Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Permalänk

"Jag har aldrig krockat när jag kört bil. Därför har jag plockat bort luftkuddar, bälten, och annat trams som tynger ned min bil."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aeternicus:

"Jag har aldrig krockat när jag kört bil. Därför har jag plockat bort luftkuddar, bälten, och annat trams som tynger ned min bil."

"Sådär, nu är jag redo att bygga min nya dator."

Permalänk
Hedersmedlem

Det där kommer generera galet många volt vid minsta rörelse.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Det där kommer generera galet många volt

Jo, det är nog säkrare att koppla in sig själv i eluttaget.

Permalänk

Haha, klockrent

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dimestam:

Jag har dålig koll på antistatpåsar och vilka varianter som finns. Någon annan kanske kan svara?

Skickades från m.sweclockers.com

Fritt ur huvudet är de vanligaste typerna lågladdande i plast som är behandlad för att vara svår att ladda upp. Vanlig plast är toklätt att ladda upp rejält.

Den andra typen är skärmade påsar. De skyddar på samma sätt som faradays bur. Antingen är de metalliserade eller av kolhaltig plast eller med ett rutnät av ledande material.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skog1s:

Sitter du på Sapphire RX Vega 64 så förstår jag dig

Sitta naken på ett grafikkort låter ju inge skönt alltså ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Av det faktum att din skyddsjord är ansluten till en punkt med ett avstånd från dår du står, i extrema fall så kan det på et par kilometers avstånd uppstå mer än en miljon volts skillnad mellan punkten där skyddjorden eller för den delen en vattenledning är ansluten.
En miljon volt kan uppstå vid ett blixtnedslag eller helt enkelt genom statisk elektricitet från som ex. en heltäckningsmatta.

Skyddsjordens uppgift är att skydda dig mot att fasen i elnätet genom fel i aparat inte ska kunna nå dig och göra skada, det är i detta samanhanget frågan om två helt olika effekter. Gör skillnad på att bli grillad eller en ESD urladdning...

Min jord punkt till huset är ca 50m från mig, som sagt välldigt osannolikt. Har en extern skyddsjord som jag hammrat ned djupt på tomten för husets bacup generator.Jag kan få hjärtstopp nu men är extremt osannolikt.
Fast nu spårar vi rejält offt här. Ha samma jord som chassit så klarar du dig bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det där kommer generera galet många volt vid minsta rörelse.

När vi ändå är inne på nördnivå...
Hög spänning=många volt...
Dom olika storlekarna inom el benämns, spänning, mäts i volt, ström, mäts i ampere, motstånd, mäts i ohm etc...
Hög spänning omtalas inte normalt som "många volt"...
("högspänning" är per definition inte beroende av hur många volt som går i kretsen, utan skadapotentialen utifrån förutsättningarna)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Blir något orolig när jag läser tråden gällande elinstallationer... jag kanske är bortskämd med att ha professionella installatörer i familjen, men har växt upp med välgjorda elinstallationer och bra JFB som testas med jämna mellanrum, och har alltid sett till att det finns i min bostad. Att, som en del här gör, direkt avråda från kontakt med skyddsjord känns... lite skrämmande.

Har själv dessutom fristående åskskydd (Monster Core Power 800 - har inte grävt i hur den hanterar jord dock, vilket/vilka skydd som finns där) efter JFB, och stänger av nätagg (mao. fysiskt bryter allt utom jord - så efter den punkten bör inte fel uppstå) varje gång chassit öppnas. (Och ESD-armband till samma referens - numera chassi.)

Är jag bara curlad, och har för höga förväntningar på elinstallationer? Ska man vara mer försiktig?

Nu rör detta ju sig bort från ESD och mer mot allmän elsäkerhet, hoppas det inte blir för mycket OT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Min jord punkt till huset är ca 50m från mig, som sagt välldigt osannolikt. Har en extern skyddsjord som jag hammrat ned djupt på tomten för husets bacup generator.Jag kan få hjärtstopp nu men är extremt osannolikt.
Fast nu spårar vi rejält offt här. Ha samma jord som chassit så klarar du dig bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Inte jord! Däremot samma potential så klarar man sig. Eller mer rätt halvledaren/halvledarna.

Jord i meningen skyddjord är inte det samma som att jorda sig för undvikande av ESD skada på halvledare.

Vi märker inte om vi själva har en potentdialskillnad på flera tusen volt om effekten är låg däremot så kan den urladdningen i en halvledare bli förödande.
I motsatta spektrum så räcker 100 volt med lite effekt till för att döda en människa.

Är jordpunkten som du satt 50 meter från huset även ansluten till leverantörens skyddsjord?
Om så, så kan du ha galvaniska strömmar som över tiden försämrar skyddsjorden.
Det går uppriktigt att skriva stora tjocka avhandlingar om just skydd och krypströmmar.

Var förresten orsaken till att ett kärnkraftverk för något år sen fick en förlängd tid för uppgradering, dom fick krypströmmar i jordningen mellan dom dubbla styrsystemen och systemet som ska övervaka dessa. Resultatet var blev fel i kommunikation och en direkt nedstängning vid försök till uppstart.
Allt kablage fick göras om... Som en kuriosa...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Blir något orolig när jag läser tråden gällande elinstallationer... jag kanske är bortskämd med att ha professionella installatörer i familjen, men har växt upp med välgjorda elinstallationer och bra JFB som testas med jämna mellanrum, och har alltid sett till att det finns i min bostad. Att, som en del här gör, direkt avråda från kontakt med skyddsjord känns... lite skrämmande.

Har själv dessutom fristående åskskydd (Monster Core Power 800 - har inte grävt i hur den hanterar jord dock, vilket/vilka skydd som finns där) efter JFB, och stänger av nätagg (mao. fysiskt bryter allt utom jord - så efter den punkten bör inte fel uppstå) varje gång chassit öppnas. (Och ESD-armband till samma referens - numera chassi.)

Är jag bara curlad, och har för höga förväntningar på elinstallationer? Ska man vara mer försiktig?

Nu rör detta ju sig bort från ESD och mer mot allmän elsäkerhet, hoppas det inte blir för mycket OT.

Jag skulle då inte kägga mitt liv i en klantig elektriker eller hemmapulares händer genom att ansluta mig till jordblecket på ett uttag. Visst det är jääääääkligt osannolikt att något skulle hända, men eftersom det inte heller hjälper mig att jämna ut potentialen mot mitt datorbygge så ser jag inte att risken är värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Bygger alltid naken. Men av andra anledningar...

Skickades från m.sweclockers.com

Haha då är det inte bara jag.
Slutar att man sitter i fillingar och tjejen undrar va fan som hänt 😂

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Du motsäger all tillgänglig statistik som säger att 60-70 % av alla ESD-skador är latenta, dvs en skada som uppkommit men ger sig till känna långt senare. Detta beror på flera saker, bland annat så kan en esd-skada bestå av en delvis avbränd ledare som håller i normalfallet men brinner av vid onormalt hög belastning. Genomslag i substraten kan dessutom börja "rosta" och efter en lång tid ge kortslutningar mellan lagren. Jag har exempel på fullt fungerande produkter som legat på en lagerhylla några veckor och som därefter varit icke-fungerande.

/ B

Du får gärna visa källa på den statistiken att "60-70% av alla ESD skador är latenta".
Likväl, kan du bevisa att "Jag har exempel på fullt fungerande produkter som legat på en lagerhylla några veckor och som därefter varit icke-fungerande." är till 100% beroende på att produkten blivit utsatt för ESD och därmed blivit icke-fungerande? Annars är det bara någon anekdot som inte tillför något alls till diskussionen.

Skrivet av BABOON_ASS:

@JBerger: Kanske var så att det var esd golv och esd bord ni byggde på samt esd skor ?
Eller kanske åtminstånde låg esd mattor på bordet ?

Inget sånt. Eller ja, det låg någon form av ESD matta på borden men de var inte kopplade nånstans (de hade sån knapp dit man skulle fästa en ESD sladd till någon jord or some such).

Skrivet av Klarspråkarn:

Vilken återförsäljare? Så att jag vet varifrån jag inte ska köpa produkter.

Det var samma förfarande på den näst största tillverkaren med där min ena kollega kom ifrån; De använde heller inte någon form av ESD skydd när de monterade datorer alternativt testade komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det går säkerligen göra så men känns krångligt med tanke på att ett fullgott ESD armband att fästa i chassit för att få bägge händer fria kostar typ 15-20:- och kommer hålla många år själv har jag ett armband från ca 2005-2006 nånting.

Båda händerna fria är väl inget problem, förutsatt att potentialutjämningen går så fort som beskrivits tidigare i denna tråd. Du håller i chassit när du tar i påsen, sedan är det bara att släppa chassit och arbeta med båda händerna.

Det verkar finnas många olika typer av antistatpåsar. Dels de som hindrar statisk laddning från att byggas upp. Det finns även de som har ett motstånd inbyggt så att laddningen sakta sprids över påsen (som nämnts tidigare i denna tråd) om det skulle uppstå en potentialskillnad. Slutligen så finns det påsar som agerar som en Faradays bur genom att ha ett metalliskt skikt i påsen. Dessa sprider ut ESD som sker utifrån över hela påsen.

http://www.esdjournal.com/techpapr/ryne/esdbags.htm

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Inte jord! Däremot samma potential så klarar man sig. Eller mer rätt halvledaren/halvledarna.

Jord i meningen skyddjord är inte det samma som att jorda sig för undvikande av ESD skada på halvledare.

Vi märker inte om vi själva har en potentdialskillnad på flera tusen volt om effekten är låg däremot så kan den urladdningen i en halvledare bli förödande.
I motsatta spektrum så räcker 100 volt med lite effekt till för att döda en människa.

Är jordpunkten som du satt 50 meter från huset även ansluten till leverantörens skyddsjord?
Om så, så kan du ha galvaniska strömmar som över tiden försämrar skyddsjorden.
Det går uppriktigt att skriva stora tjocka avhandlingar om just skydd och krypströmmar.

Var förresten orsaken till att ett kärnkraftverk för något år sen fick en förlängd tid för uppgradering, dom fick krypströmmar i jordningen mellan dom dubbla styrsystemen och systemet som ska övervaka dessa. Resultatet var blev fel i kommunikation och en direkt nedstängning vid försök till uppstart.
Allt kablage fick göras om... Som en kuriosa...

jorden som sitter 50m från huset är leverantörens egna och den har jag inte gjort något med. bara generatorns jord jag fixat enligt instruktionerna, eller ja jag brukar försöka göra det "överbra" så jag har hamrat ned den djupare.
jag snackar vanligt språk som folk fattar. att slänga sig med fina/tekniska ord hjälper ofta ingen. jorda dig själv i chassit helt enkelt. skulle jag däremot säga utjämna din potential gentemot ditt chassi skulle många inte förstå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Sist jag fick en stöt då var det ur bilar, bilar brukar vara bra på att ge en sådana när man kliver ut eller när man sprang omkring med raggsockar inomhus. Men det är ju sådana stötar som känns, annars är det väl mest när man kör torktumlaren och man försöker få bort luddet från filtret.

"Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare"
Det verkar vara en del olika skolor här, för hur skulle folk ens våga bygga sina datorer om de följde dessa råd. Och ni borde verkligen uppdatera artikeln med bra tips. Vilka fel kan man få tex...

För kommer man till punkten:
"Arbeta på ett ledande underlag, såsom en antistatmatta, och se till att själv vara ansluten till det med ett antistatarmband"
Så har vi redan där majoriteten som inte kan eller har byggt en dator för vem köper en antistatmatta för flera hundra för att bygga dator till sig själv? Sen bygger folk olika, jag monterar cpu, kylare och minne innan montering av moderkortet i chassit.

"Håll hög luftfuktighet i lokalen, allra helst över 60 % RH"
Jaha, vem går och köper en hygrometer för att man ska bygga en dator?

"Förvara alla elektronikkomponenter i ledande antistatpåsar"
Men ni talar inte om att utsidan är väldigt dålig att lägga ett moderkort på!
Så om man inte har en ESD-bänkmatta(vilket kunde ha varit en investering om man tänker efter alla mina byggen) så vad kan man lägga moderkortet på då när man monterar komponenterna, "ledande underlag" jag tror jag håller mig till mitt träbord?

Skrivet av Samlooh:

Det kanske dem är - men jag tycker ändå att många överdriver. Har byggt åtminstone två datorer utan ESD-matta (eller dylikt) utan problem. Att datorn skulle explodera utan det - som vissa påstår - stämmer ju uppenbarligen inte .. Men visst kan det säkert ställa till med problem (säger alltså inte att det är en myt) - så är väl säkrast om man försöker tänka på ESD vid byggnationen.

Tycker denna video är lite rolig.

https://www.youtube.com/watch?v=CDUZRNp4pxg

Som det även sagts i tråden, det kan fungera 10ggr så då kan det ju fungera 10 ggr till. Även om detta är lite väl överdrivet

Skrivet av Bill50x:

Det är absolut inget fel i att ansluta sitt handledsband till skyddsjord! Så gör man tex på de flesta elektronikindustrier. Vad man dessutom gör är att ha ett skyddsmotstånd på typ 1 Mohm mot jord. Och naturligtvis ska man också ansluta sin avledande matta ("antistatmatta") och datorchassi till samma skyddsjord. Då har man garanterat samma potential och dessutom en fullgod avledning till jord. Har man chassit liggande medan man arbetar räcker det med att metalldelen ligger mot den avledande mattan så blir chassit kopplat till jord.
Alltså:
- allt kopplat till jord (så det blir samma potential)
- inga uppladdningsbara produkter närmare än en halvmeter från arbetsplatsen (frigolit, fleece-tröjor,vanlig plast etc)
- öppna inga metallpåsar/skyddande förpackningar innan du har handledsband på dig och hängt fleecetröjan på behörigt avstånd.
- håll alltid ett finger på metalldelen på de verktyg du använder (om du inte använder speciella ESD-verktyg) så metallen hålls urladdad och med samma potential som övrigt.

/ B

PS. Nu är det ju inte alltid man har avledande matta och handledsband tillgängligt. Då har man sin dator ansluten till ett jordat uttag och så ser man till att man har ett finger (eller tå) mot chassi-ramen medan man jobbar med elektroniken. Knöligt men fungerande.

Det här inlägget borde läggas till artikeln, mycket bra information, även inlägget om att det finns olika sorters ESD påsar

Hur bygger jag datorer själv, ja tydligen helt fel.
Tio datorer eller så. Och skillnaden när det är en ny dator och en gammal dator är att en gammal dator då har jag inget ESD-armband utan använder eluttaget till en grendosa med avstängd strömbrytare och avjordar sig i uttaget emellanåt. Vilket tydligen är helt fel...
Hur vet man att potentialen är samma med innehållet i en esd påse om man inte är kopplad till något som är en jord, exempelvis ens uttag?

Helt ny dator i delar: Koppla upp mig på det jordade uttaget när jag plockar ut moderkortet ur antistatpåsen och så lägger jag moderkortet på den(väldigt korkat när man tänker efter men jag har väl haft en väldans tur då det än så länge fungerat) på moderkortslådan på mitt träbord, sedan medans jag är uppkoplad mot uttaget så monterar jag processor, kylare, minnen, M.2 SSD, sen lyfter jag in det i chassit och drar kablar och resten medans jag är ansluten till uttaget. Tills allting sitter där sedan fungerar datorn.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Lägg gärna till att motståndet i ESD armband är till för att skydda använaren det brukar vara på 1Mohm för att man skall få en ström under 30mA om någon skulle göra ett misstag för att skydda användaren, och att ansluta sig direkt mot jord är rent livsfarligt och mycket dumt.

Svammel. Att ansluta sig till jord är inte livsfarligt på något sätt..(annars skulle du ju behöva gå runt i gummistövlar på en gräsmatta) Motståndet i ett ESD-armband är för att skydda komponenterna, inte användaren. Och även om du nu skulle vara statiskt uppladdad med några tusen volt så är energin för låg för att skada något annat än just då elektroniska komponenter.

Permalänk
Medlem

Det är väl bara en rekommendation att tänka på hur man ska hantera komponenterna och all hantering innebär någon form av risk. Gör man det valet att inte använda ESD-armband eller dylikt så får man stå sitt kast om det skulle bli defekt pga ESD-skador.

Sen antar jag bara att de har IPC-klass 1 när de producerar diverse produkter vilket också medför att kvalitén kan skilja sig ganska rejält från produkt till produkt.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Många som verkar likgiltiga angående ESD.
Personligen har jag genom året upplevt flertalet problem jag kopplat till ESD relaterat men då komponenterna inte granskats i mikroskop så är det svårt att vara helt säker.
Ofta handlar det om oregelbundna fel som uppstår utan speciella mönster som kommer med tiden och är svåra att felsöka, tex oförklarliga omstarter eller att dator dör eller andra oförklarliga fel.
Enligt min erfarenhet är ESD ett verkligt problem som kan visa sig olika var gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jorden som sitter 50m från huset är leverantörens egna och den har jag inte gjort något med. bara generatorns jord jag fixat enligt instruktionerna, eller ja jag brukar försöka göra det "överbra" så jag har hamrat ned den djupare.
jag snackar vanligt språk som folk fattar. att slänga sig med fina/tekniska ord hjälper ofta ingen. jorda dig själv i chassit helt enkelt. skulle jag däremot säga utjämna din potential gentemot ditt chassi skulle många inte förstå.

OK!
Jag fick för mig att jordspettet var kopplat med elverket, är det elleverantörens så ska det inte vara någon fara. Mitt fel...

Ja, termer.. Lite av en yrkesskada.. Ska försöka städa dom

Att göra efter alla konstens regler brukar vara positivt, eller som du säger överbra

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Enbart ett ESD-armband gör knappt någon skillnad speciellt om man jordar i chassit utan ledande material via bordet. Man behöver en riktig ESD-matta med jordningspunkt. Då först kan du använda armbandet i chassit. Helst även med ESD-skor och handskar som komplement. Jag har jobbat med detta. I varje fall har man en jordningspunkt från mattan till eluttaget. Men som sagt. Utrustningen var inga leksaker. Man mätte resistans och ESD mellan golv och matta innan man ens började jobba. Det är ingenting man har hemma då bara resistansmätaren kostade runt 20 t på början av 2000 talet.
Det går inte att få tillräckligt bra ESD skydd utan bra jordningspunkt. Men att koppla via eluttaget utan jordfelsbrytare är korkat och kan vara livsfarligt. Du måste veta vad du sysslar med. Att jorda genom chassit är inte tillräckligt via ett armband.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK!
Jag fick för mig att jordspettet var kopplat med elverket, är det elleverantörens så ska det inte vara någon fara. Mitt fel...

Ja, termer.. Lite av en yrkesskada.. Ska försöka städa dom

Att göra efter alla konstens regler brukar vara positivt, eller som du säger överbra

Jag är själv en amatör men jag studerar ofta saker flera veckor så jag verkligen är förberedd. Så många eljobb gör jag själv men låter min elektriker kompis koppla in och kontrollera allt och han brukar säga att vissa saker jag gör är bra men inget jag måste göra. 1.5mm kabel på 10a säkring så sätter jag hellre in en 2.5mm. better safe than sorry 😉

Jordspettet är mitt till elverket sen har jag "vanlig" husjord som går till elskåpet ca 50m bort.

Det värsta med hemmapulare som jag själv är okunskap och låg respekt för el som kan döda dig eller andra. Tror de flesta hemmapulare dessutom inte tar in någon med riktig elkunskap som kan kontrollera att allt är rätt. Med så stark ström får man sällan en andra chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Men att koppla via eluttaget utan jordfelsbrytare är korkat och kan vara livsfarligt. Du måste veta vad du sysslar med. Att jorda genom chassit är inte tillräckligt via ett armband.
Skickades från m.sweclockers.com

När jag var yngre än jag minns hittade jag en avklippt kontakt med ca 2 cm kabelstump, kopplade in den i ett eluttag. Säkringen for, det blev mörkt och jag fick ont i handen med ett brännmärke. Det var korkat och livsfarligt men att lägga fingret på jorden i eluttaget har jag gjort hundratals gånger utan problem.
Så när blir det livsfarligt?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av JBerger:

Du får gärna visa källa på den statistiken att "60-70% av alla ESD skador är latenta".
Likväl, kan du bevisa att "Jag har exempel på fullt fungerande produkter som legat på en lagerhylla några veckor och som därefter varit icke-fungerande." är till 100% beroende på att produkten blivit utsatt för ESD och därmed blivit icke-fungerande? Annars är det bara någon anekdot som inte tillför något alls till diskussionen.

Inget sånt. Eller ja, det låg någon form av ESD matta på borden men de var inte kopplade nånstans (de hade sån knapp dit man skulle fästa en ESD sladd till någon jord or some such).

Det var samma förfarande på den näst största tillverkaren med där min ena kollega kom ifrån; De använde heller inte någon form av ESD skydd när de monterade datorer alternativt testade komponenter.

"Catastrophic failures are the most severe, parametric performance failures are moderately severe, and latent failures are the least severe. Conversely, catastrophic failures occur least frequently, parametric performance failures occur more frequently and latent defects occur most frequently."

- https://books.google.se/books?id=CP4hdPlAmzYC&pg=PA68&dq=esd+...

På Wikipedia står det att:

"Catastrophic failures require the highest discharge voltages, are the easiest to test for and are rarest to occur. Parametric failures occur at intermediate discharge voltages and occur more often, with latent failures the most common. For each parametric failure, there are 4–10 latent ones."

- https://en.wikipedia.org/wiki/Failure_of_electronic_component...

Så visst verkar det stämma att latenta skador är mest vanligt förekommande, men exakt hur stor andel skador som är latenta är nog svårt att uppskatta och varierar säkert en hel del beroende på omständigheterna.
---

Citat:

Också intressant:

THREE CATEGORIES OF ESD DAMAGE

Parametric Failure: Parametric failure occurs when the ESD event alters one or more device parameters (resistance in the case of resistors), causing it to shift from its required tolerance. This failure does not directly pertain to functionality; thus a parametric failure may be present even if the device is still functional. For example, if a 10 kΩ resistor with a 1 % tolerance undergoes an ESD event that changes its resistance to 11 kΩ (a 10 % deviation), the device would still be able to function as a resistor. But now its parameters have been altered, and it is no longer suitable for its original function. The consequences of such changes may not be immediately apparent but rather may manifest themselves only during circuit temperature excursions, thermal shocks, load life, or any other parametric-shifting influence that would normally be accommodated through error-envelope planning for net accumulated shift limitations.

Catastrophic Damage: Catastrophic damage has occurred when the ESD event causes the device to immediately stop functioning. This may occur after one or a number of ESD events with diverse causes, such as human body discharge or the mere presence of an electrostatic field.

Latent Damage: Latent damage has occurred when the ESD event causes moderate damage to the device, which is not noticeable, as the device appears to be functioning correctly. However, the load life of the device has been dramatically reduced, and further degradation caused by operating stresses may cause the device to fail during service. Latent damage is the source for greatest concern, since it is very difficult to detect by re-measurement or by visual inspection, since damage may have occurred under the external coating.

- https://interferencetechnology.com/how-smaller-form-factors-e...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur kan elutagens skyddsjord som är blottlagd av någon anledning bli strömförande, den är till för att skydda mot just det?

Skickades från m.sweclockers.com

Den är till för att leda bort eventuell ström, sedan kan du fortfarande få en stöt av en jordad yta pga att du själv har blivit uppladdad. Har hänt mig flertalet gånger på jobbet.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag är själv en amatör men jag studerar ofta saker flera veckor så jag verkligen är förberedd. Så många eljobb gör jag själv men låter min elektriker kompis koppla in och kontrollera allt och han brukar säga att vissa saker jag gör är bra men inget jag måste göra. 1.5mm kabel på 10a säkring så sätter jag hellre in en 2.5mm. better safe than sorry 😉

Jordspettet är mitt till elverket sen har jag "vanlig" husjord som går till elskåpet ca 50m bort.

Det värsta med hemmapulare som jag själv är okunskap och låg respekt för el som kan döda dig eller andra. Tror de flesta hemmapulare dessutom inte tar in någon med riktig elkunskap som kan kontrollera att allt är rätt. Med så stark ström får man sällan en andra chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Better safe than sorry är inte fel men att dra en massa 2.5mm när du kör 10A är helt onödigt faktiskt då det tar så mycket extra plats i rör/slang och kopplingsdosor. 1.5mm klarar mer än väl en 10A säkring, man skulle kunna säga att när man gjorde reglerna kring detta så hade man redan en "better safe than sorry" mentalitet, dvs i praktiken så klarar 1.5mm mer men du skall ändå givetvis hålla dig till 10A säkring med den dimensionen. 2.5 kan du ju dra dock om du vill göra det enklare för framtida eventuella byte till 16A säkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

När jag var yngre än jag minns hittade jag en avklippt kontakt med ca 2 cm kabelstump, kopplade in den i ett eluttag. Säkringen for, det blev mörkt och jag fick ont i handen med ett brännmärke. Det var korkat och livsfarligt men att lägga fingret på jorden i eluttaget har jag gjort hundratals gånger utan problem.
Så när blir det livsfarligt?

Livsfara beror ju mer på var i kroppen strömmen färdas och hur länge, t.ex genom hjärtat så är det dödligt redan vid 30ma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coreflake:

Jag skulle då inte kägga mitt liv i en klantig elektriker eller hemmapulares händer genom att ansluta mig till jordblecket på ett uttag. Visst det är jääääääkligt osannolikt att något skulle hända, men eftersom det inte heller hjälper mig att jämna ut potentialen mot mitt datorbygge så ser jag inte att risken är värt det.

Skickades från m.sweclockers.com

Fair point. Blir till att skaffa en ESD-matta till nästa bygge, smidigt att ha en arbetsyta att utjämna potentialen med och på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Den är till för att leda bort eventuell ström, sedan kan du fortfarande få en stöt av en jordad yta pga att du själv har blivit uppladdad. Har hänt mig flertalet gånger på jobbet.

Better safe than sorry är inte fel men att dra en massa 2.5mm när du kör 10A är helt onödigt faktiskt då det tar så mycket extra plats i rör/slang och kopplingsdosor. 1.5mm klarar mer än väl en 10A säkring, man skulle kunna säga att när man gjorde reglerna kring detta så hade man redan en "better safe than sorry" mentalitet, dvs i praktiken så klarar 1.5mm mer men du skall ändå givetvis hålla dig till 10A säkring med den dimensionen. 2.5 kan du ju dra dock om du vill göra det enklare för framtida eventuella byte till 16A säkringar.

Japp kanske mer framtids säkring då. Bytte ut en 10a mot 16a och det gick bra eftersom jag redan lagt 2.5mm 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nätälskare:

Den är till för att leda bort eventuell ström, sedan kan du fortfarande få en stöt av en jordad yta pga att du själv har blivit uppladdad. Har hänt mig flertalet gånger på jobbet.

Better safe than sorry är inte fel men att dra en massa 2.5mm när du kör 10A är helt onödigt faktiskt då det tar så mycket extra plats i rör/slang och kopplingsdosor. 1.5mm klarar mer än väl en 10A säkring, man skulle kunna säga att när man gjorde reglerna kring detta så hade man redan en "better safe than sorry" mentalitet, dvs i praktiken så klarar 1.5mm mer men du skall ändå givetvis hålla dig till 10A säkring med den dimensionen. 2.5 kan du ju dra dock om du vill göra det enklare för framtida eventuella byte till 16A säkringar.

Precis. Men har rejäla säkerhetsmarginaler. Vid 230 volt klarar 1.5 mm2 kabel teoretiskt 18.5 Ampere. 1.5 A är således godkänd max för 13A. En säkring har olika tröghet på när den skall lösa ut. En trög 13A säkring klarar en belastning på 15A under en ganska lång tid innan den löser ut. Ju högre belastning desto högre fluktuationer. Därför ökar kabelarean snabbare än antal steg i storlek på säkringen. 2.5 mm2 klarar 23 A men säkras max med 16A. 4 mm2 klarar 31A men säkras med max 20A. 6 mm2 klarar 40 A men säkras max 25A etc. Dessa säkerhetsmarginaler är väl tilltagna för att kabeln ej skall bli för varm och orsaka brand. Att köra på 2.5 mm2 på 10A är totalt onödigt om behovet ej finns. Bättre att köra på 5 ledare och dela upp belastningen per säkring och fas istället. Det är bättre att man går upp i kvalitet på kabeln istället än storlek. Max ledningstemp 90 grader och minst brandspridningsklass 2.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.