Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Skrivet av Deepy:

@Adrikkropotkin: Kul att du är inne på Stax. Energizers gör helt klart skillnad. Av Stax egna så föredrar jag rör-modellerna, 006ts och 007tII. Audio Concept i Sthlm har Stax förstärkare och lurar för prov i butiken.

Men det finns mer att hämta i andra modeller. En riktigt bra instegsmodell, som i mitt tycke slår 007tII på fingrarna, är Octave II från Mjölnir Audio. Jag har en Octave III (samma modell som OII, men utan volymvred) tillsammans med ett par L700. Direktimport från Island om du inte hittar någon begagnad på Ebay. Efter ett års sökande så lyckades jag få tag i min Octave III från England genom en annons på Ebay. Lycka till i Stax-land.

Det blev ett par l300. Rescensionerna säger ändå att l300 och l500 har samma ljud, bara olika pads. Det är ju inte värt 3000 kr skillnad. Behöver man skydda dem aktivt från damm, eller vilka är dina erfarenheter kring det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Adrikkropotkin: De verkar klara sig bra även utan dammskydd. För nån vecka sen började vi renovera på samma våning som jag har lurarna, då satte jag ett dammskydd över dem, men innan dess så fick de hänga framme utan skydd. Du kan i princip använda vilket överdrag du vill som dammskydd, jag kör med någon sladdrig skyddspåse som jag fick med ett par andra lurar.

Grattis till dina L300. Om du vill ha bättre komfort, så tror jag att L700 kuddarna ska passa direkt på dina lurar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Fan, det är ju perfekt. Jag kommer slå till på ett par stax l300 och om de är för obekväma så modar jag dem med ett par andra pads. Hur förhåller de sig till andra lurar? Typ Beyerdynamic och deras ljushet?

Glöm inte att modda arken medans du håller på.

Permalänk
Skrivet av Sinery:

Glöm inte att modda arken medans du håller på.

Modda arken? Upplys mig gärna om vad det innebär och vilka fördelar och nackdelar som finns med det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Okej. Nu är mina stax l300 på plats, och jag har hunnit bilda mig en bild kring dessa lurar för den som eventuellt söker i den här tråden i framtiden.

Det finns något jävligt kittlande i hur jävla absurda elektrostatiska hörlurar är som teknologi. Hur fan kom någon på den idén liksom? Komforten var inga som helst problem för min del, och jag är nöjd med både vikt, storlek och hur djup kåpan är. Där sparar jag några slantar på att slippa köpa l500 eller l700:s kåpor. Designen är dessutom helt jävla spot on för ett par crazy hörlurar som dessa.

Men ljudet. Min sambo satte nog rätt epitet på det: Det blev vackert. Vackert som i att det blev mer äkta och levande. Själv har jag väldigt svårt att beskriva ljudet som dessa lurar ger ifrån sig, och hur de förhåller sig till mina Beyerdynamic DT880 pro. Jag själv skulle påstå att ljudet blev [varning för många adjektiv] vackrare, renare och betydligt mindre påträngande. Ljudet blev därför mer som det egentligen är, och förlorade därför en aning av det "roliga" i musiken. Samtidigt öppnade hörlurarna upp en helt ny förståelse för mig gällande hur musik idag konstrueras för att bombardera en med bas och massvis av diskant, vilket blev väldigt tydligt med dessa lurar. Överlag är ljudet mer åt det ljusare och mer detaljerade hållet, och basen är precis tillräckligt närvarande för att ge en det där oomphet som man gärna vill ha, utan att massera öronvaxet ur örongångarna. Kanske något vassa, men hellre vassa än grötiga.

Hörlurarna får helt klart tummen upp av mig! Jag är mycket nöjd med mitt köp, och om någon har några frågor ställer jag gärna upp med svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adrikkropotkin:

Modda arken? Upplys mig gärna om vad det innebär och vilka fördelar och nackdelar som finns med det!

Skickades från m.sweclockers.com

Stock arken sög så jag blåste AudioConcept på en L700 ark, vette tusan om dom glömde ta betalt för den eller om det behandlades som ett garantiärende.
L700 arken är bredare, L300 arken är tortyr för breda huvuden eftersom stator pegs hits ark (stopping tilt) så att hela skiten sitter som en triangel på huvuden vilket också innebär att pads doesn't seal.

Permalänk
Medlem

Jag har en Burson Conductor SL (ESS 9018) som jag driver mina moddade Denon AH-D5000 lurar med. Tidigare körde jag ett Essence STX och en O2 stärkare som jag också var nöjd med.

Burson dac/stärkaren har betydligt bättre driv och upplösning än den gamla kombinationen. Men jag är lite sugen att experimentera med en annan DAC. Jag skulle kunna tänka mig att offra lite upplösning för ett varmare och mer analogt ljud. Det finns visserligen ett Burr-Brown DAC kort som jag skulle kunna stoppa i Conductorn men det kanske finns andra alternativ också?

Tacksam för synpunkter och förslag

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Det ser ut som om Massdrop ska sälja THX 789 igen.

https://www.massdrop.com/buy/massdrop-x-thx-aaa-789-linear-am...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Medlem

Jag använder audio technica ath-m50x
Tycker de är sjukt prisvärda och tycker de låter bra så gott som i hela frekvensspektrumet.

Visa signatur

Varje dag är inget problem!
CPU: Core i7 2600K | Kylare: BeQuiet! Pure Rock | RAM: Corsair 16GB (4x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz | SSD: Samsung SSD 840-Series | GPU: MSI GeForce GTX 1060 6GB | Ljudkort: Avid Mbox | Monitorer: Yamaha HS5 | Router: MikroTik hAP ac² |

Permalänk
Fyndjägare

Hittade detta nyss. Massdrop testar med att skicka från EU. Till högre priser men totalen blir lägre än att beställa från USA, och i priset ingår frakten. Gäller bara några få produkter just nu. Hoppas de utökar med Kaiser 10, THX789, E-MU, Elex, SDAC osv. Nu är det bara att bomba deras kommentarfält med önskningar

Massdrop x AKG K7XX Audiophile Headphones - Shipping test price of $240
Massdrop x Fostex TR-X00 Headphones w/ Removable Cable - Shipping test price of $510
Massdrop x HIFIMAN HE4XX Planar Magnetic Headphones - Shipping test price of $210 (SOLD OUT)
Massdrop O2 + SDAC DAC/Amp - 220V - Shipping test price of $190 (SOLD OUT)
Massdrop x Alex Cavalli Tube Hybrid Amp (CTH) - Shipping test price of $305

Vad som är tillgängligt just nu för omgående leverans
https://www.massdrop.com/all-communities/drops/european-audio...

Mer info
https://www.massdrop.com/talk/22344/massdrop-testing-local-sh...

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Fyndjägare

Har ett tips på rätt en billig Bluetooth pryl för att göra dina hörlurar trådlösa, Sony SBH-24.

Jag använder denna oftast på gymmet med mina trådade in-ears. Ljudkvaliten duger men den har inte Bluetooth Apt-X eller bättre utan enbart Bluetooth 4.2 med SBC eller AAC.

Lurarna som följer med (om du nu vill använda dem) är MH755, de är väldigt bra för priset men kabeln är tyvärr en kort bakom nacken y-kabel, den typen som jag hatar. Finns en del skrivet om MH755 på andra forum.

SBH-24 Går att hitta för 300kr

Prisjakt

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk

Stax annonserade precis ut L700 mk2 som skall vara byggd i metall och ha löstagbara kablar. Kanske vi kan gnälla lite på audioconcept store att vara snabba på bollen och plocka in dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Denna lilla rackaren kom hem nästan en månad tidigare än förväntat.
Har spenderat 8-10 timmar med den redan och är hitintills riktigt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldenFan:

Återkom gärna när du fått dom

Plockade ut dom från ombudet igår

Dom var trevligare än jag hoppades på tbh Har ju bara mina hd 599 att jämföra med i detta fallet, och dessa 58x är ju mycket varmare och trevligare i jämförelse, dessa vill jag inte ens ta av mig, och dom sitter så fint att man knappt känner dom på huvudet!
Dom gav precis det jag var ute efter, lite mera djup och bas, men inte för mycket, jag vill inte dränka detaljerna, och med mid och highs som inte ger mig huvudvärk såsom hd 599 gav mig.

Gillar mina hd 599, men, det är omöjligt att slappna av med dom på, väldigt påträngande analytiskt ljud i dom.

om det är prisvärt kan jag dock inte svara på med min erfarenhet, det landade på ca 2100:- totalt. Men för mig är ljudet från lurarna absolut värt det, inga tvivel på det

Det enda som jag vill komplettera är kabeln, den man får är 1,5 m med 3,5 m.m. plugg med 6,5 m.m. adapter, det finns ju såklart längre Sennheiser kablar för modellerna, men om man kollar efter tredjepart, är deras två pins kontakter likadana rakt av?

Permalänk
Medlem

Tja hörni! Jag håller på att leta efter ett par bra hörlurar för musik till vardags och tänkte att ni här har bra koll:)
Har sett att dessa har fått bra omdömen: https://www.komplett.se/product/924088/tv-ljud-bild/horlurar/...

Någon som har testat dessa och kan berätta om erfarenheterna? Annars, vad tror ni om dom?

Det jag har tänkt är att använda hörlurarna med min mobil, och då behöver jag någon form av dac+förstärkare. Har kikat på: https://www.hifiklubben.se/stereo/da-omvandlare/audioquest-dr...

Har inte riktigt koll på dessa saker, men hur vet man om den är tillräcklig för att driva vissa hörlurar? Skulle den passa bra med de jag länkade där uppe?

Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

@Mebbot: Jag skaffade nya kablar från Forza AudioWorks härom veckan, igen. Kör med colour serien helt enkelt. Du får välja vilka kontakter du ska ha, både till vilken lur och källan.

Länk: Forza Audioworks

Edit: colour serien verkar borttagen nu, bra kablar annars. Finns ju fler men kostar lite mer också

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

@Mebbot: Jag skaffade nya kablar från Forza AudioWorks härom veckan, igen. Kör med colour serien helt enkelt. Du får välja vilka kontakter du ska ha, både till vilken lur och källan.

Länk: Forza Audioworks

Edit: colour serien verkar borttagen nu, bra kablar annars. Finns ju fler men kostar lite mer också

Tack för tips men det är lite för dyrt tycker jag om kabeln kostar lika mycket som lurarna
Ser ju välgjorda ut å allting men, nja

Såg däremot dom sålde kabel på sidan också. Jag löder själv kablar och system hela dagarna på jobbet så att göra egna är ju ingen konst, det knepiga verkar vara att hitta "rätt" kabel och dessa sennheiser pluggar.
Aliexpress verkar ha dom stiften, men det kanske går att hitta på närmre håll?

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om detta är korrekta tråden att fråga men, har haft mina sennheiser 58x ett par veckor nu och undrade om det verkligen finns en bra anledning till att fixa en amp/DAC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zilents:

Har ingen aning om detta är korrekta tråden att fråga men, har haft mina sennheiser 58x ett par veckor nu och undrade om det verkligen finns en bra anledning till att fixa en amp/DAC?

Vad driver du dem med idag? Är du nöjd med ljudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zilents:

Har ingen aning om detta är korrekta tråden att fråga men, har haft mina sennheiser 58x ett par veckor nu och undrade om det verkligen finns en bra anledning till att fixa en amp/DAC?

Egentligen inte om du är nöjd som det är. Vill du stilla din undran kan du väl ta med dina hörlurar till en butik och testa något för att se om du tycker om det blir bättre eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Vad driver du dem med idag? Är du nöjd med ljudet?

Skickades från m.sweclockers.com

Driver dom från datorn, och är nöjd men har ingen aning om ljudet blir bättre med en amp/DAC.

Skrivet av oatp1b1:

Egentligen inte om du är nöjd som det är. Vill du stilla din undran kan du väl ta med dina hörlurar till en butik och testa något för att se om du tycker om det blir bättre eller inte.

Ja det skulle jag kunna göra faktiskt, smart.

Permalänk
Medlem

Tips: Ett par HD800 i nyskick ute på Hifitorget för 6k. Inte min annons.

Permalänk
Skrivet av Mebbot:

Plockade ut dom från ombudet igår

Dom var trevligare än jag hoppades på tbh Har ju bara mina hd 599 att jämföra med i detta fallet, och dessa 58x är ju mycket varmare och trevligare i jämförelse, dessa vill jag inte ens ta av mig, och dom sitter så fint att man knappt känner dom på huvudet!
Dom gav precis det jag var ute efter, lite mera djup och bas, men inte för mycket, jag vill inte dränka detaljerna, och med mid och highs som inte ger mig huvudvärk såsom hd 599 gav mig.

Gillar mina hd 599, men, det är omöjligt att slappna av med dom på, väldigt påträngande analytiskt ljud i dom.

om det är prisvärt kan jag dock inte svara på med min erfarenhet, det landade på ca 2100:- totalt. Men för mig är ljudet från lurarna absolut värt det, inga tvivel på det

Det enda som jag vill komplettera är kabeln, den man får är 1,5 m med 3,5 m.m. plugg med 6,5 m.m. adapter, det finns ju såklart längre Sennheiser kablar för modellerna, men om man kollar efter tredjepart, är deras två pins kontakter likadana rakt av?

Kul att du är nöjd! Är ganska säker på att det är samma interface på hela 600serien, men kika gärna lite google för säkerhets skull!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

okej då förstår jag! får tacka för infon och sista frågan är nog hur pass stor skillnad i isolering är det tror ni på typ koss plug och dyrare grejer som shure och etymyotic research lurar osv? ljudkvalitet kan jag tänka mig att det är en stor skillnad på, men själva isoleringen? jag har typ små öron så tror att det här memory foam/själva vadderingen som expanderar på koss pluggar osv kommer fylla mina örongångar rätt bra iaf :S

undrar mest för har lagt upp en kundvagn på netonnet med en helt ny dator i delar, allt förutom skärm för nästan 20k och vill helst ha hörlurar därifrån också så att allt är samlat på ett ställe typ, och grejen är att på netonnet har dom koss plug t.ex. men inte shure/etymyotic osv, fast däremot andra märken som ajays marshall och sony osv,

med andra ord, är det värt att köpa något som är i klass mellan koss plug och shure som då finns på netonnet eller är det bättre att köra på koss i detta fall tror ni? har även sett folk modda sina koss plug med riktiga öronproppar från apoteket typ och det ska funka bra typ både bättre isolering och även bättre ljud i vissa fall, lol

lutar i alla fall mot att köra koss och skippa onear lurarna vid beställning av datordelarna, sen eventuellt senare köpa shure eller liknande från annat ställe om jag inte är nöjd ursäktar de många frågorna som kanske upprepas lite men tack så länge iaf !

Vet inte riktigt va du ska ha dem till men jag rockade brainwavz m2 med comply foams för många år sedan när jag jobbade som svetsare och plåtslagare, garanterar att de isolerar bra

Permalänk
Medlem

Någon som har tips gällande hörlursfodral? Har nämligen tappat mitt fodral till Sony wh-1000xm2 och tänkte skaffa ett nytt.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Ursäkta - är det någon som har studio monitorer (eller bra saker, hörlurar) och prövat programmet Breakaway Audio Enhancer? Vad tycker ni om resultatet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafa:

Ursäkta - är det någon som har studio monitorer (eller bra saker, hörlurar) och prövat programmet Breakaway Audio Enhancer? Vad tycker ni om resultatet?

http://www.findmysoft.com/thumb/132542.jpg

Har väl "bra saker" antar jag, men har svårt för all form av förvrängning av ljudbilden. Ser ut som en EQ bara, eller vad skiljer den från de miljoner andra som finns?

Visa signatur

NCASE M1
CPU 5800X w/ NH-U9S MB ROG STRIX B550-I GAMING
GPU RTX 3070 VENTUS 3X OC M.2 2TB Samsung 970 EVO Plus
RAM Corsair 32GB 3200MHz PSU Corsair SF750 750W 80+ Platinum
LJUD ATH-AD1000X w/ Pro-Ject Head Box S BILD Acer XB271HU @ 165Hz

Permalänk
Medlem

Hej, kör spelet PUBG på relativt hög nivå. Letar efter ett par hörlurar som skulle funka bra för just ett sånt spel. Vet inte hur många ggr som mina vänner säger att de hör fordon eller steps som inte jag hör.

Nu har jag nog lagt ner ca: 40 timmar den här veckan i sökande efter ett par hörlurar som jag kan vara nöjd med, sen hittade jag den här tråden och tänkte att här finns ju massor medlemmar med betydligt mer erfarenhet när det gäller hörlurar.

Det lutar väldigt mycket åt ett par "Beyerdynamic DT 770 Pro 32 eller 80, Ohm", men en del recensioner som är lite tvivelaktiga att ha dem för just spel. Priset är helt ok och de är jävligt snygga. Alla verkar tycka att de sitter skönt. En del klagar på att de inte klarar av hög bas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ironmad:

Hej, kör spelet PUBG på relativt hög nivå. Letar efter ett par hörlurar som skulle funka bra för just ett sånt spel. Vet inte hur många ggr som mina vänner säger att de hör fordon eller steps som inte jag hör.

Nu har jag nog lagt ner ca: 40 timmar den här veckan i sökande efter ett par hörlurar som jag kan vara nöjd med, sen hittade jag den här tråden och tänkte att här finns ju massor medlemmar med betydligt mer erfarenhet när det gäller hörlurar.

Det lutar väldigt mycket åt ett par "Beyerdynamic DT 770 Pro 32 eller 80, Ohm", men en del recensioner som är lite tvivelaktiga att ha dem för just spel. Priset är helt ok och de är jävligt snygga. Alla verkar tycka att de sitter skönt. En del klagar på att de inte klarar av hög bas?

Står inget om att lurarna måste vara slutna så jag kastar in några förslag. Sennheiser HD598/599 (HD598 om du mestadels pangar dataspel, HD599 är en bättre allround-lur i mina öron men inte riktigt lika vass i pangare), AKG K712 Pro, Beyerdynamic DT990.
Inte testat så många slutna lurar. Men AKG K550 gör ett bra jobb. Referencelur med ok ljudbild och positionerar ljud på ett helt ok sätt. Har inte DT770 som du läst in dig på, dock Beyerdynamic Custom Studio, vilket ska vara en väldigt nära släkting till DT770. Kan finnas vissa skillnader mellan Custom Studio och DT770 jag inte är medveten om. Men jag väljer AKG K550 framför Custom Studio. Visst, Beyerlurarna levererar en större ljudbild men AKG´s lurar lokaliserar skottsalvor, fotsteg, fordon etc bättre i mina öron.

Det bästa jag har för panga PUBG är Sennheiser HD800 (dyrare lurar). Dom levererar en ljudbild utöver det vanliga i kombination med att lokalisera ljud väldigt väldigt bra. Har aldrig testat på en lur där Z-axeln är mer tydlig, även om den inte är perfekt.

Du kanske ska starta en egen tråd om detta ämne. Kan barka iväg med rekommendationer och åsikter om vilka lurar som passar bäst för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Okej, många bra tips där. Då tror jag nog att jag startar en egen tråd lite senare idag