YH eller högskola (programmering)

Permalänk
Medlem

YH eller högskola (programmering)

Har gjort trådar innan men nu behöver jag verkligen hjälp med att välja rätt(av de tre utbildningarna nedan, har sökt in till alla tre).

Har en högskoleexamen(2år) sen innan inom nätverk/sysadmin, så de kanske påverkar valet.

Ska plugga programmering till höst.

Hade ni valt en 2-årig YH utbildning inom .NET eller en klassisk 3-årig högskoleingenjörsutbildning inom programmering?

Jag kan enligt studievägledaren inte tillgodoräkna vissa kurser eftersom de inte har samma poäng som när jag läste, så jag hade behövt läsa om hela högskoleingenjörsutbildningen från scratch.

Största positiva faktorn med YH är praktiken i mina ögon, och med högskolevarianten så är de mest positiva titeln man får enligt mig och bredden man får.

Vad hade ni gjort och varför om ni var i min situation?

Antar att båda varianterna får jobb sedan men vem får de enklast?

Kan säga att jag i nuläget lutar mer åt YH men kan fortfarande ändra mig, 1 år extra är ju inte hela världen.

Utbildningarna det handlar om:

1. https://www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/syst... (2 år YH)

Agila utvecklingsmetoder & HTML, 20 YH-p
Examensarbete, 45 YH-p
Informationsarkitektur & databasutveckling, 20 YH-p
IT-säkerhet för utvecklare, 15 YH-p
JavaScript, 20 YH-p
LIA 1, 60 YH-p
LIA 2, 75 YH-p
Molnbaserad arkitektur, 25 YH-p
Programmering .net, grund, 10 YH-p
Programmering .net, fördjupning, 40 YH-p
Publiceringsverktyg, 15 YH-p
Test, verifiering & certifiering, 20 YH-p
Webbapplikationer & mobil utveckling, 20 YH-p
Webbdesign & användarupplevelse, 15 YH-p

2. https://campus.varnamo.se/utbildningar/program/webbutvecklare... (2 år YH distans)

År 1

Webbapplikation MVP, 50 yhp
Objektorienterad programmering med C#, 25 yhp
Dynamiska Webbsystem 1, 25 yhp
Dynamiska Webbsystem 2, 25 yhp
Affärsmannaskap för IT, 25 yhp
Moderna Webbapplikationer, 50 yhp

År 2

Webbapplikationer med realtidskommunikation, 50 yhp
Lärande i arbete 1, 50 yhp
Affärsutveckling för IT, 25 yhp
Examensarbete, 25 yhp
Lärande i arbete 2, 50 yhp

3. https://ju.se/studera/program/program-pa-grundniva/mjukvaruut... (3 år högskola)

År 1
Datateknisk introduktionskurs 7,5 hp
Diskret matematik 7,5 hp
Introduktion till programmering 9 hp
Linjär algebra 6 hp
Datastrukturer och algoritmer 7,5 hp
Databaser 6 hp
Objektorienterad programmering 7,5 hp
Envariabelanalys 9 hp

År 2
Objektorienterad mjukvaruutveckling med designmönster 7,5 hp
Grundläggande webbutveckling 7,5 hp
iOS-utveckling 7,5 hp
Nätverksprogrammering 7,5 hp
Android och gränssnittsdesign 7,5 hp
Fördjupad webbutveckling 7,5 hp
Gruppdynamik 3 hp
Näringslivsförlagd kurs (NFK) 12 hp

År 3
Mjukvaruprojektmetoder 7,5 hp

Valbara kurser, totalt 15 hp, exempelvis:
Matematisk statistik
User Research
Al/Machine Learning
Information Security, operativsystem

Forskningsmetoder i datateknik och informatik 7,5 hp
Ekonomi och företagande 7,5 hp
Intelligenta mobila system 7,5 hp
Examensarbete 15 hp

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Du har redan sökt till utbildningarna alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@WoodPC: Du har redan sökt till utbildningarna alltså?

Ja, vill helt enkelt veta av folk med programmeringskunskaper vilket som är de bästa valet.
Har alltså sökt till alla tre(förhoppningsvis kommer jag in men det hör inte till frågan).

Riktigt svårt att göra valet när de är så snarlika i alla fall YH varianterna. Därför jag frågar här igen. Velig jäkel är jag.
Värnamo är en bit från där jag bor så de är en faktor också, dock är de på distans(vet inte om programmeringsstudier är bättre att ha på skolan kontra på distans).

Permalänk
Medlem

Största skillnaden tror jag är matematiken och lite förståelse, YH riktar in sig mer på praktiskt kunna göra ett jobb, du kommer kunna sitta och koda men det kommer vara en del "black box" mentalitet dvs du använder saker du vet vad de gör men inte vad de funkar. Högskolan tar in matte och struktur, det är mer en fråga om förståelse på djupet, du blir inte en bättre programmerare för det men du får en annan typ av förståelse för vad som händer och varför du använder vissa saker i vissa lägen samt hur du kan optimera teoretiskt etc.

Jag skulle rekommendera att studera i skola, inte distans om du inte är extremt bra på att strukturera din tid etc, föreläsningar må vara sega ibland och labbar med andra frustrerande men det gör att man aktivt deltar i kursen och fungerar bäst för det flesta.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

YH punkt. Du får mer stor sannolikhet jobb efteråt.
Universitet och Högskola ligger efter i vad marknaden vill ha.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Största skillnaden tror jag är matematiken och lite förståelse, YH riktar in sig mer på praktiskt kunna göra ett jobb, du kommer kunna sitta och koda men det kommer vara en del "black box" mentalitet dvs du använder saker du vet vad de gör men inte vad de funkar. Högskolan tar in matte och struktur, det är mer en fråga om förståelse på djupet, du blir inte en bättre programmerare för det men du får en annan typ av förståelse för vad som händer och varför du använder vissa saker i vissa lägen samt hur du kan optimera teoretiskt etc.

Jag skulle rekommendera att studera i skola, inte distans om du inte är extremt bra på att strukturera din tid etc, föreläsningar må vara sega ibland och labbar med andra frustrerande men det gör att man aktivt deltar i kursen och fungerar bäst för det flesta.

Okej, vad säger du skulle vara ett smart val av dessa 3 alternativ då med tanke på kurser och resterande info jag uppgivit?

Skrivet av kotz:

YH punkt. Du får mer stor sannolikhet jobb efteråt.
Universitet och Högskola ligger efter i vad marknaden vill ha.

Tack för din synpunkt, vilken av de 2 YH-utbildningarna ovan tycker du ser bättre ut, distans varianten eller den andra(med hänsyn till kurser)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Största skillnaden tror jag är matematiken och lite förståelse, YH riktar in sig mer på praktiskt kunna göra ett jobb, du kommer kunna sitta och koda men det kommer vara en del "black box" mentalitet dvs du använder saker du vet vad de gör men inte vad de funkar. Högskolan tar in matte och struktur, det är mer en fråga om förståelse på djupet, du blir inte en bättre programmerare för det men du får en annan typ av förståelse för vad som händer och varför du använder vissa saker i vissa lägen samt hur du kan optimera teoretiskt etc.

Jag skulle argumentera att du blir en bättre programmerare om du vet hur saker faktiskt fungerar på djupet. Du kommer åtminstone ha lättare att ta till dig nyare teknologier och bredda din kompetens inom närliggande områden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@kotz: Och det är väl i så fall ett väldigt negativt för YH eftersom marknaden kan ju helt plötsligt ändra sig och då sitter man där med skägget i brevlådan? Och nej, universitet och högskolor ligger inte efter marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@kotz: Och det är väl i så fall ett väldigt negativt för YH eftersom marknaden kan ju helt plötsligt ändra sig och då sitter man där med skägget i brevlådan? Och nej, universitet och högskolor ligger inte efter marknaden.

Utbildningen spelar ju roll i början, men sedan så går man väl på arbetslivserfarenhet?
Eller har du en annan uppfattning kring detta ?

Om man får jobb med YH spelar de större roll för framtida jobb skulle du tro?
Min uppfattning är att efter några år så kollar man mest på arbetslivserfarenhet, kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

YH punkt. Du får mer stor sannolikhet jobb efteråt.
Universitet och Högskola ligger efter i vad marknaden vill ha.

Källa?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag skulle argumentera att du blir en bättre programmerare om du vet hur saker faktiskt fungerar på djupet. Du kommer åtminstone ha lättare att ta till dig nyare teknologier och bredda din kompetens inom närliggande områden.

Min erfarenhet av de som jag läst med iaf är att det är väldigt olika person till person, många lär sig teorin men kan inte använda det praktiskt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Det bästa är nog att läsa på högskola och programmera på fritiden (gör något roligt spel eller något), så har du både teori och praktik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Det bästa är nog att läsa på högskola och programmera på fritiden (gör något roligt spel eller något), så har du både teori och praktik

Skickades från m.sweclockers.com

Hade någon valt högskola utan att tveka om jag inte redan hade en högskoleexamen inom nätverk/systemadministration.
Nu behöver jag läsa om flera ämnen jag redan läst om jag går högskola igen. Det är en anledning jag lutar åt YH.

Vet inte hur arbetsgivare kommer se på min tidigare utbildning/examen kombinerat med exempelvis en YH-examen inom programmering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Hade någon valt högskola utan att tveka om jag inte redan hade en högskoleexamen inom nätverk/systemadministration.
Nu behöver jag läsa om flera ämnen jag redan läst om jag går högskola igen. Det är en anledning jag lutar åt YH.

Vet inte hur arbetsgivare kommer se på min tidigare utbildning/examen kombinerat med exempelvis en YH-examen inom programmering.

Varför då? Har allting blivit så nytt eller har du glömt allt? (Vilken man verkar göra efter tentan tycker jag)

YH är fett underskattade. Vissa på universitetet verkar ha något behov att känna sig öfver YH av någon anledning. Att man tar fram utbildningar i samverkan med branschen tycker jag är en utmärkt idé. Själv har jag hört från entreprenörer inom IT att systemvetenskap och liknande är skit (att det är en mellanhand man gärna skär bort och hellre lutar sig mot code anarchy, att idén om socialt inkompetenta programmerare är en myt) och hört ganska feta dissar av Sveriges IT-utbildningar. Jag tror grejen är att om man inte har ett riktigt intresse inom IT så kan man knappt jämföras med en nörd som programmerat open source sedan han var 11 år trots sin civilingenjör i datateknik (vilket jag sökt in till i höst, läser basår just nu).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Hade någon valt högskola utan att tveka om jag inte redan hade en högskoleexamen inom nätverk/systemadministration.
Nu behöver jag läsa om flera ämnen jag redan läst om jag går högskola igen. Det är en anledning jag lutar åt YH.

Vet inte hur arbetsgivare kommer se på min tidigare utbildning/examen kombinerat med exempelvis en YH-examen inom programmering.

Du behöver inte läsa om i det fall att kurserna är likvärda? Det är ju bara kreditera dig poängen på utbildningen och därmed korta ner tiden du måste plugga igen?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Vi kan säga som så. Du kan säkerligen komma rätt långt med kunskap. Min kanske inte till alla positioner på alla företag. En del företag tycker om "diplom" och då hjälper det inte hur kunnig du är, om du inte har en liten "papperslapp" där det står civ.ing/civ.ek eller liknande på så hjälper det inte hur kunnig du är t.ex. Men till många positioner så är det självklart hur duktig du är som är det som räknas. Vilket är det som jag tycker är det viktiga. Men ville bara få fram att en del företag, en del "management" t.ex så är det enbart vad som finns på papper som gäller. Lite hårt kanske, men typ så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Varför då? Har allting blivit så nytt eller har du glömt allt? (Vilken man verkar göra efter tentan tycker jag)

YH är fett underskattade. Vissa på universitetet verkar ha något behov att känna sig öfver YH av någon anledning. Att man tar fram utbildningar i samverkan med branschen tycker jag är en utmärkt idé. Själv har jag hört från entreprenörer inom IT att systemvetenskap och liknande är skit (att det är en mellanhand man gärna skär bort och hellre lutar sig mot code anarchy, att idén om socialt inkompetenta programmerare är en myt) och hört ganska feta dissar av Sveriges IT-utbildningar. Jag tror grejen är att om man inte har ett riktigt intresse inom IT så kan man knappt jämföras med en nörd som programmerat open source sedan han var 11 år trots sin civilingenjör i datateknik (vilket jag sökt in till i höst, läser basår just nu).

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ferrat:

Du behöver inte läsa om i det fall att kurserna är likvärda? Det är ju bara kreditera dig poängen på utbildningen och därmed korta ner tiden du måste plugga igen?

Har pratat med studievägledaren på högskolan. De jag har examen i nu är från högskolan där programmeringsutbildningen(3-åriga) finns.
Enligt studievägledaren så kan jag inte tillgodoräkna mina gamla ämnen eftersom att de gjort om kursernas "hp". Innan var de typ 6hp och 9hp nu är det 7,5hp. Konstigt tycker jag men vad kan man göra.

Dock tipsade mig studievägledaren att läsa YH och "pekade" på praktiken som en väldigt bra sak.

Permalänk
Medlem

Med YH kommer du ut i arbetslivet ett år fortare, i min erfarenhet trumfar ett år arbetsliv alltid ett år skola.
Det är även ett år av stålar in istället för studieskulder upp.

Sen beror det lite på vad du vill göra, det finns givetvis roller där tyngden i kurserna på högskolan spelar roll, men jag har samtligt under min karriär hittills sett hundratals högskoleutbildade utvecklare som aldrig i sitt jobb snuddat vid att haft nytta av det kontra om dom gått en 2 årig KY.

Ska du välja högskolevägen så ska det vara antingen pga eget intresse eller att du vet att du vill söka jobb där det är ett krav.

Gällande djupare förståelse osv, så finns all information på internet idag ändå. Några av dom absolut bästa utvecklarna jag stött på har varit antingen helt självlärda eller gått KY.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Med YH kommer du ut i arbetslivet ett år fortare, i min erfarenhet trumfar ett år arbetsliv alltid ett år skola.
Det är även ett år av stålar in istället för studieskulder upp.

Sen beror det lite på vad du vill göra, det finns givetvis roller där tyngden i kurserna på högskolan spelar roll, men jag har samtligt under min karriär hittills sett hundratals högskoleutbildade utvecklare som aldrig i sitt jobb snuddat vid att haft nytta av det kontra om dom gått en 2 årig KY.

Ska du välja högskolevägen så ska det vara antingen pga eget intresse eller att du vet att du vill söka jobb där det är ett krav.

Gällande djupare förståelse osv, så finns all information på internet idag ändå. Några av dom absolut bästa utvecklarna jag stött på har varit antingen helt självlärda eller gått KY.

Tack för dina synpunkter.

Vet inte om du har koll på det men hur ser de ut om man vill jobba internationellt kommer de gå bra med en YH-examen eller kollar de på arbetslivserfarenhet i utlandet?

Tror du min högskoleexamen(2 år) inom nätverk/sysadmin är ett plus vid framtida intervjuer/jobb eller tror du arbetsgivare inte bryr sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Har gjort trådar innan men nu behöver jag verkligen hjälp med att välja rätt(av de tre utbildningarna nedan, har sökt in till alla tre).

Har en högskoleexamen(2år) sen innan inom nätverk/sysadmin, så de kanske påverkar valet.

Ska plugga programmering till höst.

Hade ni valt en 2-årig YH utbildning inom .NET eller en klassisk 3-årig högskoleingenjörsutbildning inom programmering?

Jag kan enligt studievägledaren inte tillgodoräkna vissa kurser eftersom de inte har samma poäng som när jag läste, så jag hade behövt läsa om hela högskoleingenjörsutbildningen från scratch.

Största positiva faktorn med YH är praktiken i mina ögon, och med högskolevarianten så är de mest positiva titeln man får enligt mig och bredden man får.

Vad hade ni gjort och varför om ni var i min situation?

Antar att båda varianterna får jobb sedan men vem får de enklast?

Kan säga att jag i nuläget lutar mer åt YH men kan fortfarande ändra mig, 1 år extra är ju inte hela världen.

Utbildningarna det handlar om:

1. https://www.tucsweden.se/yrkeshogskola/vara-utbildningar/syst... (2 år YH)

Agila utvecklingsmetoder & HTML, 20 YH-p
Examensarbete, 45 YH-p
Informationsarkitektur & databasutveckling, 20 YH-p
IT-säkerhet för utvecklare, 15 YH-p
JavaScript, 20 YH-p
LIA 1, 60 YH-p
LIA 2, 75 YH-p
Molnbaserad arkitektur, 25 YH-p
Programmering .net, grund, 10 YH-p
Programmering .net, fördjupning, 40 YH-p
Publiceringsverktyg, 15 YH-p
Test, verifiering & certifiering, 20 YH-p
Webbapplikationer & mobil utveckling, 20 YH-p
Webbdesign & användarupplevelse, 15 YH-p

2. https://campus.varnamo.se/utbildningar/program/webbutvecklare... (2 år YH distans)

År 1

Webbapplikation MVP, 50 yhp
Objektorienterad programmering med C#, 25 yhp
Dynamiska Webbsystem 1, 25 yhp
Dynamiska Webbsystem 2, 25 yhp
Affärsmannaskap för IT, 25 yhp
Moderna Webbapplikationer, 50 yhp

År 2

Webbapplikationer med realtidskommunikation, 50 yhp
Lärande i arbete 1, 50 yhp
Affärsutveckling för IT, 25 yhp
Examensarbete, 25 yhp
Lärande i arbete 2, 50 yhp

3. https://ju.se/studera/program/program-pa-grundniva/mjukvaruut... (3 år högskola)

År 1
Datateknisk introduktionskurs 7,5 hp
Diskret matematik 7,5 hp
Introduktion till programmering 9 hp
Linjär algebra 6 hp
Datastrukturer och algoritmer 7,5 hp
Databaser 6 hp
Objektorienterad programmering 7,5 hp
Envariabelanalys 9 hp

År 2
Objektorienterad mjukvaruutveckling med designmönster 7,5 hp
Grundläggande webbutveckling 7,5 hp
iOS-utveckling 7,5 hp
Nätverksprogrammering 7,5 hp
Android och gränssnittsdesign 7,5 hp
Fördjupad webbutveckling 7,5 hp
Gruppdynamik 3 hp
Näringslivsförlagd kurs (NFK) 12 hp

År 3
Mjukvaruprojektmetoder 7,5 hp

Valbara kurser, totalt 15 hp, exempelvis:
Matematisk statistik
User Research
Al/Machine Learning
Information Security, operativsystem

Forskningsmetoder i datateknik och informatik 7,5 hp
Ekonomi och företagande 7,5 hp
Intelligenta mobila system 7,5 hp
Examensarbete 15 hp

Jag känner lite att för karriärens skull så kanske inte 2 stk YH-utbildningar kontra högskoleingenjör gör så mycket skillnad i jobb och lön osv osv men att det man faktiskt lär sig och förstår skiljer sig lite.

Med YH inbillar jag mig att du blir utbildad och är färdig för jobb direkt efter utbildningen osv och lär dig arbeta med dom verktyg marknaden använder och har ett behov av. Jag kan dock tänka mig att man med högskoleingenjörutbildningen blir mer förberedd på att tackla problem och ta fram sina egna lösningar istället för att plocka ut en lösning ur ett "lösningsfack" i hjärnan som man lärt sig på YH-utbildningen. "Så här gör vi X, Y och Z" kontra "Dessa lösningarna till X,Y och Z fungerar som dom gör pga 'bryter ner problemet mer än nödvändigt'".

Det är lite av en balansgång, du får väga och fundera på vad du faktiskt lär dig och ta ett beslut därefter, vilken typ av problemlösningsapproach passar dig bäst osv osv.

Lycka till!

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga -"Det beror på vad du vill och hur du är som person"

YH

Vill du ut i arbetslivet och koda på, kör för YH. Kanske inte är den vassaste på algoritmer, rapporter och källhänvisningar men funkar för de allra flesta arbeten. Fördelen är att du lär dig jobbet som programmerare och av mina erfarenheter har du lättare att producera direkt från start. Designmönster, algoritmer och annat kan man läsa upp i efterhand också om man är riktigt intresserad men svårare att "bevisa" i efterhand om man söker nytt jobb. Har man några års livserfarenhet får man arbete på de flesta arbetsplatser i vilket fall.

Högskola

Om man generaliserar lite blir du bättre på det teoretiska, som att planera arbeten innan du sätter igång och kodar eller förstå vilka designmönster man behöver använda sig av för att lösa problem effektivast, dokumentation. Vissa mer avancerade arbeten kräver examen från högskola, sök på ams.se för att bilda dig en uppfattning och även på youtube efter "google job interview" för att se mer.

En sak att tänka på är att om du plötsligt vill flytta utomlands är det ingen som frågar efter YH-utbildning medan Högskola (ex BSc) står högt i kurs. Källa: sök arbeten på indeed.com, monster.com eller jobs.ch för att få lite koll. Väljer företaget mellan en YH-utbildad och en annan med liknande arbetslivserfarenhet men med BSc så skulle jag bli förvånad om inte den sistnämnde kniper jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag känner lite att för karriärens skull så kanske inte 2 stk YH-utbildningar kontra högskoleingenjör gör så mycket skillnad i jobb och lön osv osv men att det man faktiskt lär sig och förstår skiljer sig lite.

Med YH inbillar jag mig att du blir utbildad och är färdig för jobb direkt efter utbildningen osv och lär dig arbeta med dom verktyg marknaden använder och har ett behov av. Jag kan dock tänka mig att man med högskoleingenjörutbildningen blir mer förberedd på att tackla problem och ta fram sina egna lösningar istället för att plocka ut en lösning ur ett "lösningsfack" i hjärnan som man lärt sig på YH-utbildningen. "Så här gör vi X, Y och Z" kontra "Dessa lösningarna till X,Y och Z fungerar som dom gör pga 'bryter ner problemet mer än nödvändigt'".

Det är lite av en balansgång, du får väga och fundera på vad du faktiskt lär dig och ta ett beslut därefter, vilken typ av problemlösningsapproach passar dig bäst osv osv.

Lycka till!

Tack för synpunkterna, det går bli svårt att välja i alla fall.

Skrivet av MurdinE:

Jag skulle säga -"Det beror på vad du vill och hur du är som person"

YH

Vill du ut i arbetslivet och koda på, kör för YH. Kanske inte är den vassaste på algoritmer, rapporter och källhänvisningar men funkar för de allra flesta arbeten. Fördelen är att du lär dig jobbet som programmerare och av mina erfarenheter har du lättare att producera direkt från start. Designmönster, algoritmer och annat kan man läsa upp i efterhand också om man är riktigt intresserad men svårare att "bevisa" i efterhand om man söker nytt jobb. Har man några års livserfarenhet får man arbete på de flesta arbetsplatser i vilket fall.

Högskola

Om man generaliserar lite blir du bättre på det teoretiska, som att planera arbeten innan du sätter igång och kodar eller förstå vilka designmönster man behöver använda sig av för att lösa problem effektivast, dokumentation. Vissa mer avancerade arbeten kräver examen från högskola, sök på ams.se för att bilda dig en uppfattning och även på youtube efter "google job interview" för att se mer.

En sak att tänka på är att om du plötsligt vill flytta utomlands är det ingen som frågar efter YH-utbildning medan Högskola (ex BSc) står högt i kurs. Källa: sök arbeten på indeed.com, monster.com eller jobs.ch för att få lite koll. Väljer företaget mellan en YH-utbildad och en annan med liknande arbetslivserfarenhet men med BSc så skulle jag bli förvånad om inte den sistnämnde kniper jobbet.

Tack för synpunkterna.
Tror du de skulle gå få jobb i utlandet utan en högskoleexamen, alltså om man har en YH-examen.
Jag har en men inom ett annat område, skrev det i starten.

Permalänk
Medlem

@WoodPC: Har ju arbetslivserfarenhet inom ett område som är det minst lika bra i många lägen som en utbildning. En YH-examen är nog inget som så många företag utomlands känner till vad det är så kan nog vara svårt att komma med, möjligen inom norden då. Sedan vet jag själv inte hur gångbart en högskoleingenjör räknas heller. Civ.ing är ju däremot något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@WoodPC: Har ju arbetslivserfarenhet inom ett område som är det minst lika bra i många lägen som en utbildning. En YH-examen är nog inget som så många företag utomlands känner till vad det är så kan nog vara svårt att komma med, möjligen inom norden då. Sedan vet jag själv inte hur gångbart en högskoleingenjör räknas heller. Civ.ing är ju däremot något helt annat.

Jag får la hoppas att valet jag gör blir bra i slutändan, utbildningen är trots allt bara "starten".

Permalänk
Medlem

Fick ett svar angående en fråga jag hade om tillgodoräkna kurser jag läst i min tidigare högskoleutbildning:
---------------

Hej xxxx,

Yes – pratade med yyyy och zzzz.

Det är så att du har redan använt kursen Diskret Matematik för att tillgodoräkna Matematiska verktyg i bbbb's program (Diskret matematik nu blir 7,5hp, och det också skiljer sig). Dessutom är det så att bbbb's program hade då en lägre examens nivå (högskoleexamen) och det går inte att tillgodoräkna kurser från bbbb's program.

Så om jag har förstått allt rätt, om du vill ha examen inom datateknik (DMP) får du genomgå programmet som det är tänkt med start HT-19. Det blir enklaste för alla och bäst för dig eftersom du kommer läsa relevanta kurser som är ”up-to-date”.

Hälsningar,
aaaa

----------------------------------
Om jag nu väljer högskola så beöver jag alltså läsa om 4-5 kurser jag redan läst.

Asså vad gör jag, kan fan inte bestämma mig och snart är de dags att välja.
Skall man ta högskolevarianten eller YH-varianten.
Den i Värnamo är mer etablerad när de kommer till YH-varianten, dock ges den bara på distans.

Vad hade ni ärligt gjort om ni var i mina skor(ska man singla slant haha)?

Värsta är att när man läser på nätet exempelvis Flashback så säger vissa att YH är slöseri med tid eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoodPC:

Fick ett svar angående en fråga jag hade om tillgodoräkna kurser jag läst i min tidigare högskoleutbildning:
---------------

Hej xxxx,

Yes – pratade med yyyy och zzzz.

Det är så att du har redan använt kursen Diskret Matematik för att tillgodoräkna Matematiska verktyg i bbbb's program (Diskret matematik nu blir 7,5hp, och det också skiljer sig). Dessutom är det så att bbbb's program hade då en lägre examens nivå (högskoleexamen) och det går inte att tillgodoräkna kurser från bbbb's program.

Så om jag har förstått allt rätt, om du vill ha examen inom datateknik (DMP) får du genomgå programmet som det är tänkt med start HT-19. Det blir enklaste för alla och bäst för dig eftersom du kommer läsa relevanta kurser som är ”up-to-date”.

Hälsningar,
aaaa

----------------------------------
Om jag nu väljer högskola så beöver jag alltså läsa om 4-5 kurser jag redan läst.

Asså vad gör jag, kan fan inte bestämma mig och snart är de dags att välja.
Skall man ta högskolevarianten eller YH-varianten.
Den i Värnamo är mer etablerad när de kommer till YH-varianten, dock ges den bara på distans.

Vad hade ni ärligt gjort om ni var i mina skor(ska man singla slant haha)?

Värsta är att när man läser på nätet exempelvis Flashback så säger vissa att YH är slöseri med tid eller liknande.

Hur du ska göra kan bara du svara på men det kan vara värt att ha i åtanke att enligt många på Flashback så är den enda rimliga utbildningen som precis alla i världen borde gå civilingenjör på KTH eller Chalmers. Det är sällan rätt plats att leta åsikter om utbildningar.

YH är absolut inget dåligt val. Det är en snabb väg in i arbetslivet men det är bara du själv som avgör hur framgångsrikt det blir för dig genom hur mycket tid och energi du väljer att lägga 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte granskat tråden så mycket. Men generellt tycker jag så att de som läser något eller nyss har blivit klara med utbildningen, mer vill framföra sitt val som bra. När man blir lite äldre så skiter man mer i vilket som vad är bäst som valet Natur eller Teknik på gymnasiet.

Nå YH och högskola har två olika typer och det finns individer där valet för dem är självklart. En riktig plugghäst som tänker fixa doktorsexamen och annat så är högskola/universitet det "enda" rätta valet. En person som är mer praktisk än teoretisk lagd och kanske har svårt för matematik så är det YH.

Jag tycker det för TS är lite som om man ska välja Äpple eller banan till 3 fikat, båda två blir nog bra. Att TS har läst innan kommer göra både programmen enklare, men då kan man fördjupa sig mer. Att man ej får tillgodoräkna sig matte från det 2 åriga programmet är självklart, det är på en helt annan nivå. Det är lite som att säga jag läste matte i 6an på mellanstadiet, kan jag använda denna i mitt mattebetyg till 9an i högstadiet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El1min4tor:

Hur du ska göra kan bara du svara på men det kan vara värt att ha i åtanke att enligt många på Flashback så är den enda rimliga utbildningen som precis alla i världen borde gå civilingenjör på KTH eller Chalmers. Det är sällan rätt plats att leta åsikter om utbildningar.

YH är absolut inget dåligt val. Det är en snabb väg in i arbetslivet men det är bara du själv som avgör hur framgångsrikt det blir för dig genom hur mycket tid och energi du väljer att lägga 🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon159643:

Jag har inte granskat tråden så mycket. Men generellt tycker jag så att de som läser något eller nyss har blivit klara med utbildningen, mer vill framföra sitt val som bra. När man blir lite äldre så skiter man mer i vilket som vad är bäst som valet Natur eller Teknik på gymnasiet.

Nå YH och högskola har två olika typer och det finns individer där valet för dem är självklart. En riktig plugghäst som tänker fixa doktorsexamen och annat så är högskola/universitet det "enda" rätta valet. En person som är mer praktisk än teoretisk lagd och kanske har svårt för matematik så är det YH.

Jag tycker det för TS är lite som om man ska välja Äpple eller banan till 3 fikat, båda två blir nog bra. Att TS har läst innan kommer göra både programmen enklare, men då kan man fördjupa sig mer. Att man ej får tillgodoräkna sig matte från det 2 åriga programmet är självklart, det är på en helt annan nivå. Det är lite som att säga jag läste matte i 6an på mellanstadiet, kan jag använda denna i mitt mattebetyg till 9an i högstadiet?

Är rädd för att inte få jobb direkt med YH-varianten och att jag sen står där med ett YH-diplom som enligt vissa inte är värt särskilt mycket. Vill i slutändan landa ett programmeringsjobb som någon typ av fullstack-utvecklare.

YH-varianten har jag större motivation att plugga till eftersom jag bara är sugen på att programmera och inte att skriva rapporter o dylikt som jag gjorde i min tidigare utbildning. Matte gillar jag dock men de skulle jag kunna lära mig om jag en dag vill jobba med spelutveckling eller liknande som kräver tung matte.

Så jävla jobbigt att göra ett val, undrar även om arbetsgivare kommer se min tidagare utbildning som ett plus.
Typ att oj den här killen har en högskoleexamen(2årig) plus en YH utbildning inom .NET och att de kanske är snarlikt som en högskoleingenjörsutbildning.

Fattar inte folk som säger att man är fast inom just ett område om man väljer YH. Är det verkligen så svårt att jobba med annan typ av utveckling typ hårdvarunära programmering?

Finns ju fan folk som blir chefer och annat utan någon utbildning alls.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen eftergymnasial utbildning mer än enstaka kurser. Jag har varit chef och ledare. Det enda jag ångrar är att jag inte studerat på universitet.

Personligen tycker jag att spendera halva utbildningen med frontend/html är som att lära sig spela Halo i skolan. Inget du behöver en utbildning för, att lära sig grunderna så att man snabbt snappar upp nya programmeringsspråk etc är något som är betydligt svårare att göra på egen hand. Matematisk statistik kanske låter tråkigt, för mig låter det som en våt dröm.

Skit i vad diplom etc betyder för en arbetsgivare, enda gången det spelar roll är när du söker första jobbet. Tänk på din egen utveckling, redan om fem år är allt du lärt praktiskt redan omodernt. Om du inte redan nu sitter och gör webappar kommer du inte bli bättre av en utbildning som lär ut HTML. Grunderna består, teknikerna byts ut.

Tung matte är också bra i en massa annat än spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag har ingen eftergymnasial utbildning mer än enstaka kurser. Jag har varit chef och ledare. Det enda jag ångrar är att jag inte studerat på universitet.

Personligen tycker jag att spendera halva utbildningen med frontend/html är som att lära sig spela Halo i skolan. Inget du behöver en utbildning för, att lära sig grunderna så att man snabbt snappar upp nya programmeringsspråk etc är något som är betydligt svårare att göra på egen hand. Matematisk statistik kanske låter tråkigt, för mig låter det som en våt dröm.

Skit i vad diplom etc betyder för en arbetsgivare, enda gången det spelar roll är när du söker första jobbet. Tänk på din egen utveckling, redan om fem år är allt du lärt praktiskt redan omodernt. Om du inte redan nu sitter och gör webappar kommer du inte bli bättre av en utbildning som lär ut HTML. Grunderna består, teknikerna byts ut.

Tung matte är också bra i en massa annat än spel.

Vad är din rekommendation?

Anledningen till att jag vill studera är för att jag vill ha fokus på att bara programmera, just nu blir jag körd i skallen om jag ska sitta med det hemma efter 8 timmar på jobbet framför en skärm.

Kommer sluta med att jag accepterar alla utbildningarna och velar fram till det sista haha.