Testpilot: Corsair Ironclaw RGB Wireless – en stor och välbyggd järnklo

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Corsair Ironclaw RGB Wireless – en stor och välbyggd järnklo

Corsair uppdaterar ett välbeprövat recept med nya funktioner, vilket får testpilot Björn "Deriveh" Höjing att ta den till testbänken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för test och information.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Trevligt är ute efter en ny mus är det denna https://www.inet.se/produkt/6100613/corsair-gaming-ironclaw-r...

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Får erkänna att jag inte fattade att den handlade om en mus innan jag började läsa testen.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av crew seven:

Det stämmer! På artikelns sista sidan finns en länk till musen på Prisjakt, men 799 kronor ser ut att vara lägsta pris just nu

Permalänk
Medlem

Varför envisas de med att lägga till knappar för de 3 fingrar man använder mest istället för att använda alla 5 fingrar?
Hur vore det om man gav möss storlek i liknande format som man har skostorlek i skor?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför envisas de med att lägga till knappar för de 3 fingrar man använder mest istället för att använda alla 5 fingrar?
Hur vore det om man gav möss storlek i liknande format som man har skostorlek i skor?

Precis, finns ju redan handstorlek som tex på arbetshandskar.
Jag har storlek 9,

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem

@Fenrisulvfan: Det hade varit gött, jag har vanligtvis en 8:a i handskar och en del möss funkar inte alls med mitt palmgripp. Min förr-förra razer mus tex var hopplöst stor. Men storleken är mkt greppberoende, min 10-åring trivs bra med den razermusen och tycker min CM mus är liten. Dock gillade han den här Ironclaw, den funkade för honom med.

Kul ni gillade recensionen, var klurigt när testerna inte gav alls samma bild som upplevelsen. Var i valet och kvalet om jag skulle ge den guld-betyg istället för den var så jäkla skön, men samtidigt så var testresultaten så kassa så att jag nästan kände att jag inte skulle rekommendera den alls. I slutänden så är det trots allt upplevelsen som räknas, alla tester i världen kan kvitta om produkten levererar det den utlovar i själva upplevelsen. Det tycker i vart fall jag. 😊 Vad tycker ni andra?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför envisas de med att lägga till knappar för de 3 fingrar man använder mest istället för att använda alla 5 fingrar?
Hur vore det om man gav möss storlek i liknande format som man har skostorlek i skor?

Fast man behöver ju kunna lyfta upp och flytta runt musen, behövs ju ett bra grepp och minst ett finger för det.

Skrivet av Deriveh:

@Fenrisulvfan: Det hade varit gött, jag har vanligtvis en 8:a i handskar och en del möss funkar inte alls med mitt palmgripp. Min förr-förra razer mus tex var hopplöst stor. Men storleken är mkt greppberoende, min 10-åring trivs bra med den razermusen och tycker min CM mus är liten. Dock gillade han den här Ironclaw, den funkade för honom med.

Kul ni gillade recensionen, var klurigt när testerna inte gav alls samma bild som upplevelsen. Var i valet och kvalet om jag skulle ge den guld-betyg istället för den var så jäkla skön, men samtidigt så var testresultaten så kassa så att jag nästan kände att jag inte skulle rekommendera den alls. I slutänden så är det trots allt upplevelsen som räknas, alla tester i världen kan kvitta om produkten levererar det den utlovar i själva upplevelsen. Det tycker i vart fall jag. 😊 Vad tycker ni andra?

Håller med, den personliga upplevelsen är viktigast. Får ändå hoppas de fixar detta, den här musen hade annars varit en kandidat till ev. uppgradering av min Logitech G602. Den här jitter-problematiken är väl inget som trådlösa möss brukar lida av?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag köpte den här musen för några dagar sen. Det är jättebra att den går ner i sleep efter 15 min inaktivitet för att spara batteri, men jag har ett problem när jag väcker den igen. Efter sleep så vägrar icue att se musen, och således laddar den inte in min profil. Istället får jag musens default-profil vilken har helt galet låg dpi. Enda sättet att fixa är att starta om datorn. Så nu kör jag med musen inkopplad med sladden hela tiden istället

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

@Archaea: Skumt! Jag har aldrig haft det problemet. Min trillade alltid in som den skulle. Testat att köra om allt antar jag? Uppdaterat iCUE och firmware?

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

@Deriveh: Allt är uppdaterat. Men jag orkar inte hålla på med det där nu; löser det i framtiden nån gång

Visa signatur

Antag en perfekt sfär i ett vakuum...

Permalänk
Medlem

Men, har den freewheel? Förmodligen bland de viktigaste egenskaper en mus kan ha.

Permalänk
Medlem

@Casper_83: Jag har storlek 10 i handskar Föddes med pianofingrar
De flestar musar är alldeles för små.
Om man sedan måste ha tummen trippelvikt för att nå vissa knappar tycker jag det vore bättre att ha knappar för ring & lillfingret.
(Man kan högerklicka med ringfingret, men det blir trångt med fingrarna och har man sedan någon form av valkar är det bara att glömma.)

Jag har liknande problem med t.ex en playstationkontroll, L & R knapparna sitter för nära handflatan och handtagen är därför mest ivägen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@Casper_83: Jag har storlek 10 i handskar Föddes med pianofingrar
De flestar musar är alldeles för små.
Om man sedan måste ha tummen trippelvikt för att nå vissa knappar tycker jag det vore bättre att ha knappar för ring & lillfingret.
(Man kan högerklicka med ringfingret, men det blir trångt med fingrarna och har man sedan någon form av valkar är det bara att glömma.)

Jag har liknande problem med t.ex en playstationkontroll, L & R knapparna sitter för nära handflatan och handtagen är därför mest ivägen.

Vet hur det känns har min Ace Laser Gaming Mouse EDGE 3200 den är stor nog för mig men har utgått för flera år sen men min mus fungera fint än. Har hittat två tillverkare som har samma mus elgiganten & Teknikmagasin har samma modell med olika namn ADX Firepower H01 & Arachnid Neoscona .. Man har tur

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Fantastisk recension! Blir nog ett köp då jag redan sneglat på denna tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Om du ställer om knapparna så de ska aktivera NUMPAD 0, funkar det?

I Company of Heroes så hängde sig Qpads program när ja försökte göra det nämligen

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk

Rekommenderas ej! Tyvärr! Har själv haft musen i ca 4 månader. Den har flagnat mycket där man har handen vilket gör den obekväm samt extremt ful. Till de priset ska det hålla mycket längre. Tycker att ni var lite väl generösa med Silver..
Har nyligen bytt till Logitech G502 Wireless Lightspeed och känner stor skillnad både på kvaliteten samt känslan på muspekaren. iCEU är även en mardröm som krockar med andra mjukvaror (Armory Crate bland annat). Det går att lösa "krocken" men onödigt kan man tycka.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow/EVGA 3080 FTW3/EK-Loop Vertical GPU Holder/AMD 7 5800X3D/ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II/EK-Nucleus AIO D-RGB + EK-Loop Fan 120 D-RGB x4/Seasonic Prime GX 850W/ASUS 34" TUF Gaming VG34VQL1B