Bygga om Dell jobbdator till gamingburk?

Permalänk
Medlem

Bygga om Dell jobbdator till gamingburk?

Hej!

Kan få loss en semigammal jobbdator som är hyfsat fräsh.

Dell Precision 3620

  • i5-6500 4core 3.20 Ghz

  • 16 GB RAM

  • 256 GB SSD

Då jag såg att GTX 1650 fungerar utan extra strömförsörjning inbillar jag mig att den går att köra i denna burk, givet att kortet får plats i chassit. Då kanske jag kan få en gamingrigg för under 2k.

Vad tror ni? Vad kan jag förvänta mig? Sugen på köra lite bilspel, DIRT 2.0 t ex.

Tack

Permalänk
Medlem

Finns chans att den faktiskt har PCI-E strömkontakt då de levererades med diverse grafikkort, då blir det ännu bättre då du kan köpa ett snabbare grafikkort för mindre pengar, t.ex. AMD RX570

Men i värsta fall så är ett 1650 det snabbaste du kan få in och det borde ge vettig prestanda för 1080p gaming runt 60Hz i många titlar.

Permalänk
Medlem

Hur ser chassit ut? Är det sådan här typisk kontors dell dator med smalt utrymme för PCI enheter eller har du ett stående Tower chassi?

Som denna?

I den här videon installerar dom 1-slots grafikkort i samma typ av DELL PC som du vill bygga upp den till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Yes chassit är trångt och lite udda, som ett sånt på bilden.

Har inte hittat hur mycket man kam driva på nätagget men ska titta i lådan.

Men vore kul, kör gärna med lite mindre detaljer 😎

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och du har väll ändå någon SATA strömkontakt?
Då kan du ju i värstafall köra med adapter --> https://www.dustin.se/product/5010778143/sata-power-to-6-pin-...

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Och du har väll ändå någon SATA strömkontakt?
Då kan du ju i värstafall köra med adapter --> https://www.dustin.se/product/5010778143/sata-power-to-6-pin-...

Ah, då bör det funka! Men hur vet jag hur fett graffekort jag kan hänga in? Finns det något sätt att räkna ut genom att titta på nätagget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

Läste vid ett tillfälle att en sata-kabel var specificerad till 1,5A/rail, och med 3 rails för 12 volt skulle en sådan där adapter kunna skicka igenom ett minimum av 2x3x12Vx1,5A eller 108 watt. Det alltså enligt specifikation. Är adaptern kass kanske den smälter av den strömmen, är den ordentligt gjord så är femtio procent högre effekt säkert inga problem. Oavsett är det säkert en god idé att hålla sig till enklare grafikkort, och helst Nvidia. Kanske ett 1660, eller ännu hellre ett begagnat 1060. Är nog det som ger mest prestanda för pengarna utan att utmana nätaggregatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Läste vid ett tillfälle att en sata-kabel var specificerad till 1,5A/rail, och med 3 rails för 12 volt skulle en sådan där adapter kunna skicka igenom ett minimum av 2x3x12Vx1,5A eller 108 watt. Det alltså enligt specifikation. Är adaptern kass kanske den smälter av den strömmen, är den ordentligt gjord så är femtio procent högre effekt säkert inga problem. Oavsett är det säkert en god idé att hålla sig till enklare grafikkort, och helst Nvidia. Kanske ett 1660, eller ännu hellre ett begagnat 1060. Är nog det som ger mest prestanda för pengarna utan att utmana nätaggregatet.

1,5A är ju minimum, har kört en maskin väldigt länge på molex/sata --> 6-pin -> 8-pin ooch 2 av dessa för ett klockat 280x kort
HP maskin som nätagg på 650w men 0st pci-e kablar.

Men att hålla sig till mindre kort är iallafall ingen dum ide för att vara på säkrasidan, men att gå från 0 pci-e kablar till 1st 6-pin ökar utbudet rejält iallafall.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Merlinen:

1,5A är ju minimum, har kört en maskin väldigt länge på molex/sata --> 6-pin -> 8-pin ooch 2 av dessa för ett klockat 280x kort
HP maskin som nätagg på 650w men 0st pci-e kablar.

Men att hålla sig till mindre kort är iallafall ingen dum ide för att vara på säkrasidan, men att gå från 0 pci-e kablar till 1st 6-pin ökar utbudet rejält iallafall.

Ofta finns det ju att spela på, men samtidigt är det ju alltid en god idé att hålla lite koll på specifikationerna. Fast bland är tillverkarna väl hispiga. T.ex. så skulle Elitedesk 8200 SFF enligt HP max kunna skicka ut 25 watt via PCI-E. Jag stoppade i ett GTX 750 Ti (kan dra 60-70 watt) och det var inga som helst bekymmer utan systemet var 100 procent stabilt.

Sedan ett litet påpekande, Molexkontakten är kapabel till mycket högre strömstyrkor än SATA. En molex-kontakt ska kunna ge omkring 250 watt. Bekymret är alltså inte kablarna utan själva sata-kontakten som aldrig varit anpassad för att driva tyngre saker än hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ verkar vara att köpa en kabel så man kan trycka in ett standard ATX PSU (Dell har egna kontakter för att göra såna här uppgraderingar svårare).

Så, om jag köper ett 550w PSU eller liknande + kabeln nedan, vilket graffekort skulle ni då rekommendera för under 2000 kr?

EDIT: Graffekort för sub 2500 kr

https://www.amazon.com/dp/B01A210HKO

Confirmed working with the 3620 & a normal atx psu will fit in the case upto 150mm deep.

Something like the corsair cx550 would be a good fit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefty44:

Ett alternativ verkar vara att köpa en kabel så man kan trycka in ett standard ATX PSU (Dell har egna kontakter för att göra såna här uppgraderingar svårare).

Så, om jag köper ett 550w PSU eller liknande + kabeln nedan, vilket graffekort skulle ni då rekommendera för under 2000 kr?

EDIT: Graffekort för sub 2500 kr

https://www.amazon.com/dp/B01A210HKO

Confirmed working with the 3620 & a normal atx psu will fit in the case upto 150mm deep.

Something like the corsair cx550 would be a good fit.

Verkar som man behöver adapter för kontakter på den burken om man kör med standard ATX PSU.
En sådan här https://www.ebay.com/itm/12-Inch-24-Pin-to-8-Pin-18AWG-ATX-Po... eller den i ditt tidigare inlägg.

Börja kolla vad det sitter för PSU och vilken effekt det har på linorna, samt vad det finns kontakter samt om det finns plats för fullstora grafikkort.

Sen att få loss den här burken, för vilket pris? skulle bara ta den om den var riktigt billig...typ max 2000:-

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

FYI: PSU är 290 Watt och har måtten ungefärliga mått på 15x14x8 cm.

Permalänk
Medlem

Inspirerad av Linus-klippet ovan byggde jag nyss en speldator till sonen baserad på en gammal Dell OptiPlex 990 MT från Ebay (i5 2500, 8 GB RAM). Fördelen med MT-modellen är att den är rymligare (skulle tro att det är ett helt vanligt ATX-chassi).

I med en SSD (MX500) och ett GTX 1050 Ti utan extra ström och nu funkar det finfint att spela Fortnite och Apex Legends på den i 1080p och hyfsat höga inställningar (tänk "High" och inte "Ultra"). Totalkostnad 3000 spänn.

Men för att återgå till ditt bygge - varför inte hitta ett grafikkort som inte kräver extra strömanslutning? Duger gott om du nöjer dig med 1080p och du slipper då byta PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm:

Inspirerad av Linus-klippet ovan byggde jag nyss en speldator till sonen baserad på en gammal Dell OptiPlex 990 MT från Ebay (i5 2500, 8 GB RAM). Fördelen med MT-modellen är att den är rymligare (skulle tro att det är ett helt vanligt ATX-chassi).

I med en SSD (MX500) och ett GTX 1050 Ti utan extra ström och nu funkar det finfint att spela Fortnite och Apex Legends på den i 1080p och hyfsat höga inställningar (tänk "High" och inte "Ultra"). Totalkostnad 3000 spänn.

Men för att återgå till ditt bygge - varför inte hitta ett grafikkort som inte kräver extra strömanslutning? Duger gott om du nöjer dig med 1080p och du slipper då byta PSU.

Låter som ett kul bygge! 😎

Ja jo, jag har inte satt ambitionsnivån ännu. Dock verkar DIRT rally 2.0 dra en del resurser. Kör det på min Xbox One X nu så jag är van med en viss nivå på detaljerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm:

Inspirerad av Linus-klippet ovan byggde jag nyss en speldator till sonen baserad på en gammal Dell OptiPlex 990 MT från Ebay (i5 2500, 8 GB RAM). Fördelen med MT-modellen är att den är rymligare (skulle tro att det är ett helt vanligt ATX-chassi).

I med en SSD (MX500) och ett GTX 1050 Ti utan extra ström och nu funkar det finfint att spela Fortnite och Apex Legends på den i 1080p och hyfsat höga inställningar (tänk "High" och inte "Ultra"). Totalkostnad 3000 spänn.

Men för att återgå till ditt bygge - varför inte hitta ett grafikkort som inte kräver extra strömanslutning? Duger gott om du nöjer dig med 1080p och du slipper då byta PSU.

Har kollat lite nu. Ett GTX 1650 (75 watt, ingen extra ström) bör kunna dra DIRT Rally 2.0 med acceptabel FPS vad jag kan se utifrån videon. Kortet anses ju inte så bra pris/prestanda, men watt/prestanda verkar det bra. Detta Asus GeForce GTX 1650 Phoenix OC HDMI DP 4GB kostar 1749 kr i skrivande stund, helt OK för en speldator tycker jag. Dessutom ser formatet ut att passa i chassit, men det får jag såklart dubbelkolla.

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar vara det snabbaste kortet som går att få tag på om man inte vill ansluta ström. Hyfsat prisvärt får man ändå säga, jag betalade runt 1100 kr för ett begagnat 1050 Ti i vintras.

Se bara till att det får plats, som sagt. Linus körde med nån riser för att få plats i chassit, lite halv-sketchy att försörja med 75 W över en sån...

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad från Bärbara Datorer, köpråd till Stationära Datorer, köpråd

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem

Tänk på att man alltid kan skära o kapa i ett chassie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem

Hardware Unboxed gjorde nyligen en video (finns även i textartikelformat för de som inte orkar video) där de testade en Geforce GTX 1650 tillsammans med en burk som liknar din. Kan vara värt att läsa och begrunda!

Själv tycker jag att GTX 1650 är vansinnigt högt prissatt nytt för vad man får prestandamässigt, särskilt om man jämför med t.ex. ett RX 570 som man kan få för samma pengar. Det är alldeles för dyrt för prestandan. Om du inte vill/kan montera in en bättre nätdel i datorn så är frågan om det inte är bättre att jaga efter begagnat, typ ett GTX 1050 Ti istället. Lite långsammare, men mycket billigare.

Permalänk
Medlem

GTX 1650 är inget att ha. För samma peng får du ett RX 570, ett chassi och ett 80+ nätagg på 400-500w från amazon.de. Det är helt klart den vettigaste uppgraderingen. RX 570 är dessutom ett helt prestandasegment över GTX 1650. RX 570 1300:- sen chassi 300-400:- och nätagg 300-400:-

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Fast ett 1650 presterar 20-30 % bättre än ett 1050 Ti, till ungefär samma nypris. Kan inte riktigt förstå hur folk kan tycka att $100 USD skulle vara ett rimligt rekommenderat pris för det kortet. Hela drevet känns ganska clickbaity.

Att byta chassi och PSU och sätta i ett RX570 är förstås ett alternativ om TS vill göra ett större projekt av det hela

Vill återigen slå ett slag för ett begagnat 1050 Ti för en tusenlapp.

Permalänk
Medlem

Det känns ju som om det finns potential att sälja ett extra nätaggregat som kan monteras på samma plats som övriga instickskort men endast ge 12 volt för ett grafikkort. Storleksmässigt borde det gå att bygga ett nätaggregat som tar upp lika mycket plats som ett single slot-grafikkort men ger ~100 watt, allt över 12 volt givetvis.

Ett bekymmer är ju att en jordad växelströmskabel inte kan få plats i springorna på datorns baksida på samma sätt som en ojordad kabel. Inget stort bekymmer, men varenda lilla speciallösning ökar ju priset och här måste målet vara att hålla kostnaden omkring 100-150 kronor.

Permalänk
Medlem

Hej alla! Tack igen för alla tips! Här kommer en statusuppdatering:

Efter att tittat en del recensioner på bl a DIRT Rally 2 så tyckte jag att GTX 1650 ändå såg ut att prestera helt OK. Eftersom Inet hade ett i lager så blev det ett Asus GTX 1650 för 1749 kr. Detta var "lättare" att gå på GTX 1650 (75 watt) än att jaga fatt på ett annat kort med potentiellt bättre pris/prestanda. I slutändan hade jag då behövt byta nätagg och slutnotan (och tiden att meka) blivit ganska mycket dyrare. Kanske ett alternativ om jag vill uppgradera ytterligare i framtiden.

Hur som helst, burken är på plats och installerad! Har hunnit testa två spel: CS:GO och Forza Horizon 4 (DIRT Rally 2.0 fanns inget demo på)

Hade +100 FPS i bägge spelen med en blandning av medium till high på detaljer. Notera att jag gejmar på en 30hz (?) TV, har ingen skärm ännu. Tycker åkupplevelsen är jättebra så här långt, i synnerhet till priset. Detaljnivån i Forza behövs höjas lite, drog ner lite väl mycket. Men ska ju testa med, det mesta är helt defaultinstallerat.