Farliga rekommendationer om ESD sprids till datorbyggare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Finns mycket okinskap om ESD. Det värsta är när folk "lärt" sig fel och extra envist säger emot. Specialaren är att sätta ner en öppnad dator på bordet, gå och jorda sig (byta potential jämfört datorn) och sedan komma och ta direkt i en komponent som ska monteras ur. Då blir potentialutjämningen plötslig och rätt igenom en minneskapsel eller något. Det hade varit bättre att inte jorda sig utan bara grabba tag i komponenten på en gång medan man fortfarande delade potential med chassit.

Många fattar inte att ESD-påsar är precis lagom strömförande för en säker potential utjämning, och att alla komponenter om de är korrekt monterade i en dator är jordade med lagom resistans mot chassi. Så om man har kontakt med chassiet medan man jobbar och alltid lägger komponenter i ESD-påsar så har man tryggat sig en del redan där. Tar man upp en ESD-påse med ett RAM-minne så är potentialen utjämnad innan man öppnat påsen och tagit i minnet.

Det är det som är det fina med trådar som denna.
Att lära ut kunskap.

För 20år sen sprang jag själv som en idiot o tappade elementet

Jag visste ju inte bättre, läste att man ska göra så, klart man gör så då.
Precis som du skriver, är det ren lögn, bara för att en okunnig skrev i en tråd att man skulle göra så.

Idag kan jag skratta åt det!

Som sagt, bra att frågan kommer upp lite då o då! Så att alla nybyggare gör rätt från början.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Alla som inte drabbats av ESD. Har ni någon gång fått en DOA eller haft otur med att en komponent börjat krångla inom något år? Då är risken stor att det är ESD-fel. Alla komponenter är testade innan leverans. Och om inget fysiskt hänt med dem innan de hamnat i en dator så är det nästan uteslutande ESD som dödat dem ifall de är DOA. Jag jobbade under flera år med datorreparationer och bytte tusentals komponenter om året. DOA på RAM-minnen, moderkort osv finns i princip inte vid korrekt hantering. Det är mycket ovanligt.

@skog1s Samma här, element och diskbänk mellan varje komponent nästan. Men då var det mystiskt nog lägre kvalitet på moderkort och RAM-minnen när man var nybörjare.

Permalänk

Visst att det inte gör nån nytta att ansluta sig direkt till jord eftersom spänningsskilladen mellan datorn och datorbyggaren + skyddsjorden fortfarande inte har neutraliserats, men frågan är om datorn bör vara ansluten till jord genom att ha strömkabeln till nätagget i medans man bygger.

Om jag står och bygger en dator i nån timme och är ansluten till chassit med ESD-armbandet, så kommer jag och datorn alltid ha samma potential, men kan inte jag och datorn tillsammans långsamt bygga upp en spänningsskillnad jämfört med skyddsjorden, som sen kraftigt urladdas när jag sen är klar och kopplar i sladden?

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hipstergamer:

Om jag står och bygger en dator i nån timme och är ansluten till chassit med ESD-armbandet, så kommer jag och datorn alltid ha samma potential, men kan inte jag och datorn tillsammans långsamt bygga upp en spänningsskillnad jämfört med skyddsjorden, som sen kraftigt urladdas när jag sen är klar och kopplar i sladden?

Gör det något isåfall, är frågan? Strömmen kommer ju att gå fram chassit, genom nätaggets jordledare, och sen vidare ut genom väggen. Det blir väl aldrig någon ström genom någon komponent?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av FatherOfThree:

Du kunde gärna ha citerat Ozzed,
så att även vi vanliga dödliga får veta vad ni (tydligen väldigt sällan) är överens om!

Fixat i orginal posten

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Om du ändrar strömförande till ledande, så är vi överens.

Tack. Inte helt med på varför jag skrev så. Ibland blir det väl så när man går in i förklara-mode. Du borde påpekat min särskrivning med btw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

@Ozzed
Du och jag har väääldigt olika åsikter om nästan allt i allmänhet och företagsekonomi i synnerhet. Men här är jag fasen helt på din sida! När jag och Ozzed delar åsikt, då jäklar vet man att det inte finns några tvivel om vad som gäller!

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att man kan vara överens om något Men måste även säga att även om vi har mycket olika åsikter om det mesta så är det alltid trevligt att diskutera med dig då du håller god ton i debatten och det är tyvärr lite av en bristvara idag, så det skall du ha massor av cred för!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Gör det något isåfall, är frågan? Strömmen kommer ju att gå fram chassit, genom nätaggets jordledare, och sen vidare ut genom väggen. Det blir väl aldrig någon ström genom någon komponent?

Över/Under-laddningen bör väl ha spritt ut sig överallt i datorn medans jag bygger, då även i komponenter, och när jag kopplar i sladden så går den inte nödvändigtvis genom komponenterna, men den bör fortfarande "rusa" till/från dem. Frågan är om den utspridda strömmen är stor nog att göra nån skillnad då det mesta bör vara i chassit.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Visst att det inte gör nån nytta att ansluta sig direkt till jord eftersom spänningsskilladen mellan datorn och datorbyggaren + skyddsjorden fortfarande inte har neutraliserats, men frågan är om datorn bör vara ansluten till jord genom att ha strömkabeln till nätagget i medans man bygger.

Om jag står och bygger en dator i nån timme och är ansluten till chassit med ESD-armbandet, så kommer jag och datorn alltid ha samma potential, men kan inte jag och datorn tillsammans långsamt bygga upp en spänningsskillnad jämfört med skyddsjorden, som sen kraftigt urladdas när jag sen är klar och kopplar i sladden?

Jo men så länge du och din dator är potentialutjämnade så spelar det ingen roll. När du kopplar i den sedan så är det via kontakten eller chassit som komponenternas kontakt med omvärlden sker. Och då är det också via motstånd som långsamt jämnar ut potentialen. Det är byggt för att tåla potentialskillnad på jord-pinnen vid ikoppling.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Haha jag fick själv lära mig som du 😁. Gick över hela rummet o rörde elementet, gick tillbaka o fixade datorn.

Skrivet av skog1s:

Det är det som är det fina med trådar som denna.
Att lära ut kunskap.

För 20år sen sprang jag själv som en idiot o tappade elementet

Jag visste ju inte bättre, läste att man ska göra så, klart man gör så då.
Precis som du skriver, är det ren lögn, bara för att en okunnig skrev i en tråd att man skulle göra så.

Idag kan jag skratta åt det!

Som sagt, bra att frågan kommer upp lite då o då! Så att alla nybyggare gör rätt från början.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem

Att inte skydda sig mot statiska urladdningar är bara dumt och ren lathet. Ett godkänt armband för en femtiolapp kan spara många timmars felsökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Kul att man kan vara överens om något Men måste även säga att även om vi har mycket olika åsikter om det mesta så är det alltid trevligt att diskutera med dig då du håller god ton i debatten och det är tyvärr lite av en bristvara idag, så det skall du ha massor av cred för!

Det är bara och lyfta på hatten och säga tack det samma!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Har mekat i hur många datorer som helst,utan något förstört.
Kör elementvarianten.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Vänta här nu! Jag brukar ta i kranen och sen koppla in ESD bandet till elementet. Allt jag har gjort är fel?!

Permalänk
Hedersmedlem

Har bränt en ljudutgång på mitt nuvarande moderkort pga urladdning genom hörlurarna som var direkt inkopplade. Kände stöten i örat. Lyckligtvis har man flera som kan konfigureras om men.. ESD är ingen lek.

Skrivet av Mange43:

Har mekat i hur många datorer som helst,utan något förstört.
Kör elementvarianten.

Jag brukar gå mot rött med näsan i mobilen, har aldrig blivit överkörd.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@Aka_The_Barf: För att elverksjorden är ansluten med en jättelång (högomig) sladd till din understation och om någon i samma byggnad eller bostadsområde skulle råka göra kortslutning mot jord, kan jorden hoppa upp till 200-250 volt innan delinkventens säkring går.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: "kan inte jag och datorn tillsammans långsamt bygga upp en spänningsskillnad jämfört med skyddsjorden, som sen kraftigt urladdas när jag sen är klar och kopplar i sladden?" Jo det kan ni, men vad spelar det för roll? Det har smällt förut i ditt vägguttag. Det blir laddningen i ditt datorchassi som leds ut på skyddsjorden. Det är fullständigt ointressant.

Permalänk
Medlem

@hipstergamer: "Över/Under-laddningen bör väl ha spritt ut sig överallt i datorn" Datorn är en försluten (nåja) plåtlåda. Det är en Fardays bur. Där inuti kan ingen laddning finnas.

Permalänk
Medlem

@jehuty: "koppla in ESD bandet till elementet." Du kan ha haft tur, eller tillräckligt hög luftfuktighet, eller inte ha textilier som laddar upp sig. Du bör till exempel inte ha kläder i ebonit och sen gå och gnida dig mot katter.

Permalänk
Medlem

Jag har använt "ta på metall" sedan -95, utan att reflektera över att det kan vara fel. Med i snitt 3 simuleringsdatorer byggda per år sedan 2004 utan fel så är min anekdotiska bevisföring stark i detta fall

Mina tankar kring detta:

Statisk laddning bör avta med tid och gå mot jordpotentialen.

Vilken potential kan man förvänta sig att datorkomponenter har? Om de är relativt nära jordpotentialen så är det ju rimligt att själv försöka nå jordpotentialen?

Stationära metallobjekt bör väl vara bra att ta på i så fall?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tack. Inte helt med på varför jag skrev så. Ibland blir det väl så när man går in i förklara-mode. Du borde påpekat min särskrivning med btw.

Jag tror nog vi även är överens om att sär skrivning
inte innebär några tydliga nackdelar i ESD hänseende.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@skog1s: "Att ta i elementet i 10 sec, är allt annat än just potentialutjämning!" Jodå. Mot elementet, men inte mot datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Personligen tycker jag farorna kring ESD ofta känns rätt överdrivna.

Förmodligen men tror ingen orkar riskera något när man ska bygga en dator för 30 papp. Känns rätt dumt att inte vara lite på den säkra sidan och tappa 2 sekunder i ens liv.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Rör du din dator utan ESD armband och el-ingenjörsutbildning samt godkännande från minst 3 myndigheter (eg. skattemyndigheten) och IAEA så kommer din dator sätta av en nukleär vinter och din mormors grannes före detta snigel känna sig milt obekväm... /s

ESD verkar men ofta varken syns eller känns inte och oftast tror jag att komponenterna överlever sin användbarhets livstid oavsett men att ibland så har en del tur och andra otur och sakerna går sönder, så det är bättre att vara lite försiktig med sina prylar.

Permalänk
Inaktiv

Jag använder mycket programvaror riktiga emot ett visst land där de stämmer oftare än vad gemene man byter karlsonger. I vilket fall står det typ överallt i manualerna att felaktig användning kan orsaka allvarliga skador eller dödsfall.
Samma sak gäller självklart esd på hårdvara. Om man får ett esd fel i ett ramminne så kan detta skapa ett fel i någon fil som sedan används i styrsystem och kan orsaka en allvarlig olycka.

Min poäng är att det är farligt att inte hantera esd risker rätt, dels göra livsfarliga saker för att skydda sig men även vad korrupt data kan orsaka.

De som enbart pratar om hårdvarukostnad för esd fel, ja det är personer som själva inte anser det de gör vid datorn har något värde då de själva räknar det som 0kr i förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Har mekat i hur många datorer som helst,utan något förstört.
Kör elementvarianten.

Definiera förstört.
ESD skada betyder inte nödvändigtvis att det genast slutar fungera.
Det kan bli sämre prestanda, krascher som visar sig längre fram, eller till slut inte fungera längre alls.
Det finns vetenskap som kan förklara hur detta fungerar. Snälla var inte en "denier".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk

Så är rekommendationen att inte använda ESD-armbandet med skyddsjorden? Från Electrostatic Discharge Association's hemsida "Typically, wrist straps are the primary means of grounding personnel. When properly worn and connected to ground, a wrist strap keeps the person wearing it near ground potential.". Det sitter som tidigare nämnt en resistans i kabeln ifall att skyddsjorden fallerar, dock är ju varje jordad apparat i huset direktkopplad till skyddsjorden ändå så är ju inte nämnvärt värre än att ta i en dator som är inkopplad i ett jordat uttag. Jag förstår heller inte riktigt "... ansluta sig själva till eluttagets skyddsjord, vilket i sig inte ger något skydd mot urladdningar" missar jag någon kontext här eller? Om skyddsjorden fungerar ser den ju till att varje sak som är kopplad mot den har samma potential vilket förhindrar urladdningar, skyddsjorden ser ju i alla fall till att du inte ligger på en högre potential (om man antar att skyddsjorden har koppling mot jord).

Visa signatur

Kalas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Har mekat i hur många datorer som helst,utan något förstört.
Kör elementvarianten.

Elementvarianten är bara en dum myt.
Har du fått blåskärm nån gång? Förstört behöver inte betyda att det inte startar, kan komma många år senare p g a typ brända kretsbanor/ledare/

Skrivet av jehuty:

Vänta här nu! Jag brukar ta i kranen och sen koppla in ESD bandet till elementet. Allt jag har gjort är fel?!

Japp

Läs mer här Lite utveckling om element, då det verkar vara poppis

Skrivet av JörgenS:

@jehuty: "koppla in ESD bandet till elementet." Du kan ha haft tur, eller tillräckligt hög luftfuktighet, eller inte ha textilier som laddar upp sig. Du bör till exempel inte ha kläder i ebonit och sen gå och gnida dig mot katter.

Bra svar!

Men använd gärna "Citera flera" istället för @ och " så får du med allt i ett, när det gäller många svar på rad.
Typ så här.

Skrivet av JörgenS:

@skog1s:"Att ta i elementet i 10 sec, är allt annat än just potentialutjämning!" Jodå. Mot elementet, men inte mot datorn.

Om du nu hade citerat, hade alla kunnat läsa, att det vart det jag gjorde för 20 år sen
Nu drar du bara ut enstaka meningar med " och det blir lite fel

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naque:

Jag har lärt mig att det handlar om potentialskillnad precis som artikeln beskriver, blev jävla osäker när jag såg denna från Linus tech tips. https://youtu.be/zkiIW0Twj3U?t=145

Skrivet av El1min4tor:

Tänkte direkt på det klippet också. Anthony som jag annars alltid har väldigt mycket respekt för. Den mest kompetenta i gänget känns det som.

jag kommenterade om det det första jag gjorde..

https://www.youtube.com/watch?v=zkiIW0Twj3U&lc=UgxgVG1HModrYG...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znyggisen:

Så är rekommendationen att inte använda ESD-armbandet med skyddsjorden? Från Electrostatic Discharge Association's hemsida "Typically, wrist straps are the primary means of grounding personnel. When properly worn and connected to ground, a wrist strap keeps the person wearing it near ground potential.". Det sitter som tidigare nämnt en resistans i kabeln ifall att skyddsjorden fallerar, dock är ju varje jordad apparat i huset direktkopplad till skyddsjorden ändå så är ju inte nämnvärt värre än att ta i en dator som är inkopplad i ett jordat uttag. Jag förstår heller inte riktigt "... ansluta sig själva till eluttagets skyddsjord, vilket i sig inte ger något skydd mot urladdningar" missar jag någon kontext här eller? Om skyddsjorden fungerar ser den ju till att varje sak som är kopplad mot den har samma potential vilket förhindrar urladdningar, skyddsjorden ser ju i alla fall till att du inte ligger på en högre potential (om man antar att skyddsjorden har koppling mot jord).

Ja det handlar om kontexten och om terminologin som används och det är nog vad som skapar alla missuppfattningar bland de som inte har koll på ellära. Att "jorda" handlar om att ansluta till en gemensam referenspunkt, i praktiken att potentialutjämna. Det är INTE samma sak som att ansluta skyddsjord i till exempel ett bostadshus.

Det finns markjord/skyddsjord, chassijord, jordplan på kretskort och så vidare. Detta är olika referenspunkter och kallas alla för jord, beroende på i vilken kontext ordet används. Skapar dock massvis av förvirring om man inte känner till detta.