Permalänk
Medlem

Mikrotik eller ubiquiti

Har (äntlingen) fått fiber hem nu och behöver en bättre router och funderar på Mikrotik eller ubiquiti.

ubiquiti har jag erfarenhet av tidigare men Mikrotik känns som en intressant produkt.

WAN-LAN Througput: 500Mbps (kör dock bara 100Mbps idag)
Stöd för VLAN (har läst lite blandat om Mikrotik där, att det ska vara krångligt?)
"Riktig switchdel", dvs, full fart på varje port.
Kommer köra extern switch med PoE, så PoE behövs ej.

Har gjort en lista på någon av de jag tänkt mig, den finns här,
https://classic.prisjakt.nu/list.php?l=3871531&view=c

Ska man ens bry sig om EdgeRouter X, EdgeRouter X och Mikrotik RB2011UiAS-IN, tänker på deras lanseringsår, eller finns de i nyare revisioner och bara prisjakt som inte är uppdaterat?

Har förstått att man kan använda Ubiquiti UNMS för managering och backup av enhet samt att UNMS även har stöd för deras AP airCube om man skulle vilja ha dessa AP under samma managering.

Nåväl, jag har kört fast i beslutandet och behöver lite hjälp på traven.

Tack på förhand.

Visa signatur

|\| _ o _| _ __
| |(_) | (_|(/_| |

Permalänk
Medlem

Router med extern antenn

Tjena!

Datorer är jag väl rätt bra på, men routrar är kanske inte mitt specialområde..

Jag tänkte köpa en router som kommer att kopplas in på övervåningen av ett hus, och ska kunna fungera i detta hus till olika saker. Till routern tänkte jag också koppla in en extern riktad antenn som med några meters kabel placeras utanför huset, och riktas och tas emot på ett annat hus som ligger ungefär 70 meter bort.

Vad är era tips på router + extern riktad antenn + kabel? Helst under 2000 kronor om det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Hej!

Min Asus RT-AC3200 är hur tröt som hälst får starta om den flera gånger om dagen...
Vi har väldigt tjocka betongväggar så jag vill bygga mig ett bra nätverk.

Då vi använder vårt nätverk som kontor och hem nätverk med skrivare och 3 fasta datorer 2+? laptopar, TV, streming NAS-accesspunkt.......
Vill jag få ett välfungerande nätverk, så tänker mig en lite mer avanserad lösning som fungerar på den högre nivån.
Behöver hjälp att bygga ihop en lösning....

Är EdgeRouter lösningen?

Tacksam för hjälp
Vi har Felia 250/250 lina......
W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wamb66:

Hej!

Min Asus RT-AC3200 är hur tröt som hälst får starta om den flera gånger om dagen...
Vi har väldigt tjocka betongväggar så jag vill bygga mig ett bra nätverk.

Då vi använder vårt nätverk som kontor och hem nätverk med skrivare och 3 fasta datorer 2+? laptopar, TV, streming NAS-accesspunkt.......
Vill jag få ett välfungerande nätverk, så tänker mig en lite mer avanserad lösning som fungerar på den högre nivån.
Behöver hjälp att bygga ihop en lösning....

Är EdgeRouter lösningen?

Tacksam för hjälp
Vi har Felia 250/250 lina......
W

Edgerouter-X ska kunna klara 1gbps i throughput mellan wan och lan och den är väldigt prisvärd, så ska du bara ha den som router och inte har behov av flera VPN-uppkopplingar eller en SPF-port så skulle inte jag lagt de extra pengarna som tex. Edgerouter 4 kostar.

Sen har inte Edgeroutern de bästa DHCP och DNS-tjänsterna, man kan dock byta till dnsmasq på den, men då tappar man DHCP-leases listan i GUI:t.. Jag löste detta genom att köpa en Raspberry Pi och köra in Pi-hole (blockar reklam m.m. direkt på DNS-nivå i nätverket) som DHCP och DNS-server istället, mycket nöjd.

Gällande tjocka betongväggar, så får du väl dra lite nätverkskabel och sätta upp några vettiga accespunkter på bra ställen... I detta fallet kanske en Edgerouter PoE kan löna sig, då får du en bra switchdel med PoE också till accesspunkterna, tror dock den bara har tre stycken PoE-portar, så kanske nästan lönar sig att köpa en extern PoE-switch och köra ER-X som router, sen köra Ubiquiti's airCube som accesspunkter (går dock inte vägghänga), så kan du managera det mesta via UNMS, finns som beta webbgränssnitt eller app. Men blir ju två eluttag istället för ett... .. Lycka till.

Visa signatur

|\| _ o _| _ __
| |(_) | (_|(/_| |

Permalänk
Medlem

@noiden

Går att köra en AP AC Lite eller AP AC LR genom en EdgeRouter X. Eller 4 stycken med EdgeRouter X SFP som i princip är en EdgeRouter X fast med SFP och med Ubiquiti's passive PoE på alla RJ45 portarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

@noiden

Går att köra en AP AC Lite eller AP AC LR genom en EdgeRouter X. Eller 4 stycken med EdgeRouter X SFP som i princip är en EdgeRouter X fast med SFP och med Ubiquiti's passive PoE på alla RJ45 portarna

Aah, just ja, den där passive PoE, du kan dock inte managera AP AC... via UNMS, inte ännu iaf, medans UNMS fungerar till Edge*, men är ju bara köra kontrollern för Unifi, men om man ville hålla sig till ett verktyg för att managera tänkte jag.

Visa signatur

|\| _ o _| _ __
| |(_) | (_|(/_| |

Permalänk
Medlem

Edgerouter X Enable Hardware Offload

Du kan köra dessa kommandon för att "Enable Hardware Offload" på Din EdgeRouter X, för att nästan få 1GB throughput.
Se bilder på före och efter att det är gjort. Har man kabel-tv dragning i lägenheten eller huset kan man ju även använda sig av MoCA 2.0 adapters som ger 1GB throughput eller MoCA 2.5 adapters som ger 2.5GB.

Permalänk
Avstängd

Har fiber hemma och får extremt kassa hastigheter med nyinköpta asus-rt-ac87u. Någon som kan rekommendera en fungerade stabil router som har högre än 50mbit på mindre än 5 meters avstånd (1 betongvägg mellan)?
Eller är detta allt jag kan förvänta mig av en router för 1600kr? Är riktigt missnöjd och drar snart kabel men trodde wifi skulle vara ok nog nu med AC moderkort och router...

Permalänk
Medlem

tjenare
tjejen skulle behöva en router och hennes budget är så billig som möjligt, max 600 om det går.

hushållet består av 2 mobiler , en platta och ps4 inkopplad via kabel.
Vad finns de för förslag som håller bra kvalite och inte dödar wifit.
hon bor i en tvåa med betongväggar.

EDIT:
vi har testkört två beg budget routarna och hon får ett hastighet på .5 till 4-5mbit via wifit när hon står brevid och samtliga är uppkopplade mot den. så lite bättre wifi borde hon få

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Access punkt

@cider123: Du måste ju inte ha en WIFI router, har du fiber så har du väl fått en router från din ISP, då kan du bara koppla på en ACCESS punkt som den här https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit... med en stor täckning som räcker till.

Permalänk
Medlem

@Toivo83: Har man en redan en router från sin leverantör så behöver man bara köpa en accesspunkt och koppla på denna i router för en bättre täckning av WIFI. Jag kan rekommendera den här https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit... som har en stor täckning och den kommer att räcka till och bli över. Har du ingen router från leverantören så kan jag rekommendera en Netgear Nighthawk X4S R7800 som har bra täckning och är stabil. Själv föredrar jag en router utan WIFi och kopplar en access punkt till routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pedu63:

@Toivo83: Har man en redan en router från sin leverantör så behöver man bara köpa en accesspunkt och koppla på denna i router för en bättre täckning av WIFI. Jag kan rekommendera den här https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit... som har en stor täckning och den kommer att räcka till och bli över. Har du ingen router från leverantören så kan jag rekommendera en Netgear Nighthawk X4S R7800 som har bra täckning och är stabil. Själv föredrar jag en router utan WIFi och kopplar en access punkt till routern.

intressant hur du får 1970kr till max 600 kr ;P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

intressant hur du får 1970kr till max 600 kr ;P

Är väl skillnaden mellan BRA och DÅLIGT köp, jag gav dig bara ett tips som räcker gott och väl till.
Som du skrev "ute efter kvalitet, testkört två beg budget routarna och hon får en hastighet på 5 till 4-5mbit via WIFI".
Har ni redan en router kan man bara köpa till en Kraftfull accesspunkt med ett stort täckningsområde som den här för 1149:-, https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit...

Sen har du även denna Accesspunkt med bara WiFi 802.11n standard för 549:-, https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pedu63:

@cider123: Du måste ju inte ha en WIFI router, har du fiber så har du väl fått en router från din ISP, då kan du bara koppla på en ACCESS punkt som den här https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/ubiquit... med en stor täckning som räcker till.

Nej, man får inte en router automatiskt utav sin leverantör via stadsnät. Det kostar extra i så fall. Blev betydligt bättre med rt-ac87u tack vare dd-wrt och lite pillande i inställningarna så behåller den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Nej, man får inte en router automatiskt utav sin leverantör via stadsnät. Det kostar extra i så fall. Blev betydligt bättre med rt-ac87u tack vare dd-wrt och lite pillande i inställningarna så behåller den.

I vår bostadsförening så tillhör routern redan lägenheten, så har vi det i vårt nät men alla har olika lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pedu63:

I vår bostadsförening så tillhör routern redan lägenheten, så har vi det i vårt nät men alla har olika lösningar.

Det är nog snarare undantag än regel tyvärr. Och ni har säkert pröjsat för den där routern på något sätt I hyresrätter med stadsnät är det annorlunda - det finns bara ett vanligt ethernet uttag i hallen. Alla operatörer jag kollat på vill ha 1000-2000kr för någon sorts router eller router/tv/telefon box.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har nyligen flyttat och behöver en router, spelar lite, vill gärna ha trådlöst, minst fyra fysiska uttag för datorer då jag lanar ibland, gärna mer men inget måste.

Undrar vad nackdelen är med att lägga max 500kr, ser att många rekommenderar att man skall lägga tusenlappen och undrar vad skillnaderna blir?

Sitter på fiber 1000/1000, tror jag, kanske är 1000/100, behöver väl inte allt men gärna att det fungerar fläckfritt o Lana.

Och angående uttagen, skulle det vara möjligt att lösa extra Lan-portar med en billig switch också?

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv

Hur är Huawei-routern Bahnhof använder?

Permalänk
Medlem

Hej alla!

Vill införskaffa mig en router med Vpn klient stöd, helst där man kan välja vilka enheter som ska gå via vpn(har iptv och en ps4 som jag vill köra utan vpn)

Någon med ett bra tips? Sett någon Vilfo router men den var för dyr.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av zyrien:

Hej alla!

Vill införskaffa mig en router med Vpn klient stöd, helst där man kan välja vilka enheter som ska gå via vpn(har iptv och en ps4 som jag vill köra utan vpn)

Någon med ett bra tips? Sett någon Vilfo router men den var för dyr.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Köpte en rt-ac86u på rea hos komplett för 1490:- Dock har priset gått upp igen. Använder Merlins mjukvara och maxar min 100 lina med vpn på.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1547495-asus-rt-ac86u-ac...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467565

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Medlem
Skrivet av rockabilly65:

Köpte en rt-ac86u på rea hos komplett för 1490:- Dock har priset gått upp igen. Använder Merlins mjukvara och maxar min 100 lina med vpn på.

https://m.sweclockers.com/forum/trad/1547495-asus-rt-ac86u-ac...
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4467565

Sittter själv och väntar på att komplett eller någon annan ska droppa priset till den här nivån! Prissänkningen skedde under min födelsedag och jag var inte hemma alls då så missade rean helt -.-

Permalänk
Medlem

Alltså, jag tycker det här är lite svårt, trots hyfsade nätverkskunskaper (är systemutvecklare med 35+ års erfarenhet). Jag har en gammal ASUS RT-N56U som jag tycker verkar lite skakig. Använder inte inbyggda antennen, utan kör med två st UniFi AP. Har samma WLAN-id på båda frekvensbanden, vilket jag har förstått är dumt, så jag ska ändra det.

Men utöver själva router-glitchandet så tycker jag att hand-off mellan accesspunkterna verkar funka lite dåligt. En mobil kan sitta med en etta i signalstyrka, men om jag stänger av WiFi och sätter på igen så hittar den tydligen rätt accesspunkt och får en femma.

Vad borde jag skaffa för ny router?

Jag har gärna ett webbgränssnitt, för jag orkar inte sätta mig in i en massa kommandon osv. Har 100/100-fiber. Hus på 2x95 kvm i suterräng och har gärna täckning ner i garaget också 10 m från huset (leca i garage och husets suterrängplan). Har dragit kabel så jag kan ha en accesspunkt i varsitt hushörn, typ, i nedervåningen.

Gärna möjlighet till separata VLAN för IoT-grejer resp. teve resp. datorerna. VPN-stöd inte nödvändigt. Har mjukvaru-VPN mot jobbet. Vi använder inte DynDNS, DMZ osv. alltså ingen lokal utrustning som behöver synas utåt. Men kan ju tänkas framöver eventuellt.

Vi har ingen dator som står på dygnet runt och kan köra t.ex. Ubiquity's controller-programvara. Hand-off osv. måste funka även när alla datorer är avstängda.

Två i familjen spelar och ibland bjuds det hit kompisar för att spela i grupp. Kanske ser vi samtidigt på streamad film på två enheter.

Vilka produkter kan vara bra för detta scenario? Tror UniFi USG faller bort p.g.a. att vi inte vill ha en burk extra stående på, till controller-programvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Alltså, jag tycker det här är lite svårt, trots hyfsade nätverkskunskaper (är systemutvecklare med 35+ års erfarenhet). Jag har en gammal ASUS RT-N56U som jag tycker verkar lite skakig. Använder inte inbyggda antennen, utan kör med två st UniFi AP. Har samma WLAN-id på båda frekvensbanden, vilket jag har förstått är dumt, så jag ska ändra det.

Men utöver själva router-glitchandet så tycker jag att hand-off mellan accesspunkterna verkar funka lite dåligt. En mobil kan sitta med en etta i signalstyrka, men om jag stänger av WiFi och sätter på igen så hittar den tydligen rätt accesspunkt och får en femma.

Vad borde jag skaffa för ny router?

Jag har gärna ett webbgränssnitt, för jag orkar inte sätta mig in i en massa kommandon osv. Har 100/100-fiber. Hus på 2x95 kvm i suterräng och har gärna täckning ner i garaget också 10 m från huset (leca i garage och husets suterrängplan). Har dragit kabel så jag kan ha en accesspunkt i varsitt hushörn, typ, i nedervåningen.

Gärna möjlighet till separata VLAN för IoT-grejer resp. teve resp. datorerna. VPN-stöd inte nödvändigt. Har mjukvaru-VPN mot jobbet. Vi använder inte DynDNS, DMZ osv. alltså ingen lokal utrustning som behöver synas utåt. Men kan ju tänkas framöver eventuellt.

Vi har ingen dator som står på dygnet runt och kan köra t.ex. Ubiquity's controller-programvara. Hand-off osv. måste funka även när alla datorer är avstängda.

Två i familjen spelar och ibland bjuds det hit kompisar för att spela i grupp. Kanske ser vi samtidigt på streamad film på två enheter.

Vilka produkter kan vara bra för detta scenario? Tror UniFi USG faller bort p.g.a. att vi inte vill ha en burk extra stående på, till controller-programvaran.

Du behöver inte ha en controller igång för att USG ska fungera, du behöver bara ställa in den första gången. Jag skulle varmt rekommendera den alt en Edgerouter, men eftersom du redan har Unifi APs så är det smidigare att ha allt i samma gränssnitt. Vill du senare ha statistik etc kan du köpa till en CloudKey

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Du behöver inte ha en controller igång för att USG ska fungera, du behöver bara ställa in den första gången. Jag skulle varmt rekommendera den alt en Edgerouter, men eftersom du redan har Unifi APs så är det smidigare att ha allt i samma gränssnitt. Vill du senare ha statistik etc kan du köpa till en CloudKey

Låter bra. Jag lyckades aldrig få ur Ubiquity hur det var med den saken härom året. Men mina befintliga hand-off problem då? Det att enheter "hänger kvar" vid den accesspunkt man har rört sig bort ifrån istället för att växla över till den man har närmat sig? Förbättras det beteendet av att man adderar en USG? Eller är det något annat som man ska göra? Någon inställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Låter bra. Jag lyckades aldrig få ur Ubiquity hur det var med den saken härom året. Men mina befintliga hand-off problem då? Det att enheter "hänger kvar" vid den accesspunkt man har rört sig bort ifrån istället för att växla över till den man har närmat sig? Förbättras det beteendet av att man adderar en USG? Eller är det något annat som man ska göra? Någon inställning?

Det är alltid klienten som bestämmer vilken AP den skall koppla upp sig mot och därmed också när den skall växla. Det enda en AP kan göra är att kicka klienten om signal styrkan blir för låg.
Finns inställningar i Controllern för detta. Finns också inställningar för band steering där man kan sätta att den skall använda 5G i första hand.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Låter bra. Jag lyckades aldrig få ur Ubiquity hur det var med den saken härom året. Men mina befintliga hand-off problem då? Det att enheter "hänger kvar" vid den accesspunkt man har rört sig bort ifrån istället för att växla över till den man har närmat sig? Förbättras det beteendet av att man adderar en USG? Eller är det något annat som man ska göra? Någon inställning?

Zero-handoff har tagits bort då det inte funkade bra, numera finns det inbyggt i alla nyare modeller som AP-AC-Pro etc men bygger på samma teknik med roaming mellan accesspunkterna! Det har även utvecklats en ny uppdaterad version kallad Fast Roaming men är fortfarande i beta-stadiet. USG skulle framförallt underlätta att konfigurera nätet enkelt med tex VLAN och olika SSID

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Zero-handoff har tagits bort då det inte funkade bra, numera finns det inbyggt i alla nyare modeller som AP-AC-Pro etc men bygger på samma teknik med roaming mellan accesspunkterna! Det har även utvecklats en ny uppdaterad version kallad Fast Roaming men är fortfarande i beta-stadiet. USG skulle framförallt underlätta att konfigurera nätet enkelt med tex VLAN och olika SSID

Jag fick inte riktigt ihop det du skrev, så jag ber om förtydligande: Du skrev både att Zero-handoff har tagits bort, och att det [Zero-handoff?] finns inbyggt i nyare modellerna av AP. Inbyggt, men borttaget?

Och hur hänger "Zero-handoff" ihop med "roaming mellan accesspunkterna"? Jag uppfattar det som att roaming är att flytta klient mellan accesspunkter allmänt, och att både Zero-handoff och Fast Roaming är två olika implementationer av detta. Men jag kanske har fel.

Så, kommer mitt problem att ha chans att minska för given klient, om jag 1) skaffar USG och fipplar med inställningar, och/eller 2) skaffar nyare UniFi-AP (någon särskilt modell?)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilbe:

Jag fick inte riktigt ihop det du skrev, så jag ber om förtydligande: Du skrev både att Zero-handoff har tagits bort, och att det [Zero-handoff?] finns inbyggt i nyare modellerna av AP. Inbyggt, men borttaget?

Och hur hänger "Zero-handoff" ihop med "roaming mellan accesspunkterna"? Jag uppfattar det som att roaming är att flytta klient mellan accesspunkter allmänt, och att både Zero-handoff och Fast Roaming är två olika implementationer av detta. Men jag kanske har fel.

Så, kommer mitt problem att ha chans att minska för given klient, om jag 1) skaffar USG och fipplar med inställningar, och/eller 2) skaffar nyare UniFi-AP (någon särskilt modell?)?

Förlåt ska försöka förtydliga: Zero-handoff är så kallad roaming mellan accesspunkterna och finns inte kvar på nyare modeller. Stämmer, att det är olika implementeringar av roamingen men där den inbyggda funktionen funkar galant i vanlig hemmamiljö så du behöver inte oroa dig för det. USG kommer inte att förändra något när det gäller Wifi utan bara underlätta inställningsmöjligheterna samt stabiliteten. Dock verkar det vara Wifi som är instabilt för dig eller? Ska du skaffa en nyare modell (vet inte vilken du har i dagsläget?) så skulle jag rekommendera AP-AC-Pro som är mycket prisvärd och stabil:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av joeldeluxe:

Förlåt ska försöka förtydliga: Zero-handoff är så kallad roaming mellan accesspunkterna och finns inte kvar på nyare modeller. Stämmer, att det är olika implementeringar av roamingen men där den inbyggda funktionen funkar galant i vanlig hemmamiljö så du behöver inte oroa dig för det. USG kommer inte att förändra något när det gäller Wifi utan bara underlätta inställningsmöjligheterna samt stabiliteten. Dock verkar det vara Wifi som är instabilt för dig eller? Ska du skaffa en nyare modell (vet inte vilken du har i dagsläget?) så skulle jag rekommendera AP-AC-Pro som är mycket prisvärd och stabil:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3348260

OK, så den roamingmetod som finns i de nyare AP är en annan natur än Zero-handoff? Men har inget särskilt namn?

Ja har nog två primära problem, tror jag:

1. Routern instabil, glitchar.

2. Klienterna (i alla fall vissa) hänger kvar för länge på den AP som man har avlägsnat sig ifrån, med dålig signal som följd.

Det är i alla fall min något bristfälligt underbyggda analys. Routern är rätt gammal, så det är kanske inte helt förvånande om den behöver bytas. Tror jag börjar med det, så får vi se om jag ska byta AP också senare till nyare modeller.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

@Krilbe:

Jag tror att det beror på det trådlösa nätverket i sånt fall, att routern buggar ur borde inte spela någon roll om klienterna stannar kvar på en AP för länge. Kan du testa uppdatera dem till senaste versionen och stänga av Zero-handoff?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021