Blocket och Idkollen, nekad annons

Permalänk
Avstängd
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Är det flera här som har behövt ange sitt personnummer och identifiera sig med bank-id via idkollens hemsida för att lägga upp annons på Blocket?

Fick tillbaka mejl om att annonsen inte godkänns och att jag behöver göra detta:

"För att säkerställa en hög kvalitet av innehållet genomför Blocket löpande granskning av publicerade samt nya annonser baserat på slumpmässiga urval och anmälningar. Kontrollen görs snabbt och enkelt med hjälp av ID-kollen, här: https://idkollen.se/blocket/ På sidan använder du ditt mobila BankID för att verifiera den e-post du använder i din annons/konto. När du gjort verifieringen skickar du in annonsen igen genom länken som finns i refuseringsmejlet. Om det inte går kan du skicka in annonsen helt på nytt igen. Om du inte har tillgång till Mobilt BankID kan du kontakta oss via formuläret på vår kundservicesida https://blocket.zendesk.com/hc/sv så ger vi dig vidare instruktioner om vilka handlingar, dokument eller bilder vi behöver för kontrollen. Vi tackar dig för din förståelse och för att du hjälper oss i vårt förebyggande säkerhetsarbete. Blockets Kundsäkerhetscenter."

Det kanske inte är dumt när man ska sälja något för 100.000kr men för 1000kr känns det lite överdrivet. Inte heller kan man få pengarna för annonskostnaden tillbaka om man nu inte vill gå med på alla regler som Blocket hittar på.

Låter som Blocket verkligen försöker skärpa sig när det kommer till säkerhet.. vilket i sig inte är något fel. Allt för många lurendrejare har hållit till på blocket och det är klart på tiden att de kräver någon form av ID handling för att lägga upp annonser.

Skrivet av sky90:

@MultiMan: Det är ju bara använda någon annans ID (målvakt) så tror du/andra att allt är toppen. Säkert, kontrollerat och tryggt. När sanningen kan vara något annat.

Falsk trygghet.

När alternativet är att det blir lättare att sälja stöldgods och lura folk via annonser på blocket så är det helt klart bättre med detta system.. Att det kan missbrukas kan inte vara den enda orsaken till varför man inte ska införa ID kontroller vid annonsköp. För allt kan missbrukas..

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Låter som att någon som jobbar för blocket eller driver för Blockets ärenden uttalar sig. Inte så mycket nyansering när det gäller personlig intergritet. Blocket är ingen statlig myndighet.

Det är inte banken heller men ändå kräver de ID handlingar. Det där argumentet var inte direkt givande. Anledning varför det krävs ID handlingar är ganska uppenbara om du bara tog dig tid och begrundande det lite.. Visst gör det saker krångligare men samtidigt så överväger säkerhetsfördelarna detta ganska rejält. Dessutom personlig integritet? Snälla.. Om någon inte är nyanserad här så är det ju du med den sortens kommentarer..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Låter som att någon som jobbar för blocket eller driver för Blockets ärenden uttalar sig. Ingen som helst nyansering.

Aldrig jobbat för/åt Blocket och kanske använt deras tjänster totalt 10 gånger sedan de startade.

Din kommentar säger nog betydligt mer om dig än om mig.

Jag önskar dig lycka till hursomhelst. BankID-kontrollerna kommer bara bli vanligare och vanligare. Tradera kräver t ex det nu också, iaf för all nya kunder eller kunder som inte annonserat på ett tag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Aldrig jobbat för/åt Blocket och kanske använt deras tjänster totalt 10 gånger sedan de startade.

Din kommentar säger nog betydligt mer om dig än om mig.

Jag önskar dig lycka till hursomhelst. BankID-kontrollerna kommer bara bli vanligare och vanligare. Tradera kräver t ex det nu också, iaf för all nya kunder eller kunder som inte annonserat på ett tag.

Tradera kräver ett personnummer.. eller har de börjat ta BankID nu också?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hedersmedlem

@Tumnus: BankID också, men exakt i vilken omfattning vet jag inte. Deras mål är att kräva det av alla, men de tar det stegvis som jag förstått det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

@MultiMan: Jo, så enkelt är det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

@Tumnus: BankID också, men exakt i vilken omfattning vet jag inte. Deras mål är att kräva det av alla, men de tar det stegvis som jag förstått det.

Okej. Bra att veta även om jag varken använder blocket eller tradera.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Tradera kräver ett personnummer.. eller har de börjat ta BankID nu också?

Logga in på Bank-ID sista man gör innan aktionen kan läggas upp om jag minns rätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av leafbranch:

Logga in på Bank-ID sista man gör innan aktionen kan läggas upp om jag minns rätt.

Ok. Ökar säkerheten ganska markant. Synd att det inte hindrar folk från att lägga upp saker för fantasipriser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

@Tumnus: Skulle vart trevligt att låsa så att regeln för bilar gäller på allt utan undantag (50% bort så fort de nuddar gatan, men i detta fallet använts/öppnats)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

@Tumnus: Skulle vart trevligt att låsa så att regeln för bilar gäller på allt utan undantag (50% bort så fort de nuddar gatan, men i detta fallet använts/öppnats)

Hade iof. förhindrat "Åke" att försöka säljer sin Volvo 240 för typ nypris för att den är "speciell" och "limited edition".

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Inaktiv

@Tumnus: Hallå, det är en 240 vi snackar, hur många limited edition tror du det finns i så här bra skick?! Vil du inte känna dig speciell när du rullar runt på väg till jobbet? (bry dig inte om faktumet att den nog bryter ihop 3ggr på vägen dit)

Ärligt talat så skulle jag nog föredra en 240 framför en liten golf om priset var detsamma.. Går inte sitta bekvämt i billigare golfmodellerna, om ens dyra.. Förstår varför folk misslyckas med uppkörningen om det är skräpet de använder. Ja, jag har ett brinnande hat för dessa fula obekväma bilar som folk insisterar på att köpa

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Låter som Blocket verkligen försöker skärpa sig när det kommer till säkerhet.. vilket i sig inte är något fel. Allt för många lurendrejare har hållit till på blocket och det är klart på tiden att de kräver någon form av ID handling för att lägga upp annonser.

När alternativet är att det blir lättare att sälja stöldgods och lura folk via annonser på blocket så är det helt klart bättre med detta system.. Att det kan missbrukas kan inte vara den enda orsaken till varför man inte ska införa ID kontroller vid annonsköp. För allt kan missbrukas..

Det är inte banken heller men ändå kräver de ID handlingar. Det där argumentet var inte direkt givande. Anledning varför det krävs ID handlingar är ganska uppenbara om du bara tog dig tid och begrundande det lite.. Visst gör det saker krångligare men samtidigt så överväger säkerhetsfördelarna detta ganska rejält. Dessutom personlig integritet? Snälla.. Om någon inte är nyanserad här så är det ju du med den sortens kommentarer..

Jag tänker alltid 2 gånger innan jag ger ut personnummer och identifierar med bank-id på en sida jag inte hört talas om förut, du kanske inte gör det. Jag tycker det är korkat att man inte gör det.
Jag hade inte hört talas om dessa nya blocketmejl eller om id-kollen-sidan, därför skrev jag frågan här.
Ja, personlig integritet är viktigt. Blocket uppmanar också att vara rädd om det.

Det är sant, banken vill också ha bank-id. Men jag vill träffa en köpare personligen, jag vill inte skicka min ipad.
Iom det så finns inga större säkerhetsrisker. Därför ser jag inte heller någon anledning att skicka alla mina uppgifter till blocket när jag ska sälja ipaden. Jag kan legitimera mig för köparen i sådana fall.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk

Helt klart positivt! Visst kan man önska att det inte skulle behövas. Men i dagens samhälle finns det för mycket idioter för att man ska kunna lita på någon. Tyvärr :-\

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Helt klart positivt! Visst kan man önska att det inte skulle behövas. Men i dagens samhälle finns det för mycket idioter för att man ska kunna lita på någon. Tyvärr :-\

Tvärtom, de flesta människorna är inte ute efter att lura dig. Det är ogrundat att säga att man inte kan lita på någon, sprid inte osanningar!

Även om blocket kanske försöker göra affärerna säkrare så tar de aldrig mer ansvar än att de skickar ip-nummer från de inblandade till polisen vid när det gäller bedrägeri t ex. Det är det enda som de kommer att hjälpa dig med ifall du råkar ut för bedragare (talar tyvärr från egen erfarenhet).
De kanske skickar personnummer och id-bank info till polisen nu också iom de nya kontrollerna men blocket är alltid fria från någon som helst ansvar. Har någons identitet kapats/missbrukats som du gjort affär med, vilket är mycket förekommande när internetbedrägeri begås, spelar det för dig egentligen ingen som helst roll. Du kommer förmodligen aldrig att se dina pengar igen.

Därför, om någon vill skicka till dig den senaste modellen av iphone för 500kr mot förskottsbetalning, gör inte det. Oavsett om personen har identifierats via blocket eller om donald trump gått i god.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Inaktiv

@§zgeMbit/s§:
Nu talade nog Tumnus inte om okända hemsidor utan snarare om kända sidor som Blocket, och inte specifikt om just de (relativt) nyinförda mailen, eller någon nystartad hemsida.. Tycker väl dock att det skulle kunna ske ganska smärtfritt med bra implementation på helt nya sidor också.
Men men, tror du missade en utav poängerna folk tog upp angående att det är bra med ID-koll även vid köp/sälj i person. T ex när det handlar om stöldgods. Jag tycker inte att det ska vara fritt fram för häleri via en så stor plattform, och jag tror inte du skulle gilla att de inte ens försökte göra något åt att TVn någon stal från dig, ligger ute, dagen efter, utan någon kontroll, på Sveriges största begagnathandelsmedium. Men som sagt i tidigare inlägg så håller jag helt med om att deras implementation är smått åt skogen. Och jag inser också att de troligen har annat syfte, samt att det nog inte gör något åt majoriteten utav brotten. Men, i det stora hela så föredrar jag att de gör något snarare än inget, även om det nog ger folk falsk trygghetskänsla, speciellt i detta stadie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det borde vara en självklarhet att behöva identifiera sig på ett tillförlitligt sätt (som BankID är) om man vill sälja saker på anonyma internet.

Det jag inte gillar med det här systemet är att man kräver att folk legitimerar sig med ett system som är plattformsberoende. Jag kan inte använda BankID eftersom min bank bara stödjer mobilt BankID, eller inloggning via deras hemsida med digipass, något som inte stöds av tjänsterna man försöker legitimera sig på. Mobilt BankID kan jag inte använda, eftersom det inte finns till min telefon. Runt runt.

Skrivet av §zgeMbit/s§:

Jag tänker alltid 2 gånger innan jag ger ut personnummer

Varför det? Ditt personnummer är en offentlig handling, vem som helst kan begära ut den. Det som krävs är att man registrerar sig på hemsidan, och sen godkänner dagens regelverk att man får ditt personnummer online, utan extra åthävor, eller kostnader.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det jag inte gillar med det här systemet är att man kräver att folk legitimerar sig med ett system som är plattformsberoende. Jag kan inte använda BankID eftersom min bank bara stödjer mobilt BankID, eller inloggning via deras hemsida med digipass, något som inte stöds av tjänsterna man försöker legitimera sig på. Mobilt BankID kan jag inte använda, eftersom det inte finns till min telefon. Runt runt.

Varför det? Ditt personnummer är en offentlig handling, vem som helst kan begära ut den. Det som krävs är att man registrerar sig på hemsidan, och sen godkänner dagens regelverk att man får ditt personnummer online, utan extra åthävor, eller kostnader.
B!

Citera hela meningen, blir annars draget ur kontext.
"Jag tänker alltid 2 gånger innan jag ger ut personnummer och identifierar med bank-id på en sida jag inte hört talas om förut"....
"Jag hade inte hört talas om dessa nya blocketmejl eller om id-kollen-sidan, därför skrev jag frågan här."
Det verkar också som att detta är nytt för många andra här.

Det skickades förut falska blocketmejl där man också ombads ange sina uppgifter.
Det är kombinationen av flera olika identifieringsmoment och former som jag också blev lite irriterad på i kontrast till hur de behandlar mig som kund när jag behöver hjälp eller t ex ifall jag ångrar inbetalningen. blocket vill i det nya mejlet att du skriver in mejladress, personnummer och identifierar dig med bank-id föra att lägga ut annons. Sedan tidigare har de ju också infört SPID där du också måste legitimera dig för att använda tjänsten, du lämnar ju också ett ip-nummer bakom dig när du besökt sidan. Blocket samlar alltså en hel del uppgifter om sina användare. Även deras nya mejlsystem mellan användare fungerar nu endast via deras plattform och det har de också full kontroll över.

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Inaktiv

@-=Mr_B=-:
Nog den enda riktigt vettiga orsaken till att inte ha tvång på ID-koll, dvs folk som inte kan ta del utav det. Vart själv småsne på att behöva den tidigare versionen som man installerade på datorn, när det fanns Mobila versionen, men som inte var implementerad på, skatteverket/utbildningssidorna (tror jag det var). Jag kunde verkligen inte få skräpet att lira, på någon utav 3 datorer jag försökte mig på.. Men men, nu finns väl den versionen jag kan använda på allt, så nu är jag nöjd

Personligen skulle jag föredra om det inte var enkelt att begära ut uppgifter om, vem som, hur som (överdriver en aning, inte bara här). Men du har helt rätt i att det är så vi lever, så varför oroa sig om att någon faktiskt ber om det? Tänker väl t ex på tidningarnas "Detta heter de som tjänar bäst i ditt område, och här bor de!". Det är ju för fan som att säga "Här tjänar ni bäst på att göra inbrott".. För jag kan inte se någon dra nytta utav den informationen för annat än brottsplanering och onödig nyfikenhet. Katastrofalt att sådant är lagligt i min mening, men det är en helt annan debatt (Att alla telefonnummer finns utlagda så länge det är abbonemang är ju också ett bra exempel, kontatkort går ju inte som tur är. Så störd på tefelonförsäljarna jag aldrig velat, eller kommer vilja tala med..)

Permalänk
Inaktiv

Jättebra, hoppas SWEC tar efter

Permalänk

Åkte på ett bedrägeri försök via idkollen igår.

Köparen ville att jag skulle verifiera mig och bad därför om mitt personnummer som skulle kontrolleras via idkollen.se. Det personen gjorde istället var att hen tog mitt personnummer och la in sin egna mail på sidan idkollen.se/blocket.

Polisanmäla gjord och blocket informerat.

Kanske ha ett steg med bank-id innan man kan börja verifiera mailen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu är det bara att köparen får identifiera sig med bank-id, blev själv nästan lurad av en "köpare"..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Säkrast blir affären om man möts på trygg plats och betalning i kontanter. I dessa bedrägeritider får man begränsa sig i vilka affärer man väljer att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Man tvingas indirekt att använda Blocket eftersom de i stort sett har monopol på annonsmarknaden. Vad föreslår du för alternativ?

Beror lite på vad du säljer och var. På sina håll i landet har diverse köp & sälj-grupper på FB gått om Blocket som populäraste säljstället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Låter som att någon som jobbar för blocket eller driver för Blockets ärenden uttalar sig. Inte så mycket nyansering när det gäller personlig intergritet. Blocket är ingen statlig myndighet.

Alla som inte håller med dig är mullvadar, jag förstår.

Permalänk
Medlem

@§zgeMbit/s§: Bara bra för att försök minska alla bedrägerierna som är på blocket, under en del kategorier. borde nog vara obligatoriskt för både säljare och köpare.

Sen som nån nämnde att Facebook börjar bli en konkurrent, tja vet inte vad jag tycker om det, verka vimla av oseriösa säljare där, verkar som nästan ingen kan skriva en vettig annons där...tex jag som håller lite koll på husvagnar till salu har gett upp att kolla facebook typexempel husvagn säljes med en sunkig bild + ett pris och inget mer, eller bara ytterst lite mer, sånt tröttnar man på, på blocket är åtminstånde hälften ok med info man vill se för att ens överväga som intressant objekt, eller inte...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

@§zgeMbit/s§: Bara bra för att försök minska alla bedrägerierna som är på blocket, under en del kategorier. borde nog vara obligatoriskt för både säljare och köpare.

Sen som nån nämnde att Facebook börjar bli en konkurrent, tja vet inte vad jag tycker om det, verka vimla av oseriösa säljare där, verkar som nästan ingen kan skriva en vettig annons där...tex jag som håller lite koll på husvagnar till salu har gett upp att kolla facebook typexempel husvagn säljes med en sunkig bild + ett pris och inget mer, eller bara ytterst lite mer, sånt tröttnar man på, på blocket är åtminstånde hälften ok med info man vill se för att ens överväga som intressant objekt, eller inte...

Håller med, kvaliteten på FB-annonser är ofta markant sämre. Här på Gotland har FB gått om Blocket helt, finns 10 ggr fler annonser på FB jämfört med Blocket. Tråkigt eftersom Blocket har kategorier men det har i praktiken inte FB, allt blandas i en salig och snabbt uppdaterande röra där det är svårt att hitta det man vill, och allt säljs väldigt snabbt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

Kanske Sweclockers skulle börja med nå liknande eller i alla fall att man tar en bild på id med mobilen och skickar in innan annons blir publicerad.

Skulle inte funka så bra då det skulle bli en väldans massa GDPR administration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JackA:

Håller med, kvaliteten på FB-annonser är ofta markant sämre. Här på Gotland har FB gått om Blocket helt, finns 10 ggr fler annonser på FB jämfört med Blocket. Tråkigt eftersom Blocket har kategorier men det har i praktiken inte FB, allt blandas i en salig och snabbt uppdaterande röra där det är svårt att hitta det man vill, och allt säljs väldigt snabbt.

Ja, tror att väldigt många tycker att Blocket blivit för dyra, de skulle behöva se över sin prissättning..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300