Chrome OS får stöd för att köra Linuxdistributioner inifrån systemet

Permalänk
Melding Plague

Chrome OS får stöd för att köra Linuxdistributioner inifrån systemet

Under Google I/O visas en ny version av Chrome OS där det nu blir möjligt att köra Linuxdistributioner inifrån systemet, utan behov av separat installation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Finns det någon möjlighet att slänga ut Chrome OS helt och hållet, och enbart köra Linux istället? Dvs inte parallellt och heller inte dualboot.

Chrome OS är lika önskvärt som klamydia för min del.

Dold text
Stavning
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Intressant teknik men när jag försöker mig på någon linux grej så slutar det alltid att jag fräsandes fastnar i terminalen. Klarar endast grafiska guin trots många försök

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@backfeed: ja det går. Jag har själv inte testat på det eftersom jag aldrig ägt en Chromebook privat, bara testat i jobbet, men visst går det. Processen kan vara något omständlig, och det är inte alltid alla egenskaper som fungerar fullt ut (drivruntiner för touchpad exempelvis), men jag skulle tro att stödet är bättre ju mer populär Chromebooken du valt är.

Exempel: https://askubuntu.com/questions/356243/true-ubuntu-on-chromeb...
Exempel: https://itsfoss.com/install-linux-chromebook/

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Inaktiv

Så Google följer alltså Microsoft med att kunna köra Linux inifrån sitt OS. Microsoft kör ju med WSL och kommer nu i WSL 2 att inkludera hela Linux kärnan samt kunna köra olika distar som man kan installera via Microsoft Store.

Permalänk
Avstängd

Trevligt! 👍

Aldrig haft en Chromebook, men kände att jag nu genast blev sugen på en!

Permalänk
Inaktiv

Det här är ett smart sätt angripa Microsofts desktop-monopol på. Man har ett grundläggande OS som bygger på webben och som är lätt underhålla. Perfekt för många användare. Om man vill kan man sedan kan man ladda någon Linux-dist vilket håller proffsen nöjda. Man tvingar inte på någon underhållskostnaden hos Windows samtidigt som man inte heller tvingar på någon en viss av alla dessa Linux-distar.

Operativet kör inte browsern, browsern kör operativet. Vad var det Microsoft en gång sa som att en browser måste vara en del av operativet?

Permalänk
Medlem

Jag har länge viljat ha en lätt relativt billig fläktlös laptop som kör Linux ... men finns det någon sådan maskin där det går att uppgradera lagringsutrymmet? De här brukar väl ha högst 32 GB fastlött på moderkortet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Intressant teknik men när jag försöker mig på någon linux grej så slutar det alltid att jag fräsandes fastnar i terminalen. Klarar endast grafiska guin trots många försök

Skickades från m.sweclockers.com

I moderna distros så behöver du terminalen ibland, bara för att det är enklare och snabbare att kopiera och klistra in från nätet.
Testa Manjaro gnome om du verkligen hatar terminalen, där finns ingen anledning någonsin att använda terminalen annat än till att leka.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

I fjol gjorde Google det möjligt att köra Linuxdistributioner som Ubuntu, Debian och Kali Linux ovanpå Chrome OS genom funktionen Crouton

Det har ju funnits betydligt längre än så. Jag köpte min Chromebook för 5 år sen och körde crouton med Ubuntu från början i princip.

Skrivet av anon214822:

Operativet kör inte browsern, browsern kör operativet. Vad var det Microsoft en gång sa som att en browser måste vara en del av operativet?

Du har nog missförstått. Det är en linux-dist som heter ChromeOS. Som principiellt GUI används applikationen Chrome som också råkar vara webbläsaren. Microsofts "Active Desktop" i Windows 98 påminner väl lite långsökt om ett försök att göra något liknande. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Chrome_OS

Skrivet av Findecanor:

Jag har länge viljat ha en lätt relativt billig fläktlös laptop som kör Linux ... men finns det någon sådan maskin där det går att uppgradera lagringsutrymmet? De här brukar väl ha högst 32 GB fastlött på moderkortet.

På den varianten jag har (Acer C720P) sitter det en M2-disk fastskruvad inuti chassit. Den går mycket väl att byta till något större.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av R!sc:

Du har nog missförstått. Det är en linux-dist som heter ChromeOS. Som principiellt GUI används applikationen Chrome som också råkar vara webbläsaren. Microsofts "Active Desktop" i Windows 98 påminner väl lite långsökt om ett försök att göra något liknande. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Chrome_OS

Vad jag försöker säga är att så fort Chrome OS går utanför att bara köra Chrome browser, så är man bara en Linux-dist bland andra, med alla val som det innebär. Google hade kunnat försöka etablera Chrome OS som dominerande de facto standard-dist för att äntligen få ordning på den så förbannat fraktionaliserade dist-marknaden men det hade nog inte gått. Då löser man det genom att i stället agera värd för i princip vilken annan Linux-dist som helst. I förlängningen kan man vara värd för andra OS som inte är Linux-distar, typ Fuchsia eller Windows.

Gliringen mot Microsoft går naturligtvis tillbaka till den tiden när man i antitrust-domstolen hävdade att Internet Explorer var en absolut nödvändig del av Windows OS.

Måste vara demoraliserande att jobba med Windows OS när Microsoft aldrig tycks kunna bestämma sig för hur ett desktop-OS skall se ut eller vara uppbyggt. Skall det vara touch-baserat eller inte? Skall det kanske inkludera en egen liten Linux-kärna? Snurrandet bara fortsätter, nu har dom hållit på i 38 år (MS-DOS lanserades '81). Skall Microsoft hålla på i 50 år innan dom upptäcker att det hade varit bättre om dom gjort som alla andra, dvs. använt Unix (lanserat '73).

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@backfeed: ja det går. Jag har själv inte testat på det eftersom jag aldrig ägt en Chromebook privat, bara testat i jobbet, men visst går det. Processen kan vara något omständlig, och det är inte alltid alla egenskaper som fungerar fullt ut (drivruntiner för touchpad exempelvis), men jag skulle tro att stödet är bättre ju mer populär Chromebooken du valt är.

Exempel: https://askubuntu.com/questions/356243/true-ubuntu-on-chromeb...
Exempel: https://itsfoss.com/install-linux-chromebook/

Ok, tackar. Uppenbarligen vill Google verkligen inte att man ska göra det (vilket gör det ännu mer intressant för min del), men då ska man förstås orka bråka med det också. 😕

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@anon214822: Microsoft lanserade Xenix 1981 också och arbetade med det flera år innan de övergav det (gav det till SCO).