AMD Ryzen 3000-serien med 16 kärnor i upp till 4,2 GHz hittar ut på webben

Permalänk
Medlem

Ser fram emot test av Sweclockers och tar beslut då om min nästa dator blir AMD eller Intel. Kommer bli intressant att se vad AMD har fått fram med Ryzen 3000 serien.
För mig kommer 8 kärnor bli fullt tillräckligt, gör inget som behöver mer kärnor än så nu och ser inte att jag kommer göra det de närmaste 2-4 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Behöver nytt MB eller PSU då mitt grafikkort kraschar.

Väntar otåligt på om det blir Ryzen 3000 eller en 9700k. Hoppas att AMD fixar ICP så att den ligger runt Intel CPU.

Ryzen 2700X ligger runt Intel CPU dock inte 9000 seriens. Däremot kan du ställa en 2700X mot en 8700K och se att skillnaden inte är speciellt stor gällande ICP. Hittade en artikel som jämförde lite CPUer: https://www.techspot.com/article/1616-4ghz-ryzen-2nd-gen-vs-c...

AMD:
2700X
2600X
1800X
1600X
Intel:
8700K
8600K

Skillnader fanns där Intel var något lite bättre i vissa spel men inte överdrivet och inga utklassningar medan AMDs CPUer vann i mer arbetsrelaterade applikationer. Avslutningvis skriver dom "In terms of IPC performance, AMD has certainly closed the gap. The improved cache latency has also really helped and there are several benefits to buying a second-gen Ryzen CPU over a Coffee Lake CPU, so it's going to be exciting to watch the battle unfold in 2018 and beyond."

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZalZeRoz:

Ryzen 2700X ligger runt Intel CPU dock inte 9000 seriens. Däremot kan du ställa en 2700X mot en 8700K och se att skillnaden inte är speciellt stor gällande ICP. Hittade en artikel som jämförde lite CPUer: https://www.techspot.com/article/1616-4ghz-ryzen-2nd-gen-vs-c...

AMD:
2700X
2600X
1800X
1600X
Intel:
8700K
8600K

Skillnader fanns där Intel var något lite bättre i vissa spel men inte överdrivet och inga utklassningar medan AMDs CPUer vann i mer arbetsrelaterade applikationer. Avslutningvis skriver dom "In terms of IPC performance, AMD has certainly closed the gap. The improved cache latency has also really helped and there are several benefits to buying a second-gen Ryzen CPU over a Coffee Lake CPU, so it's going to be exciting to watch the battle unfold in 2018 and beyond."

@ZalZeRoz

Det är bättre om du kollar SweClockers tester istället.

2700x har ungefär samma spelprestanda som en i7 6700k när inte grafikkortet sätter stopp.

https://www.sweclockers.com/test/25500-amd-ryzen-7-2700x-och-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@sweisdapro: Fast i inget av spelen du nämner är en 2700x snabbare än en 8700k så det är väl bättre exempel på att frekvens fotfarande är viktigare. Även lägsta fps är bättre med en 8700k särskilt i AC spelen. 2600x är ju betydligt mer prisvärd som spel processor än en 2700x då skillnaden är i stort sett noll i spel samanhang.

Har jag heller aldrig hävdat, jag svarade på någon som skrev att "dagen spelmotorer inte kan använda fler än 8 kärnor", alla spelen jag listade gör det. Något annat har jag inte gett mig in på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Skrivet av ZalZeRoz:

Ryzen 2700X ligger runt Intel CPU dock inte 9000 seriens. Däremot kan du ställa en 2700X mot en 8700K och se att skillnaden inte är speciellt stor gällande ICP. Hittade en artikel som jämförde lite CPUer: https://www.techspot.com/article/1616-4ghz-ryzen-2nd-gen-vs-c...

AMD:
2700X
2600X
1800X
1600X
Intel:
8700K
8600K

Skillnader fanns där Intel var något lite bättre i vissa spel men inte överdrivet och inga utklassningar medan AMDs CPUer vann i mer arbetsrelaterade applikationer. Avslutningvis skriver dom "In terms of IPC performance, AMD has certainly closed the gap. The improved cache latency has also really helped and there are several benefits to buying a second-gen Ryzen CPU over a Coffee Lake CPU, so it's going to be exciting to watch the battle unfold in 2018 and beyond."

En 9700K är 40-50FPS bättre än 2700x, jag köper en dator och den ska hålla länge. Om 3000 är ca 10FPS mindre än 9700k så blir det 3000. Bara för mer cores och vilket kan vara bra om 5+år.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av loefet:

Hoppas på en CPU med hälften så många kärnor, men med frekvenser uppåt 5 GHz istället.

Den finns, den heter 9900k.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Så du missade att detta antagligen en ES och inte den slutliga produkten?

Processorn som är ett tidigt exemplar har sina kärnor klockade till 3,3 GHz med ett turboläge på 4,2 GHz, vilket är lägre än Ryzen Threadripper 2950X som också har 16 kärnor och ligger på 3,5 respektive 4,4 GHz.

Dold text

@Xinpei

Nej då, Jag tror inte 16 kärniga kommer boosta så mycket mer för att vara kompatibel med äldre mobos.

Fast det kan ju komma en Gti modell som är specifik för det nya moderkortet och har hög frekvens.

Skrivet av Frejoh466:

En 9700K är 40-50FPS bättre än 2700x, jag köper en dator och den ska hålla länge. Om 3000 är ca 10FPS mindre än 9700k så blir det 3000. Bara för mer cores och vilket kan vara bra om 5+år.

@Frejoh466

Om 5 år har det kommit ut nyare cpuer och ryzen 3000 är gammalt som gatan 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur såg läckorna ut inför första generationen när det kom till frekvens och es?

Sweclockers rapporterade om ingenjörsexemplar av Ryzen en månad innan de släpptes. Toppmodellen låg då på 8 kärnor och 3.6/4.0GHz, vilket var exakt vad 1800X hamnade på. De rapporterade även om tidiga prestandatester av 2000-serien, som även de visade sig stämma väldigt bra med vad AMD sedan lanserade.

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Ja de var fel av mig å hävda något annat men tycker ändå det är relevant för helhets bilden att samma spelmotor får bättre resultat med färre kärnor även utan HT på Intels sida. Tror inte lösningen framåt måste va en fördubbling av kärnor i alla fall inte på spel fronten.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Sweclockers rapporterade om ingenjörsexemplar av Ryzen en månad innan de släpptes. Toppmodellen låg då på 8 kärnor och 3.6/4.0GHz, vilket var exakt vad 1800X hamnade på. De rapporterade även om tidiga prestandatester av 2000-serien, som även de visade sig stämma väldigt bra med vad AMD sedan lanserade.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Den finns, den heter 9900k.

Stödjer hellre underdogen.
Samt att då jag är ett stort fan av SFF vilket gör att den inte passar in, då den kräver väldigt stor kylning för att kunna drivas tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

En 9700K är 40-50FPS bättre än 2700x, jag köper en dator och den ska hålla länge. Om 3000 är ca 10FPS mindre än 9700k så blir det 3000. Bara för mer cores och vilket kan vara bra om 5+år.

Ja så är det ju. Själv spelar jag just nu med:
CPU: 4690K @ Stock
RAM: 16GB @ 1600Mhz
Gfx: MSI Sea Hawk X 1080GTX

Moderkort, ram och cpu skaffade jag i samband med att 4690K kom ut, innan dess hade jag en E8400@Stock.
Dom första 2 åren körde jag med ett 470GTX vilket räckte till det jag spelade då därefter 2016 köpte jag mitt 1080.
Riggen levererar de 60fps jag behöver i alla spel jag har på maxmimala inställningar förutom upplösning då som ligger på 1080p.
Enda som jag planerar att göra är att skaffa ny CPU kylare då det som kom med har börjat låta och därefter kommer jag skaffa en 4K skärm om jag hittar någon över 40" som inte lider av ghosting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja så är det ju. Själv spelar jag just nu med:
CPU: 4690K @ Stock
RAM: 16GB @ 1600Mhz
Gfx: MSI Sea Hawk X 1080GTX

Moderkort, ram och cpu skaffade jag i samband med att 4690K kom ut, innan dess hade jag en E8400@Stock.
Dom första 2 åren körde jag med ett 470GTX vilket räckte till det jag spelade då därefter 2016 köpte jag mitt 1080.
Riggen levererar de 60fps jag behöver i alla spel jag har på maxmimala inställningar förutom upplösning då som ligger på 1080p.
Enda som jag planerar att göra är att skaffa ny CPU kylare då det som kom med har börjat låta och därefter kommer jag skaffa en 4K skärm om jag hittar någon över 40" som inte lider av ghosting.

Jaha nu ska vi prata intel igen i en AMD tråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur såg läckorna ut inför första generationen när det kom till frekvens och es?

Skickades från m.sweclockers.com

första tro värdiga läckan var väll runt ryzen 1700 prestanda, sen kom 1700x om jag inte minns fel. 1800x läckan kom någon månad innan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Jaha nu ska vi prata intel igen i en AMD tråd

Åh nej vad hemskt! Fy mig!
Använde min rigg som exempel på att jag likt den jag svarade lägger värde i att det man köper ska stå pall länge.
Hade jag behövt en ny CPU nu så hade jag valt en 2700X över en 8700K då skillnaden inte är så stor att det vore värt 1400:- mer för en 8700K. Men om jag hade behövt en ny CPU inom ett par månader så hade jag väntat till 3000 serien kommer för att se hur den står sig mot 9700K alt mot 9900K. Om priset för AMDs 16C/32T skulle ligga runt 9900K men ge 10 FPS lägre i dagens spel så skulle jag ändå välja AMD p.g.a mängden kärnor.

Permalänk
Medlem

@ZalZeRoz: Du kan väl skapa en inteltråd om dina grejer, personligen struntar jag i allt om intel och jag spammar inga inteltrådar, tycker du ska göra likadant och i ditt inlägg nämnde du inte ens AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@ZalZeRoz: Du kan väl skapa en inteltråd om dina grejer, personligen struntar jag i allt om intel och jag spammar inga inteltrådar, tycker du ska göra likadant och i ditt inlägg nämnde du inte ens AMD

I det inlägget nej, men inlägget innan gjorde jag det vilket resulterade i ett svar som resulterade i mitt svar som du så starkt reagerade på uppenbarligen. Personligen ser jag fram emot 3000 serien, är väldigt nyfiken på vad de kan ge för resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Xinpei

Nej då, Jag tror inte 16 kärniga kommer boosta så mycket mer för att vara kompatibel med äldre mobos.

Fast det kan ju komma en Gti modell som är specifik för det nya moderkortet och har hög frekvens.

@Frejoh466

Om 5 år har det kommit ut nyare cpuer och ryzen 3000 är gammalt som gatan 😉

Vi får se. Med tanke på Threadripper så vore det underligt om CPUn bara gick i 3,3 GHz i standardklock.

Skrivet av Ragnarok:

Den finns, den heter 9900k.

Och kostar det dubbla mot en Ryzen och drar ganska mycket ström.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av ZalZeRoz:

Ja så är det ju. Själv spelar jag just nu med:
CPU: 4690K @ Stock
RAM: 16GB @ 1600Mhz
Gfx: MSI Sea Hawk X 1080GTX

Moderkort, ram och cpu skaffade jag i samband med att 4690K kom ut, innan dess hade jag en E8400@Stock.
Dom första 2 åren körde jag med ett 470GTX vilket räckte till det jag spelade då därefter 2016 köpte jag mitt 1080.
Riggen levererar de 60fps jag behöver i alla spel jag har på maxmimala inställningar förutom upplösning då som ligger på 1080p.
Enda som jag planerar att göra är att skaffa ny CPU kylare då det som kom med har börjat låta och därefter kommer jag skaffa en 4K skärm om jag hittar någon över 40" som inte lider av ghosting.

Skulle rekommendera att köpa en bra luft kylare. Jag köpte en Noctua NH-D14 för 900kr, den är den äldsta delen i mitt bygge, även äldre än mitt chassi. Är super nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Skulle rekommendera att köpa en bra luft kylare. Jag köpte en Noctua NH-D14 för 900kr, den är den äldsta delen i mitt bygge, även äldre än mitt chassi. Är super nöjd.

Ja okej, själv har jag sneglat på en "Noctua NH-U9B SE2" då ljudnivån enligt specen ligger mellan 7,9-17,6dBA. Såg dock nu precis att den inte funkar med AM4 socket så blir nog inte den. Tänkte köpa en kylare som fungerar till min nuvarande men även till AM4 inför framtiden. Ser att NH-D15 dock fungerar med AM4 samt min 1150 och fått top betyg av SweC så kanske kan vara något.

Permalänk
Medlem

@ZalZeRoz: Noctua har ett monteringskit för AM4 som du kan använda om du vill ha en NH-U9B SE2. Lita dock inte på ljudnivåerna som tillverkarna specar, de går dels inte att jämföra mellan olika tillverkare p.g.a. olika mätmetoder, och återspeglar inte alltid verkligheten. Nu är NH-U9B SE2 en väldigt tyst kylare ändå, men läs alltid recensioner istället för att lita på tillverkarnas siffror.

Permalänk
Medlem

@sweisdapro: Efter att ha lagt en stund på att googla runt på det så visar de flesta tester jag hittar att DX12 slår i taket vid 8 cores, resultatet blir samma om man kör 8C/8T som 8C/16T. De tester jag hittat är dock ett par år gamla men du kanske har något nyare?

Ashes of singularity var ju spelet man använde förr för att testa med, men även det med DX12 slår i taket vid 8C/8T och ger ingen vinst vid 8T/16T. När jag tittar på en youtube video ifrån 2018 där dom använder Rise of the Tomb Raider, GoW4, Batman Arkham Knight, Ashes of singularity, Deus Ex: Mankind Divided & Doom så slår samtliga spel (förutom Ashes) i taket vid 6C/6T och i vissa fall ger ett sämre resultat med HT aktiverat.

Du nämnde några spel. BF1, Assasins Creed och några fler. Har du något cpu scaling test att visa där man ser en tydlig skillnad mellan 6C/6T & 8C/8T samt 8C/16T för något av de spel du nämnde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur såg läckorna ut inför första generationen när det kom till frekvens och es?

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.guru3d.com/news-story/amd-zen-engineering-sample-...
2.8GHz/3.2GHz Stock/Boost 8c16t. Detta var ju en rätt tidig läcka. Jag tror inte frekvenserna blir så höga som vi hoppats på.

Vi får la se vart det landar.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Smaskigt

Sjukt nyfiken och hyfsat höga förväntningar. Pris i förhållande till prestanda blir viktigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man får väl se hur de klockar. om de 16-kärniga kan komma upp i samma frekvens som de förmodade högre klockade med lägre kärnantal så blir det ett givet kör på jag har Crosshair VII hero som är gott för 600A, så strömförsörjningen blir inga problem.

Men om det visar sig att de med färre kärnor når högre frekvenser även överklockade så får det nog bli en sådan variant. 8 kärnor täcker mitt behov i dagsläget så det blir till att välja den modell som presterar bäst om man vrider upp den till elva

Bara jobbigt dock att det innebär att man sannorlikt får vänta på recensioner och överklockningsresultat innan köp, men man har ju väntat rätt länge redan, så det spelar mindre roll

Jag tror inte att de med lägre cores kommer kunna hålla högre frekvens. Minst samma för 16c som för 8c. Antagligen binnade för högre frekvenser t.o.m. Känns logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

@sweisdapro: Efter att ha lagt en stund på att googla runt på det så visar de flesta tester jag hittar att DX12 slår i taket vid 8 cores, resultatet blir samma om man kör 8C/8T som 8C/16T. De tester jag hittat är dock ett par år gamla men du kanske har något nyare?

Ashes of singularity var ju spelet man använde förr för att testa med, men även det med DX12 slår i taket vid 8C/8T och ger ingen vinst vid 8T/16T. När jag tittar på en youtube video ifrån 2018 där dom använder Rise of the Tomb Raider, GoW4, Batman Arkham Knight, Ashes of singularity, Deus Ex: Mankind Divided & Doom så slår samtliga spel (förutom Ashes) i taket vid 6C/6T och i vissa fall ger ett sämre resultat med HT aktiverat.

Du nämnde några spel. BF1, Assasins Creed och några fler. Har du något cpu scaling test att visa där man ser en tydlig skillnad mellan 6C/6T & 8C/8T samt 8C/16T för något av de spel du nämnde?

Har inget speciellt test att länka till, men i videon jag länkade så visas det att i 1080p med ett 1080Ti så presterar en 1920X bättre än en 1800X (börjar vid 6.30 ungefär), där är den enda skillnaden 2 kärnor.
Kan rekommendera att se hela videon då den väldigt bra trycker på en del punkter kring "framtidssäkring" som inte är helt riktiga

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tror inte att de med lägre cores kommer kunna hålla högre frekvens. Minst samma för 16c som för 8c. Antagligen binnade för högre frekvenser t.o.m. Känns logiskt.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får hoppas det. Jag vill inte behöva välja mellan många kärnor eller hög frekvens. Skulle vara som att behöva välja mellan kyckling och bacon på Pizzan

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vi får hoppas det. Jag vill inte behöva välja mellan många kärnor eller hög frekvens. Skulle vara som att behöva välja mellan kyckling och bacon på Pizzan

@Ozzed

Jag hade lätt tagit Bacon pizzan med lingonsylt på .
https://www.youtube.com/watch?v=EIPggCgYK38

Permalänk
Medlem

Hoppas på en vettig Threadripper men , det dröjer nog tror jag 24 lanes är lite lite i nu läget som am4 platformen erbjuder

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Folk glömmer att man kanske vill köra mer än bara 1 spel samtidigt. Typ streama eller spela in video , eller hosta servern på samma burk. eller kanske bara slötitta på netflix/twitch/youtube på sidan om. Något som som blir möjligt att göra, utan att tumma på spel prestandan.