Samlingstråd: Hjälp! Jag har fått e-post, någon försöker utpressa mig om..

Permalänk
Medlem

Hjälp- fått utpressningsmejl

HJÄLP. Porr utpressning
Fick detta mejl för ett par dagar sedan! Blev lite nervös när jag sökte på bitcoin adressen. Någon som vet något om detta? Verkar vara ett virus man verkligen varnar för....

Hello!

I know your pass is: xxxx

I infected you with a malware (RAT) / (Remote Administration Tool), some time ago and since then, I have been observing your actions.
The malware gave me full access and control over your system, meaning, I can see everything on your screen, turn on your camera or microphone and you won't even notice about it, yes such things exist, you can google it!
I have also access to all your contacts, I collected everything private from you, pictures, videos, everything!

I MADE FEW EMBARRASSING VIDEOS OF YOU (through your webcam), ONE SHOWING YOU MASTRUBATING!!!

I can send the videos to all your contacts (email, social network) and publish all your private stuff everywhere!

You can prevent me from doing this!

Transfer exactly: 1200$ with the current bitcoin (BTC) price to my bitcoin address.

If you don't know how to get bitcoin, Google - "How to buy Bitcoin", it's very simple for example with credit card.
The wallet you can create here: www.login.blockchain.com/en/#/signup/

My bitcoin adress is: 14VYd5JrPrrXD1qiMxZ5An2VsU5db5ZqS7

Copy and paste my adress - it's (cAsE-sensitive).

After receiving the payment, I will delete everything from you and you can life your live in peace like before.
I give you 3 days to get the bitcoins!
Don't share this email with anyone, this should stay our little secret!

MsgID:
7723190453

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maggan12:

HJÄLP. Porr utpressning
Fick detta mejl för ett par dagar sedan! Blev lite nervös när jag sökte på bitcoin adressen. Någon som vet något om detta? Verkar vara ett virus man verkligen varnar för....

Hello!

I know your pass is: xxxx

I infected you with a malware (RAT) / (Remote Administration Tool), some time ago and since then, I have been observing your actions.
The malware gave me full access and control over your system, meaning, I can see everything on your screen, turn on your camera or microphone and you won't even notice about it, yes such things exist, you can google it!
I have also access to all your contacts, I collected everything private from you, pictures, videos, everything!

I MADE FEW EMBARRASSING VIDEOS OF YOU (through your webcam), ONE SHOWING YOU MASTRUBATING!!!

I can send the videos to all your contacts (email, social network) and publish all your private stuff everywhere!

You can prevent me from doing this!

Transfer exactly: 1200$ with the current bitcoin (BTC) price to my bitcoin address.

If you don't know how to get bitcoin, Google - "How to buy Bitcoin", it's very simple for example with credit card.
The wallet you can create here: www.login.blockchain.com/en/#/signup/

My bitcoin adress is: 14VYd5JrPrrXD1qiMxZ5An2VsU5db5ZqS7

Copy and paste my adress - it's (cAsE-sensitive).

After receiving the payment, I will delete everything from you and you can life your live in peace like before.
I give you 3 days to get the bitcoins!
Don't share this email with anyone, this should stay our little secret!

MsgID:
7723190453

Bry dig inte snarare polisanmäl det.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Inaktiv

backspace gav en bra länk.

Det som händer de som betalar utpressarna är att efter ett kort tag vill ha mer pengar och hotar med samma sak, detta håller de på tills den utpressade står i ruinens brant med skuld över öronen.

Så oavsett om utpressaren talar sanning eller ej så blir det inte på något sätt bättre att betala. Och utpressarna vet mycket väl om att det är mycket enklare att trycka på en person som de redan har fått lite pengar ifrån, då fokuserar de på denna person och gräver fram så mycket som de kan.

Detta med lösenord är största sannolikhet bluff. Men det finns pedofiler eller liknande som gör liknande emot yngre tjejer, de får först någon bild där tjejen är lättklädd, denna hotar de henne att sprida till hennes bekanta om hon ej lämnar mer bilder. De får då ibland mer bilder som visar mer och då helt plötsligt har de ännu mer bilder att hota med. Detta tar i princip aldrig slut och de bara vill ha mer. Att betala utpressarna även om de skulle ha något blir alltså inte bättre.

Permalänk
Avstängd

Har fått samma skit, sökte online och kom på att det är inget att bry sig om. Fick ett par sedan slutade de komma och de är så vanliga att de hamnar i skräppost mappen så många kommer inte ens att märka dem.
I mitt fall så stod det att de hade filmat mig när jag har tittat på porr, vilket är omöjligt eftersom jag inte har någon webcam på något (och nej, mobilen har inte använts till sådant)

Vad de hade kommit över för att få det att verka trovärdigt var ett mycket gammalt lösenord som jag brukade använda i stort sett på alla sidor, men innan jag fick detta "snälla" brev så hade jag ändrat till olika lösenord på precis alla sidor. Dvs de hade inte ens aktuell info.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

@Maggan12: Vi har - tyvärr - en tråd på forumet om detta fenomen redan då det har blivit så pass vanligt. Jag har sammanfogat din tråd med den.

Den snabba sammanfattningen: bry dig inte om det här. Byt lösenord på ditt mejlkonto. Det finns inga "pinsamma filmer" på dig och du ska definitivt inte skicka några pengar någonstans.

Permalänk
Medlem

Som flertalet redan påpekat är et bara strunt, försök att lura av dig pengar. Bedrägerier helt enkelt.
Har fått nåt sånt mail på vardera av mina 3st mail adresser jag har (2 outlook & 1 gmail).
Ignorera.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

referera tillbaka till inlägg i tråden tidigare i hur man kan kolla sitt 'hemliga' passord utan att avslöja denna för siten man kolla emot

#17502437

Får man träff där så är passordet inte hemligt och/eller att någon annan också använder samma passord och den har läckt i någon databreach tillsammans med kontonamn och en email-adress.

Det börja komma en del passordsmanager som automatiserar det hela med koll mot databaser och det enklaste är att använda maskingenererade passordssekvenser som man använder på olika site och inloggningen/ifyllandet görs av passordsmanagern medans de viktiga passorden eller snarare maskinframslumplade passfraser har man för sin email-konto mm. och då underlätta att lära sig utantill och tillåta sig ha en fusklapp (tillsammans med andra fraser) i plånboken/portmonnän tills det sitter i huvudet.

problemet är att tiden är förbi när man kunde ha korta passord och passord med substituerade enstaka ord, utan nu måste de var minst 12 tecken långa och i windows minst 15 tecken långa - med maskigenererade sekvenser! med stora, små siffror och symboler... därav skall man överväga passfraser med minst 6 ord och skiljetecken mellan orden. - ja de blir långa i bokstäver räknat, men i huvudet behöver du bara hålla reda på 6 ord och med lite träning går det fort att skriva in och att kunna det utantill

---

Det intressanta är att det har börjats ge böter för den typen av läckor då en tysk social site fick € 20000 i bot för händelsen med referens mot GDPR, och här var man snäll från domstolsidan för att siten gick omedelbart ut med det till sina medlemmar när det upptäcktes, hjälpte till i utredningen samt gjort investering på € 1 miljon i servrar och säkerhetshöjande aktiviteter innan domstolsutslaget. kort sagt snabbhet, ärlighet och kvickhet att förbättra sig är lönande genom att potentiella bötesbeloppen minskas kraftig för den drabbade siten.

Permalänk
Medlem

Jag har råkat ut för samma sak nu och det värsta är att personen har faktiskt video på mig och hotat med att läcka ut det på nätet om jag inte betalar,, vad gör jag?? Finns det någon här som kan hjälpa mig? Jag har redan överfört pengar via western union men det är aldrig tillräckligt och de vill bara ha mer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jl8850:

Jag har råkat ut för samma sak nu och det värsta är att personen har faktiskt video på mig och hotat med att läcka ut det på nätet om jag inte betalar,, vad gör jag?? Finns det någon här som kan hjälpa mig? Jag har redan överfört pengar via western union men det är aldrig tillräckligt och de vill bara ha mer

Skickades från m.sweclockers.com

Jobbigt läge, hur säker är du att personen verkligen har en video av dig?

som tidigare nämnts så är risken stor att dom aldrig slutar utpressa dig på pengar.

polisanmäl och ge dom inga mer pengar.

/F

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem

Jag har ringt polisen de säger att om personen befinner sig i ett annat land så är det svårt för dom att göra något åt saken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jl8850:

Jag har ringt polisen de säger att om personen befinner sig i ett annat land så är det svårt för dom att göra något åt saken

Skickades från m.sweclockers.com

näh självklart är det så, men det är bra att få statistik på hur många som faktiskt är drabbad

tror inte det hade spelat någon roll om det så var din granne som låg bakom det, dom hade ändå lagt ner det, men det är en annan diskussion

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jl8850:

Jag har ringt polisen de säger att om personen befinner sig i ett annat land så är det svårt för dom att göra något åt saken

Skickades från m.sweclockers.com

Har du sett videon då? Du vet att den existerar? Har de inte visat vad de har kan man ju direkt utgå från att det är fake och tomma hot precis som mailen andra råkat ut för här menar jag.

Dessutom, en sak till jag kom att tänka på nu medan jag skrev stycket ovan...i dagens samhälle med deepfakes (tror jag det heter) där man med övertygande resultat kan få det att se ut som kändisar gör allt möjligt trevligt eller otrevligt (beroende på preferens) mha AI (tror det är ngt sånt jag läst om iaf) så är det ju inte givet att det verkligen är dig personen filmat. Bara ditt ansikte de smackat in i videon och fått det hela på ett övertygande vis att se ut som dig i ditt hem eller vad du situationen de har info om.

Iaf kan man ju skylla på att de gjort något sånt mot dig, och lagt tid på att det ska se riktigt ut för att kunna pressa dig på pengar för att inte sprida videon vidare. Sen om det är du eller inte på videon kvittar ju. Det finns en hålhake tillbaka på dem till viss del, det är liksom lätt att fejka allt möjligt i video numera helt enkelt. Bara man lägger nog mycket tid och har rätt källmaterial att jobba med. Många är ju oförsiktiga med vad som slinker ut på sociala medier idag. Sällan brist på källmaterial att bygga upp något smaskigt av som kanske är helt fake egentligen men ser extremt riktigt ut kan jag tänka mig bara man hittar rätt person.

Så om du går du händelserna i förväg och varnar kontakter osv att video (eller vad det nu är) kan komma att delas till dem och sen skiter du i att betala bara, se vad som händer. För jag antar att det är hålhaken de har på dig, videon ska spridas till alla och hans morsa. Då är det ju bara att säga det till kontakterna i förväg så de är beredda OM det sker. Detta är fake men mycket möda har lagts för att det ska se extremt verkligt ut för att kunna pressa dig på pengar. De behöver ju inte veta om det är riktigt eller inte även om du vet att det kanske egentligen är riktigt. Teknologin att fejka är så långt kommen idag liksom.

Kanske inte hjälper något och jag kanske är helt ute och cyklar här men om inte polisen anstränger sig mer vad har du för val liksom...lycka till med problemet i alla fall.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hej tack för ditt svar,, Jag har faktiskt inte sett videon bara bilder där det finns en play ikon i mitten ser ut o vara en youtube ikon, som jag förstått så är det inte end tillåtet att lägga ut naket material på youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Fick utpressnings e-post skickat från mitt konto

Hej,
Jag har läst lite vad ni skriver här och det hände till mig också men de skrev / skickade mejl från mitt eget mejl adress. När jag gick till "skickat" sektion så kunde jag inte se att det skickades från mitt konto dock, alltså fanns inget skickat mejl den datumen Vad ska man göra? ignorera och byta lösenordet? tror ni att det hjälper nåt? skriver original e-post:

Hallå!

Som du kanske kunde gissat, var ditt konto (XXXX@XXXX) hackat, därför att Jag skickade dig ett mail därifrån.

Jag är medlem i en internationell hackergrupp.
Inom en period från 08 juli 2019 till 20 oktober 2019 smittades du av det virus vi skapat via en vuxenwebbplats som du har besökt.
Hittills har vi tillgång till dina meddelanden, sociala medier och budbärare.
Dessutom har vi sparat alla dessa data.

Vi är medvetna om dina små och stora hemligheter...ja, du har dem. Vi såg och spelade in dina aktiviteter på porrwebbplatser. Din smak är så konstig, du vet ..

Men det viktigaste är att vi ibland spelade in dig med din webbkamera, synkronisera inspelningarna med det du såg på!
Jag tror att du inte är intresserad visa den här videon till dina vänner, släktingar och din intima ...

Överför 711€ till min Bitcoin Plånbok: 1Q4uz5bP974kwYjX6RWwSer7gpVM9xYs1s
Jag garanterar att efter det kommer vi radera alla dina "data"

En timer startar när du läser detta meddelande. Du har 48 timmar att betala ovan nämnda belopp.

Dina uppgifter kommer att raderas när pengarna överförs. Om de inte är det kommer alla dina meddelanden och videoklipp automatiskt att skickas till alla dina kontakter som finns på dina enheter vid infektionstillfället.

Du bör alltid tänka på din säkerhet. Vi hoppas att det här fallet kommer att lära dig att hålla hemligheter.
Ta hand om dig själv.

Permalänk
Medlem

@Bluepacific
Det går att fejka vart mailet skickades ifrån. Man kan använda headern på mailet för att analysera vart det kom ifrån.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Är det någon som faktiskt fått "sin video" utskickad till kontakter?
Samt så vad blev konsekvenserna?
Jag har fått 2 stycken mejl och ett kommer "från min mail" rätt hundra dock på att det inte är från min då jag sökt om detta.
Edit: kan ju meddela att den senaste jag fått så kommer videon komma ut imorgon så kan ju uppdatera er ifall något faktiskt händer för mig, inte för jag tror det men man vet aldrig

Skickades från m.sweclockers.com

La till lite
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kwicken:

Är det någon som faktiskt fått "sin video" utskickad till kontakter?
Samt så vad blev konsekvenserna?
Jag har fått 2 stycken mejl och ett kommer "från min mail" rätt hundra dock på att det inte är från min då jag sökt om detta.
Edit: kan ju meddela att den senaste jag fått så kommer videon komma ut imorgon så kan ju uppdatera er ifall något faktiskt händer för mig, inte för jag tror det men man vet aldrig

Skickades från m.sweclockers.com

Hähä, vad har du gjort framför datorn?!

Skämt åsido, dessa e-postmeddelanden är ju bara ren bluff. Till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Hähä, vad har du gjort framför datorn?!

Skämt åsido, dessa e-postmeddelanden är ju bara ren bluff. Till 100%.

Ja, Jag känner också att ifall de vill få ännu bättre resultat så borde de skicka mer personliga brev, alltså lite mer unika än de man fått. Men jag gissar på att de som faktiskt inte bluffar skickar rätt personliga meddelanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Kwicken: Av två alternativ vilket är det rimliga?

#1 Hacka en dator.
Sätt igång webcammen och spela in massor av timmar material.
Ladda ner filmerna.
Titta på massvis av timmar film och leta pinsamheter.
Klipp och klistra ihop en video.
Efter en arbetsvecka kanske du är klar att skicka utpressningsmail till ett offer.

#2 Köp epostadresser för några kronor och låt en BOT skicka utpressningsmail. (5 minuters arbete).
De som inte känner sig påkomna kastar mailet, men du skickar flera hundratusen mail så några napp kommer det bli....

Det finns inga filmer eftersom tidsinvesteringen är för stor att ta fram filmerna.
48timmars hotet är så att du ska få panik och skicka pengar utan att tänka efter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur många brev jag har fått så här långt.
Samtliga naturligtvis skickade från förfalskade epost adresser.

För den som känner sig orolig för något sånt här för framtiden - koppla ur webkameran när den inte används alternativt sätt en bit ogenomskinlig tejp över linsen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

För den som känner sig orolig för något sånt här för framtiden - koppla ur webkameran när den inte används alternativt sätt en bit ogenomskinlig tejp över linsen

Men vad gör folk framför datorn?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Men vad gör folk framför datorn?!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ad0oKx/70-procent-av-sve...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Porrsurfa är en sak, ta saken i egna händer en helt annan...

Permalänk
Medlem

@videopac:

Ett tråkigt exempel: Tonårstjej fick sin dator smittad med en trojan. Kräket lyckades få till en inspelning på henne i bara trosorna. Sen försökte han pressa henne på nakenbilder för att inte publicera filmen.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mats42:

Ett tråkigt exempel: Tonårstjej fick sin dator smittad med en trojan. Kräket lyckades få till en inspelning på henne i bara trosorna. Sen försökte han pressa henne på nakenbilder för att inte publicera filmen.

Det är ju otur förstås; men är det vanligt att man sitter hel- eller halvnaken framför datorn? Förstår att folk är olika men går jag till mig själv så är det ju tveksamt om någon skulle få ut något av en eventuell film/bild. Och skulle de få tag på något sådant så får de väl sanera sina datorer istället

Man kan ju se i dessa utskick att det antyds att man skulle ha "hjälpt sig själv" framför datorn och har man gjort det så kan jag förstå att man kanske blir lite knäsvag. Hoppas dock att det är ett ytterst litet fåtal som håller på så

För att återknyta till ditt exempel och även fenomenet i stort: om man tänker efter så måste man ju inse att OM man skulle börja ge efter för utpressningskrav så finns det inget stopp på det hela. Om tjejen ovan skulle skicka nakenbilder, ja då lär nya krav komma med vändande (e-) post. Även sådana som för över pengar via kryptovaluta lär snart se nya krav dyka upp. Så jag kan inte förstå riktigt vilka det är som skulle gå på detta.

Permalänk

"Hacker" skickar mail och försöker med utpressning.

Hej! Någon skickar alltså ett mail till min mailaddress och påstår ha en video på mig när jag "tillfredsställer mig" och hotar med att läcka den om jag inte betalar en viss summa i bitcoin. Hur vanligt är det här? Visst fan har jag porrsurfat, men min kamera räcker inte mer än halsen nedåt sätt.

Någon har alltså skickat ett mail till mig detta lyder:

"Hej!

Jag är en hacker som har tillgång till ditt operativsystem.

Jag har också full tillgång till ditt konto.

Jag har sett dig i några månader nu.

Faktum är att du smittades av skadlig programvara via en vuxenwebbplats som du besökte.

Om du inte är bekant med detta kommer jag att förklara.

Trojan Virus ger mig full åtkomst och kontroll över en dator eller annan enhet.

Det betyder att jag kan se allt på din skärm, sätta på kameran och mikrofonen, men du vet inte om det.

Jag har också tillgång till alla dina kontakter och all din korrespondens.

Varför ditt antivirus inte upptäckte skadlig programvara?

Svar: Min skadlig kod använder drivrutinen, jag uppdaterar dess signaturer var fjärde timme så att ditt antivirus är tyst.

Jag gjorde en video som visar hur du tillfredsställer dig i den vänstra halvan av skärmen, och i den högra halvan ser du videon som du tittade på.

Med ett musklick kan jag skicka den här videon till alla dina e-postmeddelanden och kontakter på sociala nätverk.

Jag kan också publicera åtkomst till alla dina e-postkorrespondenser och meddelanden som du använder.

Vi börjar med att berätta för din partner om dina fuskaktiviteter.

Men oroa dig inte för mycket, det finns ett sätt vi kan fixa denna sekretessproblem. Allt vi behöver är en Bitcoin-betalning på £1,996.00 GBP, vilket jag tror är ett rimligt pris med tanke på omständigheterna.

Bitcoin-adress för betalning är: 1A2Cp1YhQARg8TWDTwaud6bYnDX9nJXHWi

OBS: HUSK ATT GODKÄNNA BITCOINADRESSEN MED OSS FÖR ATT GÖRA BETALNING FÖR ATT UNDVIKA ATT GÖRA BETALNING två gånger.

Om du inte förstår bitcoin, gå på YouTube och söka efter "hur man köper bitcoin" eller googlar efter "lokala bitcoins", är det ganska enkelt att göra det.

När jag har betalat kommer jag att radera videon och du kommer aldrig att höra från oss igen.

Jag ger dig 48 timmar att betala. Jag har ett meddelande som läser detta brev och timern fungerar när du ser detta brev.

Att skicka ett klagomål någonstans är inte meningsfullt eftersom detta e-postmeddelande inte kan spåras som min bitcoin-adress.

Jag gör inga misstag.

Om jag upptäcker att du har delat detta meddelande med någon annan kommer videon att distribueras omedelbart.

Svara bara för att bekräfta Bitcoin-adressen för betalning eller så har du frågor om betalning och klicka sedan på svar. Försök inte ta kontakt med mig eftersom jag använder ett e-postmeddelande som har hackats och blivit utsatt."

Permalänk
Medlem

Släng o glöm, liknande om inte exakt samma scammail har funnits länge.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Avstängd

Det känns som att det redan finns en tråd här på forumet som handlar om just detta...

Permalänk

@kapisch: Tack. Då kan jag va lugn!