Permalänk

Huawei matebook 13

Hejsan!

Tänkte ta och skaffa en ny laptop någon gång detta året, är inte ute efter en stabil 4kg speldator, spel kör jag på stationära. ttan mer en lätt och stilig ultrabook variant. Har kikat lite på huawei matebook 13 / matebook x pro och såg nu att elgiganten körde 2000kr rabatt på den här: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Nu är jag inte direkt uppdaterad i laptop världen och har inte köpt en laptop på säkert 10 år, men är detta 2018 års modell? Har för mig jag hörde någonstans att det skulle komma nya 2019 modeller nästa månad, skall man avvakta tills dess? Är de kommande mycket bättre / kommer priset dumpas mer på dessa?
Något annat som kan vara bra att tänka på? Försöker undvika att göra ett impulsköp och sen inse att jag borde tänkt på x och z Innan jag köpt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamljung:

Hejsan!

Tänkte ta och skaffa en ny laptop någon gång detta året, är inte ute efter en stabil 4kg speldator, spel kör jag på stationära. ttan mer en lätt och stilig ultrabook variant. Har kikat lite på huawei matebook 13 / matebook x pro och såg nu att elgiganten körde 2000kr rabatt på den här: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Nu är jag inte direkt uppdaterad i laptop världen och har inte köpt en laptop på säkert 10 år, men är detta 2018 års modell? Har för mig jag hörde någonstans att det skulle komma nya 2019 modeller nästa månad, skall man avvakta tills dess? Är de kommande mycket bättre / kommer priset dumpas mer på dessa?
Något annat som kan vara bra att tänka på? Försöker undvika att göra ett impulsköp och sen inse att jag borde tänkt på x och z Innan jag köpt.

De släppte en ny variant av matebook x pro och även matebook 13 detta året

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av oflytbara:

De släppte en ny variant av matebook x pro och även matebook 13 detta året

Skickades från m.sweclockers.com

Ah sedärja, var kan man hitta dessa i sverige? (om man kan det?)

Edit: Är det kanske de som heter matebook x 13 istället för bara matebook 13?

Permalänk
Medlem

Det där är ett bra erbjudande, Huawei gör faktiskt förbaskat bra datorer. Kan klart jämföras med exempelvis XPS 13 från Dell.

Den hårdvaran, chassi i aluminium och det priset blir svårt att slå

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk

Känner mig lite trög nu, är det den här som är 2019 års version av matebook 13?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Den verkar ha äldre CPU (Kaby lake mot den andra som har whiskey lake) samt integrerad grafik vs nvidia mx150, fast kosta mer? Vad missar jag?

Permalänk

Jag funderar också på denna laptop. Det enda som hindrar mig just nu är det stora frågan om Huaweis produkter är "säkra"? Har ju varit mycket snack om att dom spionerar på sina kunder. Är det något man borde oroa sig för?

Permalänk

@Krigarvarg: Jag känner lite som såhär, jag tror att de flesta stora företag är shady på ett eller annat sätt (tror ju förövrigt inte att swedbank är den enda banken här som fular sig med lite penningtvätt på helgfria söndagar, bara att de är de som har åkt fast med det) - Så jag tror inte huawei är värre än några andra. Och även om de är det, så stör det inte mig personligen. (På samma sätt som jag inte stör mig på om min google assistance spelar in allt jag säger). - Dock hade jag blivit förvånad om de fortfarande fular sig i lika stor utsträckning efter att de åkt fast med det.
Men jag är kanske lite speciell i detta avseendet, Huawei har ju inte ett helt cleant track record så om man känner att lite spionage skulle vara en dealbreaker är det nog värt att kolla upp det lite noggrannare alternativt köpa ett annat märke.

Tror det blir den matebooken jag länkade i första posten, verkar svårt att slå den prestandan till det priset. Även om Dell XPS / Matebook x Pro och några andra ser bättre ut på en del områden så är ju priset också rejält saftigare om man vill ha I7 samt större SSD.

Permalänk
Skrivet av adamljung:

Känner mig lite trög nu, är det den här som är 2019 års version av matebook 13?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da...

Den verkar ha äldre CPU (Kaby lake mot den andra som har whiskey lake) samt integrerad grafik vs nvidia mx150, fast kosta mer? Vad missar jag?

Den där kom innan första X Pro (2018), sen har det nyligen släppts en 2019 X pro.
Och så finns matebook 13 (endast en utgåva hittils), som är lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krigarvarg:

Jag funderar också på denna laptop. Det enda som hindrar mig just nu är det stora frågan om Huaweis produkter är "säkra"? Har ju varit mycket snack om att dom spionerar på sina kunder. Är det något man borde oroa sig för?

Största problemet har varit att man kanske inte ska ge dem en stor del av 5G nätverket eftersom de då får tillgång till All trafik. Som privatperson tror jag inte du har något att frukta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mellomgardet:

Den där kom innan första X Pro (2018), sen har det nyligen släppts en 2019 X pro.
Och så finns matebook 13 (endast en utgåva hittils), som är lite billigare.

Ah, tack för förklaringen! Då var jag lite ute och cyklade då.

Permalänk
Medlem

Har en kollega som precis köpt en matebook 13 och han är snuskigt imponerad av den och om han är det så säger jag bara köp en

Lite osäker på om det är en -18 eller -19 han köpt dock.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk

Tog och beställde en idag, blev lite tveksam när en del klagade på touchpad / batteri / ljusstyrka / värme, men samtidigt var jag inte sugen på att lägga 5-10.000 mer. (Okej lite sugen var jag men, jag använder nästan alltid datorn hemma/inte i knät så att 3 av de 4 är ganska orelevanta, då blir det ganska jäkla onödiga pengar känns det som)

Permalänk
Medlem

Någon som vet när 2019 modellen släpps i Sverige? Den känns igen på att den har Geforce MX250 bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Någon som vet när 2019 modellen släpps i Sverige? Den känns igen på att den har Geforce MX250 bland annat.

Matebook 13 är från 2019 och har MX 150. Det finns ingen tidigare generation av denna.

Däremot så har Matebook 14, som presenterades samtidigt, MX 250.

Permalänk
Medlem

Det är det klena batteriet som är akilleshälen för Matebook 13.

Jag köpte Core i5 varianten utan MX150 och touchscreen då jag inte har något behov av dem - och som samtidigt gör datorn lite strömsnålare. Kylningen fungerar även bättre (det är fortfarande två fläktar i versionerna utan MX150).

Dessutom installerade jag ThrottleStop och underklockade processorn med 105,5 mV.

Det ger mig ca 11 timmars batteritid vilket jag kan acceptera.

Permalänk
Medlem

Jag har en MateBook X Pro. Jag älskar formen, bygg-kvalitén, anslutningarna och framförallt den fantastiska 3000x2000 upplösa skärmen! Vad som skulle kunna förbättras är pekplattan, laddtiden och batteritiden.
Jag har kört både Ubuntu och Windows 10 på den. Det går bra att ställa frågor om ni skulle undra nåt om datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag har en MateBook X Pro. Jag älskar formen, bygg-kvalitén, anslutningarna och framförallt den fantastiska 3000x2000 upplösa skärmen! Vad som skulle kunna förbättras är pekplattan, laddtiden och batteritiden.
Jag har kört både Ubuntu och Windows 10 på den. Det går bra att ställa frågor om ni skulle undra nåt om datorn.

Skaffade också en Matebook Pro och har försökt testa lite olika Linux-distros på den, men har olika problem på de flesta av dem. Exempelvis så fryser sig datorn på de flesta av dem när jag ska stänga av eller reboota, inklusive på Ubuntu 18.04. Däremot funkar det på 19.04, men den har inte LTS. Det verkar som att distros som har Kernel 5 är de som inte fryser datorn.

Har du haft sådana problem?

Jag är ganska mycket Linux-nybörjare, men rent generellt tycker jag att användarupplevelsen känns... klumpig. Även om jag tycker att Ubuntu rent estetiskt är väldigt tilltalande så känns det inte välpolerat när det gäller själva "känslan", framförallt på touchpaden. Multitouch måste hackas fram, scrollning är inte smooth etc. Då är jag förvisso Mac-användare sedan lång tid tillbaka, men till och med Windows "känns" bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerderer:

Ja, hade det problemet med Ubuntu. Det försvann efter ett tag för mig!

Permalänk
Medlem

När släpps den nya Huawei x pro 2019 i Sverige och var kan man köpa den isf?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svardet:

När släpps den nya Huawei x pro 2019 i Sverige och var kan man köpa den isf?

Den skulle kommit till Inet som har sålt den tidigare modellen. Jag vill minnas att jag såg en kommande produkt på Inets sajt. Det är nog bäst att fråga kundtjänsten om de kommer att sälja den. De började rea ut Matebook datorerna när Huawei blev ett svartlistat företag vilket kanske fick Inet att ändra sig