Butik vägrar genomföra till rätt pris

Permalänk

Butik vägrar genomföra till rätt pris

Köpte en nedsatt produkt från 10 K för 4 K som butik bekräftade med ordernummer samt tog betalt för produkten men kunde ej leverera produkten, fick till slut motstridigt pengarna tillbaka (ville ej ha dom utan produkten) men fick ett skriftligt löfte att jag kunde köpa motsvarande produkt för 4 K!
Nu så hävdar butiken att ej de kan gå med på det, jag har hänvisat till en motsvarande som dock kostar 15 K de har egentligen inget annat som motsvarar till lägre pris. De vill bara erbjuda 25 % på priset.
Finns bara en produkt för 10 K och den är ej motsvarande dessvärre och nu finns det en som gör det om än dyrare.

Undviker för tillfället att skriva produkt och företag i fall de läser här. Kommer självklart när ärendet är "löst"

Vad gäller när egentligen när en kundchef skriver att man får köpa en motsvarande (verkar ha slutat nu) för 4 K men butiken nu hänvisar till 25 % avdrag på ordinarie pris är det som kan erbjudas. Det händer att de har 20 % så blir ej nån större skillnad på den rabatten.

Går det att dra det till ARN eller besitter någon här kunskap hur det ska formuleras till butiken?

Permalänk
Medlem

Fel pris i webbutik
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.

skulle säga att du kommer nog ingenstans med detta hos ARN. Från 10k till 4k låter för bra för att vara sant i de flesta fall.

Permalänk
Medlem

Är du på riktigt? Alla kan göra misstag men tydligen är du en sån som ska gynnas på andras bekostnad

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Är det ett uppenbart för lågt pris så är det inget som ett företag/butik måste låta dig köpa till. Om du anser att du har rätt så är det ARN som gäller.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar Sweclockers ha en generell övertro på ARN.
Arn kan rekommendera, det är allt.
Deras veslut är på inget sätt tvingande. Vill man ha upprättelse får man dra det vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Verkar inte vara helt galet iallafall. 40% av priset är ju typ halva, vilket det är på varenda pryl om man går in i en möbelaffär.

Permalänk
Medlem

Du kan få rätt till att köpa produkten till priset som butiken satt, även om det va fel pris. Om orderbekräftelsen anses vara ett bindande kontrakt eller inte. Det beror lite på hur den formuleras osv. Men det kan konsumentverket avgöra. Bara att göra en anmälan.

Har nämligen en kompis som köpte ett 2080 ti kort vid release av cdon för dom hade satt ett pris på 9490kr istället för typ 14490kr. Men cdon drog sig ur köpet såklart. Men enligt arn så va orderbekräftelsen han fått av cdon bindande, så tillslut fick han köpa kortet för det priset.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Tyvärr verkar Sweclockers ha en generell övertro på ARN.
Arn kan rekommendera, det är allt.
Deras veslut är på inget sätt tvingande. Vill man ha upprättelse får man dra det vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Defintivt inte tvingande, men de flesta företag brukar följa ARN:s beslut. Och ett flertal medlemsorganisationer (tex Sveriges Fordonsverkstäders Förening) har som krav att medlemmar skall följa besluten. Vill minnas att Trygg Ehandel också har det som krav, men kan inte hitta något just nu.

Så det kan vara bra att kolla upp det företag man skall handla av innan och se om det faktiskt följer ARNs beslut.

Har svårt att tro att någon av de stora (Inet, Komplett, Webhallen, osv) skulle få för sig att inte följa ARN.

Permalänk

Priset är helt korrekt, nedsatt på black friday! Om det hade varit fel så hade kundchefen ej bekräftat att man får lov att köpa motsvarande till samma pris.
De kunde ej hålla kvar pengarna därför åter, de har betalning via klarna vid köp online.
De hade kunnat levererat produkten fast i mindre storlek :/ (ett ex köp XL fast vi kan bara leverera i M)

Har det skriftligen så jag har svårt att se hur de ska runda det? Därför jag behöver hjälp för att få nuvarande ansvarig att förstå tidigare gällande affär fortfarande gäller och ska slutföras, den har ju bekräftat att den egentligen gör det då den erbjuder 25 %

De hävdade först fel på lagersaldo vilket var felaktigt.
Köpte egentligen 2 trodde ej att första köpet gick i genom (fick ingen orderbekräftelse direkt) men annullerade ena beställningen i efterhand.
Har pratat med lokala butiken och de tycker att läget är glasklart fast de kan ej göra nåt då köpet är gjort online, en av dom tyckte jag egentligen skulle ta en ännu dyrare produkt som stämde bättre in fast denna finns bara i fel färg.

* Produkten fanns i webbutik
* Fått orderbekräftelse
* Pengarna dragna
* Bekräftat från kundchef om köp att motsvarande produkt skriftligen
* Lokala butiken tycker som jag

Permalänk
Medlem

Du säger att du har ett skriftligt löfte, kan du citera det ordagrant så att vi kan få en ordentlig juridisk bild av vad som avtalats. Sen kommer vi till frågor som t.ex. fullmakt, personen i fråga kan ha saknat rätt till att sätta pris på produkter. Men det finns andra omständigheter som kan göra att personen ses ha fullmakt ändå.

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Du säger att du har ett skriftligt löfte, kan du citera det ordagrant så att vi kan få en ordentlig juridisk bild av vad som avtalats. Sen kommer vi till frågor som t.ex. fullmakt, personen i fråga kan ha saknat rätt till att sätta pris på produkter. Men det finns andra omständigheter som kan göra att personen ses ha fullmakt ändå.

Får redigera lite för att utelämna produkt och företagsnamn.

Ordern är redan annullerad. Vi kan inte öppna upp denna igen då fakturan är makulerad i Klarnas system. Det är tyvärr omöjligt.
Erbjudandet kvarstår. Du får här skriftligt att du kan köpa motsvarande ***** till Black Friday-priset 3999 kr när vi får in den i lager. Du genomför då en beställning mot ordinarie pris och vi korrigerar det i efterhand.
**** bör komma in som senast under Mars månad, återkom då och hänvisa till detta mail.

Är man kundchef borde man rimligen ha rätt då denna tog över ärendet från vanlig medarbetare. Har en i företaget sagt ett pris så får företaget stå för det mig veterligen.

Permalänk
Skrivet av molliz:

Är du på riktigt? Alla kan göra misstag men tydligen är du en sån som ska gynnas på andras bekostnad

Klart jag är, varför förutsätter du att jag skulle göra så?
Den som har gjort fel är nuvarande person som ej gör som tidigare medarbetare har beslutat om. Att motsvarande är några tusen dyrare ligger på dom då de ej har når för lägre pris som motsvarar produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kortleken:

Får redigera lite för att utelämna produkt och företagsnamn.

Ordern är redan annullerad. Vi kan inte öppna upp denna igen då fakturan är makulerad i Klarnas system. Det är tyvärr omöjligt.
Erbjudandet kvarstår. Du får här skriftligt att du kan köpa motsvarande ***** till Black Friday-priset 3999 kr när vi får in den i lager. Du genomför då en beställning mot ordinarie pris och vi korrigerar det i efterhand.
**** bör komma in som senast under Mars månad, återkom då och hänvisa till detta mail.

Kan tyvärr inte se dig få någon lycka med det här. Motsvarande bör vid en avtalstolkning och ett sånt här köp betyda som vidast samma produkt eller samma produkt i annat utförande. Om jag förstått dig rätt så säljer de inte längre produkten (även om de säljer snarlika produkter) och ni har inte utbytt någon prestation(leverans/betalning) alls. De har helt enkelt inget krav på sig att ta in samma vara igen och sälja den till dig, de har bara förbundit sig att sälja till det priset om de sålde dig varan. Du har inte direkt några rättigheter att stödja dig på här, ni kan ses ha ingått ett avtal absolut, men avtalet är inte ett köpeavtal du skulle ändå inte kunna vinna någon skadeståndstalan pga. utebliven leverans vid ett sånt här köp.

Permalänk

@Laffe:
Nä just den fick de ej tag igen i rätt storlek.
Betalning har skett dock via Klarna, pengarna blev dragna från mitt konto.

Om jag skulle ta den för 10 K som blir fel så skulle en sådan affär gått igenom?

Det finns ingen produkt mellan den för 10 K och den för 15 K

Permalänk
Medlem
Skrivet av kortleken:

@Laffe:
Nä just den fick de ej tag igen i rätt storlek.
Betalning har skett dock via Klarna, pengarna blev dragna från mitt konto.

Om jag skulle ta den för 10 K som blir fel så skulle en sådan affär gått igenom?

Det finns ingen produkt mellan den för 10 K och den för 15 K

Hade inte köpet makulerats och pengarna återbetalats?

Priset i sig är inte avgörande, det är väldigt svårt att göra en bedömning utan att veta vad vi pratar om eller vad du jämför som motsvarande.

Men jag kan utan tveka säga att du inte har ett situation som är glasklar nog att butiken har någon anledning att vika sig om de inte vill. Frågan skulle kräva en krånglig och dyr rättsprocess om som du inte på bör förlita dig till att vinna. Du kan alltid prova lyckan med ARN, men som påpekats är ARN bara så inflytelserika som butikerna ser de som. Allt fler och fler återförsäljare börjar frånse ARNs rekommendation för att de vet att det inte blir någon påföljd varken rättsligt eller i public image längre. Och det förutsätter att ARN tar ditt parti, men de tenderar faktiskt att tolka ganska mycket till konsumentens fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Allt fler och fler återförsäljare börjar frånse ARNs rekommendation för att de vet att det inte blir någon påföljd varken rättsligt eller i public image längre.

Kan du nämna några?

Permalänk
Skrivet av Laffe:

Hade inte köpet makulerats och pengarna återbetalats?

Priset i sig är inte avgörande, det är väldigt svårt att göra en bedömning utan att veta vad vi pratar om eller vad du jämför som motsvarande.

Men jag kan utan tveka säga att du inte har ett situation som är glasklar nog att butiken har någon anledning att vika sig om de inte vill. Frågan skulle kräva en krånglig och dyr rättsprocess om som du inte på bör förlita dig till att vinna. Du kan alltid prova lyckan med ARN, men som påpekats är ARN bara så inflytelserika som butikerna ser de som. Allt fler och fler återförsäljare börjar frånse ARNs rekommendation för att de vet att det inte blir någon påföljd varken rättsligt eller i public image längre. Och det förutsätter att ARN tar ditt parti, men de tenderar faktiskt att tolka ganska mycket till konsumentens fördel.

Jo från deras blev det så till slut dock tror jag att både kundchefen och jag är överens om att det gick fel till där då det var en annan medarbetare så såg till att det skedde.

svårigheter att att skriva produkten rent ut här och nu, butiken är rikstäckande och ganska stor.
Men låt säga tex ett kylskåp, spis etc
Låter dåliga nyheter det du skriver.

Permalänk
Medlem

@filbunke: Nej, jag skulle inte ens våga stå för uttalandet om du pressade mig. Mitt intryck kommer från två artiklar, en juridisk och en i vanlig media. Men jag skulle inte kunna länka till dem idag och jag kan inte våga säga att jag representerar innehållet hundra procent korrekt.

EDIT

Men du kan ju alltid läsa "svarta listan" som råd och rön publicerar om de gör det fortfarande. Är dock bakom betalvägg i så fall

Permalänk

När jag forskade i detta med priser för några år sen så fick jag veta att det är alltid när pengarna byter ägare som priset bestämma. Det kan alltså stå vilket pris som helst på tavlor eller kampanjblad, det är i kassan priset bestäms och butiken har full rätt att göra det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

@filbunke: Nej, jag skulle inte ens våga stå för uttalandet om du pressade mig. Mitt intryck kommer från två artiklar, en juridisk och en i vanlig media. Men jag skulle inte kunna länka till dem idag och jag kan inte våga säga att jag representerar innehållet hundra procent korrekt.

EDIT

Men du kan ju alltid läsa "svarta listan" som råd och rön publicerar om de gör det fortfarande. Är dock bakom betalvägg i så fall

Det finns 16 elektronikföretag på Råd och Röns svarta lista, De tre översta (eftersom jag inte tänker betala ) är Americantools, Aurora Data Recovery, och AVD i Sundsvall, jag gissar att resten av listan ser likadan ut, småföretag alltså...

Om man anmäler till ARN och deras beslut (beslut, inte rekomendationer) går till ens fördel så följer de flesta företagen det.

Vad de tex inte går med på, är att om du går till dem med ett tidigare beslut och vill att de skall göra samma sak för dig. Som tex detta: Returfrakten kan stå dig dyrt – nio av tio butiker går emot ARN-beslut
Här kan man ju tycka att något borde göras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Tyvärr verkar Sweclockers ha en generell övertro på ARN.
Arn kan rekommendera, det är allt.
Deras veslut är på inget sätt tvingande. Vill man ha upprättelse får man dra det vidare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle säga att dom flesta återförsäljare i Sverige följer ARNs beslut, framförallt dom butikerna som är vanligt förekommande här på Sweclockers, så visst har ARN stort inflytande.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skulle säga att dom flesta återförsäljare i Sverige följer ARNs beslut, framförallt dom butikerna som är vanligt förekommande här på Sweclockers, så visst har ARN stort inflytande.

Om antalet företag som går emot ARNs beslut växer så tror jag inte det i någon större utsträckning beror på att de vet att det inte får några konsekvenser, utan snarare på det faktum att konsumenter numera är mer medvetna om sina rättigheter (och möjligheten att få tvister prövade), så när oseriösa företag förut "kom undan" med sitt beteende så anmäls de oftare till ARN idag. Det handlar då inte om att en större andel av företagen nu för tiden är kundfientliga, utan bara att de som är det dras fram i ljuset allt oftare.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om antalet företag som går emot ARNs beslut växer så tror jag inte det i någon större utsträckning beror på att de vet att det inte får några konsekvenser, utan snarare på det faktum att konsumenter numera är mer medvetna om sina rättigheter (och möjligheten att få tvister prövade), så när oseriösa företag förut "kom undan" med sitt beteende så anmäls de oftare till ARN idag. Det handlar då inte om att en större andel av företagen nu för tiden är kundfientliga, utan bara att de som är det dras fram i ljuset allt oftare.

Fast det får konsekvenser för företag, inga seriösa företag vill hamna på den svarta listan, och sen går det att ta det vidare till tingsrätten, där chansen är stor att man vinner, men visst det är alltid en risk.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233