Rösta fram formkurvan för Fallout-serien!

Permalänk
Medlem

Om man gillar RPG, och i dagsläget kan köpa och spela indie-RPG, tycker jag man spela Fallout 2, det en klassiker och ett grymt RPG med bra story, fantastiska side-quests, mycket hemligheter och underbar stämning etc. Början i F2 är verkligen inte den bästa, och det tar ett tag innan man kommer in i spelet, men det är värt det i min mening. Man kan också räkna med att man kommer göra "fel" på sin första playthrough och behöva spela om, men så är det med old-school rpg. No hand-holding.

Har man sedan spelat Fallout 2 från början till slut så inser man också att Bethesda har egentligen aldrig gjort ett Fallout spel, inte i min mening i alla fall. Vad Bethesda gjort är någon sorts sorts neddummad och ganska blek kopia av Fallout, huvud-storyn i båda är rätt svag för att utrycka sig milt. Det enda moderna Falloutspelet som liknar orginalen Fallout 1 och Fallout 2 är Fallout: NV. Men så är Fallout: NV också gjort av Obsidian där några utav medarbetarna som gjort originalen jobbar (även om majoriteten slutat i dagsläget).

Personlig rangordning:

F2
F:NV
F1
F3
F4

Permalänk

Har haft extremt mycket kul med Fallout 3 och 4, spelat dem oräkneliga timmar. Men jag ger ändå dem 4 i betyg, för New Vegas känns som i en klass för sig vad gäller känsla. Det håller jag så mycket närmare om hjärtat.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@CFSsss: det är ju inte så konstigt egentligen, om man tittar på vad Bethesda gjort tidigare. The Elder Scrolls-spelen är fantastiska rollspelsäventyr där man skapar sitt eget äventyr i den stora spelvärlden, men särskilt bra handling och berättande har de aldrig haft. Samma sak märks av i Fallout 3 och 4, bra öppna spelvärldar med mycket att göra, men en vettig handling lyser med sin frånvaro. Ska bli intressant att se hur The Outer Worlds blir, ser ut att kunna bli nästa Fallout-fix för min del.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Hur många timmar är @laxpudding uppe i med Fallout 4 nu, har du nått 1000 timmar än?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Alla spelen är bland mina favoriter, förutom tactics, 3 och BOS. 2 och NV var ju rena rama mästerverk, och då började jag ändå serien med Nv&4. 76 var inget bra spel i sig, men jag kan inte säga att jag personligen ogillade det då jag spelat det, och njutit av det, i över 100 timmar. I övrigt ska det vara roligt att se dessa resultat!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

3, vegas och 4 är dom jag spelat, 76 är inget för mig och dom tidigare är jag för sent ute för.

Vegas var ett mästerverk förutom alla jävla buggar som crashade spelet stup i kvarten

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

76 fick en enormt dålig start men det är fortfarande ett stundvis väldigt roligt spel, ni som kastar en massa strunt på spelet, har ni ens provat det själv eller följer ni bara bash-tåget?
För all-in-all så är F76 likt F4 i många aspekter, det som förstås saknas är dialog och NPC miljön som fanns i tidigare Fallout spel.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Fallout 2 har alltid varit favoriten. Älskade i princip allt om originalspelen: världen, grafiken, stämningen, musiken, arsenalen, animationerna, interfacet, ikonerna, ljuddesignen... har många triviala ljud för evigt inbrända i hjärnan t.ex. när man flyttar något i inventory eller knivar en råtta. Fallout 2 hade förstås fördelen att vara ohyggligt mycket större än ettan.

New Vegas hade jag kanske också röstat 5 om det inte vore för att de använde Bethesdas Gamebryo och assets, har alltid ogillat dessa. Fallout 3 var väl OK men hade väldigt många tråkiga, liknande/upprepade sektioner och ställen. Fallout 4 gillade jag mycket bättre, bättre karaktärer, quests etc. även om det för mig var för stor vikt vid sandbox-element som jag inte är intresserad av, dvs. domination/turf war, oändligt upprepande quests, basbyggande och liknande.

Permalänk
Medlem

Tycker väl Fallout 2, 1, New Vegas är alla på samma nivå i kvalitet. 1an och 2an är dock rätt åldrade vid det här laget. 3an är OK, det har sina brister men har ändå en del riktigt nice stunder. Lite väl bulletspongey fiender. 4an är knappt Fallout men ett underhållande spel på vissa sätt, tror inte några quests eller stories i det direkt tilltalade mig. 76 var inte bara buggigt som, det hade man kunnat leva med om inte spelet var så jäkla tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Haha.
Av vad jag sett om Fallout 76 är nog "pinsamt" en mer korrekt beskrivning än "dåligt", helt klart. Därmot har har jag inte provat spelet - och avstod därför min röst.

Fallout 2 tycker jag var toppen i serien. Har spelat om det otaligt många gånger.
Okej att där är några buggar (som hela rymdskyttel...) och jag gillar versionen där de inkluderade barn istället för att bara ta bort dem (men rösterna var kvar).

Kan fortfarande spela igenom det spelet.
1:an var också riktigt bra.
Tactics var väl sådär tycker jag.
Gillade 3:an skarp. Tyckte det fortfarande var Fallout men i 3D.
Vegas var också nice. Som 3:an men annan story.
4:an var jag otroligt hypad inför! Visades upp på våren och släpptes till hösten.
Det var trevligt med en uppdaterad motor - men... Problemet är ju att motorn i grunden idag riktigt riktigt dålig. Jag kunde köpa det till Fallout 3 och Vegas (och Skyrim kanske) - men inte idag!

Fallout: Brotherhood of Steel spelade jag aldrig heller och avstod min röst.

Sedan har vi såklart också
Fallout Shelter
Gillade det till Android. Var skoj men när man kom långt så tröttnade min surfplatta och spelet började hacka.
Sedan kom det till Steam och PC. Då var det kul igen... tills man kom så pass långt att det inte längre var kul. Roligt med mer interaktion efter uppdateringen.
Så om jag kunnat rösta på Shelter hade det fått betyget "Bra".

Håller med dig!
F2 var/är ett av de bästa RPGerna som gjorts.
Du har väl provat spela med "Killap's Fallout 2 Restoration Project"-modden?
Den rättar en hel drös fel och plockar fram saker som utvecklarna tog bort.
Spelet blir ungefär dubbelt så stort.
Minns inte om det var här jag laddade ner modden för några år sedan:
https://falloutmods.fandom.com/wiki/Killap%27s_Fallout_2_Rest...

Permalänk
Medlem

För mig är bara Fallout, Fallout 2, Fallout Tactics: Brotherhood of Steel och Fallout: New Vegas intressanta.

Men det är min åsikt

Permalänk
Medlem

Har spelat alla spel i serien utom 76:an och anser att toppen var 3:an, världen från originalen, men nu i första person så jag kan njuta till fullo och verkligen leva i världen.

1&2 är bra på alla sätt, utom den förhatliga isometriska vyn och styrningen, jag vill leva i världen, inte ge kommandon åt någon annan via satellitvy.

New Vegas kunde ha varit ännu bättre än 3:an, men 50-tals Vegas gangsters och Cosplay-romare var bara för töntigt alltså.

4 kunde också ha varit ännu bättre, men sabbades av minecraftelementen, jag vill äventyra och leva i ödemarken, inte leka byggare Bob.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Att sätta 1 och 2 som mästerligt är inte svårt, med tanke på all nostalgi jag har kring dem. Men jag kan inte på något sätt ranka den ena över den andra.

Permalänk
Medlem

Vegas gillar jag nog mest, 4an har jag plöjt ned många timmar på också men utan mods skulle vegas vara i en klass för sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

De första två Fallout är ju överlägset bäst, sen går även Fallout 3 bra. Därefter har det tyvärr gått utför om man frågar mig. Följer tråden med spänning! Det ska bli kul att se vad "folk" tycker i allmänhet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Fallout 2 är utan tvekan ett av de singleplayer-spelen jag lagt mest tid på av alla jag kört.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

1/2 var helt klart bäst av alla hittills, då måste man tänka på hur spelen såg ut och kändes när de kom ut inte hur de klarar sig tekniskt mot dagens spel.

Tactics var rent skräp.

3:an var helt ok efter alla patchar och DLC, New Vegas var dock mer komplett, 4:an var oerhört segt pga dåligt optimerad spelmotor men ändå bra när det gäller andra saker och multiple endings osv.

Permalänk
Medlem

Fallout 2 är nog helt klart bäst i serien, friheten att kunna klara ett spel tex bara speech, eller hur man nu vill klara det är rätt underbart! Tycker det va dåligt att man direkt blev satt i combat på Fallout 3, kändes fel!

Om man nu vill speeda upp saker i Fallout 2... (Tex om man spelat sig trött på början)
!Men gör ej detta om ni vill njuta av progress och hur spelet egentligen ska va spelat!
Spoilers

Så kan man gå direkt och göra Brotherhood of steel-questet, där inkluderat att få power armor(har jag för mig?) Och en massa XP

Dold text

Fallout 2
Fallout 1
Fallout NV

Fallout 3

Fallout 4

Permalänk
Medlem

Har spelat nästan alla och skulle jag tvingas välja en ensam vinnare är det Fallout 2, tätt följt av Fallout 1. Men de har stora problem med att snabbt tappa sitt värde och är i mitt tyckte inte så roliga att spela igenom flera gånger.

Fallout 3&4 är helt okej men där finns mer att önska. Både från spelmotor, story och quests. Addons kan lösa lite av det men samtidigt inget jag själv någonsin skulle valt första gången jag spelar igenom spelet (förutom möjligtvis förbättringar av texturer etc.).

New Vegas spelade jag knappt (skäms lite) men det hade en bra känsla. Tactics gillade jag inte alls. Shelter var kul ett tag, men det är ju inget "riktigt" Fallout-spel.

Fallout 76 har jag bara kollat streams på och läst recensioner. Så jag tog mig friheten att ge den en 2:a

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Allt efter New Vegas har varit som en utdragen skilsmässa; ibland får man för sig att kärleken finns kvar, men sedan dyker det upp något nytt som ställer allting på ända igen (*host* 76 *host*).

Skrivet av loevet:

Min personliga lista är följande:

1. Fallout 2
2. Fallout
3. Fallout: New Vegas
4. Fallout 3 (räknar man med allt DLC blev det ändå väldigt bra till slut)
5. Fallout 4

Spelade bara Fallout: Tactics som hastigast när det begav sig, fick ett demo på någon demoskiva och gillade det lilla jag upplevde, men skaffade aldrig spelet av någon anledning. Har inte tillräckligt kött på benen för att ranka det känner jag. Fallout Shelter var bara drygt, typiskt mobilspel med nötande in i absurdum. Spelade nog två-tre dagar innan det avinstallerades.

Tycks som att vi har närmast identiska upplevelser av Fallout-serien. Minns fortfarande de två första spelen med värme, New Vegas var ett steg i rätt riktning från 3:an som gick att förlåta för en hel del eftersom jag snarare betraktade det som en reboot än en uppföljare till originalen.

Permalänk
Medlem

Efter drygt 500 timmar i 76:an så kan man det rätt bra. Spelet är ett helt annat djur än vid release då det blivit ännu mer innehåll under vårens alla patchar. Numera kan man sälja sitt eget skrot, vapen, rustning, mediciner mm i egen butik som man kan bygga i sitt egna camp. Man kan även panta sina legendariska föremål i utbyte mot scrip. Senare i veckan kan man köpa nya legendariska föremål med dessa scrip från The Purveyor, en legendarisk säljare. Man kan också fixa ryggsäckar av olika modeller för att erhålla mer carry weight. Finns t o m kylskåpsvarianter som bevarar din mat längre. Finns också en ny kamera av DeLuxe-modell att hitta, då kan man göra en massa uppdrag genom att fotografera olika saker i spelet.

PvP-delen har egna servrar (survival), så det är rätt lite griefing och skjutande/dödande av spelare på äventyrsservrarna (adventure).

Det bästa med att ha många timmar bakom sig i spelet är att man lär sig hur man bygger en effektiv karaktär.

Jag har många timmar i 4:an spelade, det var mitt första Fallout.
3:an spelade jag rätt lite efter att ha plöjt många timmar i 4:an så det kändes mest... brunt..?
Tidigare versioner har jag aldrig spelat.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@serdyllon: great minds!

Ja Fallout 3 och 4 kändes mest som Bethesdas tolkningar av Fallout enligt Elder Scrolls-formeln, medan Fallout: New Vegas kändes som ett propert Fallout skapat för 3D-generationen. Berättandet, dialogen och uppdragsstrukturen kändes mer troget serien helt enkelt. Bethesda kan ju det här med att skapa stora världar som är roliga att äventyra i, men berättelse och bra dialog är inte deras spetskompetens direkt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Wasteland-spelen fattas..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@serdyllon: great minds!

Ja Fallout 3 och 4 kändes mest som Bethesdas tolkningar av Fallout enligt Elder Scrolls-formeln, medan Fallout: New Vegas kändes som ett propert Fallout skapat för 3D-generationen. Berättandet, dialogen och uppdragsstrukturen kändes mer troget serien helt enkelt. Bethesda kan ju det här med att skapa stora världar som är roliga att äventyra i, men berättelse och bra dialog är inte deras spetskompetens direkt.

Fallout: NV gjordes till stor del av samma grupp som gjorde framförallt Fallout 2, och innehåller element som en gång skrevs för det ursprungliga Fallout 3 (kodnamn Van Buren). Fallout 3 och 4 är däremot skrivna av Bethesda, och innehåller ingen från det gamla original-teamet vad jag vet (rätta mig om jag har fel på den punkten).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Fallout: NV gjordes till stor del av samma grupp som gjorde framförallt Fallout 2, och innehåller element som en gång skrevs för det ursprungliga Fallout 3 (kodnamn Van Buren). Fallout 3 och 4 är däremot skrivna av Bethesda, och innehåller ingen från det gamla original-teamet vad jag vet (rätta mig om jag har fel på den punkten).

Fallout 3-teamet hade i varje fall en dialog, men till 4:an var det definitivt inget mer samarbete vad jag vet. Obsidian fick dessutom hasta fram New Vegas. Lite orolig över att Obsidian blev uppköpta av pyttemjuk härom året, men de har ju aldrig varit några snillen när det kommer till att hålla ekonomin i ordning.

När Bethesda skulle släppa Fallout 3 var jag verkligen peppad. Med både originalen och Morrowind i färskt minne trodde jag att det skulle bli en fantastisk mix. Det är väl därför besvikelsen blev så stor när man i princip valde att slakta det som fanns kvar av möjligheter för teamet bakom originalen att fortsätta påverka utvecklingen av nya Fallout-spel. Jag har nog aldrig varit så ljummet inställd till Bethesdas närvaro på E3 som i år.... ju fortare Todd Howard går i pension, desto bättre för eftervärlden.

Däremot ser jag verkligen fram emot Obsidians nya IP: https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=MGLTgt0EEqc

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Fallout 3-teamet hade i varje fall en dialog, men till 4:an var det definitivt inget mer samarbete vad jag vet. Obsidian fick dessutom hasta fram New Vegas. Lite orolig över att Obsidian blev uppköpta av pyttemjuk härom året, men de har ju aldrig varit några snillen när det kommer till att hålla ekonomin i ordning.

När Bethesda skulle släppa Fallout 3 var jag verkligen peppad. Med både originalen och Morrowind i färskt minne trodde jag att det skulle bli en fantastisk mix. Det är väl därför besvikelsen blev så stor när man i princip valde att slakta det som fanns kvar av möjligheter för teamet bakom originalen att fortsätta påverka utvecklingen av nya Fallout-spel. Jag har nog aldrig varit så ljummet inställd till Bethesdas närvaro på E3 som i år.... ju fortare Todd Howard går i pension, desto bättre för eftervärlden.

Däremot ser jag verkligen fram emot Obsidians nya IP: https://www.youtube.com/watch?time_continue=8&v=MGLTgt0EEqc

Jag tycker att Fallout 3 är OK i den meningen att det följer på vad som etablerades som sant i de tidigare spelen, och flyttade handlingen till en ny plats där man inte är bunden av detaljerna i vad som hänt tidigare. De förändringar som finns - som exempelvis hur Brotherhood of Steel beter sig - är ändå rimliga. Fallout 4 är mycket värre ur den synvinkeln. Power Armor finns mer eller mindre överallt och vem som helst kan använda dem, och istället jagar man batterier. De hade inte behövt göra så - de hade kunnat säga att din figur kunde använda Power Armor redan från början (den manliga karaktären var ju soldat, om jag minns) och att de riggade upp templösningar för att det inte fanns någon ström till den rustningen man hittade. Istället så har var och varannan raider en kille med Power Armor, och det finns ett gäng som leker med dem. Fallout 76 har jag hållit mig borta ifrån, men det verkar var ännu värre med folk som skjuter nukes för att det är kul.

Sen kan jag iofs uppskatta att det är lite svårt att göra uppföljare till New Vegas. Där det spelet slutar så finns det minst en stabil utvecklad stat som kontrollerar ett rikt kärnområde, inte så speciellt post-apokalyptiskt längre. Man behöver hitta på en anledning till att allt fortfarande är ruiner och allt fortfarande är brunt. Sista DLCn lämnade ju en öppning för att lösa det (man kan välja att bomba både NCR och legionen, vilket skulle driva dem tillbaka till ett post-apokalyptiskt läge) men risken är att det blir en upprepning av samma gamla historia igen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Sen kan jag iofs uppskatta att det är lite svårt att göra uppföljare till New Vegas. Där det spelet slutar så finns det minst en stabil utvecklad stat som kontrollerar ett rikt kärnområde, inte så speciellt post-apokalyptiskt längre. Man behöver hitta på en anledning till att allt fortfarande är ruiner och allt fortfarande är brunt. Sista DLCn lämnade ju en öppning för att lösa det (man kan välja att bomba både NCR och legionen, vilket skulle driva dem tillbaka till ett post-apokalyptiskt läge) men risken är att det blir en upprepning av samma gamla historia igen.

Det är med bra spel som med bra böcker: det krävs tid och reflektion för att skriva en bra story. Spelvärlden plågas alldeles för mycket av kravet på snabba uppföljare till framgångsrika spel. Hade hellre väntat 8-10 år och fått ett riktigt bra spel, än att få ett ganska dåligt vart tredje.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Bara spelat 3 av dem. Gillar inte MP så det går bort direkt och inte spelat 1an och 2an trots att jag tror att jag äger dem.

1. New Vegas (bäst story, bäst komplexitet, bäst replay)
2. 3 (bästa post-apocalypse miljöer, helt OK story "water for life" bra introduktion till serien)
3. 4 (mer av en shooter, inte lika intressant, bästa motorn, bäst stabilitet, nerdummat)

tänk vad man kan tycka olika.

personligen tyckte jag story var supervek och skitrörig i new vegas föredrar både FO3 o 4 framför det...

annars säger jaf FO1 o 2 är helt ok om än lite föråldrat

76 o shelter räknar jag inte äns som FO spel, rent skräp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

1:an och 2:an lirade man ju till döddagar back in the days.

Tactics gillade jag inte alls, faktiskt lite förvånad över alla positiva kommentarer här i tråden. Är väl en smaksak antar jag.

3:an och New Vegas var kul. Älskade Morrowind, de kändes som samma sak i postapokalyptisk miljö när de kom.

4:an var väl egentligen ganska fördummad, men gillade faktiskt att bara turista runt i det. Gillade storykonceptet med The Institute, det där kunde ha blivit så förbannat bra om de gjort det helt rätt. Spydde på att man mer eller mindre tvingades in i det där koloniseringstjossanet, det hade de kunnat skita i.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Wasteland-spelen fattas..

Yes! Det bästa Fallout-spelet är Wasteland 2. (och antagligen Wasteland 3 nu när det kommer i höst)