsättning för att undvika ESD-skador:

1, Helt naken
2, Fäst ESD-armbandet runt gentlemanskorven
3, Fäst armbandets klämma i en skruv på chassit
4, Ställ chassit på ESD-mattan
5, Fäst mattans klämma i armbandet. Akta så du inte nyper fel för då gör det fruktansvärt ont
6, ???
7, Profit

För övrigt, varför heter det "armband" när man har det runt en helt annan kroppsdel?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Råden är typ 5 år gamla och har blivit korrigerade sen längesen, artikeln är ju inte direkt relevant.

Var ser du att detta och varför ligger det fortfarande uppe om det blivit korrigerat? Hela artikeln/videon är ju fylld av dumheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Är det inte så att chassit är kopplat till jord via nätaggregatet? Så om man låter strömkabel vara inkopplad så får datorn samma potential som jord och därför kan man koppla sitt ESD-band till jord?

Så kan man göra om man vill, men det är lite som att gå över ån för att sparka på björnen som sover. Att bara koppla in ESD-armbandet i chassit utan att blanda in elnätet ö.h.t. ger ett fullgott skydd vid montering av en dator, att blanda in elnätet är onödigt och kan vara livsfarligt om allt går fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bloodstainer:

Råden är typ 5 år gamla och har blivit korrigerade sen längesen, artikeln är ju inte direkt relevant.

Jag såg inte att de korrigerat dem, varför tar Swec upp detta om de redan har korrigerat det?
Jag ser ingen riktig mening med det.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Det hade ju varit bättre med en riktig artikel om hur man gör rätt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

@lorgix, @Bloodstainer, @jonas_jj, @Mizzarrogh: Oavsett om de korrigerat det eller bemött det i senare material känns det lite slött av SweC att inte ge dem chansen att bemöta kritiken. (Sen om de bryr sig tillräckligt för att svara eller inte är en annan sak. Men det är upp till SweC att försöka.)

Inget "vi har sökt Gamers Nexus/NZXT för en kommentar" eller liknande. Så även om poängen och upplysandet i sakfrågan (ESD-skydd) är riktigt bra, så lämnar journalistiken en del att önska. Att gräva fram skelett ur andras garderober är en sak (det finns i varierande sort hos de allra flesta), men det riktigt intressanta är hur de hade svarat när man för det på tal.

Jäkla skillnad på "shit också, det tänkte vi inte på att den låg kvar - vi plockar genast ned/slänger med en rättelse" och "ehh, är väl inte vårt problem?" alt. inget svar alls.

@Dimestam: har ni försökt kontakta GN/NZXT alls innan publicering?

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Pettson88:

@lorgix, @Bloodstainer, @jonas_jj, @Mizzarrogh: Oavsett om de korrigerat det eller bemött det i senare material känns det lite slött av SweC att inte ge dem chansen att bemöta kritiken. (Sen om de bryr sig tillräckligt för att svara eller inte är en annan sak. Men det är upp till SweC att försöka.)

Inget "vi har sökt Gamers Nexus/NZXT för en kommentar" eller liknande. Så även om poängen och upplysandet i sakfrågan (ESD-skydd) är riktigt bra, så lämnar journalistiken en del att önska. Att gräva fram skelett ur andras garderober är en sak (det finns i varierande sort hos de allra flesta), men det riktigt intressanta är hur de hade svarat när man för det på tal.

Jäkla skillnad på "shit också, det tänkte vi inte på att den låg kvar - vi plockar genast ned/slänger med en rättelse" och "ehh, är väl inte vårt problem?" alt. inget svar alls.

@Dimestam: har ni försökt kontakta GN/NZXT alls innan publicering?

Huvudsyftet med artikeln är att upplysa våra medlemmar om att det sprids en hel del felaktigheter om ESD och förklara hur det hela hänger ihop, inte att dammsuga nätet och begära rättelser/kommentarer från den ena och den andra. Att jag väljer att lyfta fram just NZXT och Gamers Nexus handlar om att dessa, mot bakgrund av att de är såpass väletablerade, av många uppfattas som auktoriteter och att deras (felaktiga) råd således får särskilt stor spridning. Sen finns det många, många fler som också är ute och cyklar, bland annat Linus Tech Tips som någon tidigare nämnde i tråden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Huvudsyftet med artikeln är att upplysa våra medlemmar om att det sprids en hel del felaktigheter om ESD och förklara hur det hela hänger ihop, inte att dammsuga nätet och begära rättelser från den ena och den andra. Att jag väljer att lyfta fram just NZXT och Gamers Nexus handlar om att dessa, mot bakgrund av att de är såpass väletablerade, av många uppfattas som auktoriteter och att deras (felaktiga) råd således får särskilt stor spridning. Sen finns det många, många fler som också är ute och cyklar, bland annat Linus Tech Tips som någon tidigare nämnde i tråden.

Som du säkert märkt i kommentarerna (som även fyllts av mycket konstruktivt, kul att läsa!) har i alla fall GN lyfts fram ganska rejält (och en del nämner även LTT - dock skulle jag personligen säga att LTT är mer underhållning än upplysning, titta ex. på hur Linus tappar saker till höger och vänster... att använda dem som exempel på bra skötselråd känns inte helt rätt), det är ju inte en slump när ni valt att länka en 4 år gammal video och artikel från dem. Hade det varit ~10+ aktörer som hade synts i artikeln hade det ju visat mer på problematiken och att den är utbredd - när ni väljer att endast peka på 1-2 aktörer blir fokus oproportionerligt just mot dessa. I det fallet ni väljer att faktiskt lyfta fram enskilda aktörer tycker jag personligen också ni kan kontakta de få som nämns.

Lite som när granskningen om datummärkning på kött var aktuell - väldigt viktig granskning, men ICA tog initialt nästan hela smällen (skillnaden där är ju dessutom att de fick chansen att bemöta kritiken) och det visade ju sig senare även i den frågan att det inte riktigt bara gällde dem.

Jag vill inte låta för gnällig - bra granskat och framförallt bra informerat, men tycker ni kunde följa upp det lite bättre.

Visa signatur
Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Pettson88:

Som du säkert märkt i kommentarerna (som även fyllts av mycket konstruktivt, kul att läsa!) har i alla fall GN lyfts fram ganska rejält (och en del nämner även LTT - dock skulle jag personligen säga att LTT är mer underhållning än upplysning, titta ex. på hur Linus tappar saker till höger och vänster... att använda dem som exempel på bra skötselråd känns inte helt rätt), det är ju inte en slump när ni valt att länka en 4 år gammal video och artikel från dem. Hade det varit ~10+ aktörer som hade synts i artikeln hade det ju visat mer på problematiken och att den är utbredd - när ni väljer att endast peka på 1-2 aktörer blir fokus oproportionerligt just mot dessa. I det fallet ni väljer att faktiskt lyfta fram enskilda aktörer tycker jag personligen också ni kan kontakta de få som nämns.

Lite som när granskningen om datummärkning på kött var aktuell - väldigt viktig granskning, men ICA tog initialt nästan hela smällen (skillnaden där är ju dessutom att de fick chansen att bemöta kritiken) och det visade ju sig senare även i den frågan att det inte riktigt bara gällde dem.

Jag vill inte låta för gnällig - bra granskat och framförallt bra informerat, men tycker ni kunde följa upp det lite bättre.

Jag håller inte med dig alls här och ser inte heller riktigt poängen. Säg att jag skulle kontaktat NZXT+Gamers Nexus innan publicering och att de tog bort innehållet. Vad skulle det göra för skillnad? Att de framstår som något mindre klantiga? Det har ju inte så mycket med själva sakfrågan att göra. För övrigt så vet jag att båda blivit kontaktade av Swecare nu.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Jag håller inte med dig alls här och ser inte heller riktigt poängen. Säg att jag skulle kontaktat NZXT+Gamers Nexus innan publicering och att de tog bort innehållet. Vad skulle det göra för skillnad? Att de framstår som något mindre klantiga? Det har ju inte så mycket med själva sakfrågan att göra. För övrigt så vet jag att båda blivit kontaktade av Swecare nu.

Nej, hålla med mig måste du inte. Vi kan utan tvekan tycka olika i frågan. Jag ville lyfta fram min poäng - sen om du vill förstå, ta del av och anamma den, det är upp till dig.

Jag tycker definitivt att det hade påverkat utgången och framställningen av artikeln - så länge vi pratar människor kommer misstag begås. Även bland välutbildade och erfarna proffs. För att inte tala om att rutiner och kunskap faktiskt förändras över tid, vad som är branschstandard kommer förändras - saker vi i dag tar för korrekta och självklara kommer med *stor* sannolikhet ses som korkade i framtiden. Att ge dem en chans att svara på om det bara är en gammal synd som de glömt av tycker jag är av stor vikt i frågan, sen om du inte håller med om det, okej.

Lätt att säga att de inte har med sakfrågan att göra, när de nämns som få och tydliga exempel i texten.

Sen finns givetvis ett ansvar oavsett, när man som marknadsledande (nåja, i alla fall en av de större) informationsspridare inom PC-meckande går ut med råd, tips och instruktioner, som inte är menade att vara sarkastiska. (Se ElectroBOOM för exempel på det senare.) Men det förändrar inte min åsikt i att det är relevant vad de anser om sitt misstag, och hur de hanterar det.

Jättebra att någon alls kontaktar berörda - men sannolikheten att det tas på ett bra sätt av motsatt part (med tanke på att mycket på nätet drunknar i trollande), och att svaret skulle vara relevant för artikeln, hade sannolikt ökat om det var en skribent för en etablerad media (så som SweC) hade haft kontakten. Oavsett är det intressant att veta vad de svarar, om de tar sig tid att göra det.

Jag tänker dock inte fortsätta debattera den biten - känner du att du inte vill se den vinkeln jag bidrar med är det helt okej, det är din artikel och det är du som får stå för den på alla sätt. Jag ville mest ge mitt perspektiv som en enskild läsare, som gillar när granskningar och artiklar är väl utbyggda.

Visa signatur
Permalänk

Allt är bättre än ryamatta eller sängfilten folk envisas lägga sina grafikkort på vid fotografering

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Pettson88:

Nej, hålla med mig måste du inte. Vi kan utan tvekan tycka olika i frågan. Jag ville lyfta fram min poäng - sen om du vill förstå, ta del av och anamma den, det är upp till dig.

Jag tycker definitivt att det hade påverkat utgången och framställningen av artikeln - så länge vi pratar människor kommer misstag begås. Även bland välutbildade och erfarna proffs. För att inte tala om att rutiner och kunskap faktiskt förändras över tid, vad som är branschstandard kommer förändras - saker vi i dag tar för korrekta och självklara kommer med *stor* sannolikhet ses som korkade i framtiden. Att ge dem en chans att svara på om det bara är en gammal synd som de glömt av tycker jag är av stor vikt i frågan, sen om du inte håller med om det, okej.

Lätt att säga att de inte har med sakfrågan att göra, när de nämns som få och tydliga exempel i texten.

Sen finns givetvis ett ansvar oavsett, när man som marknadsledande (nåja, i alla fall en av de större) informationsspridare inom PC-meckande går ut med råd, tips och instruktioner, som inte är menade att vara sarkastiska. (Se ElectroBOOM för exempel på det senare.) Men det förändrar inte min åsikt i att det är relevant vad de anser om sitt misstag, och hur de hanterar det.

Jättebra att någon alls kontaktar berörda - men sannolikheten att det tas på ett bra sätt av motsatt part (med tanke på att mycket på nätet drunknar i trollande), och att svaret skulle vara relevant för artikeln, hade sannolikt ökat om det var en skribent för en etablerad media (så som SweC) hade haft kontakten. Oavsett är det intressant att veta vad de svarar, om de tar sig tid att göra det.

Jag tänker dock inte fortsätta debattera den biten - känner du att du inte vill se den vinkeln jag bidrar med är det helt okej, det är din artikel och det är du som får stå för den på alla sätt. Jag ville mest ge mitt perspektiv som en enskild läsare, som gillar när granskningar och artiklar är väl utbyggda.

Jag tycker att det är jättebra att du feedbackar och att det är fantastiskt värdefullt att få höra olika perspektiv och synpunkter om innehållet på SweClockers. Att vi sedan inte håller med varandra men ändå kan föra en civiliserad diskussion är bara guld, så all respekt till dig. Tänk om det alltid såg ut såhär i trådarna!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

@Dimestam: Livet blir så mycket lättare när man inte går in för att allt i en debatt måste sluta med att den andra parten kopierat ens åsikt. Det var en vinkel, kanske fick du ut något av den - precis som jag tog åt mig av motargumenten. Sen huruvida jag håller med dig eller vice versa... det lämnar vi. (Tack själv för att det inte blir tjafs kring en sådan grej, känns bara onödigt!)

Hoppas dock att kunskapen i sak sprids oavsett, GN exempelvis i sitt nyare innehåll verkar hyfsade på att använda sin (egendesignade dessutom, vill jag minnas) antistatmatta i så gott som alla komponentvideor de gör. Alla steg i utvecklingen är bra, är inte rimligt att anta att vi alla ska fixa clean rooms för våra byggen.

Vi får helt enkelt försöka minska riskerna så gott det går, inom rimlighetens gränser. Vad som är rimligt kan ju dessutom variera från individ till individ, värt att komma ihåg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Är det inte så att chassit är kopplat till jord via nätaggregatet? Så om man låter strömkabel vara inkopplad så får datorn samma potential som jord och därför kan man koppla sitt ESD-band till jord?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, det är väl den tanken som ligger bakom. Problemet är att även om allt är rätt kopplat så kan gamla slitna kablar kortslutas, isoleringar nötas och ledare ramla loss. Om en kabel råkar kortsluta chassit så går säkringen. Men om du är inkopplad så att strömmen går via dig, så kommer du få en rejäl stöt innan säkringen löser ut. mao, livsfara.

Det enda man egentligen behöver tänka på är att utjämna potentialen mellan dig och det du ska jobba med. Så glöm element och jordkablar. Om du inte har rätt ESD grejor, så försök iallafall att hålla en hand på chassit (metal) så du jämnar ut potentialen mellan dig och komponenterna. Om någon ger dig ett kort eller komponent, ta i handen först för att jämna ut potential mellan er.

Dåliga minnen (RAM) är ju ganska vanligt. Och det som orsakar dåliga minnen är ju just handhavandefel. För vi vet ju att minnena testas i fabriken. Även om "du" inte gjort något fel så kan något gått fel i hanteringen mellan fabrik och dig. Och dåliga minnen är ett helvete ibland. För det är inte säkert att den dåliga delen av minnet används vid normal användning. Det är inte ens säkert att dåligt minne märks. Men av någon anledning så får burken slumpmässiga BSOD typ en gång i veckan. Att felsöka det är inte lätt, då man oftast går igenom allt annat innan man tänker på att köra en MEMTEST. Dåligt minne på ett grafikkort kanske aldrig ens märks.
Poängen jag försöker säga är att Svenne Svensson kanske aldrig hittar felet, utan dras med slumpmässiga BSOD tills dom köper ny dator. Samtidigt som dom säger "jag har minsann dammsugit datorn 3 gånger i veckan utan problem".

Mitt bästa tips är att se till att dricka kaffet innan ni sätter igång att mecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dance:

Man måste förstå skillnaden mellan skyddsjord i ytterhöljet till en apparat och att ansluta sig själv till jord och vilka faror det innebär. Det hela handlar om strömmens väg från fas till jord och det är när du är den länken som faran uppstår och särskilt när strömmen går genom hjärtat. Värsta scenariot är att din ena hand är jordad och du tar i en fas med den andra och strömmen går rakt igenom ditt hjärta till jord, det kan räcka för att rubba hjärtrytmen och i värsta fall orsaka hjärtstillestånd.

Skyddsjorden i apparater är till för att höljet aldrig ska kunna bli strömförande eftersom om en fas kommer i kontakt med höljet så löser säkring/jordfelsbrytare. Skyddsjorden är säker så länge som du inte öppnar apparaten med kontakten i och sticker in handen samtidigt som du håller med den andra i höljet.

Ledsen men om apparaten har skyddsjord till höljet eller om du kopplar med antistat armband till skyddsjord så är det ingen skillnad, bägge leder direkt till skyddsjord, om du sen länkar vidare genom att ta i apparat samtidigt som något strömförande eller om du är "kopplad" och tar i något strömförande så gör det 0 skillnad vad det gäller risken att få en stöt.

Bägge fallen kräver dock att ytterligare en annan sak har gått fel innan det ens kan bli farligt, den saken som redan gått fel är dock farlig oavsett om du "tar" i skyddsjord eller inte.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Jag har ju försökt döda gamla moderkort med 220v. Enda gången jag dödat komponenter är när jag hårdmoddat dem utan tillräcklig kylning, när cpu kylaren inte var ordentligt monterad samt när något minne inte var i minnesplatsen ordentligt. Nu förtiden går minnet inte ens igång när det itne sitter i ordentligt. Edit har iof smällt några moderkort när jag kört för strömslukande phenom cpuer men det hör inte hit

ESD för mig är en myt, men jag är rätt så försiktig med detta då jag kör oldchool stilen och försöker se till att jag inte är uppladdad!

ESD verkar delvis ha förstört ditt tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

nu har jag inte läst alla kommentarer för att dom är för många.
men om allt handlar om potentialutjämning, räcker det inte då med ett ESD band mellan dator och människa? om dator eller människa ändrar laddning så kommer väl den även ändras på motpart? varför måste då datorn ligga på ESD matta?

Jag använder ingen matta. Jag kopplar loss burken från allt och lägger den på någon yta som inte leder elektricitet.
Sen så kopplar jag upp mig med armbandet mot chassiet på burken och packar upp prylen inne i chassiet ur ESD påsen och sedan sätter in den dit den skall.

Det är kanske lättare att ha en matta beroende på dom fysiska förutsättningarna och vilka krav man har om(om det t.ex. är en säker ESD arbetsplats).

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.