Hur påverkar svag krona elektronikpriserna?

Permalänk
Medlem

Hur påverkar svag krona elektronikpriserna?

Just nu kostar 1 euro nästan 11kr och dollarn nästan 10kr.

EDIT:
Ändrar frågeställningen lite. Hur påverkar den svaga kronan elektronikpriserna för oss? Sätter företag högre priser på varor i sek? Kommer kronan bli ännu svagare tror ni?

För att det ska finnas en mer specifik frågeställning
Permalänk
Medlem

Låg ränta och inte minst förväntan om låg ränta över lång tid framöver. Sverige har också under rätt många år haft dålig GDP/capita-tillväxt (total GDP har växt pga/tack vare ökande befolkning, men det är inte ett mått på välstånd) och det ser inte ut att bli bättre.

Det blir mycket riktigt dyrare för oss att handla utomlands, men även importerade varor till Sverige blir dyrare. Såsom elektronik. Vi blir helt enkelt fattigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allt blir dyrare...

Dvs, även inhemskt producerade varor blir dyrare,
tex om det vid produktion och distribution används importerad utrustning,
eller maskiner med utländska komponenter
eller drivmedel med utländskt ursprung.
etc.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd

Det enda som inte ökar är lönen...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vi har fritt flytande valuta, så det är finansmarknaderna (spekulation) som bestämmer värdet, Riksbanken har bara inflationsmål de jobbar mot med de verktyg de har. Vi befinner oss förmodligen redan i en global lågkonjunktur. Är förmodligen inte så mycket att diskutera, för politik är inget att diskutera i forumet och hur finansmarknaderna ser ut ute i världen är inget vi kan påverka i någon större omfattning.

Permalänk
Avstängd

Problemet är, utöver andra faktorer som jag tänker avhålla mig från att kommentera här, att det inte längre finns särskilt mycket produktion kvar i landet så att man som köpare är tvungen att importera, helt enkelt därför att det inte längre finns andra alternativ.

Se tex på Japan hur man löst både problemet utan skit, såväl med arbetskraft som tillgång till inhemsk produktion även för merparten av nichade artiklar, etc. och även tagit itu med andra saker på ett vettigt vis.

Så, har Japan blivit ett U-land för att de inte gjorde som vi bootlickers i väst sade att de skulle göra?
Tror nog att de flesta är överens om att de inte är det trots alla varningsprognoser som skallade i Europa.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Som sagt inte en orsak. Det finns flera orsaker och folk som är motståndare till att en orsak kommer säga att det inte alls enbart beror på denna sak. Och de känner sig då ha vunnit debatten.

Nu finns det för och nackdelar med låg krona. Det jag oroar mig över är dock nästa finanskris då den kan slå stenhårt emot många, inte enbart de som är utanför arbetsmarknaden. Utan ta personen som har slitit som ett djur, jobbat dag och natt, fixat en fin lägenhet i stockholm för över 10 15 miljoner med maxlån. Denna person kan få det tråkigt när krisen kommer..

*edit*
Fördelar med låg krona. Lättare att exportera, man får mer betalt i kronor när man säljer fastigheter. I mina hemtrakter är det nästan utlämningar som köper fastigheter, de gör detta då de anser det vara superrea i sverige. Vår turrism gynnas också av låg krona.

Nu finns det nackdelar som nämns, min poäng är att det också finns fördelar. Och lagom stark krona är självklart det bäst.

*edit2*
Helskotta vad dyra lägenheter i stockholm har blivit, 15-20 miljoner får man upp till en som ligger centralt och inget speciellt mer än att den är i extremt bra skick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Problemet är, utöver andra faktorer som jag tänker avhålla mig från att kommentera här, att det inte längre finns särskilt mycket produktion kvar i landet så att man som köpare är tvungen att importera, helt enkelt därför att det inte längre finns andra alternativ.

Se tex på Japan hur man löst både problemet utan skit, såväl med arbetskraft som tillgång till inhemsk produktion även för merparten av nichade artiklar, etc. och även tagit itu med andra saker på ett vettigt vis.

Så, har Japan blivit ett U-land för att de inte gjorde som vi bootlickers i väst sade att de skulle göra?
Tror nog att de flesta är överens om att de inte är det trots alla varningsprognoser som skallade i Europa.

Japan har inte löst något då allt är outsourcat till Malaysia, Kina o.s.v. i accelererande grad. Japanska industrier ägs av utländska investerare i allt högre grad och de investerar inte tillräckligt i sin egna ekonomi längre. De har haft ständig ekonomisk kris sedan 90-talet i Japan på någon nivå. 2018 hade de en BNP-tillväxt på 0,8 % medan Sverige låg på 2,3 %. I stort sett har Japan presterat dåligt sedan 92-93 och har aldrig haft någon riktig återhämtning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Japan har inte löst något då allt är outsourcat till Malaysia, Kina o.s.v. i accelererande grad. Japanska industrier ägs av utländska investerare i allt högre grad och de investerar inte tillräckligt i sin egna ekonomi längre. De har haft ständig ekonomisk kris sedan 90-talet i Japan på någon nivå. 2018 hade de en BNP-tillväxt på 0,8 % medan Sverige låg på 2,3 %. I stort sett har Japan presterat dåligt sedan 92-93 och har aldrig haft någon riktig återhämtning.

Ja, men det är lätt att stirra sig blind på dessa siffror och förbise finmekaniken som driver själva samhället på "vardagsnivå"

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Japan har inte löst något då allt är outsourcat till Malaysia, Kina o.s.v. i accelererande grad. Japanska industrier ägs av utländska investerare i allt högre grad och de investerar inte tillräckligt i sin egna ekonomi längre. De har haft ständig ekonomisk kris sedan 90-talet i Japan på någon nivå. 2018 hade de en BNP-tillväxt på 0,8 % medan Sverige låg på 2,3 %. I stort sett har Japan presterat dåligt sedan 92-93 och har aldrig haft någon riktig återhämtning.

Nu ljuger du ganska mycket, Japanska företag är i majoritet familjeföretag, vissa må ha utländska investerar, men ägare majoritet stannar oftast inom familjen.
Du har rätt i att Japan har haft en ekonomisk kris då deras system byggde på att ekonomin hela tiden skulle växa. nu när man har börjat gå bort ifrån det och kompenserat med skatter och räknar med en åldrande befolkning så har ekonomin börjat stabiliserats.
faktum är att japan har börjat se en svag tillväxt igen. Den största krisen som dem hade var efter Fukushima då alla fick panik över kärnkraften som ändå inte kommer lämna några större bestående skador. Japanarna har levt i åratal i Nagasaki och Hiroshima utan problem där området var betydligt mer kontaminerat.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Inaktiv

Ny frågetitel där svaret är självklart. De höjer priserna och det är oftast väldigt enkelt idag när inte varje vara brukar ha en prislapp på sig. Så konsumenter när de handlar blir lidande, men kanske jobbar de på ett företag som exporterar?

Konsekvensen av en låg krona påverkar tycker jag är intressant. Som frågan var innan så letade folk efter orsaker till varför den är låg och då ska man skylla på någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Nu ljuger du ganska mycket, Japanska företag är i majoritet familjeföretag, vissa må ha utländska investerar, men ägare majoritet stannar oftast inom familjen.
Du har rätt i att Japan har haft en ekonomisk kris då deras system byggde på att ekonomin hela tiden skulle växa. nu när man har börjat gå bort ifrån det och kompenserat med skatter och räknar med en åldrande befolkning så har ekonomin börjat stabiliserats.
faktum är att japan har börjat se en svag tillväxt igen. Den största krisen som dem hade var efter Fukushima då alla fick panik över kärnkraften som ändå inte kommer lämna några större bestående skador. Japanarna har levt i åratal i Nagasaki och Hiroshima utan problem där området var betydligt mer kontaminerat.

Nu påstår du något helt annat än vad jag sa. I allt högre grad är något helt annan än majoriteten, majoriteten av företag i Japan är såklart småföretag så majoriteten kommer alltid vara egenföretagare och familjeföretag. Fukushima påverkade ekonomin långt mindre än krisen under 90-talet för övrigt.

Permalänk
Avstängd

@Petterk: om du ser långsiktigt på hur Fukushima har påverkat japan och Tyskland för den delen är att dem Slutar eller använder mindre kärnkraft och istället använder mer kol och olja, som är dyrare och sämre för miljön.
Båda ländernas Industrier tar stor skada av bristen på billig el och drift avbrot pga brist på el.
Istället för att försöka bli världsledande på Kärnkraft som är framtiden så kommer dem hamna på efterkälken då deras industrier inte kan konkurrera vilket gör att det blir mindre pengar att spendera på att ställa om och det skapar en ond cirkel i ett själv skadebeteende som även Sverige lider av.

Edit, jag kan ge dig rätt, jag läste förmodligen fel i ditt tidigare inlägg om japan, men jag håller inte med dig om att 90 tals krisen är värre än fukushima, då effekterna av fukushima kommer vara kvar betydligt längre.
jag hoppade nog lite för mycket mellan inlägg.

i längden kommer japan att klara sig bättre än Tyskland och Sverige då landet fortfarande är Homogent och nationer som är homogena klarar sig bättre ur kriser.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Japan har inte löst något då allt är outsourcat till Malaysia, Kina o.s.v. i accelererande grad. Japanska industrier ägs av utländska investerare i allt högre grad och de investerar inte tillräckligt i sin egna ekonomi längre. De har haft ständig ekonomisk kris sedan 90-talet i Japan på någon nivå. 2018 hade de en BNP-tillväxt på 0,8 % medan Sverige låg på 2,3 %. I stort sett har Japan presterat dåligt sedan 92-93 och har aldrig haft någon riktig återhämtning.

För att förtydliga vad jag menar kan jag varmt rekommendera Peter Barakans dokumentärserier.
(Han är mig veterligen inte driven av någon särskild politisk agenda och han är även respekterad och ansedd i officiell Brittisk TV.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

För att förtydliga vad jag menar kan jag varmt rekommendera Peter Barakans dokumentärserier.
(Han är mig veterligen inte driven av någon särskild politisk agenda och han är även respekterad och ansedd i officiell Brittisk TV.).

Nej det kan du inte, han för inget argument för att Japan klarat sig mycket bättre för att de inte lyssnat på väst. Japan har givetvis lyssnat på IMF och sina västpartners.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej det kan du inte, han för inget argument för att Japan klarat sig mycket bättre för att de inte lyssnat på väst. Japan har givetvis lyssnat på IMF och sina västpartners.

Nå, jag respekterar din åsikt, jag är inte här för att försöka vinna över folk till "min sida" på ett forum, vad som intresserar mig är hur politik påverkar MIN och personer som står mig nära i det vardagliga livet inte siffror på ett papper.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Är det ingen som vill besvara ts frågeställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Är det ingen som vill besvara ts frågeställning?

Jag kan.

Priserna kommer gå upp på allt som importeras.

Omvärlden värderar ner Sverige och ärligt talat är det inte så svårt att förstå varför. Hög skuldsättning i det privata, stora underskott i det offentliga plus en enorm invandring med hög arbetslöshet. Och då är vi i den största högkonjunktur vi har haft, kommer bli trubbel när den är över.

Avslutar med två citat från senaste tiden
"Totalfallet i kronan liknar det man ser i länder där en statskupp ägt rum."

”Av de 140 valutor som handlas mot euron hade endast Haiti, Jamaica och Ghana valutor som gått sämre än den svenska kronan.”

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Nå, jag respekterar din åsikt, jag är inte här för att försöka vinna över folk till "min sida" på ett forum, vad som intresserar mig är hur politik påverkar MIN och personer som står mig nära i det vardagliga livet inte siffror på ett papper.

Du är inte medveten om att Yen varierat ungefär lika mycket som SEK i värde de senaste tio åren?

Japan är intressant, men de har massor med utmaningar som de inte har några bra svar för att möta. Det handlade om argument, inte åsikt. Just eftersom de saknar tillväxt och har svårt med investeringar i industrin så kommer Japanska företag bara få svårare att häva sig, även fast de flyttar produktion till låglöneländer. De är ingen motpol till globaliseringen i väst.

Permalänk
Medlem

@Recall: Kursen var uppe på 10,9* flera gånger i juni och juli 2001. Är inte något särskilt extraordinärt det handlar om för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Avslutar med två citat från senaste tiden
"Totalfallet i kronan liknar det man ser i länder där en statskupp ägt rum."

Så fullt rimligt att kronan faller alltså?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du är inte medveten om att Yen varierat ungefär lika mycket som SEK i värde de senaste tio åren?

Japan är intressant, men de har massor med utmaningar som de inte har några bra svar för att möta. Det handlade om argument, inte åsikt. Just eftersom de saknar tillväxt och har svårt med investeringar i industrin så kommer Japanska företag bara få svårare att häva sig, även fast de flyttar produktion till låglöneländer. De är ingen motpol till globaliseringen i väst.

Jo, visst finns det för och nackdelar, en annan nackdel just nu är ju att folk snabbt blir utbrända på många större arbetsplatser med nuvarande system, jag misstänker att detta också har att göra med att sjukdomar som vissa cancerformer och annat också har ökat i Japan till den grad att det börjar närma sig ett folkhälsoproblem vad jag hört från personer som jobbar som läkare (jämfört med Västeuropa).

Det finns så klart mycket som kan och borde förbättras även där.

Tyvärr tror jag dock inte att det perfekta systemet eller perfekta problemlösningar på detta vi snackar om här existerar i något större land (inte vad jag vet iaf).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mizzarrogh:

Det enda som inte ökar är lönen...

Jo klart lönerna också måste öka hur annars ska folk ha råd att köpa bananer om några år när de kostar 1miljon kr st

Riksbanken gick ut med att de kommer ha fortsatt negativ ränta och omvärlden reagerade på dessa idiotiska besluten.
Det ända Svensson reagerar på är att oljan ökar i pris vilket gör att bensinen kostar mer.

Men om det går såhär illa i en högkonjunktur och man valt att slösa istället för att spara hur tror ni då det går i en lågkonjunktur/finanskris?

EDIT: För att besvara TS borde väl vara ganska självklart att fattiga länder inte har råd att köpa lika mycket som de rika länderna.

Permalänk
Avstängd

@filbunke:

En stabil valuta är knuten till guld.

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat (invandringspolitik, integration o.l.)*

Tagit bort inlägg som fick tråden att spåra ur. Ta gärna en titt på SweClockers inställning till politiskt innehåll och diskussioner i forumet-artikeln så att vi slipper urspårning/trådlåsning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Jo klart lönerna också måste öka hur annars ska folk ha råd att köpa bananer om några år när de kostar 1miljon kr st

Riksbanken gick ut med att de kommer ha fortsatt negativ ränta och omvärlden reagerade på dessa idiotiska besluten.
Det ända Svensson reagerar på är att oljan ökar i pris vilket gör att bensinen kostar mer.

Men om det går såhär illa i en högkonjunktur och man valt att slösa istället för att spara hur tror ni då det går i en lågkonjunktur/finanskris?

EDIT: För att besvara TS borde väl vara ganska självklart att fattiga länder inte har råd att köpa lika mycket som de rika länderna.

Jag utgår från att man lär bli utan pension när den dagen kommer och får odla sin egen mat som de gjorde på Balkan under 90 talet... (De hade någon symbolisk pension, ungefär som svensk folkpension håller på att bli.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Hur elektronikpriser påverkas får man helt enkelt följa Euron och US dollarn, (fluktuationer HKD tex (om det förekommer) brukar ge ett bra index mot dessa om hur det ser ut för återförsäljare men man ser tillräckligt bra på enbart Euron i nuläget,) sedan får man jämföra Euro, dollar och GBP mot svenska kronan över tid så ser man ett indexvärde på hur mycket det skiljer, följer man dem någon månad så ser man var de ligger och ett index på differens mot svenska kronan över tid; dvs tex Euron kommer inte att sjunka i egentlig mening som det ser ut nu (Jag har följt den i flera år år mot kronan och det verkar stämma, fram till förra året var det annorlunda, då var de mer korresponderande, men det finns fortfarande litet pengar att spara på att pejla in rätt tidpunkt om man handlar utrikes.).

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Vi har ju en riksbankschef som struntar i kronas värde. Hans enda mål är att ha inflationen på 2%, samtidigt som våra sparade pengar blir värdelösa utan ränta, och stora delar av folket skuldsätts upp över ören i bostadslån. Vad tror han/riksdag/regering att allt det här leder till? Vem hålls ansvarig? Får vi se fängelsestraff för dom ansvariga? (nej... bara fallskärmar, avgångsvederlag, och trygg pension)

Permalänk
Medlem

Kronan har tappat kring 10% / år mot dollarn så allt annat lika så bör även elektronikpriserna öka med 10% mer per år i landet jämfört med omvärlden.

Folk glömmer gärna att sedan de senast köpte ett grafikkort eller processor för 5 år sedan så är kronan värd 50% mindre men man gnäller gärna på Intel och Nvidia som höjt priserna utan att jämföra priserna i dollar, och för åtminstone processorerna har de rekommendera priserna (åtminstone tills Intels stora brist) följt inflationen i stora drag.

Vad man kan göra för att "säkra" sig mot kronfallet är att investera i EUR eller USD, antingen i räntor eller aktier då det ger en extra boost. Givetvis finns det ju en risk i dessa investeringar, om kronans värde går upp igen så tappar de i värde, men dit är det långt i detta skede med tanke på vad som skrivs i internationell finansmedia om kronan. Tror inte på en ändring innan Ingves är uppe för omval igen vilket väl är runt 5 år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ibymafayhas:

Kronan har tappat kring 10% / år mot dollarn så allt annat lika så bör även elektronikpriserna öka med 10% mer per år i landet jämfört med omvärlden.

Folk glömmer gärna att sedan de senast köpte ett grafikkort eller processor för 5 år sedan så är kronan värd 50% mindre men man gnäller gärna på Intel och Nvidia som höjt priserna utan att jämföra priserna i dollar, och för åtminstone processorerna har de rekommendera priserna (åtminstone tills Intels stora brist) följt inflationen i stora drag.

Vad man kan göra för att "säkra" sig mot kronfallet är att investera i EUR eller USD, antingen i räntor eller aktier då det ger en extra boost. Givetvis finns det ju en risk i dessa investeringar, om kronans värde går upp igen så tappar de i värde, men dit är det långt i detta skede med tanke på vad som skrivs i internationell finansmedia om kronan. Tror inte på en ändring innan Ingves är uppe för omval igen vilket väl är runt 5 år.

Bra inlägg!
Och det där sista om man ska investera i en annan valuta är jag fundersam på. För kronan kan gå upp igen.
Egentligen borde folk lyssna mer på vad våra politiker och riksband säger, de har varit otroligt tydliga med att de inte prioriterar kronans värde. Riksbanken har som sagt inflationsmål inte svenska kronans värde. Under partiledardebatten som var för någon vecka sedan, minns jag inte en politiker från de 8 partier ens nämna kronan. Vilket i ett val kring EU samarbete och framtida Euro borde ha varit självklart.
Så alla vi som mig som nu har förlorat en hel del pengar har egentligen oss själva att skylla att vi inte tidigare bytte valuta.
*edit*
Vanligt folk som du skrev. Vi klagar på allt allt blir så dyrt, cpuer, grafikkort, mobiltelefoner, VR-headset, drönare, lägenheter och hus, bensin o.s.v Där alla dessa överallt i världen har blivit dyrare. Men att vår svenska krona har sjunkit, ja det är fullkomligt ointressant och ej vårt problem.