Fredagspanelen 175: Intel Project Athena, Valve Index och AMD firar 50 år

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 175: Intel Project Athena, Valve Index och AMD firar 50 år

Jacob och Jonas säger farväl till studion i den sista Fredagspanelen innan kontorsflytten. På agendan står annars Intels tillverkningstekniska planer och Valves nya VR-headset Index.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att Intels Xe skulle kommit ut till konsumenter/spel. En "Player 3 has entered the game" inom grafikkortsbranschen hade varit väldigt trevligt för oss. Men men... det kanske är mer lönsamt att göra till datacenter. Å andra sidan kanske steget till den breda konsumentmarknaden därifrån inte är så långt? Håller tummarna

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Alotiat:

Hade hoppats på att Intels Xe skulle kommit ut till konsumenter/spel. En "Player 3 has entered the game" inom grafikkortsbranschen hade varit väldigt trevligt för oss. Men men... det kanske är mer lönsamt att göra till datacenter. Å andra sidan kanske steget till den breda konsumentmarknaden därifrån inte är så långt? Håller tummarna

Intel Xe kommer till konsument också! Däremot har de bara offentliggjort just ray tracing-biten för datacenter.

Permalänk
Medlem

Invändning/Korrektion.
Intel ligger INTE jämsides med TSMC. Apple släppte 7 nm chip i sina Iphones 3:e kvartalet 2018 vilket motsvarar = intels 10nm i transistordensitet.

Således ligger Intel idag ca: 1 år efter i tillverkningsprocess. I vart fall vad gäller transistordensitet.

TSMC har dessutom precis börjat med riskproduktion av 5 nm, vilket torde motsvara Intels 7 nm?
https://fuse.wikichip.org/news/2207/tsmc-starts-5-nanometer-r...

Räkna med ca drygt: 1 år innan dessa dyker upp i nån form av produkt. Antagligen Apples senaste mobilchip.
Det är inte otroligt att gissa att avståndet mellan Intel och Pure Foundries kommer bli än större än vad det är nu.

OBS! klockfrekvens är en annan sak. Så för oss här på Sweclockers som i första hand vill ha prestanda, no matter what, så är väl inte allt becksvart. Samtidigt måste man inse hur pytteliten marknaden är för såna som oss här för ett företag som Intel.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Fortfarande så var källaren den mysigaste stället ni hade.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Intel Xe kommer till konsument också! Däremot har de bara offentliggjort just ray tracing-biten för datacenter.

Nice! Ska bli spännande att se massvis med tester! Gärna Intel vs Nvidia, Intel vs AMD och AMD vs Nvidia. Oj det blev ju 3 gånger fler tester. Aja, ni har ju hela helgen på er

Permalänk
Medlem

finns det ingen penna jag kan bryta på mitten?
@Jacob skrattar så jag viker mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag hade valet att titta på Fredagspanelen eller första perioden i ishockey matchen mellan Sverige och Tjeckien, det var inte lätt val men det blev fredagspanelen och jag ångrar inte beslutet eftersom ni var bättre än vad Tre Kronor var i första perioden.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

@Jacob @JonasT

Meet and Geek Östersund som placeholder betyder det att det blir av och när ?

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Fyllekryssningar på norgekusten confirmed

Permalänk
Medlem

Och uppe på Hardangervidda väster om Oslo finns en lämplig hytte för Meet & Geek

Visa signatur

janee

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av jacozz:

Invändning/Korrektion.
Intel ligger INTE jämsides med TSMC. Apple släppte 7 nm chip i sina Iphones 3:e kvartalet 2018 vilket motsvarar = intels 10nm i transistordensitet.

Således ligger Intel idag ca: 1 år efter i tillverkningsprocess. I vart fall vad gäller transistordensitet.

TSMC har dessutom precis börjat med riskproduktion av 5 nm, vilket torde motsvara Intels 7 nm?
https://fuse.wikichip.org/news/2207/tsmc-starts-5-nanometer-r...

Räkna med ca drygt: 1 år innan dessa dyker upp i nån form av produkt. Antagligen Apples senaste mobilchip.
Det är inte otroligt att gissa att avståndet mellan Intel och Pure Foundries kommer bli än större än vad det är nu.

OBS! klockfrekvens är en annan sak. Så för oss här på Sweclockers som i första hand vill ha prestanda, no matter what, så är väl inte allt becksvart. Samtidigt måste man inse hur pytteliten marknaden är för såna som oss här för ett företag som Intel.

Nu minns jag inte exakta formuleringar från vår sida, men andemeningen var att Intel vänta lägga sig ungefär jämsides TSMC:s 7 nanometer sett till densitet när de väl släpper produkter (Ice Lake) på 10 nanometer. Vi säger ju även att Intel faktiskt blev omkörd av TSMC förra året när Apple och Huawei lanserade sina systemkretsar på 7 nanometer och att det var otänkbart för bara några år sedan.

Intel säger även att deras 7 nanometer går upp mot TSMC:s kommande 5 nanometer och av dessa två pekar allt mot att TSMC bli först igen.

► Nyhet: Intel avslöjar tillverkningstekniska planer – 7 nanometer redo till år 2021

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Jonas79:

@Jacob @JonasT

Meet and Geek Östersund som placeholder betyder det att det blir av och när ?

När får jag lov att återkomma med inom kort, men kan i alla fall bekräfta att det blir av! De städer/regioner som är markerade är platser som vi planerar åka till och snart har vi en officiell roadmap om detta på sajten också.

Skrivet av str8forthakill:

Fyllekryssningar på norgekusten confirmed

https://i.imgur.com/TX9k9qk.png

Ha! Jag försöker få med mina kollegor på att vi ska ha Meet & Geek på en kryssning, men möts varje gång av kompakt motstånd, negativa kommentarer som "det låter som en asdålig idé" och ångestfyllda blickar. @JonasT @emilakered

Skrivet av janee:

Och uppe på Hardangervidda väster om Oslo finns en lämplig hytte för Meet & Geek
https://i.imgur.com/FG19htr.png

Det såg ju inte alls fel ut. Tanken har slagit mig att nån sommar köra en sammankomst utomhus och typ grilla. Givetvis helst nära vatten!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Relik 📜

Det blir ingen kryssning @Jacob. Nej.

Däremot! Är av någon anledning sugen på att köra en FinClockers i Helsingfors.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

@emilakered:
Det går kryssningsfartyg till Helsingfors!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av str8forthakill:

Fyllekryssningar på norgekusten confirmed

https://i.imgur.com/TX9k9qk.png

Meet and Geek: Hurtigruten! Let's make it happen!

Permalänk
Benchmaskin 🍞

@jacob Ingen kryssning!

Permalänk
Medlem

Jag röstar för Kryssning.

Meet and Geek låter grymt roligt.

Finlands kryssning har väll alla varit på eller Ålands kryssning för att det är prisvärt.

Hurtigrutten är lyxkryssningsklass i jämförelse.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Blir det inget idag pga flytten?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av arowe17:

Blir det inget idag pga flytten?

Det blir ett litet uppehåll nu när vi precis flyttat. Nästa vecka kan du dock se fram emot massa reportage med allt gottigt från Computex!

Permalänk
Medlem

@JonasT: 🥳

Visa signatur

HTPC