Permalänk
Medlem

mixa ram minnen?

Har idag 2st Crucial DDR4 2400MHz 4GB, ska nu köpa 2st till 4gig så jag får totalt 16 gig ram.
Tycker dessa curcial är så sjukt fula så är sugen på köpa något annat , går det mixa 2400mhz och t.ex 2666mhz? eller är det bäst hålla sig till samma mhz även om man köper olika märken?

Permalänk
Medlem

Det är alltid rekommenderat att ha samma minnen, men generellt går det bra att blanda.

Permalänk
Avstängd

@Lohan:
Dom med lägst hastighet bestämmer hastighet för alla 4.
Jag kollar alltid på moderkortets QVL lista,
Så dom garanterat funkar till moderkortet.
Hade sjukt mycket klabb med mitt första bygge och 4 stickor.Året 2010)
Tycker du ända dina är fula,så köp 2x8 gb istället.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@Lohan:
Dom med lägst hastighet bestämmer hastighet för alla 4.
Jag kollar alltid på moderkortets QVL lista,
Så dom garanterat funkar till moderkortet.
Hade sjukt mycket klabb med mitt första bygge och 4 stickor.Året 2010)
Tycker du ända dina är fula,så köp 2x8 gb istället.

Ja, med 2x8 så undviker du ju alltså också risken för att minnena inte fungerar tillsammans. Även om de ska fungera var och en för sig enligt moderkortstillverkaren och minnestillverkaren så... har även varit med om blådumpar med identiska minnen men som varit tillverkade vid olika tidpunkt. Bara att sälja de gamla. Ja så hade jag gjort i alla fall. Eller köpt 2x8 och i alla fall testat att komplettera med de nya 2x8 så det blir totalt 24GB. Fungerar det inte så är det ju bara att köra enbart på de nya 2x8. Just nu ser det ut att enligt https://komponentkoll.se/bygg/kategori/ram/ skilja 400:- för att köpa 2x8 jmf 2x4.