Skärm slutar funka via DisplayPort. Behöver lite hjälp.

Permalänk
Medlem

Skärm slutar funka via DisplayPort. Behöver lite hjälp.

Har problem att få ut bilden till skärmen. Har tidigare länge använt DVI och HDMI till mina 2 skärmar. Grafikkortet är inbyggda grafiken från MSI Z370-A Pro mobo + core i7 8700K: Intel UHD 630 grafik. (spelar inte, kör bara nytto o dyl).

Jag har nu ändrat kablar (enbart), ska köra displayport (DP) och DVI istället. DVI-anslutningen funkar problemfritt till min 'andra-skärm', men huvudskärmen (Dell U2711) med DisplayPort sätter mig i skiten. Skulle behöva hjälp att förstå/lösa.

Dell-skärmen är inställd på att ta emot bild via DP, men den är helt enkelt svart. Hela tiden. No mercy.
Om jag stänger av datorn, så märker skärmen av att datorn stängs av och går in i viloläge, och skärmen vaknar direkt när jag slår på datorn. Om jag slår på/av skärmen medan Windows är på, så svarar Windows med det klassiska "do-dum" ljudet direkt, och det liknande klassiska ljudet för "hittade ny hårdvara" om jag slår på skärmen igen. Men skärmen är bara svart, aldrig ens en minsta ljusglimt.

Skärmens inställningspanel kommer jag åt genom att trycka på knappar på sidan. Dom knapparna svarar inte, om DP är ansluten. Om jag byter till DVI eller HDMI igen, då funkar dom. Noll problem. Men via DP? Näpp!
Och inställningspanelen svarar även som vanligt om datorn är avstängd, men om datorn är på och ansluten via DP, så händer ingenting när jag trycker på knapparna. Inte ens den blåa dioden, som normalt svarar när jag trycker på knapparna, lyser upp.

DP kabeln är inköpt igår på Classe, sprillans. Drivrutinen är den som MSI serverar på sin hemsida, heter "On-Board VGA Drivers". Det är den enda som finns där, den visar Intels logga vid installationen. Allt verkar gå bra när man installerarl. Enda frågetecknet är att det står "This driver only supports Windows 10 RS3 or above version". Vad är RS3 för något, och hur kan man se vad för slags variant av Win10 man har i så fall?

Om jag ansluter både DVI och DP, ställer in skärmen att använda DVI och går in i Windows avancerade skärminställningar och skärmdelning, så syns det tydligt att DP-anslutningen verkar vara skapligt fungerande (se bild)

Jag har nollställt BIOS, bytt kablar fram och tillbaka, låtit dator och skärmar vila, avinstallerat och återinstallerat drivare, läst runt lite på nätet och hållit koll på enhetshanteraren i Windows, men Dell U2711 skärmen via DP är fuckin' svart, hela tiden (men funkar direkt med andra kablage).

Vad skulle ni ha gjort nu? Jag vet inte vad som är lämpligt att göra i ett nästa steg.
Jag känner inte jag lyckas vinna någon slags kontroll över det här.
Grymt tacksam för tips, tankar och hjälp

mvh
/D

Permalänk
Hedersmedlem

Har du läst https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi... och kanske provat en annan DP-kabel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Enda frågetecknet är att det står "This driver only supports Windows 10 RS3 or above version". Vad är RS3 för något, och hur kan man se vad för slags variant av Win10 man har i så fall?

RS3 = fall creators update (1709)

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

RS3 = fall creators update (1709)

Aha, tackar. Lärde mig just hur man kunde se det själv i Windows, och jag har då 1803. Så då var det inte drivarna som var problemet (troligen).

Skrivet av Andreaz1:

Då framstår det här tipset som ännu mer troligt. Snyggt fångat och fascinerande tips btw. Ska fixa/testa det så snart allt öppnar nu på förmiddan.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du provat att bara köra DP-skärmen? Det kan vara så att processorn inte klarar den kombinationen av skärmar som du kör.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du provat att bara köra DP-skärmen? Det kan vara så att processorn inte klarar den kombinationen av skärmar som du kör.

Har provat, och det är tyvärr samma med enbart DP-skärmen inkopplad.

Men om vi ändå är på ämnet, så misstänker jag att främsta anledningen till att processorn inte skulle fixa något, är pga att den sammanlagda upplösningen från 2 skärmar (med hög upplösning) som blir för mycket?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dooley:

Har provat, och det är tyvärr samma med enbart DP-skärmen inkopplad.

Men om vi ändå är på ämnet, så misstänker jag att främsta anledningen till att processorn inte skulle fixa något, är pga att den sammanlagda upplösningen från 2 skärmar (med hög upplösning) som blir för mycket?

Ja, det var det jag var inne på. Det är mer komplext än bara den totala upplösningen, men typ.

Men processorn ska fixa 4k över DP, så i så fall skulle skärmen funka om det bara var den inkopplad.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det var det jag var inne på. Det är mer komplext än bara den totala upplösningen, men typ.

Men processorn ska fixa 4k över DP, så i så fall skulle skärmen funka om det bara var den inkopplad.

Ah just det. Och jag kommer nästan aldrig upp så högt som 4K med den här burken.
Jag körde GeForce GT 710 tidigare. Men jag fick bilden av att det är nästan bättre att köra utan den klena extra-processen i kedjan, så jag tog ut det och ska testa bara Intels 630 nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med att få DP att funka efter att ha använt HDMI. Då testade jag ett knep jag hittade på nätet. Koppla skärmen med både HDMI och DP kablarna och starta dator och skärm. När datorn startat så stäng av den igen. Ta bort HDMI kabeln och dra ut strömkabeln för både dator och skärm. Låt stå i 15-20 min och koppla sedan i strömkablarna och starta igen. För mig så fungerade DP efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wachtel:

Jag hade problem med att få DP att funka efter att ha använt HDMI. Då testade jag ett knep jag hittade på nätet. Koppla skärmen med både HDMI och DP kablarna och starta dator och skärm. När datorn startat så stäng av den igen. Ta bort HDMI kabeln och dra ut strömkabeln för både dator och skärm. Låt stå i 15-20 min och koppla sedan i strömkablarna och starta igen. För mig så fungerade DP efter det.

Häxkonster.

Till TS - Kan du testa skärmen med dp på annan burk för att verifiera att skärm + kabel defacto fungerar?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Avstängd

Senaste bios på moderkortet?

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Till TS - Kan du testa skärmen med dp på annan burk för att verifiera att skärm + kabel defacto fungerar?

Har bara 1 skärm med DP. Men .. ska se vad jag kan göra. Det vore ju onekligen intressant för fler än mig ifall COs kabel är somewhat felande. Det är en excibel-kabel dom säljer iaf.

Skrivet av Mange43:

Senaste bios på moderkortet?

Är lite feg. Brände ett BIOS för många år sen, flashningen gick fel på nåt sätt. Mitt BIOS är samma som vid leverans, 1½ år sen.

Permalänk
Medlem

@Dooley: Hade ett liknande problem på sonens dator där helt plötsligt DP-anslutningen slutade fungera men DVI funkade prima. Löste det genom att (häxkonst eller ej) göra skärmen strömlös i en minut och sen fungerade det igen.

Visa signatur

Intel core i7 8700k - ASUS Gtx 1080ti 11GB Strix gaming - Corsair 3000MHz DDR4 16 Gb - EVGA Supernova G2 750w - Fractal Design Define S - Samsung 850 evo 500 Gb - Asus TUF Z370 Plus-Gaming - W10 Home - Asus PG279Q - Mionix Naos 8000 - Gigabite Osmium Aivia (MX Red) - Beyerdynamic dt990 250ohm - Philips Fidelio X2 -Massdrop Minimic - Modmic 4.0 - Odac+O2.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dooley: Just Dell-skärmar med många år på nacken och Displayport visar ofta upp problem av de den här sorten. Skärmen verkar bokstavligen hänga sig då menyer etc. slutar fungera. Vaktmästaråterställning med start utan kablar anlsutninga får det bli lite då och d. Problemen verkar minska men inte helt försvinna med DP-kablar som är rätt kopplade (utan kontakt på pinne 20).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berget73:

@Dooley: Hade ett liknande problem på sonens dator där helt plötsligt DP-anslutningen slutade fungera men DVI funkade prima. Löste det genom att (häxkonst eller ej) göra skärmen strömlös i en minut och sen fungerade det igen.

Två pers som vittnar om liknande förfarande? Hm. Jag ska hålla det i åtanke.
Jag ska ner och handla sladd nu alla fall. Men jag ska även prova ert tips innan jag sätter i en ny kabel, bara för att se.

Permalänk
Medlem

@Dooley: Har du testat att bryta strömmen helt till skärmen, och inte bara slå av och på den med knappen? Dell-skärmar är notoriskt buggiga när det gäller DP, och att helt bryta strömmen en kort stund är en vanlig lösning när de vägrar visa bild. Min egen Dell-skärm är ansluten till ett grenuttag monterat lättåtkomligt på skrivbordet p.g.a. detta.

Permalänk
Medlem

Verkar som häxkonst-killarna kan ha rätt.
Hittade just en 29 sidor lång tråd på Dells forum, där t.o.m. Dells moderatorer skriver om hur många Dell-skärmar har ett extremt omoget förhållande till DP - inklusive u2711an.
Sitter och betar av tråden just nu, hoppas på något hack eller kanske flash-uppgradering, av en skärm? Hittills är det mest svordomar, klagomål och extremt varierande resultat på olika huskurer.

Suck .. vad man längtar till mac ibland, där saker är fuckin' utprovade innan försäljning!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Vi har haft en hel del problem med våra Dell P2415Q som används i testlabbet när de körs via Displayport. Många gånger visar de att de tar emot signal (strömknappen lysdiod lyser i ett fast sken) men inget visas på skärmen. I samma veva slutar de även att svara på knapptryckningar på skärmen, det går alltså inte att byta input eller stänga av/sätta på dem med strömknappen. Enda lösningen är då att rycka ur strömkabeln och ansluta denna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Enda lösningen är då att rycka ur strömkabeln och ansluta denna igen.

Och inte ens denna lösning funkar för mig.
Plus, att om det hade varit olämplig DP-kabel, som Andreaz tipsade om i inlägg 2 här i tråden, så beskrevs det problemet (i posten som han länkade till) som att t.o.m. datorn kunde ha problem att starta, vilket min inte har alls. Så initialt känns det som det är större chans att skärmen har problem än kabeln, även om det kan vara motsatt - eller båda.

---

Och mitt moderkort har bara två digitala utgångar: DVI och DP. Så, då ser det ut som jag måste välja mellan några få alternativ:
1. Inhandla DP <> DVI adapter. Hämta ut DP i datorn och ansluta till DVI i skärmen.
2. Stoppa tillbaka in GT710 kortet och åter köra HDMI och DVI. Men GT 710 eller Intel UHD 630, vette fasen om inte Intels är bättre?
3. Köpa nytt grafikkort som är bättre än både GT 710 och UHD 630. Jag kör dock en del musikskaparprogram, som drar rejält med CPU ibland, men inget grafikkrävande. Så jag antar att ett dedikerat grafikkort kan .. typ avlasta processorn med några procent? Eller är det så lite så det är ingen större idé?
4. Köpa fuckin' mac

Vad skulle ni valt? GT 710 eller UHD 630?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Dooley: Dell U2711D är en 2560x1440-skärm från 2010 som endast kör DP och DVI Dual Link. Eftersom 2560x1440 pixlar över DVI kräver DVI-DL kommer en DP-till-DVI-adapter eller HDMI-till-DVI-kabel endast att ge max 1920x1080-signal.

Eller som nu din skärmdump visar, att allting landar på någon old-school-upplösning som 1680x1050. Vilket då tenderar att bli det sämsta av två världar med skalad bild, dessutom 16:10 skalat till 16:9. Fast det kanske är så du har kört i alla år, med skalad och knölig bild?

Högst troligt kan du inte få ut DVI-DL på ditt nuvarande inbyggda Intel-grafik. Om du nu inte köper en rejält dyr DP-till-DVI-DL-omvandlare för 1000-2000 kronor. Vilket är mycket stålar för något som är så gammalt och bara kanske fungerar.

Du kan idag inte få en särskilt mycket bättre situation än den du redan är i med en DP och en DVI som högst troligt är single link. Så du behöver för att driva båda skärmarna i 2560x1440 något av följande:

  1. 2 st. DP

  2. 1 st. DP och 1 st. DVI-DL

  3. 2 st. DVI-DL

...och idag har du alltså 1 st. DP (som bråkar) och 1 st. DVI som endast är single link och därmed max 1920x1080.

Då DVI-DL befinner sig i zombie-status och är hyfsat knivigt att få till dubbelt upp av återstår nästan bara att köra DP för båda skärmarna. Och då leva med att skärmarna är bråkiga med DP.

Där skulle du kunna titta på nya hyfsat enkla grafikkort med två stycken DP. Eller kanske backa tillbaka till gamla grafikkortet som kanske hade dubbla DVI-DL?

Eller kanske sikta på en ny skärmlösning överlag, till exempel en UW-skärm av lämplig sort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Har bara 1 skärm med DP. Men .. ska se vad jag kan göra. Det vore ju onekligen intressant för fler än mig ifall COs kabel är somewhat felande. Det är en excibel-kabel dom säljer iaf.
Är lite feg. Brände ett BIOS för många år sen, flashningen gick fel på nåt sätt. Mitt BIOS är samma som vid leverans, 1½ år sen.

Vet du ens om skärmen fungerar med DP? För det behöver ju inte bara vara kabeln det är fel på. Testa elsewhere uteslut/isolera båda som felaktiga källor till annan dator.

Och som tidigare sa, uppdatera bios. Även om du är rädd så är processen för detta ganska enkelt idag och kan potentiellt lösa ditt problem om ovan inte är ett ett problem.

Basic troubleshooting, ta bort felande länkar prova igen, repeat tills du hittar felet.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dooley:

Har provat, och det är tyvärr samma med enbart DP-skärmen inkopplad.

Men om vi ändå är på ämnet, så misstänker jag att främsta anledningen till att processorn inte skulle fixa något, är pga att den sammanlagda upplösningen från 2 skärmar (med hög upplösning) som blir för mycket?

Prova:
https://www.dell.com/community/Monitors/U2417H-DP-1-2-daisy-c...
Samma som
https://forums.anandtech.com/threads/a-gpu-for-two-u2711-frus...

Behövs DP Mini till DP då, men kanske kan gå bättre.

Sen personligen upptäckt att windows egna drivers för Intel inte är så roliga...
ladda ned DDU, kör igenom det och hämta senaste intel drivisarna, Bocka UR "WINSAT" funktionen i början på installationen och se hur det går. Tycker mig se datorerna betee sig bättre med DP när den är urbockad.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

@Dooley:
Har ju släpps några nya bios sen release.
Står dock inget om displayport.

https://www.msi.com/Motherboard/support/Z370-A-PRO#down-bios

Fix monitor is not able to turn on after resume from S3 mode via lan wake up event.
Står dock detta på 1 av bios versionerna.

Jag uppdaterar alltid till senaste bios,
Är aldrig problem.
Använder 1 fat 32 formaterat usb.
Sticker in det i moderkortet.
Uppdaterar alltid när jag är inne i bios.
Hade jävulska problem när jag köpte min nuvarande skärm,som har displayport,
Ihop med mina gamla grafikkort gtx 970.
Uppdatera kortens bios,problemet var helt borta.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.